Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Deimic Smart Home
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przekaźnik 12V DC - najaśnica pojazdu pożarniczego

leszekq1 12 Mar 2012 07:56 3551 14
  • #1 12 Mar 2012 07:56
    leszekq1
    Poziom 9  

    Witam serdecznie.
    Zwracam się z prośba o pomoc.
    Muszę dopasować przekaźnik 12V DC, ale nie wiem jaki powinien być jego amperaż.
    jest to chyba jakaś "samoróbka". Układ dwóch przekaźników w głowicy najaśnicy teleskopowej pojazdu pożarniczego. Najaśnica firmy fireco (nr głowicy 06208/Y08 TT.31604 (24). Poniżej załączam zdjęcie omawianego elementu. Układ uruchamia najaśnice z halogenami 2x1000W. Będę wdzięczny za wszelką pomoc.
    POZDRAWIAM

    Przekaźnik 12V DC - najaśnica pojazdu pożarniczego

    Przekaźnik 12V DC - najaśnica pojazdu pożarniczego

    0 14
  • Deimic Smart Home
  • #2 12 Mar 2012 08:06
    elektryku
    Poziom 16  

    Przekaźnik od migomatu 12V 80A załatwi sprawę.

    0
  • Deimic Smart Home
  • #3 12 Mar 2012 08:49
    ZAZ-y
    Poziom 16  

    Witam.
    "Układ uruchamia najaśnice z halogenami 2x1000W."
    Z jakiego napięcia są zasilane te halogeny? Nie z 230V? To wtedy 10A załatwia sprawę lampy.
    Bo te przewody i styki przekaźników to nie wyglądają mi na zbyt "prądowe".
    Przekaźniki przypominają mi coś z serii RM i tak z 10A na styk, ale mogę się mylić. A na bocznej ściance obudowy przekaźnika brak jakich napisów?

    0
  • #4 12 Mar 2012 09:21
    leszekq1
    Poziom 9  

    Zasilanie z agregatu prądotwórczego 230V. Niestety nie jestem w stanie odczytać więcej parametrów bo przekaźniki są "zatopione" w obudowie widocznej na zdjęciu. i w tym tkwi problem bo serwis każe sobie płacić za tą część 430zł netto, co dla mnie jest jawnym złodziejstwem.
    Poniżej link dla zobrazowania o jaką najaśnicę chodzi:

    maszt z najaśnicą

    0
  • #5 12 Mar 2012 09:47
    nuszek
    Poziom 25  

    Jeżeli jest zasilany z agregatu /230 V/ to prąd pobierany przez lampy 2000 W nie przekracza 10 A. Wystarczy zatem przekaźnik 16 A, ale na napięcie dopuszczalne dla styków 250 V.
    Sprawdź jakie jest napięcie cewki, prawdopodobnie 12 V, więc można zastosować np. taki przekaźnik: JQX-115F 012 1HS3 /ok. 10 zł/

    0
  • #6 12 Mar 2012 10:22
    ZAZ-y
    Poziom 16  

    Lampy są zasilane najprawdopodobniej oddzielnie, więc prąd na jeden zestyk przekaźnika to ok. 5A przy 230V (podczas załączanie zimnej lampy więcej), więc wystarczy przekaźnik o obciążalności styków 8-10A. Należy zastanowić się (lub pomierzyć, jeśli możliwe) nad rezystancją cewki przekaźnika, aby nie spowodować przeciążenia układu końcowego sterownika (co tam siedzi w końcówce, tranzystor, scalak?). Czy chcesz to zapakować w widoczne pudełko po wywaleniu tych przekaźników - wtedy może przekaźniki typu RM83xxx, lub dając nowy układ - to bym proponował z serii R15. Ale zawsze należy określić minimalną rezystancję cewki przekaźnika. A serwis... no cóż, każdy chce żyć.
    Powodzenia

    0
  • #7 12 Mar 2012 16:37
    mar_cik
    Specjalista elektryk

    Mam dwie uwagi.
    Jeśli "najaśnica" wchodzi w skład wyposażenia pojazdu pożarniczego to podlega pod Rozporządzenie w sprawie wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania (Dz. Ustaw 2010 nr 85, poz. 553).
    Dokonanie naprawy przez osobę nieuprawnioną przez producenta i z użyciem innych niż orygnialne elementów grozi utratą dopuszczenia.
    Druga sprawa to ewentualny dobór przekaźnika. Amperaż amperażem ale przekaźnik musi nadawać się do instalacji samochodowej a konkretnie musi mieć odpowiednio duże maksymalne dopuszczalne napięcie pracy cewki (zwykle dla cewki 12V nie powinno być mniejsze niż 16V). Zwykłe przekaźniki (n.p. popularny R15) mogą pracować do napięcia na cewce 13,2V. Nawiasem mówiąc to może być przyczyną awarii, producent zastosował niewłaściwe przekaźniki i to nie styki a cewki padły (ja bym sprawdził, a jeśli tak to niech naprawia na swój koszt).

    0
  • #8 13 Mar 2012 02:46
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    A czy ,,Najjaśniejsi" :D doradcy nie zauważyli, że w prezentowanej obudowie są zamontowane dwa przekaźniki firmy Finder o symbolu 4061SP z cewką na 12 VDC ??? I na fotografii widać, że styki mają raczej w dobrym stanie, cewki również nie wyglądają na uszkodzone( co za problem pomierzyć :!: ), więc problem tkwi zapewne w sterowniku ??? :cry:

    Dodano po 2 [minuty]:

    elektryku napisał:
    Przekaźnik od migomatu 12V 80A załatwi sprawę.


    Bzdury, porada szkodliwa! Jaka jest rezystancja cewki prezentowanego przekaźnika, a jaka 80A od,,migomatu"? Więc tranzystor sterujący tym przekaźnikiem w sterowniku ulegnie zniszczeniu. A sterownik jest do obsługi ,,pilota" przewodowego z klawiaturą membranową.

    nuszek napisał:
    Sprawdź jakie jest napięcie cewki, prawdopodobnie 12 V,


    Najjaśniej jak można jest napisane......Echhhhh.

    Dodano po 11 [minuty]:

    mar_cik napisał:
    Druga sprawa to ewentualny dobór przekaźnika. Amperaż amperażem ale przekaźnik musi nadawać się do instalacji samochodowej a konkretnie musi mieć odpowiednio duże maksymalne dopuszczalne napięcie pracy cewki (zwykle dla cewki 12


    Duby smalone pleciesz, bo przekaźniki te sterowane są ze sterownika, który z zasady na wejściu posiada stabilizator.

    Leszekq1_ Najprawdopodobniej masz uszkodzony sterownik, a nie przekaźniki. Jeżeli sam nie potrafisz znaleźć usterki, poproś jakiegoś elektronika, bo diagnostyka telepatyczna jest trudna :cry:
    Poza tym ciekawe słowo ,,Najaśnica" , z Częstochową się kojarzy. Amen

    0
  • #9 13 Mar 2012 14:12
    mar_cik
    Specjalista elektryk

    Krzysztof Kamienski napisał:
    Duby smalone pleciesz, bo przekaźniki te sterowane są ze sterownika, który z zasady na wejściu posiada stabilizator.

    Autor wątku napisał o konieczności wymiany konkretnych przekaźników więc domniemywam że wie że to one mają defekt a nie układ sterowania (jeśli nie sprawdził to jego błąd). Nie napisał czy to defekt styków czy cewek, stąd moja uwaga. W instalacji samochodowej do stabilizacji napięcia służy regulator napięcia alternatora (regler).

    0
  • #10 13 Mar 2012 14:33
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    mar_cik_ a w tym konkretnym przypadku stabilizator liniowy 7812 na wejściu zasilania sterownika :D Co ma ,,regler pojazdu do tego, skoro to osobna instalacja zasilana z generatora prądotworczego. Echh...Najjasniejsi :cry:

    0
  • #11 13 Mar 2012 15:09
    mar_cik
    Specjalista elektryk

    Widocznie się mylę, choć miałem okazję kiedyś oglądać instalacje samochodu pożarniczego.
    Skoro wiesz nawet jaki jest typ stabilizatora nie będę się upierał. Pozdrawiam. :|

    0
  • #12 13 Mar 2012 16:34
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    Kolego Leszeq1_ Kompletny laicyzm i ,,najciemnica :D " Sprawdziłem ten zespół reflektorow, ew. Maszt Oswietlajacy (lepiej brzmi, lecz nie po Chrześcjansku :D offtop) dzieki uprzejmości znajomego, króry posiada kilka takich masztów. Stek bzdur tu wypisano. Sterownik oswietlenia, obrotu i wysuwu masztu jest oddzielnym urządzeniem, zasilanym 220V z linii generatora własnego lub z sieci,ew z dodatkowej prądnicy zainstalowanej w pojeździe. Zawiera on układ na triakach 25A do załączania lamp - typowy sciemniacz-sofstart. Nadto w obudowie urządzenia mieści się dość pokażnych rozmiarów zasilacz impulsowy 24VDC do zasilania silników wysuwu i obrotu masztu, oraz 12V do zasilania elektroniki. Silniki są sterowane poprzez przekażniki (zmiana kierunku obrotów). a wszystko sterowane jest z przewodowego kontrolera - ,,pilota"- wysuw masztu, obrót (jeżeli jest zainstalowany drugi silnik-opcja) oraz dwa ,,biegi" oświetlenia: low/Hi light power.
    I to na tyle. Po pierwsze, to zasilacz sprawdzić, bo bez niego NIC nie będzie działało!

    0
  • #13 14 Mar 2012 11:17
    leszekq1
    Poziom 9  

    Na wstępie chciałbym podziękować za zainteresowanie. Zapomniałem dodać, że jak stwierdziliście jestem laikiem. Co do "najaśnicy" - to taka jest strażacka nomenklatura - może mało profesjonalna. Wysuw masztu jest na pneumatyce. W tej chwili po załączeniu agregatu (podłączeniu do sieci) zapalony jest jeden halogen i "smaży" się omawiany układ z przekaźnikami. Z tego względu nie chcę dalej sprawdzać, czy sam obrót głowicy w różnych płaszczyznach jest możliwy. Nie upieram się, że same przekaźniki są uszkodzone. Ale w 100% pokazana poniżej kostka (ukazał się pierścień)
    Przekaźnik 12V DC - najaśnica pojazdu pożarniczego

    Przekaźnik 12V DC - najaśnica pojazdu pożarniczego

    Co do drugiego zdjęcia:
    Przewód na pierwszym planie z odizolowanymi końcówkami jest poprowadzony bezpośrednio do jednego halogenu. Drugi biały doprowadzony jest do płytki drukowanej jak widać na zdjęciu. Trzeci wchodzący do puszki zmostkowany jest z zasilającym i czwarty (mało widoczny) poprowadzony do drugiego halogenu. Może Wam to "najaśni":) sytuację.
    Dzięki

    Dodano po 24 [minuty]:

    Nie wiem co jeszcze kryje w sobie ta kostka. Chyba jedynym rozwiązaniem będzie poucinać przewody, rozebrać kostkę na czynniki pierwsze i wtedy wrócić do tematu.

    0
  • #14 14 Mar 2012 16:10
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    Chyba tak, te maszty które tu oglądałem prawdopodobnie nie są tym modelem z Twego Tematu, niemniej dość wiernie starałem się opisać widzianą konstrukcję.

    0
  • #15 12 Cze 2012 13:00
    leszekq1
    Poziom 9  

    Niestety trzeba było zakupić nowy element. Dziękuję wszystkim za pomoc!

    0