Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Po hybrydowych samochodach kolej na łodzie z napędem hybrydowym

exti 02 Mar 2012 22:29 3301 9
  • Po hybrydowych samochodach kolej na łodzie z napędem hybrydowymNapęd hybrydowy przestaje być wyłącznie domeną samochodów. Połączenie silnika spalinowego z elektrycznym zaczyna się zadomawiać także w łodziach.

    Choć na razie łodzi z napędem hybrydowym jest jeszcze tak mało, że nawet stowarzyszenie NMMA nie uwzględnia ich w swoich danych, to eksperci z branży sądzą, że w nadchodzących latach ich sprzedaż wzrośnie. Z samochodami było zresztą podobnie - w roku 2000 modele hybrydowe stanowiły jedynie 0,06% wszystkich sprzedanych w USA, lecz w zeszłym roku było to już 2,11%.

    Napęd hybrydowy w łodziach różni się od tego stosowanego w większości w samochodów, gdzie silnik elektryczny napędza pojazd przy niższych prędkościach, a spalinowy jest uruchamiany, aby osiągnąć wyższą moc. Łódź napędzana jest silnikiem elektrycznym, a dieslowski służy jedynie do ładowania akumulatorów.

    Jak sądzi Susan Zellers ze Stowarzyszenia Handlu Morskiego w Maryland, żeglarze są zainteresowani przejściem na napęd hybrydowy, ale wstrzymują się z tym ze względu na koszty. Są one od 10 do 15% większe od tradycyjnych rozwiązań, choć eksperci twierdzą, że ich posiadacze mogą zaoszczędzić na paliwie i konserwacji. Jak szacuje Elco Motor Yachts, nowojorska firma produkująca silniki elektryczne, 11-metrowa łódka ze zwykłym silnikiem dieslowskim może przepłynąć nieco ponad 560 km, spalając 190 l paliwa. Ta sama łódka z napędem hybrydowym i taką samą ilością paliwa przepłynęłaby 1770 km.

    Źródło:
    http://www.physorg.com/news/2012-03-hybrid-technology-road.html

    Fajne! Ranking DIY
    O autorze
    exti
    Poziom 32  
    Offline 
    exti napisał 2384 postów o ocenie 116, pomógł 6 razy. Mieszka w mieście Gliwice. Jest z nami od 2008 roku.
  • #2
    konel83
    Poziom 15  
    No myślę że technologia całkiem przystępna, ale te dane o odległościach są niemiarodajne, nie podano przy jakiej prędkości jaka odległość, wiadomo że im wolniej jedziesz(płyniesz) tym dalej zajedziesz.
  • #3
    mistrz173
    Poziom 12  
    Może nie do końca im wolniej, tym dalej. Samochodem jadąc 30km/h spalisz więcej benzyny niż jak byś jechał 90km/h(bądź inną "optymalną" prędkością). Tutaj może być podobnie
    Cytat:
    11-metrowa łódka ze zwykłym silnikiem dieslowskim może przepłynąć nieco ponad 560 km, spalając 190 l paliwa. Ta sama łódka z napędem hybrydowym i taką samą ilością paliwa przepłynęłaby 1770 km.

    Takie porównania są robione dla tych samych parametrów- ta sama prędkość, ten sam wiatr (przynajmniej z tego co wiem). Ponad trzykrotna różnica to trochę jest.
  • #4
    winuser2
    Poziom 17  
    Energia potrzebna na zasilenie silników elektrycznych nie bierze się `znikąd`. Jeśli nie jest dotarczona przez paliwa płynne, to musi być dostarczona w inny sposób. Tak czy siak, ilości energii potrzebne są podobne (w zależności jeszcze od sprawności napędu). No ale jeśli silnik będzie zasilany elektrycznie, to jakoś trzeba naładować akumulatory = wytworzyć prąd = spalić np. węgiel lub wytworzyć w inny sposób. Jak widać nie wygląda to już tak kolorowo ;)
  • #5
    mistrz173
    Poziom 12  
    Spalany będzie olej napędowy, jednak sprawność wykorzystania energii tego paliwa będzie trzykrotnie wyższa niż dotychczas (trzy razy większy zasieg)
  • #6
    adam1987
    Poziom 18  
    A jak to jest możliwe, że sprawność systemu w którym jest dodatkowy etap konwersji energii, jest większa? Poza tym, czy w porównaniach uwzględniono fakt, że taki system będzie wymagał prawdopodobnie dużo większych (czyli cięższych) akumulatorów? Trochę mnie to dziwi, bo na dłuższym rejsie energia jest na wagę złota, więc jaki sens ma marnowanie energii z akumulatorów na napęd?
  • #7
    markovip
    Poziom 34  
    Zawsze jeszcze mamy niewyczerpalne źródło energii...
  • #8
    0__0
    Poziom 30  
    Nic nowego . Wszystkie konwencjonalne łodzie podwodne są hybrydowe od zawsze :).Gdyby zastosowano coś innego (o wyższej sprawności ) do przetwarzania energii z paliwa w elektryczną niz silnik diesla i generator to byłoby coś .
  • #9
    780810
    Poziom 17  
    Można by jeszcze zrobić hybrydę potrójną tj. połączyć oba silniki, elektryczny i spalinowy układem chłodzenia który wrzący płyn tłoczył by do trzeciego silnika parowego, chyba i elektryczny i spalinowy zniesie temperaturę wżenia wody, i można zasilić silnik parowy. Jak by to już było to Szanowni poprawcie ;D
  • #10
    Frog_Qmak
    Poziom 25  
    czegoś tu nie rozumiem, dlaczego miałaby mieć większy zasięg? Energia z silnika spalinowego idzie bezpośrednio na śrubę, a tak najpierw prądnica, potem straty na ładowaniu akumulatorów, straty na pozyskiwaniu z nich energii, straty w przetwornicy, straty na silniku elektrycznym, więc czemu lepiej?