Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tester silniczka krokowego do Poloneza... i nie tylko ?(??)

31 Gru 2004 16:53 5112 10
  • Poziom 15  
    Witam Serdecznie w ostatnich godzinach starego roku :-)

    Znalazłem dzisiaj na ALLEGRO takie oto urządzenie, służące do testowania silniczka krokowego w Polonezie (choć nie tylko). Proszę - napiszcie czy jest możliwe samodzielne wykonanie takiego urządzenia. Bo (tak na mój gust) moze to być proste urządzenie, a gość z Allegrodość słono każe sobie za to płacić.
    No tu na Elektrodzie nie udało mi się znaleść jakiegoś pokrewnego tematu.
    Liczę na to że Koledzy mający większe obeznanie w elektronice jakoś rozwiną ten temat a jest on ciekawy.

    Oto link do Allegro: http://moto.allegro.pl/show_item.php?item=38003036

    Pozdrawiam Życząc Szczęścia w Nowym 2005 roku
    (??) - ozdobnik? [h]
  • IGE-XAO
  • Poziom 17  
    Zastanawiałem się nad takim czymś - mikrokontroler AT89C2051 ( 5.50 zł) program ( np. pisany w BASCOM) i torchę drobnicy. W sumie nie powinno to przekroczyć 20 zł. Najpierw musze zdobyć gdzieś silniczek krokowy do testu. No i - dopiero co się uczę programowania tych przepięknych układów. Więcej na ten temat zainteresowane osoby moga się dowiedziec tutaj : https://www.elektroda.pl/rtvforum/forum12.html
  • IGE-XAO
  • Poziom 15  
    Now idzę że pomysły są :), więc może coś da się wymyśleć, moze jakieś schemaciki,
    POZDRAWIAM
  • Poziom 27  
    Ale czy zdajesz sobie sprawe ze w sumie to jest calkiem zbyteczne? Na 100% usterek zdazylo mi sie ze moze 2% bylo spowodowane usterka silniczka krokowego jezeli jest uszkodzenie elektroniczne to wskakuje jako blad do sterownika a uszkodzenia mechaniczne i tak niczym nie wykryjesz np zabrudzenia lub jakies nietypowe wytarcia no chyba ze chcesz takie cos zrobic dla satysfakcji bo pracowac na tym i uzywac tego raczej nie bedziesz.
  • Poziom 15  
    Do Kolegi "Bibo"Ooooo oto mniejwiecej (chyba) ;) mi chodziło, jak bedę miał jakieś parę dni to spróbuje któryś zmajstrować. Spróbuję może od tego pierwszego na dwóch scalakach, wygląda na to że mniej elementów potrzeba i pewnie będą tańsze.

    Do Kolegi "cobraa" a zbudować choćby (Masz rację) dla satysfakcji - to juz coś.

    POZDRAWIAM
  • Poziom 11  
    Witam,

    Z lektury postów z "Usterki Samochody" wnioskuję, że potrzeba diagnostyki samochodowych silniczków krokowych bardzo często się tu pojawia. Sam doświadczyłem tej usterki i tylko dzięki testerowi:

    http://home.autocom.pl/sirius/costec/pl/projects/step_motor_driver/step_motor.htm

    zaproponowanego przez Bibo, udało mi się szczegółowo określić przyczynę niesprawności.

    Polecam i pozdrawiam

    P.S. Cena z Allegro jest niezrozumiała. Chyba brak podaży.
  • Poziom 15  
    Do Kolegi "Sylwek2002" - Rozumiem, ze Ty wykonałeś ten układ elektroniczny i rozumiem że on działa u Ciebie.
    Gdybyś mógł mi powiedzieć jakie scalaki zastosowałeś bo na tych chcematach jest pewna rozbieżność; mianowicie na schemacie ideowym są dwa 4013, zaś na rysunku płytki (rozmieszczenie elementów) są 1x 4013 i 1x 4030. ??

    Z góry dzięki za okazaną pomoc :D
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 11  
    Do "THEMARK":

    Na schemacie i płytce jest wszystko poprawnie. Zauważ, że w jednym scalaku 4013 znajdują się dwa przerzutniki, a w 4030 cztery bramki. Zatem dwie pozostaną niewykorzystane (należy pamiętać o dołączeniu wejść niewykorzystanych bramek do masy). Moduły mocy również zastosowałem takie, jak na schemacie. Do tego trzeba jeszcze dobudować generator kroków (najprostsza aplikacja na NE555) - może być regulowany 1 - 5...10 Hz. Pozostaje podłączenie do uzwojeń silnika. Tu trzeba juz sprawdzić, jak wyprowadzone są uzwojenia. Spotkałem dotychczas dwa rodzaje wyprowadzeń (mowa o samochodowych silniczkach krokowych). Najlepiej sprawdzić omomiarką - chyba, że uzwojenie ma przerwę - wtedy to i tester nie pomoże.

    Słuzę pomocą i życzę sukcesów

    Pozdrawiam
  • Poziom 12  
    Witam! Ja także wykonałem taki tester wiele razy mi przyspieszył moją diagnoze.Układ oparty jest na AT90s2313 i scalaku z sterownika od MULTECa od opla lub poloneza może też być układ L293d.Zainteresowanym moge podać szczegły. Pozdrawiam!!!