Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

światła do jazdy dziennej na bazie świateł drogowych ?

06 Mar 2012 10:02 51304 24
  • Poziom 9  
    Witam. Przeglądając popularny serwis aukcyjny zauważyłem, że są oferty 'włączenia' świateł dziennych za pomocą zmiany programu komputera w aucie (np samochody bmw). Na polskich drogach również widziałem już audi i bmw jeżdżące na światłach dziennych na tej zasadzie. Chodzi mi o to że wraz z włączeniem pozycji 'zapłon' włączają się żarówki od świateł długich, ale na 20 procent mocy. W moim aucie nie mam komputera, pewnie takie światła są również nielegalne w moim samochodzie (nie mam oznaczenia rl na reflektorze) ale chciałbym je wykonać. Zastanawiam się czy lepiej będzie zasilać żarówkę H1 o nominale 12v 55w napięciem 5v 2a za pomocą stabilizatora typu lm, czy jednak lepiej użyć w tym celu regulatora pwm ? Czy ten pierwszy pomysł na stabilizatorze ma sens wypalić i działać bezawaryjnie ? Miałbym wtedy 10w na żarówkę zużycie prądu.
  • Poziom 30  
    ElKrzysiek napisał:
    włączają się żarówki od świateł długich, ale na 20 procent mocy

    Z tego co mi wiadomo to za takie coś możesz dostać mandat za stwarzanie zagrożenia (czy coś podobnego), w dzień nie jeździ się na światłach długich i policji nie będzie obchodzić co masz za instalacje w samochodzie. A samo autko może nie przejść badania technicznego z takimi instalacjami/przeróbkami.

    PS. A tak propo to może ktoś z kierowców na forum wyjaśni mi dlaczego niektóre "baranki" jeżdżą po ulicach z włączonymi przednimi światłami przeciwmgielnymi, a jednocześnie wyłączonymi światłami do jazdy w dzień/mijania? Czy to jakiś lans czy co? że już nie wspomnę, że przez policję jest to traktowane jak "jazda z wyłączonymi światłami" (bo przecież przeciwmgielne to nie to samo co światła do jazdy w dzień czy mijania). Ręce opadają...
  • Poziom 9  
    PS. Doszukałem się błędu. Nie mogę zasilać żarówki 5V przy 2A, bo żarówka pobiera 5A.

    Niby dlaczego piszesz że jest to nielegalne, skoro BMW mają legalnie taką instalacje ? Poza tym, to czy będzie to w pełni legalne to już moja sprawa, chce to zrobić nie ważne z tym czy moje reflektory w aucie mają homologację na takie coś :)

    http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=72&t=117927
    lub
    http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=37cBaul_y8Y
    na przykład ;]
  • Poziom 20  
    Chłopie, nawet jak podasz przez stabilizator 2A do żarówki to będzie słabiej świecić. A ksenon w zwykłej lampie na żarówki jest legalny? Homologacja przyjacielu...
  • Spec od Mercedesów
    Poza tym żarówki halogenowe nie są przystosowane do pracy przy obniżonym napięciu i po pewnym czasie ich banki zrobią się białe. Oczywiście po podłączeniu znamionowego napięcia prawidłowe odparowanie halogenków zostanie przywrócone, jednak ciągła praca z obniżonym napięciem nie powinna mieć miejsca.
  • Poziom 20  
    Proponuję przeczytać wątek pod tym adresem:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic595250.html
    Okazuje się jednak że takie światła są legalne.Poniżej cytat:
    Janko69 napisał:
    Pozwólcie, że dorzucę garść konkretów, bo z lektury wątku przebija totalny chaos. Polska jest członkiem porozumienia UN, w którym określa się cały zestaw norm dla wyposażenia pojazdów. Światła do jazdy dziennej opisane są rozporządzeniem nr 87 normy E/ECE/324, E/ECE/TRANS/505. Po tych kluczach znajdziecie tę normę bez problemu. Teraz najważniejsze konkrety dotyczące świateł do jazdy dziennej:

    sposób formowania wiązki:
    - wiązka skupiona eliptycznie, świecąca na wprost, czyli tak samo jak światła drogowe (inaczej zwane 'długimi')!

    - jasność w osi świecenia:
    minimum 400cd
    maksimum 800cd

    - kątowy rozkład natężenia jest symetryczny i opisany jest w w/w normie (aneks nr 3), ale przykładowo w PIONIE wymaga się minimum 70% jasności dla kąta 5 stopni i minimum 20% jasności dla kąta 10 stopni. W POZIOMIE wymagania minimalne są następujące: 90% dla 5 stopni, 70% dla 10 stopni, 25% dla 20 stopni.

    Jak widać, optymalna jest skupiona wiązka eliptyczna, skierowana osią główną 'na wprost', czyli równolegle do osi podłużnej pojazdu.

    Drugim wnioskiem jest, że jako zamiennik (dopuszczony normą) świateł do jazdy dziennej można stosować światła drogowe 'długie' (!!) ALE po obniżeniu mocy (np modulacja PWM, albo szeregowe połączenie włókien) tak, żeby w osi nie emitowały więcej niż 800cd!! i mniej niż 400cd.

    To tyle w skrócie, cała norma nie jest aż taka długa, zachęcam do lektury.
  • Moderator Samochody
    pawel-jwe napisał:
    A tak propo to może ktoś z kierowców na forum wyjaśni mi dlaczego niektóre "baranki" jeżdżą po ulicach z włączonymi przednimi światłami przeciwmgielnymi

    Może to wcale nie są przeciwmgielne tylko właśnie dzienne...
    Takie rozwiązanie jak w temacie to miałem nawet kiedyś fabrycznie w Citroen BX.
  • Poziom 23  
    ElKrzysiek napisał:
    PS. Doszukałem się błędu. Nie mogę zasilać żarówki 5V przy 2A, bo żarówka pobiera 5A.

    Niestety, ale popełniasz błąd w błędzie. Żarówka pobiera 5A przy 12V, natomiast przy 5V pobiera znacznie mniej i będzie tego coś koło 2A !. Prawo Oma się kłania!.
  • Poziom 37  
    marcin_wr napisał:
    Proponuję przeczytać wątek pod tym adresem:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic595250.html
    Okazuje się jednak że takie światła są legalne.

    Nie, nie są - spełniają tylko wymogi, ale nie są homologowane jako pracujące również w trybie "dzienne". Wszystko rozbija się o oznaczenia na szybie. Jeśli tylko HR a nie HR/HDL to jak bardzo by nie rozsyłały, to upierdliwy diagnosta czy misiek zabierze dowód, a co gorsza - będzie miał rację.
    Bo u nas nie jest ważne jak świeci tylko czy jest zapłacone (homologowanie) :D

    Kompletnie inną sytuacją jest sytuacje, gdzie zrobił to producent, uzyskał (no i przede wszystkim zapłacił) homologację i naniósł oznakowanie - jak wspomniane pewne serie BX'a - taki wóz żadna kontrola nie ugryzie.
    A twórczość domowa, amatorska odpada...
  • Poziom 9  
    Panowie :) Nie chce dyskutować na temat "legalności" tych świateł. Wiem, że bogatsze wersje BMW czy Audi posiadają wybitą homologacje na kloszu. Moje auto na pewno jej nie ma. Właśnie ze względu na moją niezbyt rozległą wiedzę z zakresu elektroniki chciałbym się dowiedzieć jak to najlepiej zrobić, a nie dyskutować na temat legalności tego. Nic nigdy nie szkodzi kiedyś przekleić oznaczenia RL ze szkiełka tanich ledów chińskich w oznaczenia mojego klosza lamp.
    Jaki byłby koszt wykonania tego ? Na stabilizatorze ? Na regulatorze PWM ?

    P.S. a propo legalności w Polsce kloszy i oznaczeń. Ile razy naprawia się w Polsce powypadkowe auta, używając zamienników oryginalnych reflektorów ? Połowa z nich nie posiada odpowiednich homologacji (nawet oznaczenia E). Mi osobiście diagnosta nie patrzył się jeszcze ani razu w oznaczenia na szkle lampy... A rejestrowałem nawet już motocykl z Anglii.
  • Poziom 30  
    Tak kolego, tylko że jak będziesz jechał na długich o 18% mocy i złapie Cię policja i się przyczepią to dostaniesz po prostu mandat, jak zaczniesz się tłumaczyć że to przerobione i 18% mocy to wtedy możesz być pewny że zaczną Ci zaglądać w klosze i gdzie się da i bankowo zabiorą Ci dowód bo brak homologacji itp. PROSTE :)
    Drugą sprawą to jakoś powątpiewam czy światła długie z nieprzystosowanymi kloszami nawet przy 18% mocy nie będą razić. Przy małej odległości jestem niemal pewny, że może to razić kierowców z naprzeciwka (i podkreślam że nie mam tu na myśli homologowanych lamp/kloszy które są fabrycznie przystosowane do takiego działania). A inni kierowcy po prostu będą Ci mrugać światłami i wyklinać przez CB.
    Co do samego działania to PWM był by dobry, możesz sobie wykorzystać do generowania sygnału o zmiennym wypełnieniu timer 555 (najpierw sobie policz odpowiednie wartości elementów i w odpowiednich miejscach dołóż potencjometry do dokładnej regulacji wypełnienia czy częstotliwości), dalej daj kluczowanie przez tranzystor (tylko o odpowiedniej mocy) i powinno działać. Tylko nie wiem czy takie impulsowe zasilanie halogenu nie skróci jego życia.
  • Poziom 37  
    ElKrzysiek napisał:
    Nie chce dyskutować na temat "legalności" tych świateł

    Czyli rozumiem, że Kolega potrzebuje te światła, by podjechać pod wiejską dyskotekę na jakiejś łące? To ja dziękuję za udział w tej dyskusji, pozdrawiam Kolegów!

    Uwzględniając post poniżej - skoro te światła mają być na drogi publiczne - radząc jak to zrobić, naruszyłbym pkt 3.1.11 Regulaminu :sm31:
    Pozdrawiam ponownie...
  • Poziom 9  
    Zico63 napisał:
    ElKrzysiek napisał:
    Nie chce dyskutować na temat "legalności" tych świateł

    Czyli rozumiem, że Kolega potrzebuje te światła, by podjechać pod wiejską dyskotekę na jakiejś łące? To ja dziękuję za udział w tej dyskusji, pozdrawiam Kolegów!


    Jesteś w błędzie. Natchnął mnie ten pomysł, kiedy czytałem o kierowcy, który zrobił zdjęcie zapalonym reflektorom na folii weneckiej, i nakleił na reflektor. O dziwo nie zapłacił mandatu za nie zapalenie świateł. Gdybym jechał na wiejską dyskotekę, to bym nie chciał przerobić starego kombi po rodzicach, tylko kupił bym szrotwagena i obłożył setką ledów :D

    W słoneczny dzień nawet wprawne oko ma ciężko odróżnić czy auto ma "długie" czy "krótkie".
  • Poziom 19  
    Zobacz na aukcje o tym numerze i masz problem rozwiązany 2349663907
    Moc świecenia można ustawić wg potrzeb.

    pento18cm napisał:
    A ksenon w zwykłej lampie na żarówki jest legalny?


    Tak jest legalny, Scania (i nie tylko) stosuje takie lampy
  • Spec od Mercedesów
    Piszesz Kolego bzdury - od początku do końca.
    W aukcji jest zalecane podłączenie urządzenia do żarówek świateł długich. Kilka postów wyżej już ten problem był wyjaśniony: używanie świateł długich jako świateł dziennych jest ZABRONIONE. Kodeks nie rozróżnia, czy światła świecą pełnym światłem, czy z ograniczoną mocą: jeżeli cokolwiek nadjeżdża z naprzeciwka (lub nawet poboczem idzie pieszy) ŚWIATŁA DROGOWE MAJĄ BYĆ WYŁĄCZONE! Dodatkowa sprawa: żarówki halogenowe nie lubią pracy przy obniżonym napięciu. Niska temperatura włókna nie sprzyja odparowaniu halogenków srebra które będą osadzać się na szkle bańki zmniejszając jej przejrzystość.
    Natomiast jakakolwiek ingerencja w reflektory (w tym wymiana żarówek z halogenowych na ksenonowe) powoduje utratę homologacji na reflektory. Poruszasz się wtedy pojazdem NIEDOPUSZCZONYM DO RUCHU z wszystkimi tego konsekwencjami.
  • Moderator Samochody
    Ano właśnie - Gerri ma rację. Poczytajcie § 12 i 13 ROZPORZĄDZENIA
    MINISTRA INFRASTRUKTURY
    z dnia 31 grudnia 2002 r.
    w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

    oraz art. 51 PRD.
  • Poziom 19  
    Po pierwsze Nie krzycz!

    Gerri napisał:
    Piszesz Kolego bzdury - od początku do końca.


    Sam piszesz bzdury, gdzie napisałem jakąś nie prawdę? masz kłopoty ze zrozumieniem napisanego tekstu, czy jesteś już tak uprzedzony do całego świata że bez takiej formy wypowiedzi nie możesz żyć?

    Autor tematu prosił o poradę i taką otrzymał.

    Gerri napisał:
    używanie świateł długich jako świateł dziennych jest ZABRONIONE

    Zgadza się, nigdzie tego nie neguję.

    Gerri napisał:
    Dodatkowa sprawa: żarówki halogenowe nie lubią pracy przy obniżonym napięciu.


    Pytałeś je czy lubią czy nie? są własnością właściciela i może je rozwalić zaraz po zakupie jego prawo.

    Gerri napisał:
    Natomiast jakakolwiek ingerencja w reflektory

    Zgadza się. Nic nie mówiłem o żadnej ingerencji

    Gerri napisał:
    Poruszasz się wtedy pojazdem (...)

    Moja sprawa czym się poruszam i wszyscy powinniśmy być tego świadomi ale dziękuję za informacje.

    robokop napisał:
    Ano właśnie - Gerri ma rację.

    To zależny w jakiej kwestii, przepisów - tak, dziwnych teksów w moim kierunku - nie

    Jak już było wyżej powiedziane wielka szkoda że polskie przepisy są niedopracowaną kopią tych z UE. Wszyscy mijamy codziennie na drodze auta obwieszone chińskimi produktami bez jakiejkolwiek aprobaty technicznej w naszym kraju.


    Pozdrawiam

    Moderowany przez robokop:

    3.1.9. Zabronione jest rozpowszechnianie treści ironizujących, prześmiewczych lub złośliwych, stanowiących przejaw braku szacunku do innych Użytkowników lub osób trzecich. 3.1.11. Publikowanie wpisów nie zawierających merytorycznej treści, zawierających szkodliwe porady, porady nie będące próbą rozwiązania problemu oraz publikowanie identycznych wpisów następujących po sobie lub powtarzających informacje ujęte w toku dyskusji.
    Wlepić ostrzeżenie?

  • Poziom 10  
    koledzy! czy ktoś chciałby zginąć w wypadku z winy nieodpowiedzialnego "udoskonalania" pojazdu, a czy "racjonalizator" zdaje sobie sprawę że jak to będzie przyczyną wypadku to poniesie konsekwencje - dlatego zbierają dowody rejestracyjne
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Co do legalnosci wykorzystywania swiatel dlugich jako dzienne tyle ze po zmiejszeniu intesywnosci swiecenia bym dyskutowal. BMW stosuje fabrycznie takie rozwiazanie rozpoczynajac od modelu E39, E46 po FL itd. Sa to opcje FABRYCZNE, mozliwe do zaprogramowania w fabrycznym module LSZ za pomoca komputera serwisowego a funkcja ta ma oznaczenie DRL. Nie sadze aby BMW wprowadzalo taka opcje jesli byloby to niezgodne z obowiazujacymi przepisami i nie sadze zeby w tym przypadku uzyskalo homologacje na taki produkt. Przy okazji okresowego przegladu technicznego pytalem dzisiaj diagnoste z OSKP o mozliwosc zastosowania takiego rozwiazania. Odpowiedzial mi jednoznacznie ze sprawdzilby po pierwsze czy te swiatla wlaczaja sie po wlaczeniu zaplonu i czy automatycznie wylaczaja sie po wlaczeniu swiatel mijania oraz zmierzylby intensywnosc swiecenia. Jesli zawieralaby sie pomiedzy 400 a 800cd to przeglad by bez problemu podbil.

    Przypomniala mi sie jeszcze jedna sprawa. BMW w modelu Z3 produkowanym od 1996 roku rowniez stosowalo takie rozwiazanie. Jako ze w starszych modelach nie bylo modulu LSZ wiec nie bylo mozliwosci zaprogramowania DRL w tym porzypadku producent stosowal w miejsce przekaznika od tzw swiatel drogowych specjalny przekaznik mikroprocesorowy o nr BMW 61358368039 ktory wlaczal automatycznie po przekreceniu zaplony swiatla dlugie ale z ok 20% mocy. W/w czesc byla stosowana w pojazdach na rynek europejski wiec na pewno uzyskalo europejska homologacje. Rzeby nie byc goloslownym wklejam zdjecia:
    światła do jazdy dziennej na bazie świateł drogowych ?

    w/w element wystepuje rowniez na schmatach elektrycznych i rowniez tam jest oznaczony jako DRL

    światła do jazdy dziennej na bazie świateł drogowych ?

    Na kloszu lampy raczej na pewno nie ma oznaczenia HR/HDL. Pisze "raczej" poniewaz nie ma w tej chwili 100% pewnosci ale jak tylko odbiore swoje Z3 od lakiernika to sprawdze i napisze
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Użuj do tego świateł mijania i wtedy nikt się nie będzie czepiał.
    Z tym stabilizatorem to poroniony pomysł bo będziesz miał do wytracenia jakieś 20W na tym stabilizatorze a żarowi pfrzy tym napięciu będą świeciły na żółto.
  • Moderator Samochody
    grala1 napisał:
    Użuj do tego świateł mijania i wtedy nikt się nie będzie czepiał.

    Światła mijania normalnie świecąc i tak słabo spełniają swoje zadanie jako dzienne.
  • Poziom 37  
    saron22 napisał:
    i nie sadze zeby w tym przypadku uzyskalo homologacje na taki produkt.

    A to dlaczego, dlaczego Kolega "nie sądzi"? Sądzi za to, że firma ryzykowałaby kłopoty, bądź wycofywanie produktów po wykryciu tego przez kogoś (tu przyznaję rację) nadgorliwego?
    Problemem nie jest użycie tak czy inaczej nazwanych świateł w tak czy inaczej nazwanych lampach; nawet nie to czy spełnają normy - ale czy mają trwale umieszczone znaki homologacji i przeznaczenia.
    Ja nie widzę najmniejszych przeszkód w wyprodukowaniu lampy z oznaczeniem HR + RL czyli drogowe halogenowe plus dzienne. Ale one muszą być.
    I czas zamknąć tą żmudną dyskusję w której co pięć postów jest przypominane: ma znaczki - dobrze; nie ma - do kosza, choćby nie wiem jak pięknie świeciło...
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Zico63 napisał:
    saron22 napisał:
    i nie sadze zeby w tym przypadku uzyskalo homologacje na taki produkt.

    A to dlaczego, dlaczego Kolega "nie sądzi"? Sądzi za to, że firma ryzykowałaby kłopoty, bądź wycofywanie produktów po wykryciu tego przez kogoś (tu przyznaję rację) nadgorliwego?


    Nie rozumiem tej czesci wypowiedzi.
    Jesli chodzi o moj wczesniejszy post to mialem na mysli ze gdyby taka opcja byla niezgodna z przepisami UE to firma BMW nie uzyskalaby homologacji na produkt (w tym wypadku model E39, E46, Z3)
  • Poziom 37  
    saron22 napisał:
    i nie sadze zeby w tym przypadku uzyskalo homologacje na taki produkt.
    - w domyśle: gdyby było niezgodne z tymi normami.
    A to teraz zrozumiałem, nieporozumienie. :please:
    Ja myślę tak samo więc. By było przewidziane do montażu, musi być coś zgodne z homologacją, przepisami, dyrektywami itd - przy uruchamianiu wielkoseryjnej produkcji - to jasne!!!
  • Poziom 1  
    Witam, chcę kupić swiatła do jazdy dziennej, ale jestem w kropce, pownieważ, nie wiem, które wybrać. Co powoduje moje wątpliwości , otóż :

    Link, i znajdujący się tam zapis mówiący o RL na szybie , a w sklepie internetowym znalazłem takie coś i czy to może być w myśl przepisów traktowane jako swiatła do jazdy dziennej czy to raczej chwyt marketingowy ?
    światła do jazdy dziennej na bazie świateł drogowych ?

    A chcę kupić by nie żyłować nowych żarówek, które też chće kupić www.35m.pl i używać ich głownie w nocy / po zmiechchu , gdyż dużo jeżdzę po tej porze.

    Jakie światła dzienne możecie mi doradzić i na co zwracać uwagę? Dodam jeszcze iż, ktoś mi powiedział, że to RL nie jest ważne tylko by spełniało normę UE. Więc jestem zagubiony, a nie chę wydać pieniędzy w błoto. Mój samochód, był kupiony w 1998 r, jestem jego drugim właścicielem, więc łapię się jeszcze na te stare przepisy.