Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Liebherr CUP 46530 - Mróz w komorze chłodni

29 Lut 2012 05:13 3220 24
  • Poziom 8  
    Lodówka CUP 46530 mrozi jak szalona. W komore chłodziarki jest poniżej zera. Agregat pracuje non stop.

    Znalazłem jeden czujnik NTC. Po wycięciu okazał się sprawny (wg parametrów podanych na forum przez użytkownika K_andy; na wszelki wypadek wymieniłem na nowy, o zbliżonych parametrach).

    Lodówka dalej mrozi tak samo i pracuje bez przerwy.

    Gdzie szukać przyczyny problemu?
    Czy ta lodówka ma więcej czujników NTC? (nie znalazłem innych)
  • Pomocny post
    Poziom 41  
    JEST jeden
    Do przeglądu moduł
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    Może przekaźnik sterujący agregatem się skleił?
  • Poziom 8  
    Schemat modułu jest gdzieś dostępny?
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Sprawdzić szczelność. Czy aby plecy lodówki są twarde.(ściana płaczu) odmrozić i obmacać . Schemat modułu "raczej nie istnieje" , a sens jego posiadania jest wątpliwy. Sprężarkę popycha raczej triak. Jego uszkodzenie acz możliwe jest mało prawdopodobne.
    Jest tylko jedna czujka.
  • Moderator AGD
    eldom napisał:
    Jest tylko jedna czujka

    czupet napisał:
    o zbliżonych parametrach

    I to ta czujka powoduje problemy.
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    To czujka Liebherr 9590142. Dla porządku warto zmienić.
    Ale niewielki ubytek czynnika daje identyczny efekt jak opisany wyżej.
  • Poziom 8  
    kingofspace7 napisał:
    Może przekaźnik sterujący agregatem się skleił?


    dzięki za sugestię.
    Przekaźnik faktycznie się skleja.

    Nie wiem tylko jak go wymienić - czy jest on separowalny od agregatu?
    Czy można go zamówić jako część zamienną?
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Sądzę, że chodziło o przekaźnik na górnym module a nie przy sprężarce. Na module jest raczej triak (czyli nie ma przekaźnika) a sprężarka i węzeł (te "przekaźniki" przy sprężarce) są na pewno OK.
  • Poziom 8  
    eldom napisał:
    Sądzę, że chodziło o przekaźnik na górnym module a nie przy sprężarce. Na module jest raczej triak (czyli nie ma przekaźnika) a sprężarka i węzeł (te "przekaźniki" przy sprężarce) są na pewno OK.


    nie rozumiem. Triak wg Ciebie jest przy sprężarce czy na module?

    po za tym coś mi nie pasuje z tym triakiem, bo nigdzie nie ma radiatora -triak chyba by się grzał?
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    triak nie potrzebuje zazwyczaj radiatora. jego rezystancja jest mała i dużo ciepła się nie wydziela.

    Triak znajduje się w module
  • Poziom 8  
    kingofspace7 napisał:
    triak nie potrzebuje zazwyczaj radiatora. jego rezystancja jest mała i dużo ciepła się nie wydziela.

    Triak znajduje się w module


    OK. Ale przekaźnik o którym mówiłeś znajduje się przy sprężarce, prawda?
    (takie mam wrażenie, że to on się skleja - dzisiaj podepnę potencjometr zamiast czujki, żeby zbadać bezpośrednią reakcję na zmianę rezystancji)

    A co robi triak w układzie? Chyba nie reguluje obrotów silnika?
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    Słuchaj ja nie znam tej lodówki:D Po prostu sugerowałem że zestyki przekaźnika się sklejają i nie rozłącza. Ta teza jest dość prawdopodobna jeżeli w układzie występuje przekaźnik.

    A triak nic nie reguluje działa dokładnie tak samo jak przekaźnik włacza i wyłącza. tylko że w nim niema cewki i poruszanych nią styków. Tylko są dziury i elektrony:D Po szczegóły google.

    Liebherr ma chyba dosyć proste lodówki bez oszraniania itd. ten czujnik jest istotnym elementem i musi być odpowiedni nie może być około...
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Link
    Na tym zdjęciu są 3 triaki i rezystor. Ten duży załącza sprężarkę te małe (jeden spalony) załączają wentylator i światło. U Ciebie powinno wyglądać podobnie bo to też Liebherr. Koło sprężarki nie ma czego szukać. Tam jest dobrze.
    Uszkodzona może być czujka pod osłoną obok bloku oświetlenia na tylnej ścianie lub jest rozszczelniony układ chłodniczy.
  • Poziom 8  
    Rozwiązałem problem 'fastrygując'.
    Wstawiłem szeregowo z sondą mikro potencjometr dodając trochę rezystancji w tej gałęzi.
    Dało się to tak ustawić, że działa prawie w punkt (temperatura w komorze przesunięta o 1.5 stopnia w stosunku do zadanej).

    Nie chciałem kupować nowej sondy bo pomierzone parametry mojej starej odpowiadały temu co podał user K_andy w odrębnym wątku na temat CUPes 46530 (według dokumentacji 5,9kOhm przy +20 C, oraz 11,9kOhm przy +5 C). Wyglądało to raczej na rozjechanie się parametrów układu regulującego na płytce. Koszt płytki to podobno 400 PLN, koszt sondy ok 120 PLN. Przy tych cenach fastrygowanie jest bezpieczniejsze :)

    Dziękuję wszystkim za cenne podpowiedzi.
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Mierzenie czujki nie zawsze działa, może być w niej ciut wilgoci i zachowuje się niestabilnie.
    Dzięki opornikom dalej nic nie wiesz :D
    To znaczy: zwiększyłeś opór czyli obniżyłeś temperaturę wyłączania.
    Chłodziarka zaczęła się wyłączać- niby OK.
    Ale: jeśli to czujka (niestety sądzę, że nie) to jak zaczęła gnić będzie gnić dalej.
    Jeśli to ubytek gazu również będzie postępował dalej. I sytuacja się nie za długo powtórzy. Nowa czujka wyeliminowała by jedną opcję.
    Moduł na 99,8% jest dobry.
  • Poziom 8  
    eldom napisał:
    Mierzenie czujki nie zawsze działa, może być w niej ciut wilgoci i zachowuje się niestabilnie.
    Dzięki opornikom dalej nic nie wiesz :D
    To znaczy: zwiększyłeś opór czyli obniżyłeś temperaturę wyłączania.
    Chłodziarka zaczęła się wyłączać- niby OK.
    Ale: jeśli to czujka (niestety sądzę, że nie) to jak zaczęła gnić będzie gnić dalej.
    Jeśli to ubytek gazu również będzie postępował dalej. I sytuacja się nie za długo powtórzy. Nowa czujka wyeliminowała by jedną opcję.
    Moduł na 99,8% jest dobry.


    Tutaj jednak nie zgodzę się z Tobą:
    1. Wydajność obiegu chłodniczego a układ regulacji temperatury to dwie różne sprawy - układ działa w oparciu o pomiar temperatury. Jesli lodówka zbyt mrozi to wyłączenie agregatu za pomocą układu regulacji temperatury sprowadzi chłodziarkę ponownie do zadanej temperatury (u mnie niestety agregat chodził non stop),
    2. Temperaturę w chłodziarce mierzę niezależnym od układu termometrem. Stwierdzam, że chłodziarka utrzymuje temperaturę w okolicach zadanych 5 stopni.

    Masz rację, że układ może dalej płynąć. Wtedy będę mógł ponownie doregulować go potencjometerm. Wydaje mi się to lepszym rozwiązaniem niż wydawanie 500 pln na oslep.
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Cytat:
    Tutaj jednak nie zgodzę się z Tobą:
    1. Wydajność obiegu chłodniczego a układ regulacji temperatury to dwie różne sprawy - układ działa w oparciu o pomiar temperatury. Jesli lodówka zbyt mrozi to wyłączenie agregatu za pomocą układu regulacji temperatury sprowadzi chłodziarkę ponownie do zadanej temperatury (u mnie niestety agregat chodził non stop),

    Nie masz racji. Elektronika nie mierzy temperatury w chłodziarce. Mierzy "na płycie".
    Po osiągnięciu np -17 wyłącza agregat. Osiągnięcie -17 powinno zająć np 30 min, po czym następuje rozszronienie kolejne 30'. To daje w komorze średnio np 5 stopni.
    U Ciebie układ pracuje non stop i osiąga -12 bo więcej nie da rady. I daje średnio w komorze -3 ;)
  • Poziom 8  
    eldom napisał:
    Cytat:
    Tutaj jednak nie zgodzę się z Tobą:
    1. Wydajność obiegu chłodniczego a układ regulacji temperatury to dwie różne sprawy - układ działa w oparciu o pomiar temperatury. Jesli lodówka zbyt mrozi to wyłączenie agregatu za pomocą układu regulacji temperatury sprowadzi chłodziarkę ponownie do zadanej temperatury (u mnie niestety agregat chodził non stop),

    Nie masz racji. Elektronika nie mierzy temperatury w chłodziarce. Mierzy "na płycie".
    Po osiągnięciu np -17 wyłącza agregat. Osiągnięcie -17 powinno zająć np 30 min, po czym następuje rozszronienie kolejne 30'. To daje w komorze średnio np 5 stopni.
    U Ciebie układ pracuje non stop i osiąga -12 bo więcej nie da rady. I daje średnio w komorze -3 ;)


    Sorry ale nie masz racji. Pomiar temperatury następuje w miejscu umieszczenia sondy. Sonda jest w chłodziarce więc pomiar temperatury odbywa się w chłodziarce. Elektronika przetwarza sygnał (nie jestem ekspertem tutaj ale domyślam się, że porównuje rezystancję sondy z zadaną przez układ z potencjometrem na płytce) i podejmuje decyzję 0/1 o uruchomieniu agregatu. Nie ciągnijmy już może tej dyskusji dla czystości forum.
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Nie wiesz, nie rozumiesz co piszę ale upierasz się :D
    Powodzenia
  • Moderator AGD
    czupet napisał:
    Nie ciągnijmy już może tej dyskusji dla czystości forum.

    Temat zamykam.

    eldom napisał:
    Powodzenia

    Będzie potrzebne. ;)

    :arrow: Otwieram na prośbę autora.
  • Poziom 8  
    eldom napisał:
    Cytat:
    Tutaj jednak nie zgodzę się z Tobą:
    1. Wydajność obiegu chłodniczego a układ regulacji temperatury to dwie różne sprawy - układ działa w oparciu o pomiar temperatury. Jesli lodówka zbyt mrozi to wyłączenie agregatu za pomocą układu regulacji temperatury sprowadzi chłodziarkę ponownie do zadanej temperatury (u mnie niestety agregat chodził non stop),

    Nie masz racji. Elektronika nie mierzy temperatury w chłodziarce. Mierzy "na płycie".
    Po osiągnięciu np -17 wyłącza agregat. Osiągnięcie -17 powinno zająć np 30 min, po czym następuje rozszronienie kolejne 30'. To daje w komorze średnio np 5 stopni.
    U Ciebie układ pracuje non stop i osiąga -12 bo więcej nie da rady. I daje średnio w komorze -3 ;)


    Eldom, przeczytałem z uwagą twój post i dopiero teraz złapałem sens (zakładam, że "na płycie" oznacza 'na tylnej ścianie komory'). Wybacz ignorancję. Przepraszam za podważanie twojej wiedzy.
  • Moderator AGD
    czupet napisał:
    zakładam, że "na płycie" oznacza 'na tylnej ścianie komory

    Czujka jest zamontowana na płycie parownika. Temperatura osiągnięta w lodówce jest efektem (pochodną) temperatury parownika.
  • Poziom 21  
    Czyli już możemy zamknąć. :D
    Dla pełnej jasności dla wszystkich zainteresowanych wątkiem dodam, ze ta elektronika działa niemal identycznie jak zwykły mechaniczny termostat "na płytę" ;)
  • Moderator AGD
    Zamykam temat.