Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik andoria z żuka czy wytrzyma w ciagniku

tuti212 27 Lut 2012 23:47 9696 8
  • #1 27 Lut 2012 23:47
    tuti212
    Poziom 2  

    mam ciagnik wlasnej konstrukcji tylny most i skrzynia ze stara 200 kola ursus c360 i silnik andoria 18 teraz chcialbym wlozyc silnik andoria 4c90 z zuka tylko nie wiem czy ten silnik wytrzyma i jak sie bedzie sprawdzal ma ktos jakies zdanie na ten temat :D

    -1 8
  • #2 28 Lut 2012 07:34
    Scanfix
    Poziom 12  

    Witam!

    Co do tego, czy silnik "wytrzyma" nie mial bym obaw, jedyne co widze to dwa problemy z ktorych jeden pewnie masz juz rozwiazany:

    - odpowiednia redukcja obrotów na drodze silnik - kola napędowe, ten konkretny diesel jest dosc szybkobieżny, wg danych producenta ma obroty mocy maksymalnej na poziomie powyzej 4 tys obr, pytanie jaki zakres obrotów miał poprzedni silnik...

    - przeniesienie mocy o ile sie nie myle okolo 70kM na podłoże, ciągnik rolniczy tej mocy waży zwykle z 2,5-3 tony czyli ten SAM musiał by ważyć podobnie lub bedzie niezła zabawka do driftu ;-)

    Pozdrawiam

    0
  • #3 28 Lut 2012 08:18
    azxxc
    Poziom 16  

    czy wytrzyma ? Silnik S18 ma o ile dobrze pamiętam 18KM przy obrotach max pewnie coś około 2000 na min a silnik 4C90 ma 70KM przy 4200obr/min więc teoretycznie prawie 4-ro krotnie wyższa moc przy dwukrotnie wyższych obrotach.
    Jeśli uda się wstawić go do istniejącej ramy (4c90 dłuższy) i dopasować obroty to powinien być, ktoś może powiedzieć że przerost mocy - pewnie tak ale kto każe wykorzystywać jego moc w 100%, zresztą ekonomiczny zakres obrotów to 2700-3000.
    A spytam z ciekawości czemu nie jakiś mniejszy np z forda 1,6d.

    PS. Po takiej zmianie silnika trzeba mu zmienić nazwę - to nie będzie już "ESIOK" :D

    0
  • #4 28 Lut 2012 08:45
    tuti212
    Poziom 2  

    Scanfix wloze jeszcze jedna skrzynie np z multicara albo zrobie reduktor

    Dodano po 7 [minuty]:

    azxxc w pozniejszym etapie bede chcial zrobic 4x4 wiec moc calkowicie wykozystam chodzi mi tez o to zeby silnik byl prosty najlepszy wedlug mnie byl by perkins 3p ale stoja ok 2000tys zl

    0
  • Pomocny post
    #5 28 Lut 2012 09:23
    Scanfix
    Poziom 12  

    Witam!

    Problemów technicznych przy napedzie 4x4 jest sporo więc nie chce Cie zniechecać ale konstrukcje typu SAM z dobrze zrealizowanym 4x4 cięzko znaleźć. Wynika to z kilku przyczyn:

    - Napęd przod i tyl muszą być odpowiednio zsynchronizowane, adaptujac mosty z samochodu 4x4 musimy liczyć się z koniecznością użycia takiej samej srednicy kół z przodu i z tyłu. Jesli uzyjemy malych kół np 11.2-20" to wlasności polowe bedą slabe. Jesli uzyjemy wiekszych np na feldze 28" takich jak w C-330,360 to przyczepność bedzie ok ale okaże się że pojazd "troche" za szybko jezdzi=dołożenie dodatkowego reduktora. Prędkośc wtedy bedzie ok ale przy dużych obciążeniach bedą się ukręcać półośki w mostach nawet tak masywnych jak STAR, lepiej tu wypadają mosty z samochodu IFA. Mosty w pojazdach wolnobieżnych, ciągnikach mają tzw. zwolnice w samochodowych miały je tylko Mercedes Unimog oraz czeska PRAGA.
    - Żeby napęd 4x4 dał się z sensem wykorzystać niezbędny jest mechanizm blokowania mostów oraz sztywne sprzężenie między mostami lub możliwość blokowania mechanizmu różnicowego międzymostowego. Bez tej możliwości przy trudniejszych warunkach bedziesz pięknie mielił 1 kołem lub dwoma po przekątnej pojazdu i stał w miejscu...

    Swego czasu mój ojciec i jego kolega z pracy popelnili kilka konstrukcji typu SAM i o ile zrobić jezdzidło do ciągania przyczepki jest łatwo to zrobić ciągnik rolniczy z prawdziwego zdarzenia już tak łatwo nie jest...

    Moja podpowiedz - do taniego i prostego ciągnika można użyć oryginalny tylny most od ciągnika + dowolny silnik. Często na złomowiskach można znaleźć stare zetory, MTZ-ty, koparki białoruś itp.
    Możesz mi wierzyć, że tylny most od koparki białoruś wraz z orginalną skrzynią i silnikiem perkins 3p ciąga zwykłe C-360 i wszelkie SAM-y nawet z napędem 4x4 jak zabawki. Po prostu koła R38 z oponą o szerokości 18.4 oraz prawie 4 tony wagi + blokada mostu "robią robotę".
    Zabawa we własne konstrukcje 4x4 jest ciekawa ale trzeba sie liczyć z tym, że albo będzie tanio i będą pewne "ograniczenia" albo będzie to zrobione porządnie ale wtedy za pieniądze które na to wydasz kupił byś już prawdziwy ciągnik...

    0
  • #6 28 Lut 2012 13:40
    tuti212
    Poziom 2  

    znajomy ma 4x4 tylny most ze stara kola c360 przedni most uaz kola 18 cali i problem synchronizacji rozwiazal w dosc prosty sposob reduktor z przystawka do przedniego napedu polaczyl kolami pasowymi blokade nie stety ma tylko na tylna os


    Proszę natychmiast poprawić pisownię, użyj przycisku "pisownia", pamiętaj o wielkich literach oraz znakach interpunkcyjnych. Nie kasować wpisów moderacyjnych.[P]

    0
  • #7 29 Lut 2012 14:15
    Scanfix
    Poziom 12  

    Witam!

    Naped na przednia oś za pomocą pasków klinowych? Mam pytanie, czy w warunkach polowych ten napęd jest w stanie "grzebnąć" kołami w ziemi czy też beda slizgać się paski?

    Mam podstawy twierdzić,że najlepiej wychodzi w ciągniku, jeśli nie ma mechanizmu różnicowego międzymostowego i podział mocy na przedni i tylny most jest na "sztywno". Wtedy pozostaje zgrać wstepnie napędy przekładnią i dokładnie je zgrać rozmiarem balona opony, tu wbrew pozorom są duże możliwości dopasowania. Np przy feldze 20" mamy do dyspozycji opony jodełki:
    7.50-20
    8.00-20
    8.3-20
    11.2-20
    13.6-20
    itd. a to daje duże różnice w obwodzie koła.
    Co do blokad mostu to w przypadku ciągnika jej brak tak znacząco ogranicza możliwości terenowe, ze można przyjąć iż porównywalny ciagnik z napedem 2wd i sprawna blokadą okaże się skuteczniejszy niż podobny ciągnik z 4x4 ale bez możliwości blokowania mostów lub z niedziałającymi blokadami...
    Pozostaje jeszcze kwestia stanu bieżnika, na "slickach" to nawet 4x4 już nie pomoże...

    Nie można też nie docenić wielkości kół np w starym MTZ koło tył 15.5R38 kontra 11.2R20 przód - wiadomo,ze przodek pomoże ale zdecydowana większość przyczepności bedzie przeniesiona przez wieksze koła. Wtedy możliwość blokady tego mostu już wiele nie zmieni co innego, gdy średnice i szerokości kół przód i tył sa zbliżone,wtedy blokada dużo daje i ponadto w takiej sytuacji przeniesienie napędu paskami może okazać się niewystarczające przy ciężkich konstrukcjach...

    Z praktyki tani popularny ongiś zestaw ze złomu do budowy konkretnego ciągnika 4x4:
    - tylny most wraz ze skrzyna biegów z popularnej kiedyś koparki białoruś;
    - silnik SW400 z autobusu;
    - przedni most z cięzarówki IFA 4x4;
    - koła tył orginalne od bialoruśki 13.6-38;
    - koła przód jak w C-330 czyli o ile pamietam 11.2-28;

    Napęd do przedniego mostu był przekazywany przedłuzonym wałkiem WOM z tej przystawki obok skrzyni biegów na której orginalnie mocowane sa pompy hydrauliczne.
    Zaleta to mega mocny i ciężki ciągnik z niezależnymi blokadami przedniego i tylnego mostu. Wada to to,ze przedni napęd działa tylko do przodu i synchronizuje się z tylnym tylko na jednym z biegów polowych i jednym z szosowych. Kolejna wada to spalanie, jednak SW400 potrafi wypić...

    0
  • #8 04 Cze 2013 15:43
    siekieradek
    Poziom 10  

    Może silnik sw 266 nie mylić z 4ct106 ze stara. Wolnobieżny wolnossący prosty. 70 km. Ten co masz od żuka pewnie 4c90

    0
  • #9 05 Cze 2013 07:45
    mczapski
    Poziom 38  

    Być może są ważne powody aby tworzyć samodzielną konstrukcję do profesjonalnych zastosowań. Jednak warto na spokojnie rozważyć sens takich działań. Skoro mówimy o mocy rzędu 70 kM to raczej wypadałoby wyposażyć w wiele funkcji. Do tego napęd 4*4. Uzyskanie funkcji napędu, WOM, podnośnika, zaczepu i pewno hydrauliki zewnętrznej to naprawdę dużo pracy i potrzebne zaplecze techniczne. Naprawy takiej konstrukcji to kolejne wyzwanie. Czy aby nie lepiej zająć się remontem istniejącej konstrukcji? Przynajmiej wiadomo jaki może być efekt końcowy. Ja nie twierdzę, że działanie zupełnie bez sensu lecz, że trudne a efekty trudno przewidywalne. jako, że trzeba będzie korzystać z elementów z demobilu.

    0