Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Bosch GSR 18V-50 ProfessionalBosch GSR 18V-50 Professional
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Projekt budowy grzałki do PCB z części od drukarki laserowej

02 Mar 2012 23:08 5062 10
  • Poziom 12  
    Witam serdecznie. Nie wiem czy w dobrym dziale umieszczam post, więc w razie czego proszę moderatora o przeniesienie, byle nie do kosza ;P
    Dzisiaj rozłożyłem na części moja starą drukarkę laserową w poszukiwaniu "czegoś ciekawego" co mogło by mi się przydać.
    Okazało się, co w zasadzie nie jest niczym nadzwyczajnym, że znalazłem wałek, rolkę, halogen grzejny i trzy czujniki z których mogę sobie zbudować coś na wzór przerobionego laminatora do PCB.
    Teraz mam pytanie do doświadczonych:
    - Czy taki halogen po prostu zasilam z sieci 230V ? Na halogenie jest napis postaci "JH230V650WL1A"
    - Znalazłem trzy czujniki (tak mi się przynajmniej wydaje), jeden z nich ma napisane "98C", drugi jest płaski i mały koloru niebieskiego i ma napisane "407JO9B" i ostatni to coś co przypomina mi termostat bimetaliczny ponieważ ma ceramiczny korpus w kształcie walca a na dole napisane "CH-152".
    W związku z tym wszystkim co napisałem chciałem poprosić o krótkie porady co i jak połączyć żebym mógł nagrzewać tym PCB razem z papierem bądź folią aby przenieść toner na laminat.
    Wymyśliłem tyle że przydałby mi się jakiś termistor np. typu CTR o właściwościach takich by przy temperaturze 130 stopni C zwiększała się bardzo jego rezystancja.
    Będę bardzo wdzięczny za jakąkolwiek pomoc.
    Pozdrawiam,
    Bartek
  • Bosch GSR 18V-50 ProfessionalBosch GSR 18V-50 Professional
  • Poziom 36  
    Witaj. Z tego, co mi wiadomo, bimetal w drukarce laserowej jest ustawiony na utrzymywanie temperatury 160 stopni, a nawet jeśli nie, to pomyśl - toner przylega do kartki kredowej pod wpływem temperatury z fusera (grzałki), ty chcesz użyć fusera do rozpuszczenia / odlepienia toneru, który został tym fuserem przylepiony... Temperatura ta sama - wykorzystaj wyłącznik bimetaliczny. W fuserze zazwyczaj jest wyłącznik temperaturowy (230V) i czujnik temperatury (niskonapięciowy). Lampę masz na 230V, prawdopodobnie 650W, więc dość mocna - możesz spróbować. Termistor działa odwrotnie - ze wzrostem temperatury maleje opór. Komplementarny (poniekąd) do termistora jest pozystor , który jest wykorzystywany także na zwarciu, jako grzałka w pistoletach do kleju na gorąco...

    Pamiętaj o niebezpieczeństwie napięcia sieciowego!

    Dodano po 1 [minuty]:

    Co do pozystora i termistora CTR, zwracam honor, nie doczytałem, że CTR
  • Bosch GSR 18V-50 ProfessionalBosch GSR 18V-50 Professional
  • Poziom 12  
    No ok to wszystko jest jasne, ale teraz jak to podłączyć? Mam po prostu w szereg połączyć bimetal z halogenem? Mógłbym poprosić o opis bądź schemat ideowo/poglądowy jak połączyć elementy ze sobą ?
  • Poziom 36  
    Wiesz, kolego, nawet nie napisałeś, z jakiej to drukarki pochodzi, zresztą to też nic by nie dało. Jak podłączyć - myślę, że szeregowo lampę z bimetalem, ale jak co rozwiązał konstruktor - tego nie wiem... Może kolega załączyłby jakieś zdjęcia?
  • Poziom 12  
    Drukarka to Epson Aculaser m1200. Załączam zdjęcie części z których chcę zbudować swoje urządzenie.
    Projekt budowy grzałki do PCB z części od drukarki laserowej

    Na zdjęciu widoczny jest zasilacz. Mam z nim problem, ponieważ nie mogę znaleźć na płytce wyprowadzenia "0" dla 230V sieciowego. Są tylko gniazda dla przewodu neutralnego i dla fazy.
  • Poziom 31  
    brzydal91 napisał:
    Drukarka to Epson Aculaser m1200. Załączam zdjęcie części z których chcę zbudować swoje urządzenie.
    Projekt budowy grzałki do PCB z części od drukarki laserowej

    Na zdjęciu widoczny jest zasilacz. Mam z nim problem, ponieważ nie mogę znaleźć na płytce wyprowadzenia "0" dla 230V sieciowego. Są tylko gniazda dla przewodu neutralnego i dla fazy.

    Kolego nie ma czegoś takiego jak "0" masz tam przewód: neutralny, fazowy oraz ochronny, który musi być podpięty do metalowej obudowy urządzenia.
    Jak rozbierałeś tą drukarkę to gdzie to "oczko" było przykręcone?
  • Poziom 12  
    Owszem masz rację, był przykręcony do obudowy tylko że jest wyjście dla halogenu i jest opisane N i L i pomiędzy nimi nie ma 230V natomiast jak przyłożę miernik do L i drugą sondę do białego od gniazdka to jest różnica potencjałów.
    A wracając do złożenia całości, ma ktoś jakiś pomysł jak to połączyć ? ;>
  • Poziom 36  
    Kostka po lewej za radiatorem w sekcji 230V (u dołu) do czego była podłączona? Po co w ogóle rozbierałeś fuser, skoro on bez przeróbek idealnie nadaje się do tego celu (jeśli posiada jedną rolkę gumową na sprężynach).?

    Dodano po 2 [minuty]:

    Jak to podłączyć? - prosto - szeregowo bimetal z żarnikiem, jednak to nie daje gwarancji, że temperatura będzie odpowiednia. Czujnik z kabelkami jest niskonapięciowy, więc olej, chyba, że chcesz zrobić sterowanie z aktywnym elektronicznym termostatem.
  • Poziom 12  
    To gniazdo właśnie było podłączone do halogenu. Fuser niestety nie nadawał się bo karta przez niego przechodziła zakrzywiona i obudowy nie dało się łatwo przerobić. Zmontuje to sam na jakimś kawałku płyty MDF i napędzę silnikiem z wkrętarki.
  • Poziom 10  
    Mam troszeczkę inne pytanie; jak zmniejszyć prędkość podawania kartek w drukarce.
    Mam problem ponieważ chciałem drukować na innym materiale - laminat CPL o grubości 0,6mm. Uporałem się z mechanicznymi problemami, ale niestety toner wychodzi z drukarki niezgrzany. Myślę, że gdyby zmniejszyć prędkość to zdążył by się zgrzać.
    Drukarka OKOPAGE20
  • Poziom 11  
    Możesz użyć regulatora obrotów do silników komutatorowych co jednak nie pozwoli na uzyskanie aż tak wolnych obrotów.
    Wydaje mi się jednak że najprostszym sposobem będzie wykorzystanie silnika napędu talerza do mikrofalówki. Można takie nabyć na Alledrogo już od 5zł i do tego na różne napięcia zasilania i różną prędkość obrotową (od ok. 2-10obr./min.).
    Potrzebujesz obroty ok. 5 na minutę (a może i mniej) co pozwoli rozgrzać odpowiednio i płytkę i papier transferowy.
    Przy 5obr./min. przyjmując że średnica wałka to ok. 4cm, przesów powinien wynosić ok. 1,04cm/s i to może być za szybko, przy 3obr./min. będzie to już 0,63cm/s. Tym bardziej że po ściśnięciu płytki wałkami styk elementu grzejnego jest znikomy. Można ewentualnie wstępnie pokręcić trochę wałkami przed wsunięciem płytki, co spowoduje nagrzanie również wałka gumowego, a co za tym idzie ogrzewanie płytki na trochę większej powierzchni styku aniżeli sam wałek teflonowy.
    Wydaje mi się że silniczek talerza powinien mieć wystarczającą siłę przy tak dużym przełożeniu mimo niewielkiej mocy (ok. 2,5 - 6W zależnie od modelu).
    Możesz ewentualnie poszukać silniczka z odpowiednią przekładnią na napięcie stałe co pozwoli na praktycznie płynną regulację obrotów (takie również widziałem na Alledrogo).

    Pozdrawim i życzę powodzenia