Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Generatory przebiegu prostokątnago

30 Dec 2004 19:28 4622 23
  • Level 15  
    Czy miałby ktoś teorię na temat generatorów przebiegu prostokątnago i róznego rodzaju impulsów. Jak do tej pory znalazłem tylko sprawozdania, które praktycznie niczego nie zawierają.
    Czy Twoje urządzenia IoT są bezpieczne? [Webinar 22.06.2021, g.9.00]. Zarejestruj się za darmo
  • Level 36  
    Generatory fali prostokątnej to:
    -multiwibratory na dwóch tranzystorach (raczej teoretycznie przebieg jest prostokątny)
    -proste układy z bramkami TTL/CMOS z przynegowanym wyjściem, stabilizowane kwarcem, lub bez tej stabilizacji
    -generatorem fali o wspomnianym kształcie jest również znany od dawna scalak NE555

    A co do teorii gneratorów fali prostokątnej to nie chce mi się o tym pisać.
    Generatory tego typu na bramkach TTL zostały całkiem fajnie omówione w książce pt. "Układy scalone serii UCA64/UCY74. Parametry i zastosowania" Autor: Włodzimierz Sasal. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności Warszawa 1985. Wspomniana książka jest dość stara, ale dość przystępnie opisuje zagadnienia związane z szeroką gamą układów cyfrowych serii TTL.
  • Level 42  
    Witam! Może po prostu robisz błąd, zaglądając do Internetu, otworzyłem szkolną książkę Elektronika nr5 i ogółem o generatorach jest tylko 41 stron.
    Pozdrawiam
  • Level 11  
    Witam!
    A czy wiecie może jak (technicznie) z przebiegu sinusoidalnego uzyskać przebieg prostokątny? Wpuścili nas na zajęciach z mechatroniki od razu w głębokie wody i ja mam zrobić projekt... synchronoskopu.. :) Dzięki za odp.
  • Level 15  
    Z sinusa prostokąt: dwie koncepcje mi przychodzą do głowy: na komparatorze lub wykorzystując wzmacniacz o dużym wzmocnieniu czyli (chyba) dokładnie to samo co robi komparator. Poprawcie mnie jak bym się mylił.
  • Level 34  
    Z sinusa najprościej jest zrobić prostokąt przez zastosowanie bramki Schmidta CD4093.W jednej kości są 4 bramki.Proste i niezawodne!
  • Level 36  
    ed-ek ma rację, tyle, że nie koniecznie należy stosować ten konkretny scalak z tymi bramkami, może dowolny. Nawet TTL (np. 74HC132) i nie koniecznie CMOS. Poza tym ten pomysł ma pewną wadę, otóż bramka Schmidta ograniczy amplitudę przebiegu (amplituda sygnału na wyjściu nie zależy od amplitudy sygnału na wejściu, jest po prostu stała).
  • Level 11  
    witam
    a czy można by prosić o schemat ewentualnie link do takiego układu sinus na prostokąt
  • Level 11  
    witam
    dziękuje za załącznik, podłączyłem według schematu i powstał prostokat ale bardzo zniekształcony.
    szukam układu bardziej zaawansowanego (może średnio) z regulowaną amplitudą do około 9V.
    mój problem: chcę pobrać sinusoidę z czujnika ABS w samochodzie i przetworzyć ją na prostokąt który jest rozpoznawalny przez prędkościomierz,
  • Level 36  
    A jakiego scalaka użyłeś ? Jeżeli jednego z tych na schemacie z prawidłowym napięciem zasilania (podpowiadam: +5V), prawidłowo wyliczonym kondensatorem C, należy zastosować filtr przeciw zakłóceniowy np filtr Czybyszewa. Amplitudę można regulować za pomocą np. dzielnika napięcia, a przebieg prostokątny na wyjściu można wzmocnić dodatkowo bramką wzmacniającą np. 7407.

    P.S. Na jakiej częstotliwości ten układ pracuje i jaka jest amplituda sygnału na wejściu ?
  • Level 11  
    witam
    dziekuję za zainteresowanie
    może powiem co na razie stwierdziłem,
    z czujnika ABS mam czystą sinusoidę o amplitudzie 0.5V i czestotliwości zmieniajacej się wraz ze wzrostem prędkości (maks. częstotliwość mniejsza od 10kHz,
    sygnał rozpoznawalny przez licznik to prostokąt o amplitudzie 5V,
    jestem raczej amatorem i nie mam problemów z montażem itp. gorzej z teorią.
    próbowałem dzisiaj z LM311 a na wyjściu miałem za małą amlitudę (jutro sprawdze z 7407), natomiast z LM393 udało mi sie ruszyć licznik lecz po paru minutach prawdopodobnie uszkadzał sie scalak (nie potrafie tego wytłumaczyć, zasilanie około 14V, przy mniejszym nie wystawiał prostokąta).
    74132, 74184(shmitt) próbowałem, na wyjściu mam dziwny efekt, przy stałej prędkości obrotowej koła licznik faluje tak jaby bramka sie otwierała i zamykała, (pisałeś o filtrze zakłóceniowym (musze gdzieś poszukać w sieci) i tez będę kombinował
    to tyle spostrzeżeń amatora
    pozdrawiam
  • Level 36  
    Układ z prostym filtrem RC masz w załączniku. Filtr policzyłem dla fg=10KHz. Pojemność Cf z obliczeń wychodzi 63,66nF. W praktyce musisz zastosować jakiś kondensator o zbliżonej pojemności. Potencjometr na wyjściu reguluje amplitudę sygnału, kturą należy ustawić na wspomniane przez ciebie 5V za pomocą oscyloskopu. Gdyby amplituda była za mała należy włożyć więcej bramek wzmacniających analogicznie jak na schemacie. Amplituda sygnału na wejściu musi wynosić co najmniej 1V. Jeżeli to pracuje w samochodzie, a napięcie w insatalacji wynosi 12V należy zastosować obowiązkowo stabilizator 7805 do zasilania scalaków. Jeżeli na ABS przebieg ma amplitudę równą 0,5V należy zastosować wzmacniacz na wejściu, jednak nie powinien być 7407, lecz akiś wzmacniacz operacyjny nawet uA741.

    P.S. fg - jest to częstotliwość graniczna filtru
    Wyprowadzenia nr. 14 obu scalaków należy podpiąć do plusa zasilania, natomiast piny nr. 8 podpiąć do masy.

  • Level 17  
    zastosowanie koncensatowa w ukladzie wejsciowym powoduje (mniej wiecej) zrozniczkowanie sygnalu

    d(sin(t)/dt=cos(t)

    cos(t)=sin(t+pi/2)

    wiec pojawia nam sie przesumniecie fazy (teoretycznie) o pi/2


    Jesli popelniam jakis straszny blad to prosze mnie poprawic
  • Level 36  
    Kondensator Cf ma wywalić pewne śmiecie o pewnym zakresie częstotliwości do masy. Wprowadzi przesunięcie fazy, ale ja uważam, że to nic nie szkodzi. Oczywiście mówie o drugim załączniku. Rf i Cf tworzą prymitywny fil tr RC i tyle.
  • Level 11  
    witam
    dziekuje za drugi schemat,
    wczoraj walczyłem z 74132 ale bez 7407 (mieszkam w Kielcach i w trzech sklepach jakie są nie mają takiego scalaka - bez komentarza), efekt był żaden na wyjściu miałem tylko jakieś smieci. Jak gdzieś kupię ten 7407 to sprubuję podłączyć twój drugi schemat.
    Udało mi sie po wielkich trudach, metodą prób i błędów uzyskać prostokąt z NE555 i dodatkowo musiałem sygnał wejsciowy wzmocnić (potwierdza sie twoje przypuszczenie o 741). Zastosowałem tranzystor i pomogło. Mam już pełną regulację od minimalnej prędkości.
    Pojawił sie natomiast problem z częstotliwością, ponieważ jest ona chyba dwukrotnie za duża i czasami zamykam licznik choć jade około 100km/h . Nie szukałem jeszcze w sieci układów żeby można było regulować (zmniejszyć) częstotliwość w celu wyskalowania licznika. Zastanawiam sie tylko czy zmniejszyć sinusoide czy prostokąt.
    pozdrawiam
  • Level 36  
    Nie do końca wszystko rozumiesz. NE555 to generator fali prostokątnej o regulowanej częstotliwości i wypełnieniu. Możesz nim przetestować ten prędkościomierz al z sinusa prostokątu nie zrobisz. 7407 to bardzo dostępny układ ja kupiłem go w swoim mieście, w którym jest jeden sklep tego typu (zaopatrzenie fatalne !). Kosztowało mnie to jedyne 3 PLN.
    Na wejściu ma być amplituda co najmniej 1V ! 0,5V to dużo za mało. Sygnał trzeba wzmocnić (wzmacniacz analogowy najlepiej operacyjny np. 1/2 uA741), ukształtować na prostokąt i dalej wzmacniać na 7407, potem regulacja amplitudy dzielnikiem. Dobrze by było po między każdą bramke wzmacniającą dać filtr RC taki jak na wejściu (te same elementy).

    Za chwilę narysuje trzeci (ostatni) układ wraz z obowodami filtrującymi i zasilającymi układ z instalacji samochodu (12V).

    Dodano po 1 [godziny] 2 [minuty]:

    Nowy schemat masz w załączniku. W punkcie A należy ustawić przebieg o amplitudzie ok. 2V. Za pomocą potencjometru.
  • Level 11  
    dziękuje za schemat, jak uda mi sie kupić 7407 to będe testował (w jednym sklepie to człowiek sie pytał co to jest)
    co do NE555 to znalazłem schemat aplikacji zamieniajacej sinus na prostokat i zachowuje sie poprawnie ( obraz na oscyloskopie) tylko jest problem ze zbyt dużą czestotliwością i muszę wyskalować układ w stosunku do licznika żeby nie pokazywal za dużej prędkości.
    znalazłem w sieci już trochę informacji ze scalakami 7490 i 7493 i będę kombinował,
    jeśli czegoś nie rozumiem to niestety mi przykro ale z moją teorią jest kiepsko.
    pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję za pomoc
  • Level 36  
    7490 i 7493 to liczniki dziesiętne. Można na nich robić np. dzielniki częstotliwości. Jednak podział może się nie udać. Może to być spowodowane brakiem stałej zależności pomiędzy częstotliwością na wejściu i wyjściu. Możesz tu umieścić ten schemat ?
  • Level 11  
    witam ponownie
    niestety dla mnie miałeś rację z tym licznikiem, próbowałem z 7493 układem dzielnika przez 2,przez 3 i efekt na oscyloskopie był taki że faktycznie wydłużył impulsy ale pojawiały sie one (2lub 3) co kilka sekund, czyli tak jakby cos uśredniał,
    krótko mówiąc jestem w punkcie wyjścia a było już tak blisko,

    znalazłem dzisiaj w sieci schemat generatora sterowanego napieciowo na XR2206 ale jest to jakiś stary scalak który jest niedostępny w sklepach.
    wymysliłem że skoro mam na wejściu sinusoidę to mozna ją wyprostować a napięciem stałym (zmienia sie w granicach 0-8V) sterować generatorem, tylko trzeba znaleźć odpowiednią aplikację

    znalazłem aplikację na 555 zaminiająca napięcie na częstotliwość, czy możesz rzucić na to okiem
  • Level 36  
    Ten układ moim zdaniem jest ok. Jednak to też może się nieudać. Musisz mi powiedzieć czy to częstotliwość na wyjściu z ABS zależy od prędkości czy też od prędkości zależna jest amplituda ?

    Jeżeli chodzi o ten układ to jest on dość stary. Lepiej zastosować nowszy układ scalonego wzmacniacza operacyjnego z wbudowanymi obwodami kompensacji. Jednak ten też może być. Problemem będą też rezystory o tolerancji 0,5%. Są one istotne, ponieważ od nich zależy w dużej mierze praca i stabilność układu. Również TWR musi być niski i stały.
  • Level 11  
    witam
    sygnał biorę z czujnika ABS-u przez kondensator, mierzyłem napięcie miernikiem przy zwiększaniu prędkości i dochodziło do 8V, natomiast na oscyloskopie jest sinusida. Im większa prędkość tym większa czestotlwość (czujnik umieszczony jest na obwodzie koła zębatego - i działa na zasadzie "przerwa - występ")

    uruchomiłem już ten układ ale zakres regulacji częstotliwości jest za mały, uruchomiłem też inny układ na 555 jest lepszy ale też nie ma mozliwości pełnego zakresu częstotliwości (tzn. przy 0 napięciu na wejściu pokazuje częstotliwość która podkęca licznik do np. 60km/h). Próbowałem podmieniać elementy ale nie udało się uzyskać pełnego zakresu. Jutro spróbuję z LM331 wg. instrukcji od 1Hz do 10kHz, zobaczymy.
    pozdrawiam
  • Level 11  
    witam ponownie
    chciałbym zakończyć ten temat i napisać wnioski, może się komuś przydadzą.
    dzisiaj zakończyłem walkę z prędkościomierzem, pokazuje więcej o jakieś 10-20km/h ale nic więcej nie wymyślę(najlepiej byłoby zmniejszyc czestotliwość sinusoidy a dopiero później zamienic ja na prostokąt)
    a wiec tak:
    sinusoidę zamieniłem na prostokat za pomoca układu NE555, nastepnie zastosowałem 7493 i z bramką AND podzieliłem sygnał modulo 6. Sygnał wyjściowy nie jest zbytnio stabilny ale od biedy może być.
    Poczatkowe problemy z brakiem mozliwości dzielenia przez licznik wynikały z braku odpowiedniego filtra na zasilaniu.
    Dziekuje za pomoc i zaangazowanie maciej_333.
    pozdrawiam
    jarek
  • Level 15  
    Że też ja takie tematy zakładałem ;)
    Teraz to wszystko takie oczywiste.