Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przeróbka zdalnie sterowanego gniazdka na włącznik żyrandola.

eurotips 11 Mar 2012 23:12 15459 18
  • Przeróbka zdalnie sterowanego gniazdka na włącznik żyrandola.

    Ponieważ zwykłe żarówki wolframowe odchodzą do lamusa wraz z nimi żegnamy proste i tanie a zarazem jednoprzewodowe dla wielu żarówek, sterowanie fazowe ich mocą. Do włączanie żarówek energooszczędnych nie bardzo nadają się nawet triaki, więc do łask wracają przekaźniki. To skłoniło mnie to zrobienia żyrandola zdalnie sterowanego za pomocą popularnych w sklepach dla majsterkowiczów zestawów bezprzewodowych gniazdek. Okazuje się bowiem że bardzo łatwo wyciągniemy z takiego gniazdka bebechy a ich małe rozmiary są atutem przy nowym zastosowaniu. Odbiornik zbudowany jest w oparciu o układ PT2272-L2, u mnie był to chiński klon HX2272. Elementem wykonawczym jest w nim przekaźnik, więc bez problemu możemy wkręcać również żarówki energooszczędne.

    Wszystko zadziała od pierwszego kopa, ale pojawi się pewien problem. Załączenie żyrandola wprawdzie zasili momentalnie moduł, ale ten nie załączy żarówki póki nie włączymy jej pilotem. Ten projekt jest właśnie rozwiązaniem tego problemu, po dodaniu przerzutnika RS na układzie CD4013 pozbywamy się irytującego mankamentu tego sterowania. Układ zmontowałem na pająku więc wrzucam tylko schemat, trochę jest przekombinowany ale nie wiem dlaczego nie chciało to działać na sumatorze diodowym i jednym tranzystorze przekaźnika, więc ten drugi równoległy tranzystor nie znalazł się tam przypadkowo, takie rozwiązanie okazało się najpewniejsze w działaniu po wielu próbach.

    Na schemacie oprócz przerzutnika jest również cała aplikacja PT2272-L2.
    Może być pomocna w podłączeniu się do modułu. W czerwonych obwódkach dodatkowe elementy które należy dołożyć.

    Przeróbka zdalnie sterowanego gniazdka na włącznik żyrandola.

    Układ powinien również działać w gniazdkach na scalaku PT2270, podpinamy się pod ten sam pin VT, ale z braku takowego nie sprawdziłem tego fizycznie.
    W przypadku gdy chcemy wykorzystać wszystkie 3 gniazdka z kompletu, możemy wtedy sterować żyrandolem z 3 żarówkami, ale taką przeróbkę dajemy tylko na te moduły, które mają zapalić się jednocześnie z włączeniem przycisku.

    W taki sposób rozwiązałem sterowanie żyrandola z kilkoma żarówkami w instalacji gdzie do żyrandola pociągnięta została tylko pojedyncza para przewodów, kucie sufitu nie wchodziło w grę więc zaprzęgłem elektronikę.


    Fajne!
  • #2 12 Mar 2012 06:47
    neo_dc
    Poziom 31  

    Ale jaki jest sens działania układu w końcu ? ściemnianie, załączanie, jeszcze inny ?

  • #3 12 Mar 2012 07:26
    eurotips
    Poziom 33  

    neo_dc napisał:
    Ale jaki jest sens działania układu w końcu ? ściemnianie, załączanie, jeszcze inny ?


    Układ służy do zdalnego załączania i wyłączania każdej z żarówek żyrandola z osobna. Transmisja radiowa 433MHz z pilotem na PT2262 zapewnia dobry zasięg w całym mieszkaniu. Poprawiona została funkcjonalność układu poprzez zmianę algorytmu po załączeniu włącznikiem głównym -sami decydujemy ile żarówek zapali się na początku. Włącznik w instalacji jest jednobiegunowy, jest tylko jeden przewód w ścianie do żyrandola, dlatego każda żarówka z osobna posiada moduł zdalny aby niezależnie można było włączać i wyłączać. Regulacja oświetlenia odbywa się ilością zapalonych żarówek.

    Zdaję sobie sprawę że ta przeróbka może być niezrozumiała dla tych którzy nie próbowali takiego zastosowania zestawu, ale nie jest to ten sam oklepany zasilacz po raz tysięczny, nie jest to również powielenie czegoś znalezionego w sieci, to jest moje autorskie rozwiązanie nigdzie dotychczas nie publikowane, więc chętnie odpowiem na pytania, jeśli takowe tu padną.

  • #4 12 Mar 2012 07:57
    neo_dc
    Poziom 31  

    Aaa, no to teraz rozumiem :)

    Pomysłowe, w handlu nie widziałem takich modułów. A jak wygląda pojedynczy moduł ? Chowa się gdzieś w żyrandolu ?

  • #5 12 Mar 2012 08:11
    electro_Nick
    Poziom 33  

    A oryginalnie to od czego były te przyciski na module? Bo widze że tam też jest jakieś on/off może wystarczyłoby wybrowadzić stamtąd kable na przycisk chwilowy.

  • #6 12 Mar 2012 08:46
    eurotips
    Poziom 33  

    electro_Nick napisał:
    A oryginalnie to od czego były te przyciski na module? Bo widze że tam też jest jakieś on/off może wystarczyłoby wybrowadzić stamtąd kable na przycisk chwilowy.

    Tak szczerze to nie wiem, zdjęcie było zapożyczone, przyznaję się go gafy,
    już umieściłem real foto modułów z którymi eksperymentowałem,
    zestaw z lewej kupiony w Real a ten z prawej w Selgros.
    W jednym układy LX, w drugim HX ale funkcjonalnie są to 1:1 klony popularnych PT2262 w nadajniku i PT2272-L2 w odbiorniku.
    Jeśli jest taka potrzeba to zrobię foto samej płytki i pokażę punkty gdzie wcinamy się z pająkiem. Na zdjęciu widać że piloty mają różną ilość przycisków. Tym z lewej możemy sterować 5 różnych żarówek, ale uwaga, w zestawie są tylko 3 gniazdka, więc aby w pełni wykorzystać pilot musielibyśmy kupić 2 identyczne zestawy.

  • #7 12 Mar 2012 08:56
    electro_Nick
    Poziom 33  

    Rozumiem. czy ten układ montujesz w puszce pod włącznikiem? Jeśli tak to czy nie łatwiej byłoby podłączyć przycisk pod styki przekaźnika-działałby niezależnie od pilota.

  • #8 12 Mar 2012 09:15
    eurotips
    Poziom 33  

    electro_Nick napisał:
    Rozumiem. czy ten układ montujesz w puszce pod włącznikiem? Jeśli tak to czy nie łatwiej byłoby podłączyć przycisk pod styki przekaźnika-działałby niezależnie od pilota.


    To zależy iloma żarówkami chcemy sterować i ile przewodów idzie z włącznika do samego żyrandola. Jeśli chcemy sterować 3 żarówkami to nie ma możliwości ulokowania modułów przy włączniku, musimy je upchnąć w żyrandol. Przy okazji musimy pamiętać aby nie umieszczać ich zbyt blisko siebie bo spada wtedy czułość.

  • #9 12 Mar 2012 18:23
    21mateuszek
    Poziom 11  

    Mam pytanie jeśli chodzi o pobór mocy samego odbiornika. Czy ktoś sprawdzał ile to coś pobiera Watt? Zastanawia mnie czy zastosowanie tego jako ,,Standby" manualnego przy powiedzmy listwie komputerowej ma sens?

  • #10 12 Mar 2012 18:41
    eurotips
    Poziom 33  

    21mateuszek napisał:
    Mam pytanie jeśli chodzi o pobór mocy samego odbiornika. Czy ktoś sprawdzał ile to coś pobiera Watt? Zastanawia mnie czy zastosowanie tego jako ,,Standby" manualnego przy powiedzmy listwie komputerowej ma sens?


    Już ci odpowiadam, bo eksperymentalnie dobierałem pojemność szeregową i Zenerki,
    to jest zasilacz beztransformatorowy z 2-stopniową stabilizacją równoległą na 24 i 5V i w stanie oczekiwania pobiera 4mA (odbiornik IR i dekoder), a w stanie załączenia dochodzi 15mA prądu przekaźnika (to nie pomyłka, te przekaźniki są dobrane pod kątem jak najmniejszego prądu cewki)
    Największy prąd przepływa przez sam stabilizator, 30mA przez Zenerkę 24V.
    Można pozbyć się Zenerki na 5,1V zamieniając ją na szeregowy stabilizator 5V ale 78L05 nie nadaje się do tego bo w okolicach 28V włącza się zabezpieczenie i napięcie na jego wyjściu spadało mi do 0,4V, Zastosowałem LM2931 i jest OK, zawsze to kilka mA mniej.
    Widać że jednak warto na dzień odłączać to wyłącznikiem ściennym,
    dlatego ta modyfikacja wydaje się być wskazana bo pilot jak pilot, lubi się zawieruszyć.

  • #11 14 Mar 2012 14:10
    store10
    Poziom 16  

    eurotips napisał:
    Zastosowałem LM2931 i jest OK, zawsze to kilka mA mniej.

    Które i tak popłynie przez Z1 :!:

    Przychodzi mi taka myśl. Aby redukować straty (są stałe; zależne od wielkości kondensatora C1 - prąd; zależne od Z1 - napięcie) w sytuacji wyłączonej cewki przekaźnika, należałoby zmniejszać napięcie w punkcie katody Z1 do wielkości np. 6V - dopinając równolegle do C2 rezystor o odpowiedniej rezystancji (czy też diodę zenera z szeregowym rezystorem) za pośrednictwem tranzystora.

    Wtedy prąd C1 praktycznie nie zmieni się (napięcie na C przesunięte o pi/2 względem napiecia na R) Napięcie w punkcie katody Z1 spadnie 4 krotnie tym samym moc spadnie 4 krotnie.

    Rezystor R01 (560R) przynosi straty około 0,32W (przy założeniu UC1=230V f=50Hz)
    Można go zmniejszyć, aż do osiągnięcia Non repetitive peak forward current dla D1~D4
    R01 powinien wytrzymywać pełne podwojone napiecie sieci - około 650V :!:

  • #12 14 Mar 2012 14:32
    arturwica
    Poziom 9  

    Witam, mam pytanie. Kupiłem podobny zestaw i po pewnym czasie pilot zaczął działać w coraz to któtszym zasięgu. Obecnie działa tylko w odległości dosłownie styku z gniazdkiem. Nie jest to wina baterii.

  • #13 15 Mar 2012 22:03
    eurotips
    Poziom 33  

    arturwica napisał:
    Witam, mam pytanie. Kupiłem podobny zestaw i po pewnym czasie pilot zaczął działać w coraz to któtszym zasięgu. Obecnie działa tylko w odległości dosłownie styku z gniazdkiem. Nie jest to wina baterii.


    A czy to w ogóle jest wina pilota ?
    Na każdym gniazdku jest to samo?
    Jego budowa jest bardzo prosta, tam w zasadzie cały nadajnik jest na jednym tranzystorze, albo sam tranzystor do wymiany albo ten rezonator w metalowej obudowie.

  • #14 16 Mar 2012 14:34
    arturwica
    Poziom 9  

    Tak. Z każdym gniazdkiem jest tak samo. Przesyłam zdjęcia jeśli może pomóc to w analizie.

    Przeróbka zdalnie sterowanego gniazdka na włącznik żyrandola. Przeróbka zdalnie sterowanego gniazdka na włącznik żyrandola. Przeróbka zdalnie sterowanego gniazdka na włącznik żyrandola. Przeróbka zdalnie sterowanego gniazdka na włącznik żyrandola.

  • #15 16 Mar 2012 16:41
    eurotips
    Poziom 33  

    To trochę inne układy ale częstotliwość ta sama, zacznij od podmiany rezonatora w nadajniku, to ta żółta kostka przy scalaku, jak nic nie da to wylutuj i umyj izopropanolem tą małą zieloną płytkę, to nadajnik, może brud przedostał się przez otwory na przyciski

    eurotips napisał:
    Piszę post pod postem bo właśnie widziałem takie zestawy w Biedronkach.
    Cena jest rewelacyjna, 29 zł za zestaw 3 gniazdka +pilot z baterią 12V.

  • #16 29 Sty 2015 16:38
    otaru84
    Poziom 9  

    witam
    Mam pytanie dotyczace gniazda bezprzewodowego, chce wyciągnąć moduł z gniazda i włożyc go do wyłącznika światła tak aby światło włączać pilotem tylko jak to zrobic aby niespalic tego modułu. Jeszcze opowiem o samych gniazdach jest to model znane-01 z biedronki, maly pilocik i 3 gniazda wkladane do gniazdka. W środku sa trzy przewody dwa czerwone i jeden niebieski moim zdaniem do pierwszego czerwonego podlaczam faze drugi czerwony idzie do wyłącznika a niebieski no własnie i z nim mam problem bo nie jestem pewny czy jak go podłącze do wyłącznika to nie spale modułu.

    Jeszcze zastanawiam sie nad jednym rozwiązaniem
    http://allegro.pl/modul-odbiornika-ir-podczerwieni-pilot-blue-led-i4995333916.html
    jest to moduł odbiornika IR na arduino i czy ten moduł da sie podpiąć pod 230 i czy działało by z każdym pilotem ja niestety nie orientuje się w tej sprawie

  • #17 29 Sty 2015 16:56
    eurotips
    Poziom 33  

    otaru84 napisał:
    witam
    Mam pytanie dotyczace gniazda bezprzewodowego, chce wyciągnąć moduł z gniazda i włożyc go do wyłącznika światła tak aby światło włączać pilotem tylko jak to zrobic aby niespalic tego modułu. Jeszcze opowiem o samych gniazdach jest to model znane-01 z biedronki, maly pilocik i 3 gniazda wkladane do gniazdka. W środku sa trzy przewody dwa czerwone i jeden niebieski moim zdaniem do pierwszego czerwonego podlaczam faze drugi czerwony idzie do wyłącznika a niebieski no własnie i z nim mam problem bo nie jestem pewny czy jak go podłącze do wyłącznika to nie spale modułu.
    ...


    Nie da się tak. Potrzebujesz fazy i zera do takiego włącznika.

  • #18 29 Sty 2015 20:40
    otaru84
    Poziom 9  

    ok dzieki czyli w jedyne wyjscie to w lampie go zamontowac.

    Dodano po 3 [godziny] 30 [minuty]:

    a ktos z was widział może moduł IR 230v ktory mozna wlozyc do puszki i podłączyć pod wyłącznik

  • #19 31 Mar 2015 20:37
    Laki79
    Poziom 12  

    Witam.
    Przydało by mi się takie coś do mojego żyrandola ale nie wiem czy to będzie dobre dla mnie.
    Posiadam żyrandol na żarówki G4(osiem punktów) są ona na 12V, w żyrandolu jest zasilacz 160Wat.
    Z gniazdka mogę włączyć tylko na raz a ja szukam rozwiązania by można było podzielić to na przynajmniej dwa do czterech .
    Mam zamontowany potrójny włącznik ale jest jeden zasilacz, i jak na moją wiedze leże:(

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo