Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wysokie obroty w Twingu 1.2 i gaśnie

01 Mar 2012 11:20 3231 27
  • Level 11  
    Witam.
    Proszę o pomoc, podpowiedź.
    Mam Twingo 1.2 z 2000r.
    Od paru dni mam z nim kłopot. Zaczęło się od tego, że zauważyłam, że na "luzie" nie schodzi z obrotów i cały czas jest na wysokich obrotach, tak jakbym miała pedał gazu wciśnięty.
    Za dwa dni od tego czasu, auto w czasie jazdy zaczęło mi gasnąć, przestało reagować na "gaz".
    Musiałam wyłączyć stacyjkę, odpalić go na nowo, i mogłam jechać dalej.
    Mąż wyczyścił mi przepustnicę, wykręcając ją, stosując do tego odpowiednie do tego preparaty, wlał mi do baku środek czyszczący wtryski, była poprawa na 1 dzień i znów to samo się dzieje, nawet chyba jest gorzej, bo coraz częściej mi się "wyłącza".
    Żadna z kontrolek się nie świeci, nic nie sygnalizują.
    Może macie jakiś pomysł na to co może być przyczyną tego stanu rzeczy? Może Wam coś takiego też się działo?
    Proszę pomóżcie, każdy grosz jest dla mnie na wagę złota, więc chcemy spróbować z mężem zrobić max wszystko zanim auto pójdzie do mechanika. Za każdą pomoc będę wdzięczna.
    Pozdrawiam serdecznie. meji
  • Level 41  
    Powiedź mężowi, aby zasłonił całkowicie wlot powietrza i zobaczy efekt, jeśli zgaśnie po chwili, a nie odrazu to jest tzw "lewe powietrze".
  • User removed account  
  • Level 16  
    Podobny problem miałem w swoim Twingo z 2002 W czasie jazdy zawieszał się na wysokich obrotach i można było jechać bez naciskania na pedał gazu . Powodem tego był zapieczony trzpień w silniczku krokowym , który pozostawał w pozycji max otwartego obejścia przepustnicy pomogło wyjęcie i przemycie WD 40 . Trzpień przesuwa się na gwincie osi silniczka . Przykręcony dwoma śrubkami na przepustnicy od strony przegrody ( wtyczka ma cztery przewody ) sterowany z komputera Cytuję opis z książki serwisowej--''' Działanie
    Silnik skokowy biegu jałowego umoŜliwia zespołowi sterowania regulację biegu jałowego. Silnik
    skokowy otwiera lub zamyka przepustnicę, lub reguluje przepływ powietrza obchodzącego
    przepustnicę.
    Silnik skokowy składa się z twornika otoczonego cewkami. Twornik składa się z pewnej liczby
    magnesów.
    Jeśli przez cewkę przepływa prąd, to taka cewka staje się magnetyczna. Powoduje to obrót
    twornika o jeden krok w kierunku cewki magnetycznej. Przy przemiennym przełączaniu
    przepływu prądu przez cewki twornik obraca się małymi krokami. Obracający się twornik
    powoduje wyciąganie lub chowanie trzpienia.

    Parametry
    cewki oporowe: ± 50 omów
    napięcie zasilania: 12 wolt ''
    -Oczywiście należy sprawdzić również czy któryś z przewodów nie ma przerwy zaciski na złączu komputera mogą być różne w zależności od typu sterownika u mnie były to 12-42 i druga para 41-72 (złącze 90 stykowe) .
  • User removed account  
  • Level 16  
    Pozwolę sobie na jeszcze jeden cytat dotyczący potencjometru przepustnicy.
    -------- Sprawdzić opór:
    Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika połoŜenia przepustnicy.
    Zmierzyć opór pomiędzy dodatnimi i ujemnymi wtykami czujnika. Porównać z podanym oporem. Powinien mieścić się w zakresie -opór: 600 - 1.500 omów (pomiędzy + i -) i powinien zmieniać się w zależności od położenia przepustnicy .
    Sprawdzić napięcie zasilania:
    Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika połoŜenia przepustnicy.
    Włączyć zapłon. Zmierzyć napięcie pomiędzy dodatnią końcówką złącza czujnika a ujemną końcówką akumulatora.
    Powinno być ono równe 5 V. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie, następnie sprawdzić ECU.
    Sprawdzić podłączenie do ECU:
    Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika połoŜenia przepustnicy i ECU.
    Zmierzyć opór pomiędzy wszystkimi końcówkami złącza i odpowiednią końcówkami w złączu ECU. Powinny one być <
    1 om. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie. -------

    Dodano po 10 [minuty]:

    ---------Tak tak, tylko że w Twingo 1,2 ( i Clio) jest niedemontowalny.------

    Nie wiem jak jest w Clio ale w Twingo jest nie tylko możliwy do wyjęcia po odkręceniu dwóch śrubek ale również daje się całkowicie rozebrać bo jego obudowa jest tylko zaciśnięta na gumowym oringu kiedyś sytuacja zmusiła mnie do nawinięcia obydwu cewek silniczka 2 * 200 zwojów drut 0.14 mm. Po nawinięciu pracuje już 5 lat bezproblemowo.
  • Level 29  
    kgs245, czy myślisz że to co napisałeś zrozumie sprawdzi autor postu,i czym sprawdzi?. 2000 rok tam była chyba linka o ile pamięta, Jeżeli tak to tylko inlet( czujnik, nieszczelność itd.)Stawiam na map
  • Level 16  
    Instrukcja serwisowa podaje szczegółowo sposób badania oscyloskopem i wykresy jakie powinny być w poszczególnych miejscach ,ale te fragmenty pominąłem . A pozostałe pomiary można wykonać najprostszym miernikiem, choćby pożyczonym . A jeśli chodzi o linkę to była zawsze ponieważ linka poprzez przełożenie steruje przepustnicą i obraca potencjometr .
  • Level 29  
    kgs245 napisałeś naprawdę prawdę ale ja nie przypuszczam że autor potrafi to sprawdzić
  • Level 11  
    Dziękuję za wszystkie te odpowiedzi. Ja nie bardzo to wszystko rozumiem, ale mąż to przeczyta może będzie wiedział więcej. I spróbuje zrobić to co proponujecie. Dziękuję za pomoc. Poinformuję co udało się zdziałać. meji
  • Level 16  
    Muszę poprawić swoje informacje , żeby wymontować silniczek krokowy od regulacji wolnych obrotów trzeba odkręcić 3 śrubki M6 zapomniałem o tej z tyłu . I również sprawa istotna , wysokie obroty mogą się utrzymywać również z powodu nieszczelności w układzie podciśnienia układu wspomagania hamulców tzw. serwo można na próbę zaślepić wlot do kolektora po wyjęciu przewodu podciśnieniowego od strony serwa ale tylko na postoju !!! Jazda z wypiętym przewodem jest niebezpieczna -- hamulce bardzo słabo działają !!!
  • User removed account  
  • Level 16  
    Żeby wyjąć silniczek należy odkręcić 3 śrubki M6 a nie dwie jak pisałem poprzednio , sprawdzałem to dla pewności dzisiaj w swojej żabie.
  • User removed account  
  • Level 30  
    Były dwa rodzaje przepływek w twingo. Na śrubki M6 lub wprasowane na stałe.

    Tydzień temu twingo miało identyczne objawy.

    Wymień przepływomierz na taki co jest skręcany. Na 100% uwalony potencjometr położenia przepustnicy.
  • User removed account  
  • Level 16  
    Przykro mi ale nie mam zdjęcia przedstawiającego te śrubki .Ale w samochodzie nie ma problemu z ich odszukaniem . Zdejmuje się czarny gruby wąż wprowadzający powietrze do przepustnicy i są widoczne główki 3 śrubek na klucz 10 . Po ich odkręceniu zostaje Ci w ręku element , aluminiowy odlew obudowy przepustnicy na nim z prawej strony jest , u góry silniczek regulacji biegu jałowego wciśnięty ,- tylko wciśnięty - w obudowę , a pod nim jest potencjometr położenia przepustnicy natomiast z dołu wciśnięty jest czujnik temperatury zasysanego powietrza . Nie ma żadnych innych śrub.
    Do silniczka wprowadzone są cztery przewody .
    Do potencjometru przepustnicy trzy przewody .
    Do czujnika temperatury dwa przewody.
    Jest to wszystko po przeciwnej stronie krzywki - wycinka koła - do której zamocowana jest linka od pedału gazu.
  • Level 29  
    kgs245 wrote:
    Żeby wyjąć silniczek należy odkręcić 3 śrubki M6 a nie dwie jak pisałem poprzednio
    williams wrote:
    Były dwa rodzaje przepływek w twingo. Na śrubki M6 lub wprasowane na stałe.

    Tydzień temu twingo miało identyczne objawy.
    czy wszyscy są zmęczeni czy nie umią czytać, Podstawowe parametry przydały by się ale autor
    meji wrote:
    Dziękuję za wszystkie te odpowiedzi. Ja nie bardzo to wszystko rozumiem, ale mąż to przeczyta może będzie wiedział więcej. I spróbuje zrobić to co proponujecie. Dziękuję za pomoc. Poinformuję co udało się zdziałać. meji
    , więc poczekajmy z dziwnymi teoriami
  • Level 16  
    Nie słyszałem i nie spotkałem się z Twingo które miałoby przepływomierz do roku 2002 , autorowi chodzi prawdopodobnie o zespół przepustnicy tak wynikałoby z opisu , przepływomierz to zupełnie inaczej wyglądający element .
  • Level 29  
    kgs245 proszę czytaj ze zrozumieniem j jak ktoś piszesz
  • Level 11  
    zrobiliśmy z mężem to co proponowaliśmy, i nic z tego nie wynikło. Rozmawialiśmy z naszym przyjacielem mechanikiem, i w poniedziałek jadę na komputer, bo pewniej jest to błąd komputera. Zapamiętał stan w jakim auto było, przed przeczyszczeniem solidnym tych wszystkich części i dlatego wyczyszczenie nie pomogło, i dzieje się to samo. Poinformuje Was czy coś się zmieniło:)
  • Level 29  
    Dzięki za trafną decyzję.
    Motronic wrote:
    Uszkodzony potencjometr.
    to badasz przy dodawaniu gazu i odczytujesz wartość otwarcia przepustnicy,
    kgs245 wrote:
    Powodem tego był zapieczony trzpień w silniczku krokowym
    to sprawdzisz patrząc na ciśnienie w kolektorze dolotowym abo patrząc na pracę regulatora obrotów przy dodawaniu gazu ( pod warunkiem że potencjometr jest sprawny), Sprawdź ciśnienie w dolocie ( bardzo ważna sprawa), bo moim zdaniem jest problem z MAP sensor, czyli mówiąc prościej ,czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym( tytlko więcej pisania). powinnaś się przygotować że za pożądną diagnostykę zapłacisz więcej, ale zapłacisz mniej za kolejno wszystkie wymieniane cząści. Pozdrawiam.
  • Level 11  
    jestem umówiono już z mechanikiem, ja czuję się bezradna, jest to mój przyjaciel więc myślę że rozsądnie mnie podliczy i zrobi co trzeba. Zobaczymy jak to będzie wyglądało.
  • Level 16  
    Nie czuj się bezradną . Wszystkim którzy z miłości do żaby albo z konieczności poruszają się tym jeździdełkiem . polecam http://www.twingo.pl/ dział .. co już wiemy" oraz dział - czego jeszcze nie wiemy'' Jest to mało trwały mechanicznie pojazd i lubi klekotać i skrzypieć ,ale dość niezawodny , ja swoim robię czasami trasy po kilka tyś km po europie . Z niewielka determinacją i wiedzą techniczną można poradzić sobie z jego kaprysami , życzę szerokiej drogi i przyjemności z dosiadania żaby .
  • Level 11  
    Witam ponownie, już wiem co dolega mojemu autku Otóż popsuł się czujnik ciśnienia kolektora. Część już zamówiona i jest w drodze, i już się cieszę że niedługo moje autko przestanie "kaszleć" Za zdiagnozowanie zapłaciłam 30zł więc opłacało się. Dziękuję wszystkim za pomoc i wskazówki. Pozdrawiam serdecznie, meji
  • Level 29  
    meji błędy wskazują na ten czujnik, ale tam często pękał przewód do niego, więc jesteć pewna.
  • User removed account  
  • Level 11  
    Do tego czujnika dopina się wiązka kabli, czy to o ten przewód chodzi? Bo sam czujnik z tego co widziałam jest wciśnięty do innej części silnika. Mam teraz te kabelki odpięte od tego czujnika i autko chodzi , nie gaśnie, i nie "wyłącza" się podczas jazdy, i obroty na biegu jałowym spadły, są prawie takie jakie powinny być. A że część mam już w "drodze" to tak naprawdę nic nie tracę podmieniając tą cześć . Zobaczymy co będzie dalej. Poinformuję o postępach :)