Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik 3f dwubiegowy - wyzwala zabezpieczenie

roszej 28 Lut 2012 17:27 5921 28
  • #1 28 Lut 2012 17:27
    roszej
    Poziom 12  

    Witam,

    mam problem z silnikiem trójfazowym podłączonym na dwa biegi. Silnik jest dość stary, firmy Bauknecht - niestety tabliczka znamionowa jest w kiepskim stanie i nie widać oznaczeń, natomiast poniżej jest to co udało mi się odczytać (położenie napisów jest takie jak na tabliczce)
    Silnik 3f dwubiegowy - wyzwala zabezpieczenie

    Silnik pracuje w płożeniu pionowym, zamontowany jest na nim wentylator - turbina rozprowadzająca powietrze w komorze.
    Problem polega na tym, że po kilku minutach pracy włącza się zabezpieczenie - "termik". Silnik dość szybko staje się ciepły.



    Doprowadzonych jest 6 przewodów. Odpiąłem je od silnika i sprawdziłem gdzie idą fazy i tak na pierwszym biegu:
    Silnik 3f dwubiegowy - wyzwala zabezpieczenie
    (początki i końce uzwojeń chyba powinny być zwarte)
    Na elektrodzie znalazłem opis wyprowadzeń według nowych oznaczeń:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic595896.html#3134773


    Na drugim biegu:
    Silnik 3f dwubiegowy - wyzwala zabezpieczenie




    Zmierzyłem cęgami prądy i są takie:
    1 bieg:
    L1 = 6,1A
    L2 = 6,6A
    L3 = 6,7A

    2 bieg:
    L1 = 4,3A
    L2 = 6,1A
    L3 = 5,6A

    Prądy mierzyłem przy silniku więc może być jakieś przekłamanie?

    Czy waszym zdaniem silnik nadaje się do przewinięcia? czy może przyczyna być gdzieś indziej.
    Które wartości z tabliczki znamionowej to wartości prądów dla tego silnika?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi.

  • #2 28 Lut 2012 18:08
    jannaszek
    Poziom 39  

    Pytanie jest takie, czy ten silnik ma oryginalny wentylator na wale, czy też dany jaki się komuś uwidział?
    Jest też rozbieżność w poborze prądu, nie wiem czy nie wynika z jakiegoś spadku napięcia na tej fazie.
    Co do przewijania, to zmierz najpierw dokładnie rezystancję wszystkich uzwojeń- rozepnij je, oraz ewentualne przebicie do masy, czy też sąsiednich uzwojeń.
    Poza tym 1 bieg, jest szybszy, a drugi wolniejszy, czyli odwrotnie.
    Nie wiem czy on może pracować w trójkącie, bo prąd pobrany przekracza 5,9 A ( chyba to jest maksymalny)
    W opisie jest gwiazda 1, gwiazda 2 i może to być prąd jałowy i maksymalny -1,5/5,9.

  • #3 28 Lut 2012 18:18
    INTOUCH
    Poziom 30  

    Martwi mnie zbyt duży pobór prądu na wolniejszym biegu, i duża asymetria prądów na drugim biegu.
    Wykonaj pomiar rezystancji uzwojenia przy odłączonym całkowicie silniku.
    Jeśli asymetria jest duża to silnik nadaje się do przewinięcia, lub na złom.
    Silniki o tak małych mocach nie bardzo opłaca się przewijać.
    moje podejrzenia to:
    1460/2840 - obroty
    1,5/5,9 - Ampery
    0,65/2,6 - Moc na wale silnika
    0,85/0,9 - cosΦ

    jannaszek napisał:
    Poza tym 1 bieg, jest szybszy, a drugi wolniejszy, czyli odwrotnie.

    Który bieg jest szybszy, a który wolniejszy to zależy od tego, który najpierw chcesz załączyć. Czyli od układu sterowania.

  • #4 28 Lut 2012 18:40
    roszej
    Poziom 12  

    jannaszek napisał:
    Pytanie jest takie, czy ten silnik ma oryginalny wentylator na wale, czy też dany jaki się komuś uwidział?

    Wentylator jest oryginalny - cały układ jest oryginalny.

    jannaszek napisał:
    Nie wiem czy on może pracować w trójkącie, bo prąd pobrany przekracza 5,9 A ( chyba to jest maksymalny)
    W opisie jest gwiazda 1, gwiazda 2 i może to być prąd jałowy i maksymalny -1,5/5,9.

    Teraz właśnie skojarzyłem ten opis na tabliczce Y// (podwójna gwiazda?)

    A co do 6 kabli to jeżeli końcówki UVW się zwierają na drugim biegu to na pierwszym ZXY po prostu "wiszą" nie podłączone? (w skrzynce gdzie jest sterowanie?)

  • #5 28 Lut 2012 18:46
    jannaszek
    Poziom 39  

    Sam jestem głupi, bo jak nie być.
    Przewody wyprowadza się jak najbardziej do układu przełączników, styczników.
    Pozwól mu pracować na tych mniejszych prądach i zobacz, czy też wyrzuca zabezpieczenie.

  • #7 28 Lut 2012 20:33
    jannaszek
    Poziom 39  

    No tak, podłączenieY/ YY.

  • #8 28 Lut 2012 20:41
    roszej
    Poziom 12  

    INTOUCH napisał:
    Może mała podpowiedź.


    W tym dokumencie w Załączniku 1 pkt 2 dwa pierwsze myślniki jest tam takie połączenie jak jest u mnie (jeżeli przyjmę oznaczenia UVWZXY odpowiednio jako U1V1W1W2U2V2 wg tego tematu z forum co wkleiłem wyżej)

    Jest tam określona biegunowość i tak drogą dedukcji dopasowałem do opisu z tabliczki znamionowej
    RF 2.2/4/2 -------> 2p=4/2 (wg opisu z pdf) wynikałoby z tego że na pierwszym biegu połączenie jest w gwiazdę a na drugim w podwójną gwiazdę czy dobrze myślę?

    Mam jeszcze pytanie co do pomiarów prądu w jakim miejscu ich dokonać tak aby nie było żadnych przekłamań ? tzn chodzi mi konkretne czy pomiary wykonywane przy wirującym silniku mogą być przekłamane?

  • #9 28 Lut 2012 20:45
    jannaszek
    Poziom 39  

    Mogą odbiegać nieco, ale przede wszystkim powinny być jednakowej wartości w każdej z faz zasilających, przy warunku jednakowego napięcia.

    Jednak podejrzewam, że wszystko będzie prawidłowo, (jeżeli nie został przegrzany) jeśli zostanie podłączony jak przewidział konstruktor- dzięki pomocy kol.INTOUCH.

  • #10 28 Lut 2012 22:50
    krzysiek7
    Poziom 33  

    roszej napisał:
    RF 2.2/4/2 -------> 2p=4/2 (wg opisu z pdf) wynikałoby z tego że na pierwszym biegu połączenie jest w gwiazdę a na drugim w podwójną gwiazdę czy dobrze myślę?

    Tak naprawdę to z tego niewiele wynika, poza ilością biegunów na poszczególnych biegach. W silniku dwubiegowym z ilością biegunów w proporcji 2/1 może być zarówno uzwojenie przełączalne trójkąt/podwójna gwiazda, jak i dwa oddzielne uzwojenia gwiazda/gwiazda. Układ gwiazda/trójkąt/podwójna gwiazda stosowany jest w silnikach trzybiegowych ale wtedy jest dziewięć wyprowadzeń na tabliczkę zaciskową. Nie wiem skąd wam się wziął układ gwiazda/podwójna gwiazda? Sposób oznaczenia na tabliczce znamionowej może wskazywać na dwa oddzielne uzwojenia ale żeby się upewnić to zrób pomiar rezystancji uzwojeń (każde wyprowadzenie z każdym) i podaj wyniki. Pomiar ten nie musi nam wskazać czy silnik jest sprawny czy uszkodzony ale na pewno dowiemy się jaki jest układ uzwojeń w tym silniku.
    Następna sprawa bo nie mogę się doczytać, czy ten silnik dopiero podłączasz i masz taki problem, czy pracował już długi czas i dopiero teraz pojawiła się usterka?

  • #11 29 Lut 2012 11:04
    roszej
    Poziom 12  

    krzysiek7 napisał:
    Sposób oznaczenia na tabliczce znamionowej może wskazywać na dwa oddzielne uzwojenia ale żeby się upewnić to zrób pomiar rezystancji uzwojeń (każde wyprowadzenie z każdym) i podaj wyniki. Pomiar ten nie musi nam wskazać czy silnik jest sprawny czy uszkodzony ale na pewno dowiemy się jaki jest układ uzwojeń w tym silniku.


    Ok znalazłem w piwnicy Induktorowy miernik izolacji IMI 411,412. Czy uda mi się nim zmierzyć?
    Musze przyznać, że robiłem takie pomiary bardzo dawno temu ale tylko do obudowy.

    Powinienem zmierzyć U,V,W z obudową i uzwojenia między sobą czy każdą końcówkę z każdą ?

    krzysiek7 napisał:
    Następna sprawa bo nie mogę się doczytać, czy ten silnik dopiero podłączasz i masz taki problem, czy pracował już długi czas i dopiero teraz pojawiła się usterka?


    Silnik był już podłączony w komorze wędzarniczo-parzelniczej. To długa historia, maszyna pracowała parę lat temu ale przestano jej używać, nie wiem dlaczego ponieważ byłem wtedy trochę młodszy i za bardzo się nie interesowałem co gdzie i jak, no a teraz trzeba ją uruchomić, z drugim silnikiem i pneumatyką dałem radę, ale pozostał problem z tym silnikiem.

  • #13 29 Lut 2012 14:26
    roszej
    Poziom 12  

    INTOUCH napisał:
    Jeszcze jedno sprawdź czy wałek się swobodnie obraca. Jeśli nie, to łożyska zatarte.


    Wszystko chodzi leciutko bez szumów itp.

    A co do pomiarów, to czuję się "niepewnie" z tym co poniżej zaprezentuję, no ale zobaczymy:

    U-W=0 MΩ
    U-V=0 MΩ
    V-W=0 MΩ

    U-obudowa >2000 MΩ
    V-obudowa >2000 MΩ
    W-obudowa >2000 MΩ

    Mierzyłem takim miernikiem:
    Silnik 3f dwubiegowy - wyzwala zabezpieczenie
    Na skrajnych zaciskach.

    popisałem się....zdałem sobie sprawę, że na puszce od silnika jest schemat połączeń... :sm8:
    Silnik 3f dwubiegowy - wyzwala zabezpieczenie

  • #14 29 Lut 2012 15:44
    jannaszek
    Poziom 39  

    Tym miernikiem, to można zmierzyć rezystancję izolacji do obudowy i wychodzi, że jest dobra, pisaliśmy aby rozpiąć wszelkie połączenia, aby zmierzyć rezyst. pomiędzy uzwojeniami.
    Rezystancję uzwojeń należy mierzyć omomierzem.

  • #15 01 Mar 2012 00:23
    krzysiek7
    Poziom 33  

    roszej napisał:
    popisałem się....zdałem sobie sprawę, że na puszce od silnika jest schemat połączeń.

    Co Ci po tym schemacie? Wszystkie maja taki schemat standardowo. :D

  • #16 01 Mar 2012 09:02
    roszej
    Poziom 12  

    jannaszek napisał:
    Tym miernikiem, to można zmierzyć rezystancję izolacji do obudowy i wychodzi, że jest dobra, pisaliśmy aby rozpiąć wszelkie połączenia, aby zmierzyć rezyst. pomiędzy uzwojeniami.
    Rezystancję uzwojeń należy mierzyć omomierzem.


    Teraz już zrozumiałem ... :)


    krzysiek7 napisał:
    Co Ci po tym schemacie? Wszystkie maja taki schemat standardowo.


    W zasadzie to ma to się nijak do oznaczenia Y/ Y// na tabliczce...

  • #17 02 Mar 2012 11:39
    roszej
    Poziom 12  

    Wykonałem pomiary i są następujące:

    [Ω]
    Silnik 3f dwubiegowy - wyzwala zabezpieczenie

  • #18 02 Mar 2012 13:04
    jannaszek
    Poziom 39  

    Nie wiem jak to jest połączone wewnątrz, ale widzimy tu odbiegającą wartość 4,6Ω, być może jest zwarta część uzwojenia.
    Wytłuszczanie wszystkich czcionek, daje efekt, jakby niczego nie wytłuszczać.

  • #19 02 Mar 2012 13:19
    INTOUCH
    Poziom 30  

    Podaj schemat połączeń na tabliczce zaciskowej dla którego wykonywałeś pomiary.

  • #20 02 Mar 2012 13:51
    jannaszek
    Poziom 39  

    Po wcześniejszych uwagach, chyba wpadł na pomysł, aby się dostosować i rozłączyć wszelkie zwory.

  • #21 02 Mar 2012 14:19
    roszej
    Poziom 12  

    INTOUCH napisał:
    Podaj schemat połączeń na tabliczce zaciskowej dla którego wykonywałeś pomiary.


    Jak już wcześniej pisałem, nie ma żadnych zworek w tabliczce, zwieranie zacisków jest realizowane w skrzynce sterowniczej, odłączyłem wszystkie kable od silnika, i mierzyłem.

  • #22 02 Mar 2012 14:20
    INTOUCH
    Poziom 30  

    jannaszek napisał:
    Po wcześniejszych uwagach, chyba wpadł na pomysł, aby się dostosować i rozłączyć wszelkie zwory.

    Możliwe,że wpadł na pomysł.
    Tylko, że narysowałam schemat połączeń, uzwojeń w silniku, i nijak nie mogę dojść skąd u kolegi roszej takie wyniki pomiarów wyszły przy rozwartych zaciskach na tabliczce znamionowej. Może dla tego, że nie trafił mi się jeszcze żaden silnik Y/YY do sprawdzenia.

  • #23 02 Mar 2012 14:22
    jannaszek
    Poziom 39  

    INTOUCH napisał:
    nie trafił mi się jeszcze żaden silnik Y/YY do sprawdzenia.

    Mam to samo. :D

  • #24 02 Mar 2012 14:27
    roszej
    Poziom 12  

    Tak dla rozwiania wątpliwości co do sprzętu (które były w innych tematach w jakich uczestniczyłem) mój miernik po zwarciu zacisków pokazuje 0Ω :)

  • #25 02 Mar 2012 14:43
    piotr5000
    Poziom 21  

    Niesymetryczne wartości prądów wskazują na zwarcie międzyzwojowe.
    Trudne do wykrycia omomięrzem ze względu na małą rezystancje uzwojeń.
    Sprawdziłbym jeszcze napięcie międzyfazowe na zaciskach silnika , jeśli różnica będzie
    o 2...3 V to silnik do przewinięcia , jeśli dużo większa , to spadki napięć na przewodach , łączeniach , stycznikach itp . Komora wędzarnicza nie pracująca dłuższy czas , a więc wilgoć bez osuszania od temperatury wytwarzanej przez komorę. Obstawiam no 90% silnik
    Urządzenia elektryczne umierają "stojąc"

  • #26 02 Mar 2012 22:50
    krzysiek7
    Poziom 33  

    Wyniki pomiarów rezystancji wskazują, że jest to uzwojenie przełączalne trójkąt/podwójna gwiazda. Jednak jest ono uszkodzone. Różnice rezystancji są tak duże, że nie budzi to wątpliwości. W tym temacie jest podany system w jaki się układają opory pomiędzy poszczególnymi wyjściami sprawnego silnika z takim właśnie uzwojeniem: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1614165&highlight=[/b]

  • #27 03 Mar 2012 15:01
    roszej
    Poziom 12  

    Pomiary napięć międzyfazowych na załączonym silniku na zaciskach są takie:
    1 bieg:
    U-V=419,8V
    U-W=419,7V
    W-V=420V
    dodatkowo pomierzyłem prądy raz jeszcze (wyprowadziłem dłuższe kable) i wyszły nieco inne wyniki
    U=6,7A
    V=6,7A
    W=6,6A

    2 bieg:
    Z-Y=418,1V
    Z-X=417,6V
    X-Y=419,8V

    Z=6,2A
    X=5,5A
    Y=5,4A

    Zmierzyłem też napięcia na załączonym zasilaniu bez włączania maszyny:
    R-L1,S-L3,T-L2 L1-L2=423,4V; L1-L3=423V; L2-L3=423,1V

    Nie wiem czy coś jeszcze zmienią te wyniki w diagnozie :)

  • #28 03 Mar 2012 19:20
    krzysiek7
    Poziom 33  

    roszej napisał:
    Nie wiem czy coś jeszcze zmienią te wyniki w diagnozie

    W mojej ocenie nic już nie zmieniają.

  • #29 02 Sie 2012 15:23
    roszej
    Poziom 12  

    Dziękuję wszytskim za pomoc i rady. Okazało się, że silnik był już wcześniej przewijany, miał małe zwarcie na uzwojeniu a dodatkowo był źle nawinięty. Winno być Gwiazda i podwójna gwiazda a był gwiazda - trójkąt, i ogólnie kaszanka była. Kosztowało mnie to 600PLN ale to i tak tanio, bo w jednej firmie chcieli ponad 1000PLN. SIlnik działa, prady się zgadzają z tabliczką i ogólnie maszyna śmiga. Dziękuję jeszcze raz.

 
Black Friday do -15%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Ferguson