Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zamiana oleju opałowego na gaz ziemny

andrzejpiotr 10 Mar 2012 12:03 5253 26
Automation24
  • #1
    andrzejpiotr
    Level 9  
    Dzień Dobry
    Jestem na bardzo wstępnym etapie zmiany paliwa, a i co za tym idzie również instalacji służącej do ogrzania domu. Czternasty sezon używam do tego celu oleju opałowego. Jednak ciągły wzrost cen zmobilizował mnie do szukania tańszego rozwiązania. Jednak nie chciałbym wracać do węgla. W innym wątku na tym forum prosiłem o rady dotyczące uzupełnienia mojej instalacji c.o. o mały kocioł na drewno. Jednak tam jeden z forumowiczów zaproponował mi inne rozwiązanie. A mianowicie gaz ziemny. Od kilku lat jest on dostępny i w moim miasteczku.
    Mój dom to budynek z końca lat osiemdziesiątych, typu "klocek". Obecnie ocieplony - 10 cm styropianu, wymienione okna. Powierzchnia mieszkalna ok.120 m2 i ok, 70 m2 garaż i piwnica (są tam grzejniki ale z reguły nie używane). Ogrzewanie tylko grzejnikowe (Purmo). Moc cieplna grzejników:przy 75/65/20°C ok. 19 kW, a przy 55/45/20°C ok. 10 kW (nie za mało dla kondensata?) . Średniorocznie zużywam ok 1800-2000 l oleju. Pytanie zasadnicze : czy wymienić tylko palnik (jaka koszt?) w moim kotle (sprawność ok, 87%), czy też zainstalować kocioł kondensacyjny?
    Jeśli ta druga opcja to jak większość, chciałbym zrobić to jak najmniejszym nakładem finansowym. Dlatego też zwracam się do Was z kilkoma pytaniami. Chodzi mi na początek o to czy dało by się wykorzystać część już istniejącej instalacji (w kotłowni) do montażu nowego kotła.
    1. mam pakiet (naczynie przeponowe, zawór bezpieczeństwa, manometr. odpowietrznik aut.) i pompy do c.o. i c.w.u. Czytając opisy kotłów gazowych stwierdziłem, że z reguły są one wyposażone w te akcesoria. Może jednak są jakieś modele, "gołe". w których można by było wykorzystać moje, tym bardziej że część mojej instalacji (piony) jest stara o dużych średnicach, a więc pojemność mojego układu jest dosyć duża i naczynia zamontowane w kotłach są zbyt małe.
    2.zbiornik c.w.u. , 120 l na pewno pozostanie. Czy nie będzie problemu z jego podłączeniem?
    3. w koninie (z cegły) mam rurę z nierdzewki, chyba 110, więc da się tędy wyprowadzić spaliny. Ale co z poborem powietrza? Rura przez ścianę? A może rura spalinowo-powietrzna przez ścianę? Jakie warunki musi spełniać taki system? Jaką min. długość (na zewnątrz) musi mieć taka rura?
    To na razie tyle, na dobry początek, mam nadzieję...
  • Automation24
  • #2
    markmd
    Level 25  
    Moim zdaniem dylemat masz taki: indywidualny palnik gazowy z pełną automatyką do istniejącego pieca + przeróbka pieca lub kocioł gazowy z otwartą komorą, gdyż twój komin na taki tylko pozwala na chwilę obecną. Wariant drugi jest tańszy i mniej kłopotliwy. Po zmianie systemu kominowego można myśleć o kotłach zamkniętych (kondensacyjnych).
  • #3
    andrzejpiotr
    Level 9  
    Czy przy obecnej mocy grzejnikóe było by zasadne instalowanie kotła kondensacyjnego? A jeżeli tak, to czy nie najprostrzym (najtańszym), rozwiązaniem nie jest wyprowadzenie rury spalinowo-powietrznej przez ścianę. Tylko, jak pisałem poprzednio, jaką minimalną długość (na zewnątrz) musi mieć pionowy odcinek takiego przewodu? Dodam jeszcze, że kocioł wisiał by w piwnicy - w kotłowni albo pralni, czyli w pomieszczeniach położonych ok, 1 m poniżej poziomu gruntu (jeśli to ma jakieś znaczenie)
  • #4
    markmd
    Level 25  
    Kocioł kondensacyjny to pewne oszczędności na gazie, ale tez większy koszt zakupu. Przy dużym zapotrzebowaniu na ciepło ( mocy grzejników) może to być znaczące.
    Instalacje powietrzno-spalinowe dla takich kotłów mają swoje przepisy. Wyprowadzanie rury przez ścianę jest możliwe w zasadzie jedynie w budynkach wolno-stojących (wymagana odległość od sąsiadów). Zewnętrzny pionowy odcinek nie jest normowany.
  • #5
    andrzejpiotr
    Level 9  
    Zastanawiam się nad kotłem kondensacyjnym ponieważ z czysto teoretycznych obliczeń wynika, że instalując na miejsce olejowego taki właśnie kocioł zużyję mniej więcej tyle m3 gazu co oleju opałowego. A cena oleju to ok. 4 zł, natomiast gazu (z tego co wiem pobieżnie) 2,4 zł. Więc z tego punktu widzenia rachunek jest prosty. Wiadono że trzeba brać pod uwagę koszty instalacji. I to teraz, przy Waszym udziale, chciałbym policzyć.
    Jeślo chodzi o grzejniki, to przy oleju w zupełności wystarczały. Przy czym tem. na zasilaniu jest ponad 60 st. C. Przy takiej temp. na dworze jak teraz mogła by być niższa. Mam jednak od jakiegoś czasu problem z regulatorem temp. na kotle. I to jest kolejna przyczyna tego że muszę mieć na uwadze to że kocioł padnie albo będzie wymagał remontu. Nie wiem natomiast czy przy niższej temp. zasilania przy kotle gazowym grzejniki dadzą radę?
    Mam dom wolnostojący. Więc rura przez ścianę wchodzi w grę? Jeżeli możesz to podeślii link do przepisów które omawiają warunki instalacji kotła gazowego, instalacji spalinowo-powieetrznej itd.
    Czy ktoś mógłby mi odpowiedzieć na moje pytanie dotyczące możliwości wykorzystania części już istniejącej instalacji (naczynie, pompy) do montażu kotła gazowego. Czyli czy isnieją kotły bez tego osprzętu, a więc tańsze.
  • #6
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    markmd wrote:
    Wyprowadzanie rury przez ścianę jest możliwe w zasadzie jedynie w budynkach wolno-stojących (wymagana odległość od sąsiadów).


    Nic bardziej mylnego. Tu się podaje bierze pod uwagę moc kotła, a nie odległość od sąsiadów.

    Dodano po 2 [minuty]:

    andrzejpiotr wrote:
    Jeżeli możesz to podeślii link do przepisów które omawiają warunki instalacji kotła gazowego, instalacji spalinowo-powieetrznej itd.

    http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20020750690
  • #7
    markmd
    Level 25  
    Dopuszczalna moc bierze się właśnie z powodu sąsiedztwa.
  • Automation24
  • #8
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    markmd wrote:
    Dopuszczalna moc bierze się właśnie z powodu sąsiedztwa.

    Nie wnikam, co miał na myśli ustawodawca.
  • #9
    andrzejpiotr
    Level 9  
    Dzięki mirrzo za link.
    Proszę podać max. moc kotła, przy której mażna robić podłączenie "przez ścianę". Czy to jest moc znamionowa kotła, czy taka jaka jest ustawiona przez serwisanta(górne ogrniczenie mocy). Skoro do dyskusji włączył ię serwisant, to może odpowiesz mi na moje początkowe pytania: vzy grzejniki mają wystarczającą moc do kotła kondensacyjnego i czy są na rynku kotły do których mógłbym wykorzystać już istniejący osprzęt?
  • #10
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    andrzejpiotr wrote:
    Proszę podać max. moc kotła, przy której mażna robić podłączenie "przez ścianę"

    To jest napisane w cytowanym linku - §175
    andrzejpiotr wrote:
    Czy to jest moc znamionowa kotła

    Tylko taka jest brana pod uwagę.
    andrzejpiotr wrote:
    czy grzejniki mają wystarczającą moc do kotła kondensacyjnego

    Tu należy rozpatrywać moc grzejników w odniesieniu do pomieszczeń, a nie do kotła. Kocioł da sobie radę, ale czy grzejniki...? Ale skoro dawały sobie to tego czasu, to i teraz dadzą radę. Po zmianie na kondensa, na pewno będziesz miał niższe rachunki, a to ze względu na to, że on ma wysoką sprawność. Będzie on pracował z wysoką sprawnością przez ok. 90 % sezonu grzewczego. Przypomnij sobie, jakie miałeś parametry w "cieplejszych" dniach. A właśnie jest ich 90% w roku.
  • #11
    markmd
    Level 25  
    Nie ma oficjalnie powołanej instytucji do sprawdzania mocy zainstalowanych kotłów w prywatnych budynkach wolno-stojących, więc temat jest czysto-akademicki i polega na dobrej woli inwestora.
  • #12
    andrzejpiotr
    Level 9  
    Do mirrzo:
    To że kocioł gazowy sobie poradzi, to raczej wiem. Ale co do grzejników to już nie mam takiej pewności. Przy kotle olejowym nie mam pogodówki, a tylko polojowy regulator. W związku z tym temp. wody ustawiałem ręcznie na kotle. A że nie jestem zwolennikiem przeprpwadzanie się do kotłowni i ciągłego kontrolowania temp. na zwenątrz i zmiany ustawień pokrętła, więc robiłem to przy znacznych zmianach temp. zewn. Nie mama więc "wyczutych" grzejników. Po prostu przy oleju nie ma to, wg mnie większego znaczenia. Natomiast teraz , gdybym zainstalował kondensa, to już ma duży wpływ na sprawność i ekonomikę, Chyba się nie mylę?
    Jeślo można, to proszę Cię, jako praktyka, na odpowiedź na jedno z podstawowych pytań : czy są kotły bez osprzęty (naczynie, pompa)? Wiem że jestem laikiem w tym względzie i może takimi pytaniami "pogrążam się". Ale nie zaszkodzi zapytać.
    Kol. markmd nie wiem jak to jest z tymi instytucjami. Być może się mylę, albo przesadzam, ale z tego co dotychczas zdążyłe się zorientować to założenie instalacji gazowej wymago "trochę" zachodu. Projekt, kominiarz. gazownia, pozwolenie na budowę-starostwo i nie wiem co jeszcze. Może jest jednak inaczej?
    Poniżej wyciąg z rozporządzenia, dotyczący rury przez ścianę. Może są bardziej "leniwi" niż ja, więc tu mają gotowca:

    § 175. 1. Indywidualne koncentryczne przewody
    powietrzno-spalinowe lub oddzielne przewody powietrzne
    i spalinowe od urzadzeń gazowych z zamkniętą
    komora spalania mogą być wyprowadzone przez zewn
    ętrzną ścianę budynku, jezeli urzadzenia te mają nominalną
    moc cieplną nie większą niż:
    1) 21 kW — w wolno stojących budynkach jednorodzinnych,
    zagrodowych i rekreacji indywidualnej,
    2) 5 kW — w pozostałych budynkach mieszkalnych.
    2. Wyloty przewodów, o których mowa w ust. 1
    pkt 2, powinny znajdować się wyżej niż 2,5 m ponad
    poziomem terenu.
    3. Odległość między wylotami przewodów, o których
    mowa w ust. 1, powinna być nie mniejsza niż 3 m,
    a odległość tych wylotów od najbliższej krawędzi okien
    i ryzalitów przesłaniających nie mniejsza niż 0,5 m.
  • Helpful post
    #13
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    markmd wrote:
    Nie ma oficjalnie powołanej instytucji do sprawdzania mocy zainstalowanych kotłów w prywatnych budynkach wolno-stojących, więc temat jest czysto-akademicki i polega na dobrej woli inwestora.


    Jesteś w wielkim błędzie, bo tych instytucji jest sporo.
    Nadzór budowlany, jako najważniejszy. Uprzejmy sąsiad zgłasza do nadzoru, że mu smrodzisz w nos. I masz po kotłowni.
    Na etapie projektowania, to projektant trzyma pieczę nad prawidłowym doborem, co do mocy kotła i sposobu odprowadzenia spalin.
    Serwisant uruchamiający kocioł. itd, itd.

    Dodano po 4 [minuty]:

    andrzejpiotr wrote:
    ...co do grzejników to już nie mam takiej pewności. Przy kotle olejowym nie mam pogodówki, a tylko polojowy regulator..

    Przy gazowym dołożysz pogodówkę i nie musisz odwiedzać w tym celu kotłowni. Nie bój się kondensa :)
    andrzejpiotr wrote:
    ... czy są kotły bez osprzęty (naczynie, pompa)?

    Są, ale dużej mocy, której tu nie potrzebujesz. To, że już masz zamontowane, w niczym nie przeszkadza.
  • #14
    markmd
    Level 25  
    Ja piszę o sytuacji, gdzie nie ma uprzejmych sąsiadów-dlatego podkreśliłem wcześniej odległość od sąsiadów, za co zresztą mnie skrytykowałeś. Co do wymienionych instytucji to oczywiście zgoda, można dodać jeszcze policję,straż,sądy,sejmiki samorządowe itp.- ale wszystkie te instytucje nie są powołane po to aby u Kowalskiego w prywatnym domu sprawdzać moc pieca. Zasadą podstawową jest aby nikomu nie smrodzić koło okien (jak zresztą napisałeś),
    reszta to teoria.
  • #15
    andrzejpiotr
    Level 9  
    Żeby zakończyć sprawę spalin i dopływu powietrza, mogę przyąć że w moim przypadku wystarczy kocioł o mocy do 21 kW więc może być:
    1. przewód koncentryczny w kominie, ok. 8-9 m (najdroższe rozwiązanie,
    2. przewód konc, przez ścianę (chyba najtaniej).
    3. a czy wchodzi w grę opcja - przewód powietrzy przez ścianę, a spaliny kominem (teraz jest tam nierdzewka 110, i czy wtedy trzeba by dać rurę o mniejszej średnicy, np. 80), pamiętam że kol. markmd pisał że taki warian nie wchodzi w rachubę ale...
    Po prostu szukam najtańszego i efektywnego rozwiązania.
    Do mirrzo: czyli w instalacji mogą być dwa zbiorniki? A po ewentualnym zmiejszeniu objętości układu moża ten drugi wymontować?
  • #16
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    markmd wrote:
    ...reszta to teoria.

    Ale już niedługo. Słyszałem o planach, żeby każdy użytkownik musiał dostarczać aktualny protokół serwisu do ... no właśnie, tu nie wiadomo do kogo. Ale skoro są plany, to zapewne niedługo będzie o tym słychać. Już teraz niektórzy zarządcy domagają się aktualnych protokółów z przeglądów kotłów i term.
    andrzejpiotr wrote:
    3. a czy wchodzi w grę opcja - przewód powietrzy przez ścianę, a spaliny kominem (teraz jest tam nierdzewka 110,...

    Rozwiązanie prawidłowe jako takie, ale rura 110 bez uszczelek, odpada.
    andrzejpiotr wrote:
    ... czyli w instalacji mogą być dwa zbiorniki?

    Mogą być oba, ale musisz o nie dbać tak, jak o jeden. "Od przybytku głowa nie boli."
  • #17
    markmd
    Level 25  
    mirrzo wrote:
    Już teraz niektórzy zarządcy domagają się aktualnych protokółów z przeglądów kotłów i term.

    To oczywiste. Każdy chce żyć z poczuciem, że zrobił co możliwe w razie tragedii.
  • #18
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    markmd wrote:
    Każdy chce żyć z poczuciem, że zrobił co możliwe w razie tragedii.

    A przede wszystkim, zapobiec tragedii.
  • #19
    andrzejpiotr
    Level 9  
    A teraz pytanie zasadnicze: jaki kocioł?
    Zakładam że kondensacyjny, jednofunkcyjny z wykorzystaniem mojego zasobnika c.w.u. Moc - chyba ok. 20 kW wystarczy?
    Nie pytam o konkretny model, bo z tego co dotychczas przeczytałem, to wiem że każdy ma swoje wady i zalety. Wiem również, że w yborze należy kierować się bliskością sewisu i kosztem przeglądów i części zamiennych. Stać mnie raczej na kocioł z średniej półki.
    Z grubsza kotły mają podobną konstrukcję. Dlatego dla mnie laika trudno jest dokonać właściwego wyboru. Proszę więc Was o pomoc - na co zwrócić uwagę?
    1. wymiennik ciepła - które są trwalsze, efektywniejsz, te ze stali szlachetnej. czy bimetaliczne. Są jeszcze powlekane jakimiś polimerami.
    2. palnik - co jest ważne w jego konstrukcji, sposobie spalania gazu ? Szukać tych z największą modulacją? Ma to tak duże znaczenie w ekonomice spalanie jak niektórzy piszą?
    3. automatyka kotła - na co zwracać uwagę? Czy ważne jest to co na kotle, czy ważniejsze to co w sterownikach zewnętrznych - pokojowych. pogodowych. Wybierać jak najmniej skomplikowane, czy rozbudowane? Przy moim olejowym kotle automatyk jest b. prosta. I wydaje mi się że im skomplikowana tym mniej zawodna.
    4. czy kupując kocioł trzeba koniecznie kupować pogodówkę i sterownik polojowy dedykowany do tego kotła, czy można kompletować kierując się ceną, łatwością obsługi?
    Może są jeszcze inne aspekty, na które trzeba zwrócić uwagę?
    Oczywiście nie miałbym nic przeciwko temu gdybyście zaproponowali swoje modele, tyle że z jakimś uzasadnieniem.
  • #20
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    Każdy kocioł, który ma możliwość regulacji mocy na produkcję CWU
    Proponuje TERMET Windsor. Każda prosta automatyka dobrze z nim współpracuje, pogodowa również. Cena części niska, serwisy wkoło.
  • #21
    andrzejpiotr
    Level 9  
    Co to znaczy "...kocioł, który ma możliwość regulacji mocy na produkcję CWU ". Czy to że automatyka kotła tak moduluje palnik, że inną mocą grzeje c.o. (pogodówka), a inną (wyższą) c.w.u. i można ustawić określoną temp. wody w kranie (najczęściej wyższą niż temp. w c.o.). Przeglądając kotły np. Wolfa (nie w moim zasięgu) jest tam napisane że np. moc do c.o. to 20 kW, a do c.w.u. 23 kW. A jaka jest wtedy nominalana moc kotła : 20 czy 23 kW?
    Czy TERMET Windsor to to samo co TERMET Ecocondens? A jeżeli nie , to jaka jest między nimi różnica?
    Ich moc to 25 (23) kW. Czy to dla mnie nie za dużo? No i gdybym wybrał ten model, to musiałbym wstawić rurę koncentryczną w komin. A więc koszy wyższe niż przy wyprowadzeniu przez ścianę.
    Nie mogłem odszukać dokładniejszego opisu tych kotłów. Może macie pod ręką link do info nt. tych produktów?
  • #22
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    andrzejpiotr wrote:
    Co to znaczy "...kocioł, który ma możliwość regulacji mocy na produkcję CWU ".

    To znaczy tyle, że dla grzania CWU, też można ograniczyć moc do pewnej, ustawionej wartości, np.: masz wymiennik do CWU z wężownicą np 14 kW, to i moc kotła ograniczasz do tej wielkości, żeby nie taktował w czasie grzania wody.
    andrzejpiotr wrote:
    Czy TERMET Windsor to to samo co TERMET Ecocondens?
    Ich moc to 25 (23) kW. Czy to dla mnie nie za dużo?

    Tak, jest to to samo, tyle, że w innej obudowie. Windsor był produkowany na zamówienie SBS-u, a Ecocondens dla Kowalskiego. Te moce można ograniczyć w ustawieniach.
    andrzejpiotr wrote:
    No i gdybym wybrał ten model, to musiałbym wstawić rurę koncentryczną w komin.

    Do komina musiałbyś wstawić tylko rurę spalinową Φ80, natomiast koncentryczna od kotła do komina.Ewentualnie układ rozdzielczy: powietrze zza ściany, a spaliny do komina, ale również rurą Φ80
  • #23
    andrzejpiotr
    Level 9  
    Przeglądając forum, często spotykałem się ze steierdzeniem, że przy wyborze kotła trzeba zwracać również uwagę na minimalną moc palnika. Tym bardziej jeżeli moc max. jest zbyt duża dla danego domu. Przy kotłach Temetu to min, wynosi 6,7 kW, a niektóre konkurencyjne (z podobnej półki cenowej) mają moc niewiele większą od 3 kW. Jak sądzicie czy na to faktycznie znaczenie w ekonomice spalania gazu?
  • #24
    ogi4
    Level 16  
    Dlaczego nie może być sam spalinowy bez uszczelek.
  • #25
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    Ponieważ wentylator będzie wydmuchiwał spaliny każdą nieszczelnością komina. Istnieje również prawdopodobieństwo wyciekania kondensatu na zewnątrz.
  • #26
    andrzejpiotr
    Level 9  
    A jak jest z tą minimalną mocą palnika. Czy 6 z kawałkiem kW to dobra opcja? Może jednak szukać kotły z większą modulacją? Ma to senas?
    Przeglądając oferty, stwierdziłem, że są kotły o podobnej mocy i mające "wyjście/wejście" spalinowo-powietrzne 60/100. Czy wówczas dało by się wykorzystać mój przewód 110, wprowadzając do niego spalinową 60 (z uszczelkami oczywiście) i wtedy taki układ byłby układem powietrzno-spalinowym?
  • #27
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    "6 z kawałkiem" to dobra opcja, przecież masz grzejniki zwymiarowane na ok 19 kW
    Co do komina to nie.
    System 60/100 dotyczy bardzo niewielkiej długości, w zależności od kotła. Z reguły jest to ok. 4 mb, a do tego każde kolano zmniejsza drastycznie tą długość.