Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik krokowy sterowany czujnikiem temperatury.

marcin2024 04 Mar 2012 00:39 2699 15
  • #1 04 Mar 2012 00:39
    marcin2024
    Poziom 10  

    Witam! Będzie to mój pierwszy samodzielnie zrobiony układ od podstaw. Nie wiem jak to ugryźć, od czego zacząć przy projektowaniu układu i jak to zrobić poprawnie. Przejdźmy do sedna, chodzi mi o to żeby zrobić układ który będzie sterował silnikiem krokowym napędzającym roletę/żaluzję pod wpływem temperatury. Czy zastosowanie mikrokontrolera ATtiny 13 będzie dobrym rozwiązaniem? Jaki czujnik temperatury zastosować? Liczę na jakieś sugestie, pomocne rady.
    Pozdrawiam!

    0 15
  • #2 04 Mar 2012 00:55
    kybernetes
    Poziom 39  

    A jak to ma działać?

    0
  • Pomocny post
    #3 04 Mar 2012 01:01
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    Silnik krokowy tak, sterowany albo dedykowanym sterownikiem, albo samodzielnie wykonanym, bo z samego procesora sie nie da. Czujnik temperatury byle jaki, np termistor oraz oczywiście program. Tylko jedna rzecz - mikrowyłącznik na końcu lub początku zwijania rolety, po to by system WIEDZIAŁ gdzie w danym momencie znajduje się koniec lub początek zwijania. Poczytaj troche o maszynach CNC, zanim się za to zabierzesz.

    0
  • #4 04 Mar 2012 01:10
    marcin2024
    Poziom 10  

    Ma to działać w taki sposób że przy temperaturze np. niższej niż 70 stopni roletka będzie całkowicie spuszczona, zaś przy temperaturze np. większej niż 70 stopni będzie spuszczona do połowy a przy temp. 90 będzie podniesiona całkowicie do góry.

    0
  • #5 04 Mar 2012 01:31
    kybernetes
    Poziom 39  

    A dlaczego nie chcesz zastosować oryginalnego silnika?

    0
  • #6 04 Mar 2012 01:34
    marcin2024
    Poziom 10  

    Co masz na myśli mówiąc orginalnego? Ponieważ nie bardzo rozumiem.

    0
  • #7 04 Mar 2012 01:36
    kybernetes
    Poziom 39  

    Oryginalny silnik, jaki jest zamontowany w rolecie.

    0
  • #8 04 Mar 2012 01:38
    marcin2024
    Poziom 10  

    Kurcze nie zrozumiałeś mnie i ja sam nie opisałem tego dostatecznie dobrze. Praca jest robiona do szkoły od zera. Roletka ma zasłaniać chłodnicę w aucie.

    0
  • #9 04 Mar 2012 01:51
    kybernetes
    Poziom 39  

    A czy to koniecznie musi być silnik krokowy? Takie masz narzucone założenia?
    Bo ja tu nie widzę potrzeby zastosowania ani krokowca ani kontrolera - trzy wyłączniki krańcowe, termostat, prosty układ sterowania silnikiem.

    0
  • #10 04 Mar 2012 01:55
    marcin2024
    Poziom 10  

    Nie, to nie musi być silnik krokowy. To ma po prostu bez problemowo działać i spełniać się w praktyce. Nie jestem zbytnio pozytywnie nastawiony do takiego rozwiązania. Po pierwsze chciałem aby było tak że jeśli temperatura spadnie załóżmy o 1 czy 2 stopnie to roletka nie zmienia ustawień tzn chodzi mi o pewną tolerancję. Następna sprawa to dobrze było by dać jakiś czujnik który będzie ostrzegał o tym że temperatura przekroczyła maksymalną, według mnie najlepiej było by aby pikał. Temperaturę maksymalną czyli taką która jest zła dla silnika.

    0
  • Pomocny post
    #11 04 Mar 2012 02:12
    kybernetes
    Poziom 39  

    Zastosuj więc silnik z podnośnika szyby, na drodze rolety zamontuj trzy styczniki krańcowe wykrywające oba położenia skrajne i środkowe, do tego czujnik temperatury, dwa komparatory z progiem 70 i 90 stopni i jakaś prosta cyfrówka wykrywająca przekroczenie progów w górę i w dół, zasadniczo da się to zrobić na tranzystorach i diodach. Do tego dwa przekaźniki do sterowania silnikiem.

    marcin2024 napisał:
    Po pierwsze chciałem aby było tak że jeśli temperatura spadnie załóżmy o 1 czy 2 stopnie to roletka nie zmienia ustawień tzn chodzi mi o pewną tolerancję.


    Do tego służy komparator/przerzutnik z tzw. histerezą.

    marcin2024 napisał:
    Następna sprawa to dobrze było by dać jakiś czujnik który będzie ostrzegał o tym że temperatura przekroczyła maksymalną, według mnie najlepiej było by aby pikał. Temperaturę maksymalną czyli taką która jest zła dla silnika.


    Nie sądzę aby to było konieczne, ponieważ samochód posiada już taki układ (kontrolka alarmu temp. silnika, często również brzęczyk albo inny sygnalizator dźwiękowy). Jeśli jednak chcesz mieć coś dodatkowego to dołóż do tego trzeci komparator ustawiony na temp. jaką sobie życzysz i załączający układ sygnalizacji.

    0
  • #12 04 Mar 2012 02:45
    marcin2024
    Poziom 10  

    Chciałem to dorzucić, ponieważ wiem że jest grono ludzi którzy wogóle nie patrzą na wskaźnik temperatury. Dziękuję za pomoc. Zaczynam działać, w miarę możliwości będę tutaj pisał o problemach jakie napotkałem itp.

    0
  • Pomocny post
    #13 04 Mar 2012 11:36
    kybernetes
    Poziom 39  

    Chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jedna rzecz. Odsłanianie chłodnicy jest mało efektowne w sytuacji kiedy termostat jest zamknięty, ponieważ wtedy zamknięty jest obieg płynu chłodzącego przez nią. Toteż próg otwarcia rolety powinien być nieco wyższy jak temperatura początku otwierania termostatu. Ta temperatura, w zależności od typu silnika ma różne wartości - od 82-83 st.C aż do ponad 100 st.C (ta ostatnia wartość rzadko , w najnowszych silnikach), należy sprawdzić ile konkretnie wynosi ona w samochodzie gdzie ta roleta ma być zamontowana.

    Druga sprawa to konieczność odsłonięcia rolety w czasie działania klimatyzacji. Jak wiadomo, skraplacz układu klimatyzacji znajduje się przed lub obok chłodnicy i jest chłodzony zazwyczaj tym samym obiegiem powietrza co chłodnica płynu. Jeżeli będzie on zasłonięty to klimatyzacja nie będzie funkcjonować, toteż należałoby rozważyć jego odsłonięcie, częściowe przynajmniej lub nawet całkowite (np. w zależności od temp. zewn.) przy działającej klimatyzacji.

    Takie zasłony, tylko zamontowane na stałe, mają zastosowanie w warunkach zimowych - pozwalają szybciej nagrzać silnik przy niskiej temperaturze otoczenia przez co polepszają ogrzewanie w samochodzie a jednocześnie usprawniają pracę silnika i zmniejszają zużycie paliwa.

    I na koniec - miejsce, w którym będzie ona zamontowana to jedno z najgorszych miejsc w aucie pod względem warunków pracy urządzeń elektrotechnicznych. Mechanizm narażony będzie na wodę, sól, temperaturę, uszk. mechaniczne od piasku i żwiru. Toteż należy do niego zaprojektować szczelną i wytrzymałą obudowę klasy co najmniej IP66.

    0
  • #14 04 Mar 2012 16:11
    82245
    Użytkownik usunął konto  
  • #15 04 Mar 2012 16:15
    marcin2024
    Poziom 10  

    Witam! Projekt wykonany w całości. Jak na razie wszystko działa jak należy. W takiej formie w jakiej jest wykonany na razie będzie służył tylko i wyłącznie do celów edukacyjnych. Postaram się wrzucić jakieś zdjęcia ;)

    Pozdrawiam!

    0
  • #16 28 Kwi 2012 15:18
    marcin2024
    Poziom 10  

    Witam! Projekt wykonany w całości. Jak na razie wszystko działa jak należy. W takiej formie w jakiej jest wykonany na razie będzie służył tylko i wyłącznie do celów edukacyjnych. Postaram się wrzucić jakieś zdjęcia ;)

    Pozdrawiam!

    0