Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik - płynna regulacja prądu ładowania.

elektro-pol 07 Mar 2012 20:42 12399 16
  • #1 07 Mar 2012 20:42
    elektro-pol
    Poziom 12  

    Witam
    Mam w posiadaniu prostownik 12V 10A jakbym chciał załadować akumulator skutera co ma 4Ah to potrzebuje prostownika 0,5A.
    Moje pytanie brzmi... Jaki jest najprostszy sposób zrobienia regulacji prądu ładowania potencjometrem. Czy zrobić np taki schemat:

    Prostownik - płynna regulacja prądu ładowania.

    czy może jakieś odczepy czy coś.
    Proszę o jakiś prosty fajny sposób.
    Dzięki.

  • #2 07 Mar 2012 21:00
    Adasku
    Poziom 14  

    Witam podłącz żarówkę 12 V 5W szeregowo między krokodylkiem a akumulatorem

  • #3 07 Mar 2012 21:21
    elektro-pol
    Poziom 12  

    heh no w sumie ale bardziej mi chodzi o płynną regulacje tym potencjometrem.

  • #4 09 Mar 2012 14:59
    elektro-pol
    Poziom 12  

    Jakieś inne propozycje?

    Nie pisz posta pod postem!
    [_P_]

  • #5 09 Mar 2012 15:37
    12pawel
    Poziom 33  

    elektro-pol napisał:
    Jaki jest najprostszy sposób zrobienia regulacji prądu ładowania potencjometrem. Czy zrobić np taki schemat:


    Przecież to co podałeś w pierwszym poście to bardzo prosty, nieskomplikowany schemat regulacji. Nie wiem dlaczego Ci nie pasuje. Prostsze to może być już tylko użycie żarówki jak napisał kolega Adasku.

  • #6 09 Mar 2012 18:44
    Sokrat58
    Poziom 19  

    A ja bym Ci radził podłączyć ten pokazany przez Ciebie prostownik do akumulatora właśnie przez żarówkę ( należy dobrać jej moc) jako dodatkowe zabezpieczenie. Bez tego - jeden nieuważny ruch ręką i masz w akumulatorze - 10A! Czyli chwytamy się za kieszeń i biegniemy po następny akumulator.

    Dodano po 5 [minuty]:

    A tak na marginesie to regulację odczepami na uzwojeniu wtórnym uważam za pewniejszą.

  • #7 09 Mar 2012 21:12
    elektro-pol
    Poziom 12  

    To jak by to zrobić z tą regulacją odczepów.
    W jednym prostowniku miałem tak że był potencjometr połączony chyba równolegle do jednej diody prostowniczej i ona była dopiero podłączona do mostka ale nie jestem pewien.

  • #8 09 Mar 2012 21:57
    Sokrat58
    Poziom 19  

    Z odczepami to dużo pracy. A masz chociaż jakiś amperomierz? Jest jeszcze sposób - prostszego się nie wymyśli. Podłączasz transformator prostownika do sieci przez żarówkę na 230V (tzn szeregowo z uzwojeniem). Zmieniasz jej moc np od 15 do 150W i patrzysz jak się zmienia prąd ładowania. Zostajesz przy takiej żarówce jaki prąd Ci odpowiada. Na wtórnym, na początek daj prostownik jednopołówkowy (z jedną diodą).

  • #9 09 Mar 2012 22:04
    elektro-pol
    Poziom 12  

    No sposób dobry aczkolwiek nie chce mi się za każdym razem co mi ktoś przyniesie prostownik szukać i dobierać żarówki.
    A jak by to miało wyglądać z tymi odczepami?

  • #10 10 Mar 2012 15:42
    12pawel
    Poziom 33  

    elektro-pol napisał:
    A jak by to miało wyglądać z tymi odczepami?

    Do tego musisz mieć specjalny transformator właśnie z odczepami (z kilkoma wyjściami o różnych napięciach). Można też przewinąć ten istniejący transformator ale to sporo roboty.

  • #11 10 Mar 2012 19:52
    elektro-pol
    Poziom 12  

    No Wiem jak to miało by wyglądać z tymi odczepami i to nie problem przewinąć ale na jakie napięcia i co trzaba by zastosować. Jakiś układ z potencjometrem czy co?

  • #12 11 Mar 2012 09:09
    12pawel
    Poziom 33  

    Napięcia odczepów powinny zawierać się w przedziale 11,5-17V (napięcie zmienne) Da to dosyć szeroki zakres regulacji. Do zmiany napięcia zastosować przełącznik wielopozycyjny który będzie przełączał odczepy.

  • #13 13 Mar 2012 18:09
    elektro-pol
    Poziom 12  

    To by miało być coś takiego?
    Prostownik - płynna regulacja prądu ładowania.
    Sory za rysunek ale nie za bardzo mi w tym paincie wychodzą.

  • #14 13 Mar 2012 20:02
    12pawel
    Poziom 33  

    Rysunek prawie dobry :D Ale tak to mniej więcej ma wyglądać.

  • #15 13 Mar 2012 20:43
    elektro-pol
    Poziom 12  

    No nie chodziło mi o wygląd tylko o tok rozumowania.
    Na jakie napięcia proponujesz dać odczepy?
    I jeszcze jedno czy jak będę ładował akumulator 12V napięciem 15 czy 16 to nic mu się nie stanie? bo np mały akumulator się zacznie gotować po kilku minutach.
    Np na akumulator do auta ustawie sobie na 12 a jak będę ładował do Ciągnika to ustawić na 14? Ile ma wskazywać amperomierz?

  • #16 13 Mar 2012 20:48
    12pawel
    Poziom 33  

    Zakres napięć to tak jak pisałem wcześniej gdzieś 11-17V na wtórnym uzwojeniu transformatora. Można ładować akumulator prostownikiem który daje 16V, czy 17V, ale należy go w odpowiednim momencie odłączyć (jak na zaciskach akumulatora napięcie sięgnie 14,5V) Amperomierz powinien wskazywać 1/10 pojemności akumulatora czyli np 70Ah -7A.

  • #17 14 Mar 2012 03:03
    Mirek Z.
    Moderator

    Zamykam - ileż razy można pytać o to samo?

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME