Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
LegrandLegrand
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa przełącznika gwiazda-trójkąt na przekaźnikach

05 Mar 2012 01:51 13742 30
  • Level 28  
    Witam serdecznie,
    Chciałbym zbudować przełącznik gwiazda-trójkąt do małego silnika trójfazowego (60wat) z kondensatorem rozruchowym 4uF.

    Ponieważ nie posiadam takiego przełącznika, natomiast natura zasiliła mnie w nadmiar przekaźników R 15 PDT 3:
    Budowa przełącznika gwiazda-trójkąt na przekaźnikach

    Prośba o rozrysowanie połączeń w jaki tego dokonać. Chciałbym, aby owe przełączenie nastąpiło, gdy na włączniku kołyskowym
    Budowa przełącznika gwiazda-trójkąt na przekaźnikach
    zmienię jego wciśnięcie.

    Znalazłem na elektrodzie jeszcze taki schemat, może będzie pomocny
    Budowa przełącznika gwiazda-trójkąt na przekaźnikach
    [22.06.2021, g.9.00] Zabezpieczenia Internetu Rzeczy (IoT) programowe i sprzętowe. Zarejestruj się za darmo
  • LegrandLegrand
  • Level 23  
    Witam
    Dla mnie montowanie układu dla tak małej mocy jest błędem, ale:
    W tym przypadku wystarczy zainstalować dodatkowy przekaźnik załączany Pana przełącznikiem, jego styki bierne podłączyć zamiast "Za", czynne "Z1". Trochę te oznaczenia są nieczytelne, czyli te styki w środku.
    Jerzy
  • Level 28  
    Dziękuje za odpowiedź!

    Mógłbym prosić o rozrysowanie które styki (numery) przekaźników podłączyć?
    Chyba będą konieczne dwa przekaźniki - jeden załącza gwiazdę, drugi załącza trójkąt oraz jakieś podłączenia do włącznika, który raz włącza jeden, a raz drugi przekaźnik.

    Do silnika podłączona jest metalowa listwa (długość: 60cm), coś jak śmigło od wiatraka.

    Chciałbym go sterować na raz, jednak opory powietrza odgrywają znaczną role w obciążeniu. Przy podłączeniu go w trójkąt i załączeniu silnik kręci się dość wolno (2/3obroty na sekundę), natomiast po podłączeniu w gwiazdę kręci się szybciej, jednak nadal nie jest to nominalna prędkość silnika (1400). Domyślam się, że dłuższe działanie na takiej prędkości poniżej nominalnej spowoduje jego przepalenie z uwagi na duże prądy.

    Natomiast myśle, że gdyby najpierw nabrał on większych obrotów przy rozruchu w gwiazdę, to późniejsze przełączenie na trójkąt z przypływem mocy pozwoliłoby mu wejść na wyższe obroty.

    A może kondensator pracy jest źle dobrany? Obecnie 4uF.
  • Level 23  
    Witam
    Co do przełącznika gwiazda-trójkąt stosuje się go w celu ograniczenia prądu rozruchowego, nic więcej, czyli jeżeli sieć zasilająca nie ma tyle mocy na bezpośredni rozruch w trójkącie. Natomiast przy podłączeniu silnika w trójkąt ma on większą moc, co się kłóci z Pana opisem.
    Jeżeli chodzi o ten kondensator, to wnioskuję że silnik jest podłączony do sieci jednofazowej.
    Proszę także podać co jest napisane na tabliczce silnika.
    Jerzy
  • LegrandLegrand
  • Level 23  
    phanick wrote:
    Witam serdecznie,
    Chciałbym zbudować przełącznik gwiazda-trójkąt do małego silnika trójfazowego (60wat) z kondensatorem rozruchowym 4uF.


    Obawiam się, że kondensator i Y/D nie mogą istnieć w tym samym silniku w tym samym czasie.

    Pierwszy dotyczy 1f drugi 3f.

    Pozdrowienia
  • Level 28  
    Marek_Pe wrote:

    Obawiam się, że kondensator i Y/D nie mogą istnieć w tym samym silniku w tym samym czasie.

    Pierwszy dotyczy 1f drugi 3f.

    Pozdrowienia

    A dlaczego nie? Kondensator podłączam swoją drogą, natomiast rodzaj podłączenia swoją. Silnik posiada 6 styków.

    Oto zdjęcia silnika i dane z tabliczki znamionowej:
    Budowa przełącznika gwiazda-trójkąt na przekaźnikach Budowa przełącznika gwiazda-trójkąt na przekaźnikach
    Budowa przełącznika gwiazda-trójkąt na przekaźnikach



    Też się dziwie, że silnik w trójkącie pracuje gorzej. Może jednak kondensator jest bardzo źle dobrany?
  • Moderator of Electricity
    phanick wrote:
    Do silnika podłączona jest metalowa listwa (długość: 60cm), coś jak śmigło od wiatraka.

    Chciałbym go sterować na raz, jednak opory powietrza odgrywają znaczną role w obciążeniu. Przy podłączeniu go w trójkąt i załączeniu silnik kręci się dość wolno (2/3obroty na sekundę), natomiast po podłączeniu w gwiazdę kręci się szybciej, jednak nadal nie jest to nominalna prędkość silnika (1400). Domyślam się, że dłuższe działanie na takiej prędkości poniżej nominalnej spowoduje jego przepalenie z uwagi na duże prądy.

    Po takich doświadczeniach to nie wróżę przyszłości dla tego silnika. Ten silnik nie może pracować połączony w trójkąt przy napięciu sieci 400 V.
    Ta metalowa listwa 60 cm przy takiej mocy silnika to chyba pomyłka?
  • Level 28  
    Silnik pracuję na 230V z kondensatorem, a nie na 400V!!

    Do silnika fabrycznie było zamontowane śmigło jak na jednym z pierwszych rysunków i silnik rozpędzał się bez zarzutu. Śmigło miało dużo ostrych płatów i ostro zagarniało powietrze i jakoś silnik sobie radził.

    Metalowa listwa o której mowa jest bardzo lekka (aluminium), dobrze wyważona i cienka, więc nie powinna sprawiać najmniejszych problemów z oporami.

    Dodano po 17 [minuty]:

    Poniżej zdjęcia mojej konstrukcji.
    Niżej dla porównania wielkości - oryginalne śmigło.

    Budowa przełącznika gwiazda-trójkąt na przekaźnikach Budowa przełącznika gwiazda-trójkąt na przekaźnikach
  • Level 23  
    phanick wrote:
    A dlaczego nie? Kondensator podłączam swoją drogą, natomiast rodzaj podłączenia swoją. Silnik posiada 6 styków.


    A może kolega narysować układ połączeń silnika 3fazowego z kondensatorem rozruchowym?

    Nigdy o czymś takim nie słyszałem i będzie to dla mnie cenny kawałek wiedzy.

    Pozdrowienia
  • User removed account  
  • Level 23  
    krzysztofer5 wrote:
    Ciekawe, silnik 0,06kW trójfazowy 230/400, z kondensatorem rozruchowym, do tego rozruch gwiazda- trójkąt. Brakuje tylko regulatora obrotów na triaku, na jednej fazie

    Właśnie dlatego pytam jak autor to podłączył.

    Pozdrowienia
  • Level 23  
    A teraz poważnie ponieważ koledzy nie wyrażają ochoty Panu pomóc. Na tabliczce jest informacja:
    Przy napięciu 380V, 3 fazy ten silnik może być połączony tylko w gwiazdę, bez żadnego kondensatora. Proszę sprawdzić, w miejscu gdzie są dane kondensatora nie istnieje nic, koledzy mają rację co do błędu w jego podłączeniu. Mała uwaga silnik nie pali się natychmiastowo, więc może jeszcze się nie spalił. W celu sprawdzenia proszę uruchomić urządzenie bez belki i sprawdzić zachowanie oraz grzanie silnika przez okres 20 minut, o ile obroty będą poprawne.
    Jerzy
  • Level 19  
    Sprawdź czy połączenia uzwojeń są skojarzone prawidłowo. Dla połączenia w gwiazdę, wystarczy zewrzeć początki (lub końce) uzwojeń, a pod końce (lub początki) podłączyć zasilanie, i silnik będzie pracował. Połączenie w trójkąt wymaga zwarcia początku pierwszego uzwojenia z końcem drugiego, początek drugiego z końcem trzeciego i początek trzeciego z końcem pierwszego, myślę że tu może być przyczyna wadliwej pracy silnika. Chociaż wina może tkwić w zbyt niskiej pojemności kondensatora. Przy połączeniu w gwiazdę, reaktancja uzwojeń jest większa, co powoduje mniejszy pobór prądu. Pojemność kondensatora była dobrana do wartości prądowej w gwieździe i ogranicza ją do tej wartości. W trójkącie prąd na cewce zasilanej z kondensatora jest ograniczony do wartości z gwiazdy. Spróbuj z większą pojemnością.
  • Level 12  
    Często jest tak że zasilanie wentylatora trójfazowego przekształca się na zasilanie z jednej fazy po to aby w razie zamiany faz od strony zasilania wentylator kręcił się w odpowiednią stronę. Rozwiązanie zastosowane w starych spawarkach.
    Poniżej masz schemat jak to zrobić aczkolwiek nie wiem czy przy przełączaniu nie pojawi się łuk na stykach.

    Budowa przełącznika gwiazda-trójkąt na przekaźnikach
  • Level 23  
    Może dobrze by było aby autor określił się, czy silnik ma być podłączony do jednej fazy lub trzech faz.
    Jerzy
  • Level 28  
    Panowie drodzy!
    Ogromne podziękowanie za zainteresowanie tematem.
    W kwestii wyjaśnień:
    * silnik ma docelowo chodzić na 230v
    * silnik bez żadnego obciążenia czy też z zainstalowanym niebieskim śmigłem chodzi jak bajka zarówno w gwieździe jak i z trójkątem, natychmiastowo wpada w nominalne obroty (mowa o 230v z kondensatorem, nigdy go nie podłączałem do 400v z uwagi na brak takowego przyłącza)
    * zastosowany kondensator nie jest kondensatorem rozruchowym tylko kondensatorem pracy! Jest ciągle podłączony podczas normalnej pracy. Kondensator rozruchowy jest wg mnie zbędny gdyż obciążenie tego silnika na starcie wcale nie jest większe, wręcz jest mniejsze (mniejsza prędkość - mniejsze opory)
    * Aktualne podłączenia o których mówię są następujące:
    Budowa przełącznika gwiazda-trójkąt na przekaźnikach

    *Nie wiem skąd obawy o przegrzanie silnika - po 5 minutach pracy w gwieździe jest może letni. Po pracy w trójkącie jest cieplejszy.

    Gorąca prośba o zaproponowanie takiego rozwiązania, aby osiągał Z OBCIĄŻENIEM W POSTACI TEJ LISTWY obroty zbliżone do nominalnych (1400), nie ważne czy to przez zmianę kondensatora, czy przez dobór przełącznika gw/trójkąt na przekaźnikach.

    Na tabliczce nie ma informacji o kondensatorze, gdyż FABRYCZNIE nie został on przystosowany do pracy z kondensatorem. Jednak silniki 3f jak wiadomo z kondensatorem mogą pracować na 1f całkiem dobrze.
  • Level 15  
    Podejrzewam phanick, że Twój silnik jest zbyt słaby aby wkręcić się do swoich nominalnych obrotów z takim obciążeniem jakie stanowi ta listwa. Możesz spróbować podłączyć silnik w trójkąt i zastosować dodatkowo na czas rozruchu dodatkowy kondensator(rozruchowy).
  • Level 16  
    Z tabliczki silnika wynika że silnik ten powinien pracować przy połączeniu w trójkąt przy zasilaniu z sieci o napięciu 3x 220 V lub połączony w gwiazdę w sieci 3x 380 V w każdym z tych przypadków bez kondensatora . Zastosowanie przełącznika gwiazda trójkąt nic do tego układu nie wniesie .Ponieważ przełącznik ten stosuje się w celu ograniczenia prądu rozruchowego dużych silników . Działa to w ten sposób że w położeniu gwiazda moment rozwijany przez silnik jest trzykrotnie mniejszy niż w położeniu trójkąt ( tak samo mniejszy jest pobierany prąd) – dlatego rozruch takiego silnika jest możliwy tylko przy małym obciążeniu lub bez obciążenia .
    Oczywiście silni ten może pracować z kondensatorem przy zasilaniu z jednej fazy w tym wypadku przy połączeniu w trójkąt przy 220 V. Jednak że w technice nic nie ma za darmo silnik w ten sposób połączony uzyska co najwyżej 40 do 50 % mocy i obciążony może nie uzyskać nominalnych obrotów ze względu na znaczny poślizg czyli straty które przełożą się na ciepło co niekoniecznie musi go od razu spalić .
    Pojemność kondensatora do takiego układu oblicz się wg. Wzoru :
    C = In : 2*3.14*f*1U

    w którym I n = prąd znamionowy odczytany z tabliczki
    1U = napięcie sieci jednofazowej
    f = częstotliwość sieci
    W praktyce producent dobiera taki kondensator doświadczalnie ,tak aby silnik miał pole magnetyczne kołowe .
  • Level 32  
    phanick wrote:
    Gorąca prośba o zaproponowanie takiego rozwiązania, aby osiągał Z OBCIĄŻENIEM W POSTACI TEJ LISTWY obroty zbliżone do nominalnych (1400), nie ważne czy to przez zmianę kondensatora, czy przez dobór przełącznika gw/trójkąt na przekaźnikach.


    Weź człowiek cęgi dietza w dłoń i zmierz prąd pobierany przez ten silnik. A druga sprawa że z zasilaniem 230V AC na tym silniku masz maksymalna moc 0,020KW (20W) 1/3 mocy znamionowej.
  • Level 28  
    Witam serdecznie po przerwie.
    Posiedziałem nad tematem i chciałbym odświeżyć sprawe.
    Rozrysowałem to sobie tak:
    Budowa przełącznika gwiazda-trójkąt na przekaźnikach

    Przycisk ON włącza/wyłącza silnik, natomiast Δ/γ steruję pomiędzy połączeniem w odpowiedni rodzaj.
    Napięcie międzyfazowe R i S jest 230V, a nie 400, więc bez obaw.
    Gdy ON jest wyłączony, przez cewkę SON nie przepływa prąd i silnik jest wyłączony.
    Gdy ON zostanie załączony, przez cewkę SON przepłynie prąd i silnik zostanie włączony.
    Δ/γ wybiera, czy przez cewkę SΔ czy Sγ ma przepływać prąd.
    Czy to zadziała?

    PS. Przekaźnik R15 jest przekaźnikiem dwustanowym, a nie tylko przerywającym.
    Budowa przełącznika gwiazda-trójkąt na przekaźnikach

    Wobec powyższych śmiem twierdzić, że zamiast trzech przekaźników można zastosować dwa:
    Budowa przełącznika gwiazda-trójkąt na przekaźnikach

    Czy to zadziała?
  • Moderator of the Technical section
    Jerzy Bartnicki wrote:

    Przy napięciu 380V, 3 fazy ten silnik może być połączony tylko w gwiazdę, bez żadnego kondensatora.
    Jerzy


    @ phanick, czy Ty rozumiesz co ludzie piszą? Ten silnik nie będzie pracował w trójkącie przy tym napięciu.
    Zajmij się doprawianiem zupy a zabawy z prądem pozostaw elektrykom.

    Temat zamykam.
  • Moderator of the Technical section
    Temat otwieram, po głośnych protestach Autora, chociaż właściwie nadaje się do kosza.
  • Level 15  
    phanick wrote:
    Chciałbym go sterować na raz, jednak opory powietrza odgrywają znaczną role w obciążeniu. Przy podłączeniu go w trójkąt i załączeniu silnik kręci się dość wolno (2/3obroty na sekundę), natomiast po podłączeniu w gwiazdę kręci się szybciej, jednak nadal nie jest to nominalna prędkość silnika (1400). Domyślam się, że dłuższe działanie na takiej prędkości poniżej nominalnej spowoduje jego przepalenie z uwagi na duże prądy.
    Na 99% ten silnik jest za słaby to kręcenia tą listwą. Kiedy to w końcu pojmiesz ? Żadne czary mary tu nie pomogą... Albo zasilisz go z 400V i może wystarczy nominalnej mocy albo szukasz większego silnika...


    phanick wrote:
    Czy to zadziała?
    Zwarcie ten Twój układ wywoła 8-O

    Jeżeli już to tak (pomijam słuszność użycia przekaźników):
    Budowa przełącznika gwiazda-trójkąt na przekaźnikach

    Albo tak:
    Budowa przełącznika gwiazda-trójkąt na przekaźnikach
    PS. A jeżeli już się tak uparłeś to w ciągu 4 miesięcy nie mogłeś zbudować tego układu w wersji klasycznej z 3 przekaźnikami ?
  • Level 28  
    Zbudowałem układ z jednym przekaźnikiem, gdyż do odcinania zasilania wystarczy zwykły wyłącznik kołyskowy. Przy przełączaniu trójkąt / gwiazda przekaźnik mocno błyska, raz wywaliło korki (oczywiście podłączyłem według zmienionego i zaproponowanego przez Ciebie schematu - tam faktycznie był błąd). Chyba kupie większy kondensator i podepnę się na stałe pod trójkąt.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Obecnie w gwieździe kręci się 500obr/minutę.
    Zaraz pokażę film.
  • Moderator of the Technical section
    Przede wszystkim przekaźniki R 15 nie są do przełączania/rozłączania różnych faz. Do tych celów służą styczniki, które mają komory gasikowe, rozdzielające łuk elektryczny pomiędzy stykami różnych faz. Natomiast w R 15 złączenie łuków od różnych faz przy rozwieraniu styków jest czystą loterią. Ok 20 - 30% rozłączeń będzie kończyć się zwarciem. I tylko od zabezpieczeń zależy, czym to się skończy.

    Pomysł od początku do końca poroniony.
  • Level 28  
    Jak już wspominałem, w gwieździe jest ok 500 obrotów/sek.
    Trochę miga przy wyświetlaniu (ale nie jest aż tak tragicznie jak na filmie).
    Gdyby w trójkąt dobrać odpowiedni kondensator, to silnik zyskałby 3 razy więcej mocy i może z pierwiastek(3) raza więcej obrotów


    Link
  • Moderator of the Technical section
    phanick wrote:

    Gdyby w trójkąt dobrać odpowiedni kondensator, to silnik zyskałby 3 razy więcej mocy i może z pierwiastek(3) raza więcej obrotów


    Jakie są podstawy takiego twierdzenia?
  • Level 28  
    retrofood wrote:
    phanick wrote:

    Gdyby w trójkąt dobrać odpowiedni kondensator, to silnik zyskałby 3 razy więcej mocy i może z pierwiastek(3) raza więcej obrotów


    Jakie są podstawy takiego twierdzenia?

    Przy połączeniu w gwiazdę w porównaniu z trójkątem moc spada trzykrotnie.
    Opory rosną kwadratowo z prędkością.
  • Moderator of the Technical section
    phanick wrote:
    retrofood wrote:
    phanick wrote:

    Gdyby w trójkąt dobrać odpowiedni kondensator, to silnik zyskałby 3 razy więcej mocy i może z pierwiastek(3) raza więcej obrotów


    Jakie są podstawy takiego twierdzenia?

    Przy połączeniu w gwiazdę w porównaniu z trójkątem moc spada trzykrotnie.
    Opory rosną kwadratowo z prędkością.


    1. Przy jednej fazie z kondensatorem???
    2. Kolega zna charakterystykę wentylatorową?
  • Level 28  
    Quote:
    1. Przy jednej fazie z kondensatorem???

    Na tabliczce znamionowej tego magicznego silnika jest napisane 0,06kW 220 trójkat / 380 gwiazda. Jak mniemam, w obu przypadkach tego połączenia moc dawana przez silnik jest równa 60W.
    To czy silnik jest połączony na 3 fazy 220 przesunięte o 120 stopni, czy jedna faza z kondensatorem to chyba nie ma aż tak wielkiego znaczenia - bardziej wpływa to na problem rozruchu i występowanie martwych pól oraz eliptyczne, a nie kołowe pole wirowe. Jednak jeżeli kondensator zostanie dobrany idealnie, to właściwie czy to ma aż takie znaczenie?

    Zatem jeżeli silnik ma moc 60W przy 220 w trójkąt, to przy 220 w gwiazdę jego moc jest 3 razy niższa - więc ma teraz ok 20W mocy. Skoro potrafi się kręcić ok 500obr/min, to wnioskuję, że przy wzroście z 20W na 60W jego prędkość wzrosła by 3 razy (do maksymalnych obrotów 1440obr/min), gdyby opory się nie zmieniły. Jednak opory się zwiększą,więc prędkość wzrośnie ok 1.7 raza. Nawet jeśli wzrośnie tylko 1.5 raza to i tak będę szczęśliwy. Nie znajdę innego silnika z tak fantastycznym mocowaniem.

    Quote:
    Kolega zna charakterystykę wentylatorową?

    Opory rosną kwadratowo z prędkością - to jest charakterystyka wentylatorowa.

    Dodano po 2 [godziny] 45 [minuty]:

    retrofood wrote:
    Przede wszystkim przekaźniki R 15 nie są do przełączania/rozłączania różnych faz. Do tych celów służą styczniki, które mają komory gasikowe, rozdzielające łuk elektryczny pomiędzy stykami różnych faz. Natomiast w R 15 złączenie łuków od różnych faz przy rozwieraniu styków jest czystą loterią. Ok 20 - 30% rozłączeń będzie kończyć się zwarciem. I tylko od zabezpieczeń zależy, czym to się skończy.


    To w jakim celu stycznik ten posiada trzy styki, a nie jeden, jeśli nie do różnych faz? Chyba, żeby podzielić obciążenie jednej fazy na trzy. Albo jest do trzech faz, ale na obciążenie rezystancyjne, a nie indukcyjne. Swoją drogą silniczek 60W to mniej niż taki od miksera. Skąd takie łuki...