Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skoda Fabia-nie dziala klimatyzacja

jakub16 10 Mar 2012 17:59 22159 22
  • #1
    jakub16
    Level 12  
    Witam. W mojej skodzie fabii 2001 rok 1.4 MPi rok temu założyłem klimatyzację. Przez 2 miesiące klima działała idealnie (2 st C przy wylocie) później zaczeły się problemy z załączeniem klimatyzacji na 10 uruchomień raz się włączyła. W końcu nie załączała się w ogóle. Pomyślałem że gdzieś jest nieszczelność i czynnik wyleciał. Dzisiaj podjechałem napełnić klimatyzację. Okazało się że czynnik jest (450 g) ale i tak czynnik został odciągnięty z układu, oczyszczony i wpuszczony nowy (550 g). Niestety klima nie ruszyła pomimo uzupełnienia czynnika.
    Komputer nie pokazuje żadnych błędów, w wartościach rzeczywistych ciśnienie w układzie to ok 6 bar, temperatura czujnika zewnętrznego 7,5 stopni.
    Auto posiada sprężarkę bez sprzęgłową VW AG DENSO 6Q0820803D po odpięciu wtyczki przy wciśniętym AC jest napięcie ok 12V
    Po podaniu na gniazdo sprężarki 12V z akumulatora słychać tylko jak "pstryknie" elektrozawór ale klimatyzacja nie wystartuje.
    Podmieniałem czujnik ciśnienia na wężu ale nadal to samo.
    Co jeszcze może powodować, że klima nie chce się włączyć? Jaki jest objaw uszkodzenia zaworu rozprężnego w parowniku?
  • #2
    zuku83
    Level 2  
    Jak dla mnie to sprężarka jest uszkodzona. Dokładałeś klimatyzację oryginalną? Jeżeli zawór rozprężny będzie zablokowany, to klima wystartuje, ale po osiągnięciu wysokiego ciśnienia (zbyt wysokiego) powinna się rozłączyć. oprócz tego po podłączeniu manometrów będzie widoczna próżnia na niskim a na wysokim wspomniane wcześniej zbyt wysokie ciśnienie. Sprawdź czy przewód wysokiego ciśnienia robi się ciepły (ten idący ze sprężarki do parownika. Jeżeli nie to prawdopodobnie uszkodzona sprężarka ale dla pewności powinno się podłaczyć manometry. pamiętaj że lima nie wystartuje jeżeli jest zbyt zimno.
  • #3
    jakub16
    Level 12  
    Klima jest oryginalna przełożona z innego auta.
    Dowiedziałem się dzisiaj że sprężarka pomimo tego, iż jest sterowana elektrozaworem posiada sprzęgło tzw przeciążeniowe.
    Dzisiaj ściągnąłem pasek i sprężarkę można okręcić bez większych oporów mniej więcej czuć taki opór jak bym okręcał niezużyte łożysko. Niestety nie dałem rady zdjąć koła pasowego bo nie chciałem niczego urwać.
    Czy ktoś posiada informacje na temat tego sprzęgła jak jest zbudowane i jak to koło idzie zdjąć? Czy wystarczy ściągacz?
  • #4
    Termac
    Level 10  
    W tych sprężarkach standardowym uszkodzeniem jest źle działający zawór sterujący. Dopóki się nie otworzy i nie połączy strony ssawnej z komorą wewnętrzną sprężarka pracuje bezoporowo. Krzywka na wałku napędowym się nie wychyla i tłoki praktycznie nie poruszają się. Jeśli chodzi o sprzęgło to jest to sprzęgło zrywalne. Kiedy sprężarka ulegnie uszkodzeniu mechanicznemu sprzęgło zrywa się i koło pasowe może kręcić się dalej ( można kontynuować jazdę ). Proponuję sprężarkę zdemontować i przesłać do specjalistycznego zakładu regenerującego kompresory. Wszelkie próby naprawy we własnym zakresie są z góry skazane na kosztowną porażkę. Pozdrawiam. Sławek
  • #5
    gajdek419
    Level 18  
    Sprawdź po pierwsze czy w raz z obracającym się kołem kręci się łeb śruby M6 - łączy ona "kwadratową wytłoczkę" z wałem sprężarki.
    Przed zdemontowaniem sprężarki trzeba sprawdzić ciśnienia jakie są po włączeniu klimy = może sprężarka jest ok a coś z klapami....
  • #6
    daro131313
    Level 14  
    Odesij gaz.Zdemontuj kompresor.Wylej z niego olej do czystego naczynia,w tych kompresorach jest sroba do napelniania oleju.Jezeli olej jest czarny lub szary to kompresor jest do wyrzucenia a uklad do czyszczenia.Jezeli czysty to wymien zawor i powinno byc ok.Sprawdzanie tego zaworu 12 voltami jest bledem ,tam sa podawane rozne napiecia.P.S. czeskie kompresory sa do...
  • #7
    jakub16
    Level 12  
    Łeb śruby obraca się razem z kołem pasowym. Czyli to znak, że sprzęgło ok tak?
    Po zdjęciu paska wielorowkowego opór sprężarki jest minimalny taki jak by koło obracało się tylko na łożysku. Na sprężarce pisze DENSO a więc to chyba nie Czechy.

    Dodano po 2 [minuty]:

    A czy do wyciągnięcia tego zaworka trzeba spuszczać klimę?
  • #8
    daro131313
    Level 14  
    Do wyjecia zaworka trzeba wypuscic gaz poniewarz w temp.20stopni C jest tam cisnienie ok 7-6 atmosfer.
  • #9
    gajdek419
    Level 18  
    daro131313 wrote:
    Sprawdzanie tego zaworu 12 voltami jest bledem ,tam sa podawane rozne napiecia.P.S. czeskie kompresory sa do...

    Napięcie jest jedno, z tymże tam mamy do czynienia ze sygnałem prostokatnym o różnym współczynniku wypełnienia - stałe napięcie 12V mozna traktować jako sygnał prostokątny o wypełnieniu 100% więc sprawdzenie stałym napięciem 12V ma jak najbardziej sens POD WARUNKIEM ŻE ZNANA JEST POLARYZACJA!

    Kolega ma kompresor japoński a nie czeski :) świadczy o tym numer OE.
    A czeskie swoją drogą były do du... do jakiegoś czasu gdy to Valeo naprawiło wady fabryczne tego kompresora - ale to nie w tym akurat samochodzie.
  • #10
    daro131313
    Level 14  
    Dltego uzywa sie specjalnego testera do tych kompersorow.Niemcy zakladali sporo kompresow z cz ,to wytrzymuje 3-4 lata.
  • #11
    jakub16
    Level 12  
    Witam ponownie, uszkodzona okazała się sprężarka klimy co było spowodowane małą ilością lub brakiem oleju w układzie klimatyzacji. Kupiłem używaną sprężarkę lecz przed jej montażem chciałbym wyczyścić cały układ. Czy są do tego jakieś specjalne preparaty? i w jaki sposób to wykonać? co płukać i czy w tej instalacji znajduję się jakiś filtr który można wymienić?
  • #12
    daro131313
    Level 14  
    Witam.Czyszczenie ukladu jest konieczne.Robi sie to maszyna do napelniania klimatyzacji,maszyna musi posiadac funkcje czyszczenia.Osuszacz sie wyjmuje i do czyszczenia montuje sie tam specjalny adapter.Rownierz zamiast zaworu rozpreznego zaklada sie inny z rozwierconym wysokim cisnieniem.Kompresora sie nie podlacza a do przewodow rowniez zaklada sie adaptery i tam podlacz maszyne.Maszyna myje w przeciwnym kierunku niz pracuje klima.Jezeli ktos zaproponuje cos innego lub bedzie probowal czyscic zaworami do napelniania tzn. ze nie ma o tym bladego pojeci.
  • #13
    jakub16
    Level 12  
    No właśnie byłem w pewnym warsztacie i przekonywali mnie że czyszczenie odbywa się poprzez złącza do napełniania klimy. Niestety nie ma w okolicy zakładu który wykona tą usługę w sposób profesjonalny aby skasować pieniądze a po roku znów sprężarka na złom. Czy jest jakiś sposób na domowe czyszczenie układu klimatyzacji? Chodzi mi po głowie płukanie benzyną ekstrakcyjną przez złącze sprężarki pod ciśnieniem np pistoletem do ropowania. czy jest sens się w to bawić?
  • #14
    andrend
    Level 26  
    Najlepszy sposób to rozebranie całego układu wyczyszczenie i złożenie.
    Pozdrawiam.
  • #15
    Termac
    Level 10  
    Nie ma sensu. Do tego są przeznaczone specjalne urządzenia i płyny. Lepiej przejechać się gdzieś dalej ale zrobić to profesjonalnie. Zakład w którym chcą to zrobić przez zawory serwisowe jest daleki od profesjonalizmu. Nie dopuść do tego aby na Twoim aucie i za twoje pieniądze ktoś uczył się zawodu. Pozdrawiam
  • #16
    daro131313
    Level 14  
    Kolega andred ma racje,nie praktykuje sie tej metody ze wzgledu na badzo czasochlonne wymontowywanie reduktora z pod deski.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Do czyszczenia uzywa sie gazu do napelniania klimy,w tym przpadku R134a.
  • #17
    radekklimat
    Level 21  
    Kolego Daro

    Piszesz takie głupoty az sie rzygac chce

    Zadna maszyna do napełniania klimy i jej obsługi nie czysci samego układu a juz napewno nie sosuje sie do czyszczenia czynnika chłodniczego.
    Sa specjalne urzadzenia do tego celu i pracuja na specjalny płyn lub na benzyne ekstrakcyjna, te drugie sa drozsze w zakupie ale bardziej skuteczne
  • #18
    daro131313
    Level 14  
    Nie widziales nigdy maszyny do do napelniania z funkja mycia ukladu?W-a to podobno wielkie miasto.
  • #19
    jakub16
    Level 12  
    Dzięki wszystkim za pomoc problem rozwiązany. Faktycznie powodem była zatarta sprężarka klimy. Po zamontowaniu innej sprężarki, wyczyszczeniu układu, założeniu nowego osuszacza, zalaniu nowym olejem i napełnieniu klimy temperatura przy wylocie ok 3 °C
  • #20
    witek.s
    Level 1  
    jakub16: Ile Cie ta cała operacja kosztowała? U mnie objawy są takie same, więc chcę wiedzieć na jakie koszty się szykować.
  • #21
    manta19
    Level 10  
    gajdek419 wrote:
    daro131313 wrote:
    Sprawdzanie tego zaworu 12 voltami jest bledem ,tam sa podawane rozne napiecia.P.S. czeskie kompresory sa do...

    Napięcie jest jedno, z tymże tam mamy do czynienia ze sygnałem prostokatnym o różnym współczynniku wypełnienia - stałe napięcie 12V mozna traktować jako sygnał prostokątny o wypełnieniu 100% więc sprawdzenie stałym napięciem 12V ma jak najbardziej sens POD WARUNKIEM ŻE ZNANA JEST POLARYZACJA!

    Kolega ma kompresor japoński a nie czeski :) świadczy o tym numer OE.
    A czeskie swoją drogą były do du... do jakiegoś czasu gdy to Valeo naprawiło wady fabryczne tego kompresora - ale to nie w tym akurat samochodzie.


    Sory za kotleta,ale chciałbym sie dowiedzieć czy sygnał współczynnika wypełnienia jest na plusie (12V??) czy na masie jak to bywa (sterowanie masą).Byłbym bardzo wdzięczny za pomoc.Dziękuje
  • #23
    daniel_lhr
    Level 13  
    W tej fabi sygnał jest na (+) .Masa jest na stałe.