Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyj±tek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że ogl±dasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silnikiem Vw 1.9D AEF z pomp± LUCAS

08 Mar 2012 21:12 24486 30
  • Poziom 13  
    Witam.
    Jako, że od niedawna stałem się posiadaczem takiego autka a lubię wiedzieć czym jeżdżę, poszukuję wszelkich informacji i danych technicznych na temat sterowania tym silnikiem i pomp±, od bardziej zaznajomionych i do¶wiadczonych forumowiczów.
    Będę wdzięczny za wszelkie materiały, które pomog± mi zrozumieć procesy zachodz±ce w tym autku.
    Pzdr.
  • Poziom 31  
    To jest tak ogólne pytanie, że prawdę mówi±c nie wiadomo o co chodzi.
    krzysta72 napisał:
    Będę wdzięczny za wszelkie materiały które pomog± mi zrozumieć procesy zachodz±ce w tym autku.Pzdr.

    Te procesy s± takie same jak w innych autach.
  • Poziom 13  
    Chodzi mi np. o sterowanie zaworem przestawiaczem k±ta wtrysku.Co go zał±cza i kiedy.Podejżewam że jest uwalony(trochę nierówna praca na zimnym po nocy i niższe obroty aż się trochę nagrzeje.Zanim go wyjme chciałbym sprawdzić czy wogóle jest wysterowywany,bo może nie dostaje sygnału na otwarcie.
  • Poziom 13  
    Przy rozruchu tylko czujnik temp po odpaleniu dochodzi jeszcze sygnał z wtrysku steruj±cego. A jak go odł±czysz na pracuj±cym silniku zaczyna bardziej twardo (gło¶niej pracować) Masz jeszcze imo czy już ominięte???
  • Poziom 13  
    Imo jest.A jak jest z tym wtryskiem steruj±cym?Nie zauważyłem aby wtryskiwacz miał jaki¶ czujnik(brak jakiegokolwiek przewodu przy wtryskach).
  • Poziom 31  
    krzysta72 napisał:
    Chodzi mi np. o sterowanie zaworem przestawiaczem k±ta wtrysku.

    Jeżeli nie masz kabelków, to u Ciebie nie ma tego zaworu.
  • Poziom 39  
    dizba napisał:
    Jeżeli nie masz kabelków, to u Ciebie nie ma tego zaworu.
    Jest taki zawór i wcale nie musi mieć wtrysku steruj±cego.
    krzysta72 proponuję ci znaleĽć warsztat który ogarnia ten silnik. Twój trop wcale nie musi być dobry. Zrobić w warsztacie uczciw± diagnozę i wtedy zastanawiać sie co dalej.
  • Poziom 13  
    Co do kabelków to nie ma ich przy wtryskiwaczach.Zawór (przestawiacz k±ta wtrysku)jest wkręcony w korpus pompy(on ma kabelki).Co do serwisu pewnie nie zaszkodziło by ,ale auto jeĽdzi w miarę przyzwoicie(poza prac± parę minut po odpaleniu) a ja chciałbym go trochę poznać a wiadomo że je¶li kto¶ zrobi co¶ za nas to się nie nauczymy.Wole sam trochę pokombinować z pomoc± bardziej do¶wiadczonych forumowiczów.
  • Poziom 39  
    No to wepnij sie jakas kontrolka i zobacz czy dochodzi napiecie do zaworu kata wtrysku.
    Steruje nim miedzy innymi czujnik temperatury.
  • Poziom 13  
    Sprawdzałem,napięcie do wtyczki dochodzi(ok7,5V)-ale tylko je¶li odepne kabelek zaworu z obudowy pompy.Je¶li obwód jest zamknięty napięcia po zapłonie brak.Przej¶cie też jest także cewka chyba OK.Zawór jednak nie wydaje żadnego dĽwięku(a wyczytałem że przy poprawnej pracy powinien terkotać)dlatego podejżewam że co¶ z nim nie gra.Tylko zastanawiam się czy sam zawór czy jego sterowanie.
  • Poziom 34  
    Otwórz maskę stan przy silniku niech kto¶ inni przekręci kluczyk na zapłon powinno być słychać charakterystyczne "trykanie". Je¶li go nie będzie to wtedy szukaj przyczyny czemu zawór nie działa. Tak jak kto¶ już wyżej napisał bez zaworu silnik będzie miał do¶ć ciężk± pracę. Co do niższych obrotów po nocy to na pompie powiniene¶ mieć gruszkę sterowana podci¶nieniem. Linka z niej powinna i¶ć do dĽwigni przyspieszacza obrotów. SprawdĽ czy z ni± jest wszystko ok. Najlepiej z rana czy linka po odpaleniu jest napięta. Jak długo silnik nie pracuje równo?
  • Poziom 13  
    O to chodzi że tego terkotania zaworu brak.Jest absolutna cisza po przekręceniu w pozycje zapłon.Nierówna praca i zaniżone obroty przez około 1min.
  • Poziom 39  
    Napiecie troche dziwne bo tam powinno byc jak pamietam +12v taktowane.
    Ale mozliwe ze ci miernik usrednia przez to ze napiecie tam zanika.
    Przydal by sie miernik analogowy, albo z bargrafem, by widziec czy jest taktowanie.
    A najprosciej to kontrolka z zaroweczka, i patrzec czy pomruguje.
    Ale zakladam ze taktowanie jest, a to troche dziwne wskazanie to usrednianie miernika.

    Wiec prawdopodobnie zatarl ci sie zawor, skoro mowisz ze opornosc jest.
    Mozesz sprobowac go pomeczyc podajac na niego bezposrednio przerywanego +.
    Jak zacznie stukac to powinien dzialac. Jak nie to do wymiany.
  • Poziom 13  
    Oporno¶ci cewki zaworu nie mierzyłem(sprawdzałem tylko czy ma przej¶cie).Skoro jest kable s± OK.Dodam tylko że pompa jest typu DPC(jest to chyba stary typ pompy).¦wiece nowe.Pzdr.
  • Poziom 31  
    krzysta72 napisał:
    pompa jest typu DPC

    Podaj cały numer pompy. DPC 84xx_xx_
  • Poziom 13  
    Pompa LUCAS TYP:LS.4000 DPC R 8444B952B.
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    trans-serwis napisał:
    dizba napisał:
    Jeżeli nie masz kabelków, to u Ciebie nie ma tego zaworu.
    Jest taki zawór i wcale nie musi mieć wtrysku steruj±cego

    Nie wprowadzaj ludzi w bł±d.
    krzysta72 napisał:
    Pompa LUCAS TYP:LS.4000 DPC RS 444B952B.

    DPC R 8444B952B To jest prawidłowy numer.
    To jest zwykła pompa. Nie żadnego elektrozaworu przestawiacza k±ta wtrysku. W zwi±zku z tym nie usłyszysz żadnego terkotania.
  • Poziom 13  
    Dzięki kolego Dizba.Jak mówiłem dopiero poznaje t± pompe.Wjęc jedno już wykluczone.Postaram się zrobić jeszcze zdjęcie tej pompy.Mam drug± identyczn± now± wyjęt±(wtedy pokaże o jaki zawór pytałem).Pzdr.

    Dodano po 46 [minuty]:

    Zrobiłem zdjęcia tej pompy.Chodzi mi o miejsca zaznaczone kolorowymi strzałkami.Zawór o którym pisałem zaznaczony jest strzałk± czerwon± (na drugim zdjęciu niebiesk± strzałk±).Je¶li można by też opisać strzałkę żółt± i czrn± byłbym wdzięczny.I ten potencjometr też czerwona strzałka(czy można go ruszać?)Sterowanie silnikiem Vw 1.9D AEF z pomp± LUCAS Sterowanie silnikiem Vw 1.9D AEF z pomp± LUCAS Sterowanie silnikiem Vw 1.9D AEF z pomp± LUCAS Sterowanie silnikiem Vw 1.9D AEF z pomp± LUCAS
  • Poziom 31  
    Te elektrozawory działaj± tylko przy rozruchu. Potencjometr jest od sterownia EGRem. W czy masz problem, że czepiasz się pompy ?
  • Poziom 13  
    Zaraz po odpaleniu po nocy łapie 950 obr.a po kilku sekundach obroty spadaj± do 800 (tak jak przy zał±czeniu klimy) i trochę nierówno pracuje silnik.Po kilku minutach jak się trochę nagrzeje obroty się podnosz± do 950 i autko ¶miga już super.Oto mój problem(tak jakby nie było podtrzymania obrotów zaraz po odpaleniu).W benzynie mógłbym porównać to do do braku ssania a nawet obniżenia obrotów.
  • Poziom 31  
    Masz tam puszkę podci¶nieniow± z link±, która podci±ga wolne obroty. Tu szukaj problemu. Może masz to Ľle wyregulowane, albo sterowanie nie dostaje odpowiednich sygnałów.
  • Poziom 13  
    Dzięki za naprowadzenie.Linkę obserwowałem -w momencie odpalenia gruszka podci±ga kawałek linkę.Obroty s± OK.Ale dosłownie po chwili spadaj±...Spróbuje j± jeszcze poobserwować.Wina leży w podtrzymaniu tych obrotów zaraz po rozruchu zimnego silnika,ale to chyba wła¶ciwy trop.Dopatrywałem się problemu w k±cie wtrysku...

    Dodano po 1 [godziny] 56 [minuty]:

    Byłem teraz przy aucie i po odpaleniu zdj±łem wtyczke z zaworka od podci¶nienia gruszki-obroty wzrosły do ok.1100.Więc to chyba to!Po podpięciu spadły ponownie,po odpięciu podbija...na jałowym wtyczka od EGR czy zdjęta czy podpięta nie ma reakcji.Brak 12v na wtyczce.Czy tak powinno być?EGR zał±cza podci¶nienie dopiero po przegazowaniu od ok.1500 obr.(wtedy pojawia się 12v na wtyczce od zaworu próżni EGR i w wężyku pojawia się podci¶nienie,a tłoczek zaworu EGR podnosi się).Tak więc po obserwacji w moim autku wynika że na biegu jałowym EGR jest prawdopodobnie zamknięty(otwiera się po przegazowaniu),a zawór steruj±cy siłownikiem podbicia obrotów na jałowym(gruszka z link±)w stanie bez napięcia(odpięta wtyczka)podbija obroty do1100 obojętnie czy silnik zimny czy gor±cy.Po podpięciu wtyczki obroty malej± na ciepłym do prawidłowych 950 ale je¶li silnik jest zimny spadaj± nawet do 800!Jakie¶ sugestie Panowie?
  • Poziom 13  
    A sprawdż może czujnik temp to raz . Dwa , w chwili jak pu¶ci siłownik to czy przed zaworkiem steruj±cym nim masz podci¶nienie z vacu . Widziałem te układy w volvo renault mitsubishi i skodzie, szczerze nie przypominam sobie aby w którym¶ brakowało wtrysku steruj±cego je¶li był przestawiacz. Ale może i jest taki układ jak twój.
  • Poziom 13  
    _jarciu_11 napisał:
    A sprawdż może czujnik temp to raz . Dwa , w chwili jak pu¶ci siłownik to czy przed zaworkiem steruj±cym nim masz podci¶nienie z vacu . Widziałem te układy w volvo renault mitsubishi i skodzie, szczerze nie przypominam sobie aby w którym¶ brakowało wtrysku steruj±cego je¶li był przestawiacz. Ale może i jest taki układ jak twój.

    W tej pompie nie ma przestawiacza k±ta wtrysku,a co za tym idzie wtrysku steruj±cego.Pzdr.
  • Poziom 13  
    ftp.kowal napisał:
    Elektronicznego przestawiacza nie ma ale jest mechaniczny.


    A nie jest tak,że k±t wtrysku jest statyczny ustawiony rozrz±dem?
  • Poziom 13  
    Nie będę ryzykował(mam j± na czrn± godzinę),jedyne co to miałem ochotę przełożyć z niej to ten zawór,ten pod gumowym kapturkiem zaznaczony strzałk± na zdjęciu pompy w po¶cie powyżej,ale kolega Dizba napisał że nie jest to ten przestawiacz...Moje do¶wiadczenie z silnikami diesla jest znikome(dopiero się uczę)...

    Dodano po 4 [godziny] 51 [minuty]:

    Koledzy przeczytałem na kilku forach o identycznym problemie jak mój,który rozwi±zano poprzez regulacje tego potencjometru na pompie(zał±czam foto ten z czerwon± strzałk±)).Mam jednak obawy żeby go ruszć gdyż ¶rubki zamalowane s± niebiesk± farb±(tak jakby producent nie przewidywał możliwo¶ci ruszania go).Jak pisali niektórzy forumowicze służy on do sterowania EGR.Jednak może ma również wpływ na podbicie obrotów na zimnym silniku?(opinie z innych for).Czy mógłby kto¶ mi precyzyjnie wyja¶nić zasade działania tego potencjometru?
    Sterowanie silnikiem Vw 1.9D AEF z pomp± LUCAS