Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa przyczepki samochodowej

Kamil1606 12 Mar 2012 15:11 32686 32
  • #1
    Kamil1606
    Level 10  
    Witam, jakiś czas temu postanowiłem zbudować przyczepkę. Na początku chciałem zastosować piasta od poloneza i zrobić przyczepkę dwuosiową hamowaną hydraulicznie. Słusznie koledzy z forum odradzili mi to i kupiłem w końcu oś od Opla Movano na piórach z tworzywa. Mam teraz dylemat, czy kupić urządzenie najazdowe i zrobić hamowaną, czy kupić zwykły zaczep. Czy na stacji diagnostycznej byłby jakiś problem z racji tego, że urządzenie najazdowe byłoby połączone z linką od hamulca ręcznego w osi (bo tak jedynie da się rozwiązać problem hamulca)? Przy przyczepce hamowanej trzeba chyba robić coroczny przegląd? Co zatem radzicie?
  • #2
    Zico63
    Level 37  
    Kamil1606 wrote:
    czy (...) zrobić hamowaną, czy kupić zwykły zaczep

    To już musi sam Kolega zadecydować, uwzględniając zaplanowaną DMC (dopuszczalną masę całkowitą) przyczepy kontra zdolność holowania pojazdu (jakiej wagi przyczepę bez hamulca może Twój pojazd holować, a jaką tylko z hamulcem).
    Przeglądy zależą od DMC przyczepy i do 750kg powinno*) być jednorazowo przy rejestracji, ponad 750kg - corocznie.

    *) A dlaczego napisałem "powinno"? Ano dlatego, że wydziały komunikacji niektórych urzędów próbują wymagać corocznych przeglądów małych przyczepek SAM, podciągając je pod wytyczne co do corocznego przeglądu SAM-ów. Poczyta kolega o tym, szukając tematów o przyczepkach SAM.
  • #3
    12pawel
    Level 34  
    Nie tylko DMC wpływa na okres przeglądu. Znajomy z rok temu się dowiadywał wyszło na to że przyczepy z hamulcem podlegają corocznemu przeglądowi. Nie pamiętam także dokładnie ale przyczepa dwuosiowa chyba też.
  • #5
    Kamil 1606
    Level 14  
    Dzięki za link, temat przeczytałem, ale chodzi mi o to, czy będę mógł zarejestrować przyczepkę z hamulcem najazdowym, przy takim rozwiązaniu jak wspomniałem, czyli urządzenie najazdowe podłączone do linki od hamulca ręcznego z osi movano. W innym przypadku zarejestrowałbym ją na 750kg. Rozumiem, że przy rejestracji jako hamowanej, muszę robić coroczny przegląd. Chodzi mi tylko o to, czy takie rozwiązanie przejdzie na stacji diagnostycznej?
  • #6
    Zico63
    Level 37  
    Mimo, że nie jest to rozwiązanie fabryczne, jeśli będzie rozsądnie wykonane - powinno "przejść". W końcu to przecież SAM.
    Co Wy ciągle z tym hamulcem i jego badaniem?
    Prawo mówi jednoznacznie: przyczepa lekka (do 750 DMC) nie podlega corocznym badaniom. NIC nie mówi ten artykuł o hamulcach. Przecież nie zaliczymy hamulca do urządzenio podlegającego UDT - a tylko wówczas coś można by śnić o przeglądzie :D
    Linki ciągle, co jakiś temat o przyczepach, przytaczane mówią coś raczej o lusterkach; o hamulcah nic nie znalazłem.
    http://www.kodeksdrogowy.com.pl/obowiazujace/dzial3.html#rozdzial3
    Rozdzial 3, Art 81, pkt 10 - polecam.
  • #7
    Kamil 1606
    Level 14  
    Witam, zrezygnowałem z budowy przyczepki sam na osi od Opla Movano (jakby ktoś był chętny, to mam na sprzedaż razem z kołami). Kupiłem tak jak radzili koledzy na forum piasty od poloneza i w związku z tym mam pytanie: Jak rozwiązać technicznie przymocowanie piast do rury grubościennej?Wiem, że trzeba by to ustawić na tokarce i ktoś by musiał mi to zespawać, ale mam mały problem, bo trochę inaczej wyobrażałem sobie piaste po rozebraniu. Koledzy z elki mówili o nabiciu na gorąco na rurę, a to wydaje mi się niemożliwe, ponieważ wtedy, gdybym odciął zbędną część nie byłoby żadnego uszczelniacz i zanieczyściło by się łożysko. Zdjęcia poniżej
  • #8
    Zico63
    Level 37  
    To realne fotografie tego, co Kolega kupił, czy tylko jakieś przykładowe? Na mechanice się za bardzo nie znam, ale coś z tymi piastami nie tak: czy one były cięte i spawane? Jeśli tak - nie założyłbym ich za żadne skarby.
  • #9
    jan24
    Level 15  
    Mam przyczepę w której oś zrobiona jest na wzór zwrotnicy z poloneza. Jest tam rura grubościenna i w nią wspawane części które robione były na wzór właśnie zwrotnicy poloneza. Tylko że były toczone z wałka, włożone na wcisk w rurę i dopiero wtedy obspawane. Wydaje mi się że oryginalny zestaw w całości (część gdzie mocowana jest tarcza hamulcowa, łożysko, i część w którą wchodzą sworznie) nie nada się do zrobienia osi. Trzeba by do czoła rury przespawać blachę z czterema dziurami i do tego przykręcać całość. Sądzę się że spoina może tego nie wytrzymać.

    zdjęcie znalezione w internecie:
    Budowa przyczepki samochodowej
  • #10
    Kamil 1606
    Level 14  
    To co koledze może przypominać spaw to zwykły smar. Właśnie też jedynym sposobem według mnie jest dospawanie rury pod kątem prostym do blachy, a spoina faktycznie chyba tego nie wytrzyma. Co zatem radzicie? Części na zdjęciach są moje, wczoraj rozkręciłem piasty. Te na zdjęciu Janka są identyczne.
  • #11
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Żeby wykorzystać piasty od poloneza, musiałbyś dorobić oś, z czopami - nie wiem co za gamoń tak doradził. Z czym zła jest oś od Movano, skoro jest już gotowa?
  • #12
    Kamil 1606
    Level 14  
    Do osi od movano nie przykręcę mniejszych felg, jak 15, bo o takim rozstawie śrub nie produkowano mniejszych. Wyglądałoby to chyba trochę "topornie". Poza tym na piastach z poloneza byłaby węższa i zmieściłaby mi się razem z autem w garażu (przy ustawieniu przyczepki pod kątem prostym do auta)
  • #13
    jan24
    Level 15  
    Kolego napisz do czego będziesz używał przyczepy, czy koła mogą wystawać poza pudło przyczepy, czy mają być schowane w nadkolach wewnątrz. Można założyć belkę skrętną od francuza (np. renault Express, peugeot 306), zaletą będzie niska podłoga. Można by się też zastanowić nad osią z resorami piórowymi małego dostawczaka (caddy, inca). Mają one kształt podobny do osi którą już masz, i też umożliwiają umieszczenie nisko podłogi. Rozwiązanie z resorami trwalsze, ale na belce wydaje mi się że przyczepa będzie niższa i w środku więcej miejsca
  • #14
    Zico63
    Level 37  
    Najlepsze moim zdaniem są osie rurowe pod resory piórowe, z piastami pod hamulce bębnowe - bębny ładnie toczy się tak, by pozostały tylko płaszczyzny mocowania felg a tzw. "werk" czyli cylinderki, szczkęki i inne się usuwa dla zmniejszenia wagi. Oś rurową łatwo można umiejętnie, z głową rozszerzyć lub zwężyć: po przecięciu, używa się węższej rury wchodzącej do rury zawieszenia, jako wkładki usztywniającej.
    Piasty pod "bębny" są zazwyczaj dobrze osłoniete przed kurzem.
    Ja mam taką oś z Fiata Panda 1 (141) ale ponieważ ma ona małą ładowność (dla mnie dobrą) są też inne, równie dobre! Wspomniany na przykład Caddy, także pierwszej serii, na Golfie 1. Na takiego Caddy wchodziła paleta z toną cementu i luzik jeśli chodzi o wysokość nadwozia nad jezdnią; bo takie obciążenie było naturalnie zabronione :wink:
  • #15
    bandi21
    Level 30  
    Ja mam przyczepkę o wymiarach 125 x 200 cm a oś wykonana jest z rury grubościennej i piast tylnych od corolli e 11 czyli zintegrowanej z łożyskami.Piastę taką przykręciłem czterema śrubami do krążka blachy przyspawanej do rury.Można zastosować inne piasty tego typu.Moje były zbyt głośne do samochodu a w przyczepce służą juz 15 lat.Resory mam wzmacniane dodatkowym piórem i pochodzą od poloneza.Mój rekord to pełna paleta cementu czyli 1400 kilo,jechałem z tym około kilometra.
  • #16
    tocka
    Level 24  
    Kamil 1606 wrote:
    Witam, zrezygnowałem z budowy przyczepki sam na osi od Opla Movano (jakby ktoś był chętny, to mam na sprzedaż razem z kołami). Kupiłem tak jak radzili koledzy na forum piasty od poloneza i w związku z tym mam pytanie: Jak rozwiązać technicznie przymocowanie piast do rury grubościennej?Wiem, że trzeba by to ustawić na tokarce i ktoś by musiał mi to zespawać, ale mam mały problem, bo trochę inaczej wyobrażałem sobie piaste po rozebraniu. Koledzy z elki mówili o nabiciu na gorąco na rurę, a to wydaje mi się niemożliwe, ponieważ wtedy, gdybym odciął zbędną część nie byłoby żadnego uszczelniacz i zanieczyściło by się łożysko. Zdjęcia poniżej

    No i dobra ja takie przyczepki robiłem dwie jakieś 5 lat temu.
    musisz uciąć wąsy od wahaczy przy samym trzpieniu i dać tokarzowi aby maksymalnie zjechał do podparcia wew. łozyska.jak dobrze pamiętam to miałem rurę 60 mm w środki albo mniej.
    Następnie po wbiciu na ciasno wierciłem dwa otwory i ( powinno wejść w rurę jakies 2 - 3 cm ) spawałem przez otwory i następnie na styku rury z piastą.
  • #17
    toku74
    Level 31  
    Jeżeli upierasz się przy osi SAM to powiem jak ja taką zrobiłem /no nie całą, bo toczył Tokarski/. Szerokość do ustalenia. Profil kwadratowy 60x60x5. Do profilu dokupione dwa pręty fi 100mm długości 100mm. Pręty na odcinku 60mm frezowane na kwadrat 50x50. Wciśnięte w profil, spawane w miejscu styku po czym nawiercony profil w czterech płaszczyznach przy końcach /aby "dowiercić się do frezowanego pręta/i dodatkowo spawane. Do tego dokupione dwa czopy piast od Passata B3 /bez ABS koszt 25zł/szt/ i oryginalne śruby do nich po czym całość zawieziona do Tokarskiego. Tokarski "z jednego chwytu" obrobił płaszczyzny styku osi z czopem "na wpust" głębokości ok. 4mm i wywiercił otwory pod śruby mocujące czopy zgodnie z potrzebą /czopu/. Na to założone zużyte tarcze hamulcowe z nowymi łożyskami od VW Passat. Koła VW Passat 14".
    Może coś z tego wykorzystasz.
    Z założenia przyczepa lekka jest do 750kg, więc staraj się zachować jak najmniejszy stosunek masy własnej do dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy bez obniżenia wytrzymałości.
  • #19
    pphudada
    Level 10  
    WITAM . Zbudowałem przyczepę 6,2x1,3 m . Na starcie dowiedziałem się że sprzęg ,światła i oś muszą mieć homologację bo inaczej nie przejdzie badania technicznego .
    Do rejestracji potrzebne 3 zdjęcia z każdej strony , zaświadczenie z wagi o wadze konstrukcji , opis techniczny wykonanej konstrukcji i schemat instalacji elektrycznej no i skierowanie na stację z wydziału komunikacji . Jeśli DMC przyczepy powyżej 750 kg to opinia rzeczoznawcy .
    Jakieś przetaczane , spawanie rur osi u nas nie przechodzi .Dopytaj na stacji czy Ci to przepuszczą .
  • #20
    Adrian1301
    Level 9  
    witam, buduje przyczepke 310z160cm i tu moje pytanie czy rama główna wykonana z profila zamkniętego 50x50 bądź 40x60 wyttrzyma??? ładunek 700-900kg
    Dzięki
  • #21
    12pawel
    Level 34  
    Adrian1301 wrote:
    witam, buduje przyczepke 310z160cm i tu moje pytanie czy rama główna wykonana z profila zamkniętego 50x50 bądź 40x60 wyttrzyma??? ładunek 700-900kg
    Dzięki

    Przyczepka jednoosiowa, dwuosiowa? Wymiary zewnętrzne profila podałeś a jaka jest jego grubość.
    Jeśli boki będą spawane z podłogą to wszystko powinno wytrzymać, jeśli ma to być sama podłoga a boki na zawiasy itp to może być za słabe. Wszystko zależy jak to wykonasz, jak powiążesz.
  • #22
    Adrian1301
    Level 9  
    Przyczepka jednoosiowa, burty boczne będą na sztywno, własnie do dla tego moje pytanie jaki profil? czy 4mm da rade??
  • #23
    pphudada
    Level 10  
    Co ty tą przyczepą usługi dla wojska będziesz robił ? Czołgi woził ? Jak dasz profil 50x30x2 na ramę i zamkniesz burtę profilem 30x20x2 to sztywność będziesz miał na minimum 1,5 t . Przestrzel stelaż burty profilem 20x20x1,5 i styknie . Zamkniesz się z konstrukcją 100 kg + oś , koła itd ... . Razem 160-170 kg a resztę ( jakieś 550-580 kg ) na ładunek .
    Na ramę i dyszel nie używaj profili kwadratowych bo nie ma sensu . Siły działają tylko w dół .
    Robię teraz platformę 7,2x2,1 m i rama będzie z 30x40x2 a dyszel 60x30x2 .
  • #24
    marian_menson
    Level 12  
    Witam sory za odkopywanie tematu.. Mam pytanie co sądzicie o gotowych osiach sktętnych Knott-a albo al-ko fakt troche kosztuje ale czy nie mniej roboty z tym zamiast kombinować z resorami itp
    pozdrawiam
  • #25
    Zico63
    Level 37  
    Z gotowych to szybko, łatwo, spokojnie (na przeglądzie) i estetycznie.
    Jedyna moja obserwacja tego rozwiązania to w razie lekkiej przyczepy ale o dużej założonej ładowności - podskakiwanie przyczepy na nierównościach; doświadczalnym doborem odpowiednich piór można to zminimalizować. Druga sprawa to rozstaw kół, ograniczony fabryczną wielkością użytej belki; w domowych wyrobach można sporo zmienić w stosunku do posiadanej "rury"...
  • #26
    pphudada
    Level 10  
    Na pusto trochę skaczą . Jeśli przyczepa będzie warzyć koło 200 kg to jest OK . Ciężko je zajechać . Rozstaw osi na życzenie no i na przeglądzie bez problemu .
  • #27
    jacy3
    Level 11  
    Witam - kiedyś , jakie 10 lat temu robiłem oś z piast od poloneza , musi być zrobiona uczciwie

    Dodano po 12 [minuty]:

    kiedyś robiłem oś do przyczepki z piast od poloneza , właśnie piasty przykręcane do do grubościennej rury 60-tki
  • #28
    RGG
    Level 10  
    Ramy wykonuję zależnie od potrzeby Klienta... Najczęściej są to profile prostokątne 60x40x2 lub 3 mm oraz 50x30x2 lub 3 mm... Raz wykorzystałem profile 4 mm - ale to musiała być b. wytrzymała konstrukcja. Oczywiście do tego wzmocnienia poprzeczne i wzdłużne (pod podłogą). Dyszel - skosy - z profila zgodnego z wykorzystanym na ramę, a zaczep mocowany na profil kwadratowy, najczęściej 60x60x3/4 mm lub 50x50x3 mm. W razie pytań - proszę o PW.
  • #29
    auto.n
    Level 10  
    Witam. RGG ja bym potrzebował oś do przyczepki,chciałbym wykorzystać piasty przednie od LUBLIN-ka, mam profil zamknięty 60x60x4, moje pytanie: czy taki profil wytrzyma max. nacisk ok. 1.5t?
  • #30
    marian_menson
    Level 12  
    auto.n Kolego ja 1,8t ładuje na przyczepke z osia od Renualt Clio I tylko rozstaw kół jest troche ograniczony:( ale jako tak do takich zastosowan to pierwsza klasa...
    W planach przyczepka na gotowej osi knot-a o maksymalnyn dostepnym rozstawie kół chyba coś ok 1,5m. Widziałem macałem te gotowe osie knota oraz alco (sory zapomniałem jak dokładnie to napisać) i powiem że to pancerne rzeczy jak dla moich zastosowań czyli ciężkie towary,
    Pozdro