Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Swiatła jazdy dziennej z homolagacją E4 RL - czy wymagana papierowa deklaracja?

danielbalucki 16 Mar 2012 09:40 18195 14
  • #1 16 Mar 2012 09:40
    danielbalucki
    Poziom 8  

    Witam mam pytanie odnosnie swiateł jazdy dziennej z homologacja E4 RL na alegro sprzedawane sa tanie swiatła do jazdy dziennej bez papierowej deklaracji o homologacji w razie kolizji i po stluczce tych lamp czy policjant może sie doczepic i zakwestionowac takie swiatła?

    0 14
  • #2 16 Mar 2012 10:01
    domellus
    Poziom 29  

    Wg. mnie mało istotna sprawa bo w takim przypadku nawet homologowane ale rozbite powodują zatrzymanie dowodu rejestracyjnego, a aby go odzyskać trzeba doprowadzić pojazd do stanu zgodnego z prawem. Ważne aby oznaczenia homologacyjne i przeznaczenie lampy (w tym przypadku dzienne RL - sprzedają często z DRL a to nie jest odpowiednie oznaczenie ) było umieszczone na kloszu lampy tak aby każdy mógł odczytać.
    Takie jest moje zdanie, aczkolwiek może się okazać mylne ;)

    0
  • #3 16 Mar 2012 10:12
    drewniany80
    Poziom 15  

    Na dobrą sprawę chińczyk wytłoczy wszystko co potrzeba więc według mnie ważniejszy jest papier, choć mogę się mylić.

    1
  • #4 16 Mar 2012 10:25
    wiesiek3d
    Poziom 29  

    Z tymi papierami przesadzacie, jak na kloszu jest oznaczenie to jest homologacja.
    Kupując nowy oryginalny reflektor w pudełku też nie ma świstka z homologacją bo jest to wybite na lampie.
    To że chińskie badziewia świeca jak świecą to inna sprawa.

    0
  • #5 16 Mar 2012 10:36
    danielbalucki
    Poziom 8  

    no własnie kazdy pisze ze moze tak a moze tak do lamp samsung czy pilips sklepy które je sprzedaja dodaja dekleracje papierowa i jakby sklep bierze odpowiedzialnosc czy nie tak?

    0
  • #6 16 Mar 2012 10:46
    ociz
    Moderator Samochody

    To nie policjantów tylko ubezpieczycieli należy się obawiać. Jak im w razie wypadku przyjdzie płacić wysokie odszkodowania to będą szukać pretekstu żeby się od tego wymigać.

    1
  • #7 16 Mar 2012 10:57
    danielbalucki
    Poziom 8  

    Czy te światła bez papierowej deklaracji są legalne czy nie?

    0
  • #8 16 Mar 2012 11:00
    wojciechjanusz
    Poziom 26  

    danielbalucki napisał:
    no wiec te swiatla bez papierowej deklaracji sa legalne czy nie?

    Nie dajmy się zwariować - czy jak masz np założone niefabryczne felgi alu, to wozisz ze sobą atest producenta na papierze?
    Czy kiedy zakładasz główne lampy zamienniki np po wypadku, to też wozisz ze sobą ich atest?

    W przepisach jest powiedziane, jak mają być montowane, jak działać i jakie powinny mieć oznaczenia. I tyle...

    0
  • #9 16 Mar 2012 11:44
    sandamiano
    Poziom 28  

    Ma być trwale wybite na kloszu lampy dziennej - kraj homologowania E i cyferka. Nieważne jaka ważne by była z terenu unii europejskiej Powinno być też trwale wybite : RL (światła do jazdy) lub DRL (światła do jazdy w dzień). Żaden świstek nie jest potrzebny.

    2
  • #11 17 Mar 2012 16:02
    wojciechjanusz
    Poziom 26  

    domellus napisał:
    Gwoli ścisłości, w tym linku też jest strzelony błąd, jest na końcu napisane:

    "Natomiast w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy począwszy od 2010 roku światła dzienne muszą świecić się już samodzielnie - bez włączania tylnych świateł pozycyjnych."

    Powinno oczywiście być: bez włączania świateł pozycyjnych".

    Jak ktoś nie kuma tego, o czym pisze (myślę tu o autorze linku), niech lepiej nic nie robi...

    0
  • #12 17 Mar 2012 16:17
    Zico63
    Poziom 37  

    wojciechjanusz napisał:
    domellus napisał:
    Gwoli ścisłości, w tym linku też jest strzelony błąd, jest na końcu napisane:

    "Natomiast w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy począwszy od 2010 roku światła dzienne muszą świecić się już samodzielnie - bez włączania tylnych świateł pozycyjnych."

    Powinno oczywiście być: bez włączania świateł pozycyjnych".

    Jak ktoś nie kuma tego, o czym pisze (myślę tu o autorze linku), niech lepiej nic nie robi...


    Gwoli więc ścisłości, w linku jest dosłowny cytat z przepisów (Załącznik 6, przypis 45 do Rozporządzenia [...] W sprawie warunków technicznych) i nie do autora linku a autora przepisów mieć należy pretensje.
    Nawiasem mówiąc, np w Ursusach (czyli polskich ciągnikach - gdyby ktoś nie wiedział) jest możliwość takiego, zgodnego w dodatku z przepisami, podłączenia dziennych. Jest to jeden z niewielu pojazdów, gdzie pozycyjne nie są dzielone stronami (Niemcy) czy "na krzyż" (Włochy) a właśnie przód-tył.

    0
  • #13 17 Mar 2012 18:13
    sandamiano
    Poziom 28  

    Kwestie podłączenia mamy wyjaśnioną ale podepnę się pod temat i czy dopuszczalne jest stosowanie lamp dziennych z wybitym znakiem RL lub DRL ? Muszą być oznaczone RL czy RL=DRL? Jakieś normy, rozporządzenia lub przepisy stanowią o tym?

    0
  • #14 17 Mar 2012 18:22
    Zico63
    Poziom 37  

    RL to oficjalny znak homologacji; DRL to zmyłka podszywających się pod homologację producentów - może być także, lecz najwyżej ŁĄCZNIE Z RL.

    0
  • #15 17 Mar 2012 22:08
    domellus
    Poziom 29  

    Reasumując wszystkie lampy do jazdy dziennej nie posiadające oznakowania RL i tylko DRL są w myśl przepisów nie dopuszczone do ruchu w Polsce.
    Ps: Gdyby tylko stosowne organa w Polsce wzięły się za to konkretnie to był bym w stanie podjąć szybkie starania aby uruchomić/kupić stację kontroli pojazdów (przynajmniej w moim regionie) a koszta zwróciły by się stosunkowo szybko. Przynajmniej tak m i się wydaje patrząc ile tego jeździ na "lampkach" za przysłowiowe "pare złotych" ;)

    Moderowany przez carrot:

    edit

    0