Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podłączanie PAR 64 LED do sterownika DMX (NSI MC 7024)

10 Mar 2012 22:10 5805 22
  • Poziom 8  
    Witam,
    Bardzo proszę o pomoc... kompletnie nie wiem jak to wszystko podłączyć do sterownika. Nigdy wcześniej się tym nie zajmowałem a pilnie potrzebuje to zrobić teraz...
    Mam reflektory typu PAR 64 LED w ilości 6 i sterownik NSI MC 7024...

    Podłączanie PAR 64 LED do sterownika DMX (NSI MC 7024)
  • Warunkowo odblokowany
    Siema :)

    Z tego Co widzę to te PAR64 mają wbudowane dimery wiec musisz podłączyć wszystkie szeregowo do sterownika przewodem mikrofonowym

    Jeśli mają dzialać na jednym kanale na sterowniku to na wszystkich musisz załączyć pierwszy Din wartość=1
  • Poziom 8  
    Hey:) Wlaczylem tak ale co mam na sterowniku zrobic??... Na nich cały czas z tylu świeci sie nie DMX tylko PRW i świeca tak samo
  • Warunkowo odblokowany
    Moze ostatni DIN jest do sterowania na DMX i PRW

    Lub ... "+"(czerwony) z "-"(bialym) na przewodach jest zamienioty bo sterownik i Par mogą mieć inne ułożenie przewodów we wtyce ... (są 2 rodzaje połączeń DMX)

    Jak pierwsza porada nie pomoże to tylko na przewodznie ktory wkładasz do sterownika zamien we wtyce miejscami czerwony z bialym
  • Poziom 8  
    Mam coś takiego...

    Podłączanie PAR 64 LED do sterownika DMX (NSI MC 7024) Podłączanie PAR 64 LED do sterownika DMX (NSI MC 7024)
  • Warunkowo odblokowany
    A szukałeś jakiejś instrukcji do tych PAR

    I jeśli możesz podaj producenta i model bo nie mogę się dopatrzyć na zdjęciu :)

    Wrzuć jeszcze zdjęcie tylnej ściany sterownika :)
  • Poziom 8  
    Sterownik...
    Podłączanie PAR 64 LED do sterownika DMX (NSI MC 7024)

    a paryy to firmy Coemar :)
  • Poziom 20  
    Podłącz najpierw jeden par do sterownika, ustaw w parze adres jeden(pierwszy switch od lewej na on reszta off) i na sterowniku master na 100%, X 100%, Y na 0. Wszystkie górne suwaki daj na 100% (no w twoim przypadku na 10 czyli na max do góry). i jeżeli par się nie zaświeci to kombinuj z różnymi ustawieniami na ostatnich siedmiu po prawej przełącznikach(light on będzie trzeba dać na on ale ręki nie dam sobie uciąć) i w końcu powinien zaświecić się na biało. Jeżeli Ci się to uda to będziemy rozkminiali dalej.

    Jeżeli korzystasz z fabrycznych kabli to raczej nie możliwe żeby przewody były zamienione.
    Lj_E-gain napisał:
    (są 2 rodzaje połączeń DMX)

    Jeżeli masz namyśli fizyczne rodzaje połączeń to DMX ma jeden rodzaj, ale dwie możliwe wtyczki xlr3 i xlr5 ale połączenie jest takie same (nawet numeracja pinów jest taka sama). są za to 2 standardy dmx-a, stary(MAB wynosi 4ms) oraz nowy(MAB 8ms) i do tego nic nie mają przewody.

    PS. Zapomniałem dodać że w sterowniku musisz mieć wyłączony blackout (ten guziczek na dole po prawej) A "lampka" DMX będzie się zaświecać jak będziesz ruszał suwakami na sterowniku.
  • Poziom 8  
    Ale białe światło to jest cały czas od momentu włączenia PARa do prądu... a jak podłączam do sterownika to jest tak samo a suwaki tak naprawdę nic nie zmieniają...
  • Poziom 20  
    To daj górny rząd suwaków na dół i kombinuj z przełącznikami w parze. Na pewno pierwszy od lewej na on, następne 8 off, Auto i test na off. I jak par zgaśnie to tak zostaw przełączniki para i daj suwaki z górnego rzędu do góry, par powinien się zapalić, jeżeli nie to znowu na dół i dalej kombinuj z przełącznikami na parze.
  • Warunkowo odblokowany
    Siema :)

    Cytat:
    ="daniel6662"]Jeżeli masz namyśli fizyczne rodzaje połączeń to DMX ma jeden rodzaj


    Spotkałem się już kilka razy w urządzeniach niskiej klasy z DMX które miały pozamieniane przewody w gniazdach (myślę ze to po to by kupować sterownik tej samej firmy)

    Dodano po 9 [minuty]:

    Proponował bym Ci zaglądnąć do urządzeń i zobaczyć czy mają takie same podłączenia w gniazdach :) (czy te same kolory przewodów są pod tymi samymi Pinami)
  • Poziom 13  
    To są pary Coemara, może na dzisiejsze czasy ten model szału nie robi ale na pewno nie jest to sprzęt niskiej klasy.


    DIP-switch pierwszy z lewej do góry reszta na dół i będzie adres DMX 1.
    Podejrzewam, że kolega ma raczej problemy ze sterownikiem.
  • Poziom 10  
    Na początek proponuję przeglądnąć (poszukać) instrukcji do PAR-ów i dimera.
    Pytanie takie jeszcze mam: kolega dał terminator na koniec?

    W PARze na pewno trzeba włączyć DMX i powyłączać wszytko inne - prawdopodobnie 7 przełącznik w prawym DIP-ie. Potem ustawić adres urządzenia na 1 lub 2 - dla testów.
    Kabel DMX to nie jest zwykły mikrofonowy! żyły DMX+ i DMX- mają byś skręcone jak w skrętce! Podłączyć oczywiście pod DMX 512.
    Terminator na końcu może być zwykłym rezystorem wpiętym pomiędzy DMX+ i DMX- -> wartość jak dla RS486 - z tego co pamiętam to 120 omów.
  • Warunkowo odblokowany
    W praktyce nigdy nie spotkałem się z faktycznym zastosowaniem terminatorów w takich małych instalacjach i owszem + i - w dmx-sie powinny być w oplocie (ekranie) ale kolo przewodów na takim krótkim odcinku nie ma nic co mogło by zakłócić sygnał ( tak jak np wysokonapięciowe neony) w dyskotece :)

    Dodano po 4 [minuty]:

    A przewód mikrofonowy też jest w oplocie(ekranie) i tłumi zakłócenia z innych źródeł :)

    Jedyna różnica to taka ze przewód do DMX nie jest wykonany z takich dobrej jakości materiałów jak Mikrofonowy który ma większą wytrzymałość mechaniczną (ja używam KLOTZ) i przez to jest tańszy :)

    Dodano po 17 [minuty]:

    Podłączanie PAR 64 LED do sterownika DMX (NSI MC 7024)
  • Poziom 20  
    Przewód DMX ma/powinien mieć dużo wyższe pasmo przenoszonej częstotliwości, a więc jest LEPSZY niż przewód mikrofonowy, jeśli chodzi o same parametry techniczne.
    Natomiast przewody mikrofonowe na estradę mogą mieć grubszy płaszcz ochronny w celu poprawy ochrony mechanicznej.
  • Moderator Akustyka
    Może kolega podać źródła na podstawie których napisał powyższy post? Proszę o przykład takiego kabla.
    Bo według mojej wiedzy kabel który kolega pokazał do DMX nie za bardzo nadaje się o przesyłania sygnału DMX. Budowa kabla jest zbliżona do kabla mikrofonowego, z troszkę bardziej rygorystycznymi parametrami, bo sygnał cyfrowy posiada dużo większą częstotliwość niż sygnał audio.
    Przykład:
    VanDamme Green Digigrade
    Klotz OmniTRANS

    Budowa kabla który kolega podał pasuje ale do przesyłania sygnału niesymetrycznego. Przy próbie przesłania sygnału symetrycznego takim kablem będzie on tak samo podatny na zakłócenia jak kabel niesymetryczny. A właściwie dwa razy bardziej podatny. Sygnał symetryczny przesyła się skręconą parą, bez rozdzielenia jej ekranem.
  • Warunkowo odblokowany
    U mnie w mieście sprzedają takie przewody jako przewody do DMX .. i 2 raz spotkałem się z takimi przewodami u siebie w klubie ... to już sam nie wiem :)

    To jak rozróżnić przewód DMX od mikrofonowego (wizualnie) ?

    Czy tylko po tym że na przewodzi jest napisane 110 Ohm
  • Moderator Akustyka
    Właściwie tylko tym 110, albo napisem AES/EBU. Praktycznie można te kable stosować zamiennie. Nie mniej przy słabym kablu mogą wystąpić zakłócenia w DMX.

    Miałem taki przypadek w domu kultury, były kable Omnitronic. Przy jakiś przebieraniach na balet dziewuchy zaczęły chodzić po kablach za kulisami, i odezwała się dymiarka razem ze strobo. Od razu panika że się coś zapaliło, i było wesoło.
    Oczywiście podczas imprez też się zdarzały takie przypadki i było to uciążliwe.
  • Poziom 20  
    Lj_E-gain napisał:
    U mnie w mieście sprzedają takie przewody jako przewody do DMX .. i 2 raz spotkałem się z takimi przewodami u siebie w klubie ... to już sam nie wiem :)


    To niestety 'efekt' brania się przez "przypadkowych" ludzi za takie sprawy ;-)
  • Poziom 26  
    Można stosować zwykłe kable mikrofonowe, tylko trzeba używać spliterów i reperatorów. Wiele firm małych i dużych stosuje kable mikrofonowe i nie sprawia im to problemów.
  • Poziom 20  
    MuNiO napisał:
    Można stosować zwykłe kable mikrofonowe, tylko trzeba używać spliterów i reperatorów. Wiele firm małych i dużych stosuje kable mikrofonowe i nie sprawia im to problemów.

    oczywiście w małych instalacjach gdzie linia dmx jest względnie krótka można stosować przewody mikrofonowe, natomiast przy większych odległościach zacznie dawać o sobie znać niedopasowanie impedancyjne, co będzie skutkowało wysokim tłumieniem sygnału. Dodatkowo brak terminatora na końcach lini zaowocuje odbiciami falowymi w przewodzie, które skutecznie potrafią zakłócić transmisje. Co do różnić między przewodami to jedyną jest impedancja falowa przewodu która dla DMX wynosi 110Ω, po za tym jednym parametrem to są identyczne kable, a wyższa cena w przypadku kabla DMX to moim zdaniem jest głównie dlatego że przewód DMX jest bardziej "pro" :D

    P.S. za cenę tych wszystkich "reperatorów" i spliterów można kupić kabel DMX więc nie widzę żadnej oczczędności w takim rozwiązaniu a jest więcej urządzeń które mogą się popsuć, które trzeba transportować, zasilać itd :)
  • Poziom 35  
    Wtrącę parę groszy, bo jakiś czas temu zjedliśmy zęby na systemie DMX:

    1. Teoretycznie należy stosować specjalne kable 110Ω, terminator i max 32 urządzenia na linii - tak jets zgodnie ze specyfikacją.

    2. W praktyce można któryś z punktów pominąć - w naszym przypadku było 50 urządzeń, kable z przypadku i brak terminatora. Potem kable zostały wymienione na Sommera 110Ω, 2x0,35mm²

    3. Kable sprzedawane jako specjalne do DMX są identyczne jak te do AES/EBU.

    4. Po przekroczeniu tych 50 urządzeń zaczęły się problemy. Pomogło zaterminowanie ostatniego urządzenia. Działało dobrze aż do 70szt :)

    5. Przy większej ilości zostaje tylko splitter (dzieli sygnał elektrycznie - przestrzeń adresowa zostaje ta sama) albo 2 osobne linie (2 przestrzenie adresowe albo 2 konsolety - np. jedna do głów i skanerów, druga do oświetlenia klasycznego czy architektury).

    A wracając do problemów autora postu - czy umiesz zaadresować urządzenia i znasz ten kontroler? Piszesz, że nigdy się tym nie zajmowałeś...

    Jak adresować urządzenia znajdziesz wiele poradników, ale co do kontrolera, to albo instrukcja albo musisz go "rozgryźć" - każdy stół jest nieco inny.


    --
    pozdrawiam
    Hefi