Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Daf xf 430 2003r. błąd ebs

ERYKK45 29 Lut 2012 20:51 9298 14
  • #1 29 Lut 2012 20:51
    ERYKK45
    Poziom 2  

    Świeci się cały czas ebs na pulpicie ,podłączany był komputer i pokazały przerwy w obwodzie,nie zawsze ,prawe przednie koło,lewe przednie koło.Zdjąłem koło prawe i lewe wymieniłem pierścienie .Pojechałem na przejażdżkę i przejechałem do domu podłączyłem komputer i pokazało zero błędów.

    Dodano po 3 [minuty]:

    dodam ze czujniki były sprawdzane i przewody które dochodzą do czujników tez .proszę o pomoc

    2 14
  • #2 29 Lut 2012 22:19
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    wymieniono pierścienie impulsowe na podstawie błędów wskazujących na otwarty obwód w obwodzie czujników ABS? A czy, zanim niepotrzebnie wymieniono pierścienie, sprawdzono rezystancję i izolację czujników? Czy zczytano wartości napięć wyjściowych z czujników w czasie jazdy, czy choćby ręcznego obracania kól?Zero logiki w działaniach.

    Jezeli komputer pokazuje błąd, który występuje nie zawsze, to mniemam, że zczytano błędy nieaktywne.A te nie powodują warning light na desce.Błędy nieaktywne są tylko historią, zdażeniami, które ECU zanotował w przeszłości, ale nie powodują ostrzeżeń na desce.
    Tylko błędy aktywne powodują ostrzeżenie na desce.
    Podłacz do komputera i zczytaj błędy aktywne.
    Błędy aktywne są możliwe do odczytania tylko jeżeli na desce aktualnie wyświetlane jest ostrzeżenie, i odkąd wyskoczyło ono na desce nie gaszono zapłonu.
    Wówczas, jeżeli jest to błąd dynamiczny ( np niewłaściwy sygnał z czujników prędkości kół), to wyłączenie zapłonu i jego ponowne włączenie spowoduje, że ten błąd zostanie przeniesiony do błędów nieaktywnych.
    Błędy nieaktywne nie pokazują daty wystąpienia po raz ostatni, pokazuje tylko ile razy system zarejestrował ten błąd- ile razy wystąpił.
    Zczytując błędy nieaktywne nie jesteś w stanie powiedzieć który właśnie był aktywny, i po prostu przeniosłeś go do nieaktywnych wyłączając zapłon i włączając z powrotem, a który był zarejestrowany w systemie dwa lata temu, i już wicej nie powrócił.Nie wiesz tego i komputer też tego ci nie powie.

    Jedyne co możesz zrobić, to:
    1 przejechać sie dopóki ostrzeżenie nie wystąpi na desce.
    2.BEZ WYŁĄCZANIA ZAPŁONU podłączyć komputer,
    3. zczytać błędy AKTYWNE.

    inaczej to będziesz wymieniać wszystkie komponenty po kolei aż może (albo i nie) trafisz.
    Stać cię na taki scenariusz?
    Chyba i tak już jest ci nie w smak, że zainwestowałeś w nowe pierścienie a usterka jak była tak jest?

    Ponadto, jak były te czujniki i pprzewody sprawdzane?
    Jaki komputer był użyty do diagnozy?
    czy dawał ożliwość zczytania błędów aktywnych i nieaktywnych oddzielnie, czy po prostu pokazywał: "ło!, jest śakiś bład"?

    0
  • #3 01 Mar 2012 11:38
    ERYKK45
    Poziom 2  

    Krisbrumm widzę ze ty się znasz na rzeczy,Fachowiec jesteś w tej dziedzinie dziękuje ze się zainteresowałeś moim problemem. Komputer był podłączony wyskoczyły błędy tak jak pisałem prawe i lewe kolo skasowano błędy .POJECHAŁEM SAMOCHODEM 2 KILOMETRY PRZYJECHAŁEM PODŁĄCZYŁEM KOMPUTER I TO SAMO WYSKOCZYŁO.WYMIENIŁEM PIERŚCIENIE W PRAWYM I LEWYM KOLE ,SKASOWAŁEM BŁĘDY I ZNOWU TO SAMO POJECHAŁEM NA PRZEJAŻDŻKĘ KILKA KILOMETRÓW,PRZYJECHAŁEM ,PODŁĄCZYŁEM KOMPUTER ZERO BŁĘDÓW I TAK JEST DO DZIŚ .ZAZNACZAM ZE EBS ŚWIECI SIĘ CAŁY CZAS NA ŻÓŁTO.A KOMPUTER TO POŻYCZAM OD KOLEGI BYM MUSIAŁ SPRAWDZIĆ JAKA FIRMA.

    Dodano po 2 [minuty]:

    CZUJNIKI BYŁY SPRAWDZANE WSZYSTKIE I PRZEWODY KTÓRE IDĄ DO NICH

    Dodano po 5 [minuty]:

    A JESZCZE JEDNO KIEDYŚ JAK JECHAŁEM BARDZO WOLNO TO ZGASŁA KONTROLKA OD EBS I PO PARU MINUTACH ZNOWU SIĘ POJAWIŁA A TAK TO ŚWIECI SIĘ CAŁY CZAS

    Dodano po 5 [minuty]:

    MIERNIKIEM BYŁY SPRAWDZANE CZUJNIKI

    0
  • #4 01 Mar 2012 19:00
    kowal3376
    Poziom 10  

    Witam.Nie pisałeś o tym czy ustawiłeś odpowiednią szczelinę między czujnikiem a pierscieniem impulsowym

    1
  • #5 01 Mar 2012 19:49
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    istnieje małe ryzyko, ze masz zamienione obwody czujników stronami, tzn strona lewa z prawą.komputer widzi błąd w obwodzie czujników strony lewej a defacto są one zamontowane na stronę prawą.widziałem już takie rzeczy.
    Nie ma takiej możliwości, żeby wywalało błąd na desce i nie było błędu aktywnego.
    jakim komputerem diagnostycznym dysponujesz? Nie mów mi, że Texą?
    W servisowym komputerze możemy sprawdzić czy czujniki są na miejscu, tzn. nie zamienione (paroma sposobami nawet).

    Sprawdź rezystancję czujnika w jego kostce, podłącz z powrotem, znajdź który numer pinu odpowiada za ten konkretnie czujnik w kostce EBS ECU i zmierz rezystancję na pinach tak, że będziesz mógł przetestować rezystancję całego obwodu czujnika- czyli razem z jego wiązką.
    Porównaj dane z rezystancjją czujniuka samego.Przy okazji sprawdzisz, czy właściwy czujnik od właściwego koła jest podpięty do właściwej pary pinów w ECU, jeżeli wiesz które to powinny być.

    0
  • #6 01 Mar 2012 20:20
    kowal3376
    Poziom 10  

    Mam texe i czasami tak bywa że po wymianie czujnika abs w dafie gdy skasuję błędy nadal świeci EBS worning jeżeli dobrze czyta prędkość kół to kontrolka EBS po przejechaniu około 50m gaśnie i jest ok

    0
  • #7 01 Mar 2012 20:45
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    to nie dystans 50 m powoduje, że gaśnie lampka.To prędkość, jaką musi osiągnać powoduje, że EBS otrzymuje sygnał o odpowiedniej amplitudzie i częstotliwości z czujnika prędkości i dopiero zgasi ostrzeżenie, i jest to prędkość powyżej 10km/h.Tak jest w przypadku błedów dynamicznych wygenerowanych pojazd w ruchu.Niektóre błędy , po wykasowaniu których gasnie warning light na desce od razu (błędy statyczne), a niektóre dopiero jak osiągnie prędkość 10km/h lub więcej, (dynamiczne).
    W ABS natomiast zawsze po wykasowaniu musi zobaczyć prędkość powyżej 10km/h żeby zgasić ostrzeżenie.

    0
  • #8 03 Mar 2012 15:38
    ERYKK45
    Poziom 2  

    krisbrumm jutro napisze bo dzisiaj nie ma mnie już w domu ale podłączyłem komputer i wyskoczyły błędy przednich kół .Juto ci napisze jakie

    1
  • #9 07 Mar 2012 11:56
    diablo23248
    Poziom 26  

    Pozwólcie, że się podłącze do dyskusji. Kolego "krisbrumm" widzę że masz zdrowe podejście do naszej roboty. Czujniki poprawnie można sprawdzić jedynie oscyloskopem. Nie tylko oporność ma znaczenie, ale i napięcie jakie jest generowane przez czujniki.
    Kolego "ERYKK45" sprawdź również czy nie masz luzów na łożyskach. Jeżeli błąd wyskakuje jedynie w czasie jazdy to albo czujniki ABS są zamienione miejscami (o czym pisał Ci kolega krisbrumm) albo któryś z nich generuje nieprawidłowe napięcie. Wygenerowanie błędnego napięcia może być spowodowane:
    1. Luzy na łożyskach
    2. Uszkodzone lub skrzywione pierścienie polaryzacyjne
    3. Zbyt duża szczelina pomiędzy czujnikiem ABS a pierścieniem polaryzacyjnym.
    4. Uszkodzenie wewnętrzne czujnika.

    Pisałeś w pierwszej części postu, że zdiagnozowana zastała przerwa w obwodzie. Sprawdź okablowanie pod kątem uszkodzeń (miernik w łapki i do boju!)

    O ile dobrze pamiętam to w Twoim autku jest WABCOwski EBS. Może najtaniej będzie podjechać do kogoś kto dysponuje sprzętem do profesjonalnej diagnozy. Podpiąć komputer diagnostyczny bezpośrednio pod kasetę EBS i zdiagnozować sam układ EBSu. Komputery typu TEXA i podobne mają czasem tendencję do nieprawidłowej interpretacji kodów usterek. Podłączenie interfejsu WABCO lub DAVIE (bo tak się chyba nazywa komputer do DAFików) pozwoli dokładnie odczytać błędy i wykonać odpowiednie testy.

    0
  • #10 07 Mar 2012 21:26
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    Kolega diablo23248 ma w 100% rację. Oby takich więcej.I na forum, i w warsztatach.Tacy jak kolega oszczędzają Wasz czas, nerwy, no i oczywiście pieniądze.
    A co do czujników, to pod warunkiem, że dysponuje się Davie lub oscyloskopem, należy pomiaru napięcia z czujników dokonać w ten sposób, że trzeba sprawdzić jakie minimalne napięcie generuje czujnik.davie znając częstotliwość napięcia z czujników potrafi ją wyrazić w prędkości koła w km/h. Standardy DAF-a mówią, że przy obracaniu koła (np.rękami na podlewarowanej osi), przy prędkości 5km/h napięcie z czujnika które dociera do ECU powinno wynosić minimum 0.5V.
    To właśnie jakość sygnału napięciowego ( czyli amplituda+ częstotliwość) generuje błędy dynamiczne. Stąd po przejechaniu często EBS warning lubi nagle wskoczyć na deskę, a potem znowu zgasnąć.
    Ja, ze swojego doświadczenia wiem, że przy dobrych pierścieniach i sprawnych czujnikach napięcie przy 5km/h waha się w przedziale 0.8- 1.5V.Przy nowych pierścieniach, dobrze ustawionych szczelinach powietrznych i nowym czujniku można zobaczyć nawet 2.3 V.

    Dysponujac oscyloskopem można fantastycznie widzieć po amplitudzie sygnału napięciowego czy nie jest pierścień krzywy.Dobrze zamontowany i prosty pierścień generuje amplitudę niezmienna w funkcji obrotu kołem.falowanie amplitudy, jej skoki to krzywy pierścień.Mocno skorodowany pierścień daje takie same odczyty.

    0
  • #11 10 Mar 2012 17:41
    ERYKK45
    Poziom 2  

    Niestety wysłali mnie z pracy na kurs i na razie nie mam jak się do tego ebsu zabrać ,jak wrócę i będziecie mieli ochotę na pomoc mi jeszcze to naprawimy BO WIDZĘ ŻE dzięki waszym wskazówką damy rade .Jeszcze raz dziękuje za zainteresowanie się moim tematem.

    0
  • #13 30 Wrz 2016 08:54
    kisiol
    Poziom 19  

    Witam. nie będę zakładał nowego tematu więc zapytam tu. Problem jest taki że słabo hamuje naczepa. Wyczytałem ww necie że w dafie były żle ustawione siły hamowania , może ktoś się orientuje jakie wartości powinny być dla ciągnika , a jakie dla naczepy. daf xf 105 460 2007r

    1
  • #14 04 Paź 2016 22:50
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    A gdzie to wyczytałeś, że w DAF-ie zawór przekaźnikowy przyczepy jest źle ustawiony?

    0
  • #15 05 Paź 2016 01:13
    kisiol
    Poziom 19  

    serwis daf tak stwierdził , ze fabrycznie błednie było ustawione. Dla tego zapytałem.

    0