Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Oklejanie fornirem/okleiną dużej ale prostej powierzchni.

12 Mar 2012 22:41 13355 27
  • Poziom 13  
    Witam. Mam wielka prosbe do drogich forumowiczów. Jestem w totalej kropce już gdyż zupełnie nie mam pojęcia czym wykończyć moje kolumny. Nigdy nie robilem tego typu rzeczy jednak mam duzo czasu i jestem pewien, że przy odpowiednich intrukcjach mógłbym bez wiekszych problemow okleic moje kolumienki. Wymiary skrzynek to 43x52x92 cm a wiec kawał mdfu do oklejenia. I tutaj moje pytanie. Czym?! Wiem, że jest masę podobnych tematów, lecz przysiegam, że przeczytałem wiekszosc z nich a czytajac coraz wiecej coraz mniej wiem. Nie wiem jaka techniką mógłbym okleić taka duza powierzchnie i gdzie kupić taki fornir? Czy byłaby możliwosc żebym nie musiał łaczyć liści. Jest to drogi interes i szacuje że wyszłoby mnie to ok 130-170zl. Druga opcja ktora bralem pod uwage to okleina do mebli. Tak wiem. Nie ejst to spelnienie marzen ale mozna to zrobil latwo i przyjemnie w kilka godzin i raczej nie mozna tutaj niczego zepsuc. Lecz koszt również jest niemały poniewaz obliczylem ze wyszloby to ok. 100zł. A efekt porownywany z DOBRZE przyklejonym fornirem na pewno jest duzo gorszy. Bardzo prosze o rady. Jakiekolwiek. Nie mam pojęcia co z nimi zrobić a chciałbym to już niedlugo zacząć. Czekam na każdy post i ewentualne pytania. Jeszcze raz bardzo serdecznie prosze o pomoc gdyz jest to dla mnie bardzo ważne. Pozdrawiam.

    edit. Czy dobrym pomsyłem byłoby tutaj kupno ,,Momentu" i kleić fornir właśnie tą metodą? Poźniej sciskać to ściskami ?? I co z tym fornirem. Czy jest szansa kupienia go o szerokości 52 cm ??
  • TermopastyTermopasty
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 27  
    Największa powierzchnia jaką chcesz okleić to 52x92cm więc trzeba złożyć tzw formatkę.
    robi się to w ten sposób że na listwie(blacie z twardego drewna układa się dwa arkusze okleiny z niewielkim zakładem i dociskasz liniałem, a następnie przecina się to czubkiem szewskiego noża. Po wyjęciu odpadu składa się krawędzie i skleja wodną taśmą papierową (coś jak klej na kopertach do lizania :) ) zacierając krawędzią zaszlifowanego na okrągło klocka bukowego do wyschnięca. Najpierw poprzecznie co 10cm i ostatni pasek wzdłuż łączenia.
    Przyklejenie formatki do zmontowanej kolumny to następne wyzwanie. Można to zrobić na zimno przy użyciu kleju Wikol, nakładając go starannie na całą powierzchnię zarówno pudła jak i forniru.po przyłożeniu formatki na swoje miejsce przykrywamy fornir podwójną warstwą papieru i dociskamy zbędnym kawałkiem płyty wiórowej i poprzez klocki z twardego drewna podłożone z obydwóch stron pudła( dla równomiernego rozłożenia nacisku rozmieszczone w odstępach ok 20-25 cm skręcamy całość ściskami stolarskimi pozostawiamy do wyschnięcia na ok 24h.Generalnie nacisk potrzebny do prawidłowego przyklejenia musi być znaczny, na granicy zmiażdżenia pudła. Najwygodniej oklejać po dwie przeciwległe do siebie powierzchnie.

    Można zastosować metodę "na gorąco" czyli klej glutynowy. Ganulki rozpuszczamy na łaźni wodnej, i małymi odcinkami, sprężając się aby klej nie zdążył wystygnąć, smarujemy, jednocześnie od zewnętrznej strony zacierając zaokrąglonym bukowym klockiem do momentu aż klej wystygnie.
    W obydwu metodach formatkę wycinamy z naddatkiem ok 2cm na stronę, a po utwardzeniu spoiny obcinamy nożem szewskim i szlifujemy papierem ściernym.
  • Poziom 13  
    Tak ja to wszystko rozumiem. Przeczytalem te wszystkie tematy. Ale w zadnym nikt nie napisal jaki sposob jest odpowiedni dla kolumn o takiej powierzchni. Nie mogę rowniez znalezc forniru o takies szerokosci (52cm) a jesli takiej nie ma to gdzie moge przeczytrac o DOKLADNYM laczeniu lisci ?? jest wiele tematow ale ma ktos jakis naprawde konkretny?? Dziekuje i pozdrawiam. Dzieki za zainteresowanie sie wogole tematem.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Dziekuje bardzo! O takie cos mi chodzilo. A czy zamiast wikolu lepszy nie bedzie Moment?? ,,zacierając krawędzią zaszlifowanego na okrągło klocka bukowego do wyschnięca. Najpierw poprzecznie co 10cm i ostatni pasek wzdłuż łączenia." Czy kolega mógłby wytłumaczyc te słowa jeszcze? Mam zacierać ta tasme?? Po co ?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Mam jeszcze pytanie o cene forniru. Na znanym serwisie można kupic fornir debowy za ok. 6 zł za liść 210x30 cm. Czy to jest dobra cena ? Czy ten fornir bedzie dobry ? Sa tez po ok 15zł za m2 grubosc 1,5 mm. Czym keirowac sie przy kupnie?? Pozdrawiam
  • Poziom 27  
    W domowych warunkach tak jak napisałem docinanie krawędzi od liniału. W fabrykach są do tego specjalne gilotyny ale w produkcji jednostkowej nóź i liniał jest stosowany od XIX wieku do dziś. Następnie konieczna jest wodna taśma papierowa. 15cm odcinki po kolei zwilżamy i zacieramy najpierw do jednego kawałka okleiny i ciącnąc za wolny koniec dosuwamy do drugiego arkusza w miarę mocno i zaprasowujemy dynamicznie zaokrąglonym klockiem aby wyschło.
    edit: nie znam kleju moment, ale jak sama nazwa wskazuje działa on chyba dosyć szybko, i nie zdąży nawilżyć odpowiednio forniru aby nadał mu elastyczności i zapobiec pękaniu podczas dociskania. generalnie do drewna stosuje się kleje rozpuszczalne w wodzie. Arusze okleiny rzadko są idealnie gładkie, a jeśli nawet, to po nasączeniu klejem falują. przy zakupie więc nie sugeruj się ich pofałdowaniem, a jedynie ułożeniem wzoru, ewentualnymi wtrąceniami w postaci wypadających sęków.
    Jednocześnie odradzam fornir dębowy ze względu na trudność jego obróbki, bardzo twardy i jednocześnie kruchy, lepiej wybierz buk lub grab, brzozę. Będzie napewno taniej i łatwiej, chyba że wybrałeś dąb z innych względów np dopasowanie do reszty mebli w pomieszczeniu lub lepsza akustyka.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Jest jeszcze podciśnieniowa metoda dociskania. Potrzebny szczelny worek foliowy i pompa do wytworzenia dużego podciśnienia. Z filmów prezentujących metodę wynikało, ze się sprawdza.
    Są kleje kazeinowe, ale powodować one mogą ciemnienie forniru po nasączeniu. Zostań przy sprawdzonym wikolu lub jakiejś jego odmianie.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 13  
    Tak własśnie PATEX to inna nazwa ,,Momentu". Więc ten szybkoschnący byłby lepszy ??
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Są jeszcze kleje tapicerskie.
  • Poziom 27  
    adaś23 napisał:
    Kolego Cowboy zagrabie z własnego doświadczenia wiem że wikol przesącza się przez pory w fornirze. Jak zmieniłem klej na kontaktowy, henkela PATEX CLASSIC, jak budapren lecz trochę mocniejszy.

    Jak napisałem wyżej nie znam tego kleju więc tylko domniemałem. Bazuję na wiedzy wyniesionej ze szkoły 20 lat temu, stąd moje archaizmy. Na dzień dzisjejszy nie praktykuję w zawodzie więc nie znam nowych produktów. Jeżeli technologicznie jest podobny do butaprenu to owszem, będzie dobry. Według mnie w takim razie smarowanie obydwu powierzchni, podsuszenie, a następnie układadnie za koleją i "rajbowanie" kantem twardego klocka, tak jak okleiny samoprzylepne.
  • Poziom 16  
    Tapicerskich nie polecam, nadają się do klejenia conajwyżej papieru - z reguły są to kleje wodne i odrobina wilgoci i puszczają, a pozatym są słabe. Ja na wikolu sie nigdy nie zawiodłem czego nie mogę powiedzieć o budaprenie.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 13  
    Oklejanie fornirem/okleiną dużej ale prostej powierzchni.

    Według obrazka to klej firmy henkel o nazwie PATTEX (dawnej moment) Czy tego mam użyć ?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 13  
    Czyli teraz po kolei. Kupie fornir. MUSZE kupic debowy :/ Gdyz takie mam meble i nie pasuje mi nic innego. Lacze 2 liście i smaruje tym Patexem fornir oraz pudlo. Przykladam i tutaj problem. Skoro bede mial polaczone te liscie to jak mam pozbywac sie powietrza ze srodka?? Ruchami od srodka na zewnatrz? Jakims klockiem z filcem. Pozniej przykladam płaska plyte i sciskam ile sie da.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Dzieki za rady kolego. Ale lakierowaniem zajme sie moze dopiero jak okleje:)
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 13  
    A możecie mi powiedzieć dokładnie jak wygląda na zakladke?? Mam dwa liscie nakladam jeden na drugi jakies kilka mm i co? zklejam tasma przyklejam do kolumny i szlifuje papierem ??

    Dodano po 15 [minuty]:

    I jeszcze jedno pytanko. Ile potrzebuje tego kleju ?? Wystarcza 2 takie puszki 800ml ?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Na zakładkę, to kleisz tak, że jeden arkusz zachodzi na drugi, a potem tniesz je razem i dostajesz idealnie przylegające krawędzie.
  • Poziom 13  
    A juz rozumiem. A co z wydajnością tych klejów? Wystarczą mi w puszki na te kolumny?? 1,6 l ??
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 13  
    O Jezu. To ja mam kupic 4?! :D jesli tak to przewyzszy to cene forniru..
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 13  
    Tak... moje maja ok. 5 m2 powierzchni....

    Dodano po 1 [godziny] 35 [minuty]:

    Toi powie mi ktos ile mam kupic tego kleju? Dziekuje bardzo.
  • Poziom 27  
    twoja jedna kolumna to 2,2m2 x2szt to4,4m2
    adaś23 napisał:
    Mi jedna puszka 0,8 litra starczyła na dwie kolumny o powierzchni 1 m kw. sztuka i nawet jeszcze zostało.

    czyli na m2 wychodzi mniej niż 0,4 l.
    Przy rozsądnym nakładanu dwie puszki to akurat w sam raz.
  • Poziom 13  
    Jezu przepraszam. Bylem rozkojarzony i nie doczytalem ze kolega mial DWIE kolumny. W takim razie kupie 2 najwyzej dokupie jak braknie bo nie bede oszczedzal. Dzieki za pomoc. Ale prosze o nie zamykanie jeszcze tego tematu gdyz przy jakims problemie bede chcial tutaj jeszcze zwrocic sie o pomoc i nie zakladac nowego tematu. Pozdrawiam serdecznie.
  • Poziom 27  
    Nie ma tego w regulaminie "elektrody" ale w dekalogu drugie przykazanie ;)
    posty #21 i #25
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 1  
    Witam serdecznie.
    Panowie wiem że temat stary ,ale mam jedno pytanie.
    Czy oklejając bok szafki sosnowej fornirem-blat z bokiem i wieńcem dolnym, na łączeniach oklejać fornirem podwójnie żeby nie pękało w przyszłości ???
    Dzięki pozdrawiam.