Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowarka do skutera inwalidzkiego-na toroidzie

boro20 08 Mar 2012 03:43 4807 21
  • #1 08 Mar 2012 03:43
    boro20
    Poziom 9  

    Witam !
    Jestem już niestety ( uziemiony ) !
    Chciałbym fachowej rady, jak ( zmotać ) ładowarkę będącą w stanie wspomagać akumulatory w moim skuterze inwalidzkim !
    Mam części załączone na fotkach !
    Parametry podzespołów ->


    · Generator - synchroniczny
    · Pobór mocy - 800 VA / 800 W
    · Moc maksymalna - 1000 W
    · Napięcie - 230 V / 1 ~
    · Natężenie - 10 A / 1 ~
    · Częstotliwość - 50 Hz
    · Typ - silnik spalinowy, 1 cylinder,
    · 2-suwowy chłodzony powietrzem
    · Max. moc silnika – 1,3 KW

    Generator wyposażony jest w:
    Gniazdko 230 V,
    Gniazdo DC 12V

    Transformator toroidalny 160Va 2 X 12V / 2 x 6.66A


    MOSTEK prostowniczy 1000V 50A

    Skuter zasilany jest przez 2 akumulatory - 12v x 40 ah ,
    Zadaniem moim jest zrobić aktywne doładowanie ich w czasie jazdy !
    Wyczytałem że przy zastosowaniu toroida , zalecany jest miękki start tegoż !
    Proszę o radę czy termistor ( jeżeli tak to jaki ) lub inny ( sprawdzony i w miarę nieawaryjny ) sposób spowodować sprawne zadziałanie tegoż przedsięwzięcia !
    Montaż na skuterze całości mam już opracowaną !
    Proszę jedynie o wskazówki dotyczące złożenia z elementów trafo + mostki ( mam 2 szt ) oczywiście ! i to o co proszę - czyli układ do łagodnego startu ,żeby szlag nie trafił od razu generatora !
    Z góry THX ! za rady !
    Sławek .

    0 21
  • Relpol
  • #2 08 Mar 2012 04:59
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    Sorry. To się kupy niestety nie trzyma, i to z paru przyczyn.Zacznę może od prozaicznej i nieelektrycznej(!). Znam doskonale ten chinski generatorek, i jak Ty, Kolego, wytrzymasz (i otoczenie) z jego jazgotem ??? Rozumiem, że chcesz zbudować ,,hybrydowy" pojazd inwalidzki, ale nie tedy chyba droga. Teraz do rzeczy: Moc silników elektrycznych takiego pojazdu to ok. 1 kW. Napięcie pracy 24V, czyli prądy pobierane z akumulatorów dochodzą do 50A. Moc generatorka jest zbliżona, więc teoretycznie mogło by powstać coś na podobieństwo i na zasadzie lokomotywy spalinowo elektrycznej. Może to i ma sens, bo jazda wówczas w,,nieskończośc" do wyczerpania się paliwa w zbiorniku. Niestety nie z tym TRANSFORMATOREM i PROSTOWNIKIEM!!! Moc tego transformatora to ułamek mocy całego układu, licząc straty to może jedna dziesiąta. Tu musiał by być zastosowany transformator o mocy ok 1 kilowata i diody prostownicze o prądzie znamionowym kilkudziesięciu amperów. Już bardziej celowe wydaje mi się skrócić ta ,,drogę przez mękę" przemian energii i zastosować generator ,,dedykowany" - podobny silnik spalinowy, najlepiej czterosuwowy, dobrze wytłumiony, oraz np. 1kW, lub o trochę większej mocy alternator z jakiegoś samochodu ciężarowego o napięciu 24V.plus troche elektroniki do sterowania całością. Pomyśl trochę, policz, bo tylko wtedy to będzie miało rację bytu. W zaprezentowanym przez Ciebie zestawieniu niestety jej brak. Przykro mi, rozumiem Cię doskonale, Twe intencje także, ale technika jest bezwzgledna.
    Pozdrawiam.
    PS. Nie myśl i nie pytaj o ,,softstarty" etc, nie w tym rzecz.

    Post został napisany niewłaściwie, jednak Proszę Moderatora o nieusuwanie ze względu na Osobę zakładającą Temat i Charakter Sprawy.
    Dziękuję.

    0
  • Relpol
  • #3 08 Mar 2012 06:42
    kidu22
    Poziom 35  

    Dwa takie transformatory dały by radę napędzać wózeczek z agregatu i nie potrzeba żadnego softstartu.

    Wózk nie pobiera pełnej mocy znamionowej silnika cały czas.

    0
  • #4 08 Mar 2012 08:36
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    kidu22_ Może najpierw przejrzał byś charakterystykę napędu takiego wózka i poczytał trochę o napędach hybrydowych, a nie pisał bzdur ? :cry: Poza tym, kwestia nadmiaru mocy generatora przy obciążeniach częściowych ?. Dwa transformatory, powiadasz? To 320W, a co z nadmiarem mocy generatora, który przekłada się na zużycie paliwa ?

    Boro20_ Ten generator uruchamiany jest linką, i nie posiada żadnej automatyki poza iluzoryczną stabilizacją napięcia i częstotliwości. Kiedy miał by działać? Gdy planujesz daleką trase? Gdy akumulatory ,,zdychają" ? Gdy pod górkę wjeżdżasz ? Bez automatyki przynajmiej jego startu w określonych momentach się nie obejdzie, a gdzie ją tu widzisz ? Tak się składa, że mam Priusa, i doskonale wiem, jak napęd hybrydowy (bo o takim mówimy) zachowuje się podczas jazdy.

    0
  • #5 08 Mar 2012 09:01
    kidu22
    Poziom 35  

    P. Krzysztof Kamienski sam piszesz bzdury bo w wózku są akumulatory .

    Podobnym wózkiem zrobisz 15-20km bez ładowania, niech autor sie wypowie co do swojego wózka. Więc pobór 1kW można między bajki włożyć.

    Prąd z agregatu powinien wystarczyć na naładowanie bateri i prace silników.

    0
  • #6 08 Mar 2012 10:27
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    Wystarczy, oczywiście, tyle że mówimy o transformatorach a przede wszystkim o kwestii dystrybucji energii z tego agregatu, i jego sterowaniu podczas jazdy. Ehhhh :cry:

    0
  • #7 08 Mar 2012 10:46
    boro20
    Poziom 9  

    Jak pisałem we wstępie postu - cyt - ładowarkę będącą w stanie wspomagać akumulatory - a nie napędzać tego ( wielbłąda ) !

    Czyli , tak jak kidu22 pisze , 1 kW to może pobiera jego silnik , ale jak ostro bym ( startował ) na high-speedzie , lub zakopał w piachu ( co miało miejsce i komutator się wysypał ) w ub ,r .

    Nie o Priusa ani inne ( Perpetum-mobile ) tu chodzi , tylko po chłopsku - żeby ta ładowarka spełniała rolę alternatora dla akumulatorów bazowych !

    Jak alternator w pojazdach spalinowych !

    Jest nad czym więcej deliberować ! ?

    Ps. THX za zainteresowanie tematem !
    2-PS . Ten miękki start jest tu potrzebny - czy raczej nie ! ?

    Ładowarka do skutera inwalidzkiego-na toroidzie

    0
  • #8 08 Mar 2012 11:14
    kidu22
    Poziom 35  

    Niepotrzebny miękki start.
    Jak zrozumiałem - agregat tylko na postoju ładuje baterie, a podczas jazdy jest wyłączony.
    A propos zdjęcia, masz napęd chomikowy też zainstalowany? :D

    0
  • #9 08 Mar 2012 12:14
    boro20
    Poziom 9  

    kidu22 - mam obawy tego typu , że to trafo ma na Pr rezystancję rzędu 12 ohm !
    W trakcie eksperymentów na sucho na warsztacie - waliło mi bezpieczniki w domu !
    Po wprowadzeniu elementu ( opóżniającego ) ( żarówki ) było OK !
    Jednak nie wyobrażam jej sobie w przypadku montażu na skuterze !
    Jakiś pomysł na termistor , lub coś podobnie prostego w działaniu ?
    Jeśli już to jaką dobrać wartość ?
    Poniżej pomysł podobny do mojego ! :-)
    Ładowarka do skutera inwalidzkiego-na toroidzie

    0
  • Pomocny post
    #10 08 Mar 2012 12:37
    pukury
    Poziom 35  

    Witam.
    Transformator 160VA wywalał bezpieczniki ?
    Co najmniej dziwne .
    Gdyby miał jakieś 450 - 500VA - to tak .
    Chyba najlepszym rozwiązaniem - jak kol. napisał - to silnik i alternator .
    Przecież inaczej to najpierw " wytwarzasz " 230VAC i z tego dopiero napięcie ładowania akumulatorów .
    Jeżeli zastosujesz alternator to od razu masz układ ładowania ( regler ) .
    I omijasz dwukrotną " przemianę " napięcia - minimalizujesz straty .
    Pozdrawiam .

    0
  • #11 08 Mar 2012 13:21
    boro20
    Poziom 9  

    Dobrze prawisz ! Ale żaden alternator nie ma wyjścia 2x 12 V ! A tu muszę ładować dwukanałowo ! Napięcię 24 v ( robi ) przetwornica w układzie skutera !

    Ale - co będę się rozpisywał ! Zaraz zrobię fotki i Załapiecie o co kaman !

    Dodano po 33 [minuty]:

    Tak to wygląda !
    Ładowarka do skutera inwalidzkiego-na toroidzie Ładowarka do skutera inwalidzkiego-na toroidzie Ładowarka do skutera inwalidzkiego-na toroidzie Ładowarka do skutera inwalidzkiego-na toroidzie Ładowarka do skutera inwalidzkiego-na toroidzie Ładowarka do skutera inwalidzkiego-na toroidzie Ładowarka do skutera inwalidzkiego-na toroidzie

    1
  • #12 08 Mar 2012 17:45
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    boro20 napisał:
    Napięcię 24 v ( robi ) przetwornica w układzie skutera !
    Wybacz, Kolego, nic z tego nie będzie...... Ze zdjęć wynika, że skuter ma jeden silnik 24VDC oraz mechanizm różnicowy, silnik prawdopodobnie szczotkowy i 100A regulator PWM. W każdym takim pojeździe - skuter, mini city car, wózek widłowy czy golfowy, akumulatory pracują szeregowo. Można by uzyskać jakieś tam wspomaganie, za pomocą agregatu tego typu- wspomaganie, bo silnik skutera jest nawet większy niż początkowo sądziłem (2kW), ale jak pisałem poprzednio, nie tędy droga, nie takie transformatory, prostowniki, etc. Kończę, Szanowny Kolego, bo widzę, że niestety wiedzy Ci brak, nawet podstawowej, o zasadzie działania Twego pojazdu, i podstaw elektrotechniki- (impedancja (??) transformatora mierzona omomierzem, wynosząca 12 Ω, wywalanie bezpieczników itd.

    1
  • #13 08 Mar 2012 18:01
    kidu22
    Poziom 35  

    boro20 napisał:
    kidu22 - mam obawy tego typu , że to trafo ma na Pr rezystancję rzędu 12 ohm !

    Agregaty są miękkie na obciązenie , a 160 W to żadna moc, masz 40Ah 24V więc 6A ładowania jest w sam raz.
    Po co ci alternator ?

    0
  • #14 08 Mar 2012 18:19
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    kidu22_ Wspomaganie czy ładowanie - zdecyduj się wreszcie :D Do ładowania akumulatorów ma wlaściciel skutera dedykowany prostownik i w domu ładuje. Więc, jak chce naładować, to niech sobie wtyknie wtyczkę prostownika w gniazdo agregatu i niech on 10 godzin chodzi w plenerze :D Brednie się juz tutaj zaczynają. Chciał On (właściciel skutera) zrobić typową hybrydę spalinowo -elektryczną, by zasięg jazdy wydłużyć, ale jak pisałem nie tędy droga.

    0
  • Pomocny post
    #15 08 Mar 2012 18:30
    kidu22
    Poziom 35  

    boro20 napisał:
    Zadaniem moim jest zrobić aktywne doładowanie ich w czasie jazdy !
    boro20 napisał:
    Nie o Priusa ani inne ( Perpetum-mobile ) tu chodzi , tylko po chłopsku - żeby ta ładowarka spełniała rolę alternatora dla akumulatorów bazowych !

    Jak alternator w pojazdach spalinowych !



    Teraz rozumiem że kolega nie wie ze nie można ładować bateri jednocześnie czerpiąc z nich prąd, i że chcąc ładować prądu musi być na tyle żeby zasilił silnik i ładował baterie.

    Czyli KK dobrze pisał, duży toroid i po problemie.

    0
  • #16 08 Mar 2012 18:48
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  
  • #17 08 Mar 2012 19:33
    boro20
    Poziom 9  

    Nie kłócicie się proszę ! Pobór w czasie jazdy po równym terenie jest w granicy 1.5 - 2 A ! Pod górę wzrasta do 5 A ! Zasięg realny (średni ) około 25 km I I trzeba było stawać i ładować ładowarką fabryczną ! 24 V - 5A .
    Nie byłoby tematu . gdyby ładowała bezpośrednio ! Ale cały proces odbywa się poprzez przetwornicę zintegrowaną ze sterowaniem całą elektroniką !
    Jak by się chciało (dobijać) akumulatory podczas jazdy przez fabryczne gniazdo . A próbowałem,! - wyłącza system do czasu wyciągnięcia wtyczki ładowarki
    Stąd pomysł obejścia tego ( myku ) konstruktorskiego !
    Tak się prezentuje ta ładowareczka !
    Ładowarka do skutera inwalidzkiego-na toroidzie

    0
  • Pomocny post
    #18 08 Mar 2012 19:44
    kidu22
    Poziom 35  

    Więc 6,6A Ci wystarczy. Tylko daj radiator na mostek prostowniczy.

    I po podpięciu wszystkiego pomierz napięcie ładowanie żeby faktycznie ładowało.

    0
  • #19 09 Mar 2012 09:21
    Jerzy Trojniarz
    Poziom 16  

    Mam inną propozycję odnośnie wspomagania napędu tego wózka.Może lepiej byłoby zastosować przyczepiany silnik spalinowy stosowany do napędu rowerów.Zamocowany z tyłu wózka mógłby napędzać jedno z kół poprzez rolkę lub przekładnię łańcuchową.Agregat plus zasilacz to dość duży dodatkowy ciężar.Co powiecie na tą propozycję?

    0
  • #20 09 Mar 2012 12:58
    boro20
    Poziom 9  

    THX ! za zainteresowanie tematem - Kolego Jerzy ! Ale takie rozwiązania stosowałem moim Synom w ubiegłym wieku ! , zanim się nie przesiedli na Simsony !
    Mamy juz niestety XXI wiek !
    Ładowarka do skutera inwalidzkiego-na toroidzie

    0
  • #21 10 Mar 2012 00:16
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    boro20 napisał:
    Pobór w czasie jazdy po równym terenie jest w granicy 1.5 - 2 A ! Pod górę wzrasta do 5 A !
    Nie ośmieszaj się, Kolego, z wynikami tych pomiarów :D Moj skuter elektryczny (dwukołowy !) - cztery baterie żelowe ołowiowe 12V/18Ah, czyli 48V system, silnik BLDC zabudowany w feldze tylnego koła o mocy 0.8kW (1,2KM) pobiera podczas rozpędzania po równym terenie z jedną osobą (kierowca) ok.12 A. Po osiągnięciu prędkości maksymalnej 50km/h, prąd spada do 3A, a małe ,,pod górkę" może 15% to już kolejne 15A. A porządnie pod górę -25%- prąd dochodzi do 25-30A. I, jak powtarzam ,to jest 48V, czyli prądy dwukrotnie mniejsze od Twoich 24V oraz dużo lżejszy pojazd. 5A to pobiera wentylator elektryczny chłodnicy w samochodzie, albo wycieraczki na trzecim biegu :D

    0
  • #22 10 Mar 2012 00:23
    boro20
    Poziom 9  

    Zamykam temat ! Problem rozwiązany ! Duże dzięki ( praktykowi ) kidu22 !
    Pozdrawiam Wszystkich zaangażowanych ! :-)

    0