Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pomoc przy projekcie rewersyjnego sterowania silnikiem DC/12V.

Rafi_bydgoszcz 28 Lut 2012 17:46 3972 9
  • #1 28 Lut 2012 17:46
    Rafi_bydgoszcz
    Poziom 9  

    Witam,

    Znajomy chce abym mu pomógł z wykonaniem pewnego projektu do urządzenia rolniczego.

    Nie będę rysował schematów, tylko w kilku punktach opiszę zasadę działania która nas interesuje.

    1. Wciskamy przycisk typu 'reset' - pojawia się napięcie 12V, które zasila silnik elektryczny.
    2. Silnik pracuje wraz ze ślimakiem na którym są 2 krańcówki - początkowa i końcowa.
    3. Krańcówka końcowa informuj o tym, że skończył się zakres pracy i na silniku musi odwrócić się biegunowość, aby silnik mógł z powrotem cofnąć slimak do pozycji pierwotnej.

    Cały proces ma wyglądać w ten sposób.

    Wciskam przycisk - silnik pracuje - krańcówka odwraca biegunowość - silnik wraca do pozycji wejściowej i wyłącza się napięcie na silniku (krańcówka początkowa)

    Mam nadzieję, że opisałem to najkrócej jak można. Główna zasada to taka, że raz wciśnięty przycisk ma wykonać wszystkie opisane wyżej operacje aż do wyłączenia.

    Dacie radę pomóc?

    0 9
  • #3 28 Lut 2012 21:05
    Rafi_bydgoszcz
    Poziom 9  

    witam,
    Niestety, ale silnik nie posiada tabliczki znamionowej. Jedyną podpowiedzia może być bezpiecznik 5A. Postaram się na jutro zmierzyć jaki jest pobór prądu.

    0
  • #4 28 Lut 2012 21:14
    onepiotr
    Poziom 24  

    5A to będzie pasowało do zamieszczonego schematu.

    Opis:

    0
  • #5 28 Lut 2012 22:06
    Rafi_bydgoszcz
    Poziom 9  

    onepiotr napisał:
    Schemat mamy.

    Pomoc przy projekcie rewersyjnego sterowania silnikiem DC/12V.


    Może źle interpretuje, ale....
    1. Wciskam przełącznik "PK" i przekaźnik "PK1" dostaje napięcie i zwiera styk "S1" co eliminuje trzymacie przycisku, ale krańcówka "KR1" podczas uruchomienia silnika zostaje automatycznie rozwarta, co skutkuje brakiem zasilania na "PK1" i rozwarciem "S1". W tym momencie silnik już nie pracuje.

    2. W przypadku "PK2" jest podobnie. Ślimak dojeżdża do krańcówki "KR2" naciska ją i przekaźnik "PK2" otrzymuje zasilanie, co skutkuje faktyczną zmianą polaryzacji i silnik wraca do punktu wejściowego. Tylko podczas powracania krańcówka "KR2" już zostaje z powrotem rozwarta i fiasko.

    Popraw mnie, jeśli się mylę.

    0
  • #6 28 Lut 2012 22:51
    onepiotr
    Poziom 24  

    No może nie aż tak czarno. KR1 jest rozwarta tylko w punkcie "0", z którego startuje. Po powrocie w to miejsce wyłącza podtrzymanie.

    PK2 jest podtrzymywany po rozłączeniu krańcówki przez diodę. Dioda przeciwdziała zwarciu w chwili podania przez KR2 "+" na przekaźnik, bo na początku jest tam od strony silnika "-". S2a podając "+" na silnik podtrzymuje przez diodę przekaźnik.

    0
  • #7 28 Lut 2012 23:13
    prezeswal
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Witam.

    onepiotr napisał:

    PK2 jest podtrzymywany po rozłączeniu krańcówki przez diodę

    Jaką diodę :?:
    Moim zdaniem przekaźnik PK2 musi mieć jeszcze jedną parę styków do podtrzymania swego zasilania po zwarciu i rozwarciu K2.
    Stan oczekiwania:
    Pomoc przy projekcie rewersyjnego sterowania silnikiem DC/12V.
    Po wciśnięciu RESET (PK1 - załączony, PK2 - rozłączony):
    Pomoc przy projekcie rewersyjnego sterowania silnikiem DC/12V.
    Po chwilowym zwarciu K2 (załączenie i podtrzymanie PK2):
    Pomoc przy projekcie rewersyjnego sterowania silnikiem DC/12V.
    Rozłączenie K1 spowoduje powrót do stanu oczekiwania (rozłączone PK1 i PK2).

    0
  • #8 28 Lut 2012 23:21
    w.sylwester
    Poziom 13  

    Proponuję takie rozwiązanie:
    https://obrazki.elektroda.pl/6595527600_1330467649.jpg
    Po załączeniu S1 załącza się K1. K1 załącza silnik np . w lewo. Gdy zostanie załączona krańcówka Kr2 zostanie załączony K2. K2 zmieni obroty. Silnik kręci się w drugą stronę i załącza Kr1. Kr1 rozłącza K1 i wyłącz cały układ. Po ponownym naduszeniu S1 zostanie wykonany kolejny cykl.

    0
  • #9 28 Lut 2012 23:54
    onepiotr
    Poziom 24  

    Sorki. Dałem ciała i zapomniałem o diodzie. Poprawiłem

    Pomoc przy projekcie rewersyjnego sterowania silnikiem DC/12V.

    0
  • #10 02 Mar 2012 22:20
    Jarik
    Specjalista Automatyk

    A ja proponuję takie rozwiązanie. Schemat niestety kiepsko narysowany ale do rzeczy obie krańcówki są wyłączone w pozycji wyjściowej. Naciśnięcie przycisku spowoduje ruch silnika i załączenie krańcówki KR1 która podtrzymuje podanie napięcie na silnik poprzez styk K1. Po dojściu do krańcówki KR2 zostaje załączony K2 który zmienia obroty silnika i poprzez własny styk podtrzymuje się. Po dojściu do krańcówki KR1 układ wyłącza się i oczekuje na wciśnięcie przycisku. Układ ten nie jest odpowiedni do częstego używania. Nie powinno się w ten sposób zmieniać obrotów ze względu na bardzo duże prądy przy zmianie kierunku obrotów. Spowoduje to duże obciążenie dla silnika oraz przekaźnika.
    Pomoc przy projekcie rewersyjnego sterowania silnikiem DC/12V.

    0