Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kanał samochodowy.Prosze o opinie i porady

jocer5 16 Mar 2012 22:20 57143 38
  • #1
    jocer5
    Level 10  
    Witam serdecznie.
    Panowie dokonałem wykopu kanału 450cm/130 a wys wyjściowa będzie 185cm.
    Chcę byście doradzili i pomogli za i przeciw,otóż czy wylać betonem ścianki czy je wymurować-a oto koszty niżej wymienionych sposobów:
    -bloczki (38/25/12)bym potrzebował 210 sztuk ,a więc 210 x 3.60zł = 756zł do tego doliczam kubik piachu tj. 50zł i 300kg cementu klasy I tj.138zł czyli razem ok 1000zł..Na winklach bym dał co spoina druty np 1 by wzmocnić narożniki ścian.
    -gotowy beton B15 to koszt 275zł kubik ,a więc potrzebuje 3 kubiki noi kubik na wylewkę = 4 x 275zł = 1100zł (ścianki i posadzka będzie grubości 15cm.+50zł siatki zbrojeniowe.
    Jeśli chodzi o wylewkę to najpierw bym dał cienką 5 cm na to folię z wywinięciem na ścianki i na to dopiero 10cm wylewkę co daje w sumie 15cm.A szalunek bym zrobił tylko wewnętrzny bo potem nie wyjmę szalunku zewnętrznego a przy okazji zapewne bym zniszczył izolacje (folie).
    -3opcja własnej roboty beton B15 za pomocą betoniarki tak wiec potrzebuje ok 1300kg cement I klasa tj. 598zł + piach 4 kubiki tj.200zł(dodam ze tutaj bym chciał zastosować sam piach bez żwirku czy też kruszywa więc razem daje 798zł nie licząc pracy i prądu zużytego.Zastosowanie szalunku tjw.+50zł siatki zbrojeniowe.
    Teraz proszę o waszą pomoc i poradę,
    oraz podpowiedzi gdym miał robić beton własnej roboty to ile faktycznie bym potrzebował cementu i piachu aby otrzymać strukturę betonu B15 i ile się sypie łopat piachu a ile cementu (np.3÷1) do betoniarki by faktycznie był ten beton B15.
    Na koronie dam winkle 5/5cm (i chcę je przyspawać do zbrojenia które będzie w ścianach).Zaś na te winkle ostatecznie dam kraty podestowe http://allegro.pl/kraty-pomostowe-wema-podestowe-110-zl-m2-i2184516339.html (koszt ok 500zł) i kanał gotowy bez zabawy z deskami.
    Pozwolę dodać, że chce tez zrobić 4 półki na klucze itp.itd. tylko nie wiem z czego je zrobić i w jaki sposób najszybciej i najtaniej.Zrobię też gniazdko w kanale by się nie plątać z przedłużkami.
    Dziękuję Wszystkim za czas poświęcony , za opinie , pomoc i porady.
    Pozdrawiam Serdecznie.
  • #2
    Anonymous
    Anonymous  
  • #3
    toku74
    Level 31  
    Ile masz wzrostu, że taki głeboki kopiesz?
    Tak jak powyżej wymurować z bloczków lub pustaków betonowych posadowinych na ławach/myśl gdzie mają być wnęki na swiatło/ i w zależności od podłoża dać beton wodoszczelny /lub nie/. Ja pomiędzy ściany z pustaków betonowych dałem styropian 5cm i pozostała wnęka zalana betonem z wrzuconymi. co ok. 30 cm prętami wzdłuż. Górna krawędź kanału połączona jest wieńcem, w którym na kotwach zamocowany jest kątownik. Wieniec łączy pustaki z lanym po bokach betonem. Kątownik na ramę daj niesymetryczny np 70x50. Wystaw krawędź ok. 1cm nad gotową posadzkę. Nie będzie się przelewała woda z samochodów zimą na ściany kanału. Tą krawędź ja wykorzystuję na podparcie rolek wózka z podnośnikiem.
  • #4
    mrtomjar
    Level 13  
    Posiadam kanał samochodowy, szerokość ścian to 90 cm, deski o szerokości 97 cm, budowany z pustaków betonowych z myślą o Maluchu, teraz jest trochę za wąski, choć da się pracować.

    W kanale dość mocno czuć wilgoć, chyba nie było nic robione w tym kierunku (folie itp.)

    Warto przemyśleć temat stalowych kątowników i desek, na zdjęciach jest pokazane, jak wygląda to wszystko po 15 latach używania (przy samochodach pracuję dużo w weekendy i popołudniami):

    Kanał samochodowy.Prosze o opinie i porady Kanał samochodowy.Prosze o opinie i porady

    Deski są wilgotne i zaczynają gnić od strony kanału, trzeba je heblować, następnie zabezpieczyć albo kupić nowe zaimpregnowane.

    Dlaczego doszło do tego? Zimą, kiedy samochodem wjeżdża się do garażu, woda, sól, błoto spływają z nadwozia/podwozia prosto na kanał.

    Teraz muszę to zdemontować, później mam 3 wyjścia:
    - zamontować stalowe kątowniki, zabezpieczone antykorozyjnie
    - zamontować aluminiowe kątowniki (duże koszty)
    - zamontować kątownik z tworzywa sztucznego

    Chciałbym się zapytać, czy jest możliwość kucia pustaków betonowych, aby nie było znacznego uszkodzenia kanału? Mam zamiar zrobić wnęki na: oświetlenie, narzędzia, gniazda elektryczne i pneumatyczne.
  • #5
    Anonymous
    Anonymous  
  • #6
    Anonymous
    Anonymous  
  • #7
    Anonymous
    Anonymous  
  • #8
    mrtomjar
    Level 13  
    Co do oświetlenia, co będzie lepsze i wytrzymalsze,

    - lampa warsztatowa kanałowa (koszt ~10 zł) + żarówka
    Kanał samochodowy.Prosze o opinie i porady

    lub

    - lampa świetlówka w oprawie hermetycznej 2x36W (koszt ~55 zł)
    Kanał samochodowy.Prosze o opinie i porady
  • #9
    wowka
    Level 28  
    Posadzke kanału zrob ze spadkiem i w kształcie V. Zrób miejsce na pompę do wody, tylko takie wieksze - okolo 10 litrow, Wtedy plukasz wężem wszystkie oleje plyny i inne brudy z kanalu a pompą wypompowujesz ten cały syf.
  • #10
    Anonymous
    Anonymous  
  • #11
    Anonymous
    Anonymous  
  • #12
    Anonymous
    Anonymous  
  • #14
    Anonymous
    Anonymous  
  • #15
    Anonymous
    Anonymous  
  • #17
    Quarz
    Level 43  
    bmserwis wrote:
    http://www.bhpdziedzic.pl/download/kod_ip.pdf

    Tutaj jest opinia BHP'owca co nie zmienia faktu, że osobiście nie ryzykowałbym korzystania z napięcia 230V.
    Zasadnicza część przytoczonej tam odpowiedzi na TAK, zasadza się na poniższej deklaracji pytającego:
    Quote:
    Zasilanie z obwodu zabezpieczonego wyłącznikiem różnicowoprądowym 0,030A. Oprawa w wykonaniu IP-65

    Pytanie; czy tutejszy oportunista zdaje sobie sprawę z tego, co to znaczy?
    Ja, jednak - mimo wszystko - wolałbym mieć w takim kanale napięcie bezpieczne, czyli 24V AC.
  • #18
    bmserwis
    Level 36  
    Gdybym nawet hipotetycznie miał montować takie oświetlenie to dodałbym do kompletu transformator separacyjny.
  • #19
    Quarz
    Level 43  
    bmserwis wrote:
    Gdybym nawet hipotetycznie miał montować takie oświetlenie to dodałbym do kompletu transformator separacyjny.
    Taa... a odpowiedzi udzielił tam mgr Imię Nazwisko - zauważ; nie jest on inżynierem, a od czego jest magistrem, to do tego też nie doszedłem... :cry:
    Dlatego też, do tej jego odpowiedzi tam podchodził bym z dystansem.
  • #20
    Anonymous
    Anonymous  
  • #21
    mrtomjar
    Level 13  
    Rozumiem, że dyskusja o napięciu zasilania oświetlenia w kanale dotyczy warsztatów legalnie zatrudniających mechaników, a nie osób, które chcą popołudniu lub w weekend popracować nad autem.
    Kanał u mnie ma 4,5 m długości, z jednej strony są schodki, jak powinno być rozmieszczone oświetlenie? Myślałem nad 2 szt z przodu i 3 z tyłu. Przy schodkach planuję umieścić wyłączniki.
    Między półkami kilka gniazd 230V, jedno 400V oraz szybkozłączki pneumatyczne.

    Tak miałoby to wyglądać:

    Kanał samochodowy.Prosze o opinie i porady Kanał samochodowy.Prosze o opinie i porady
  • #22
    Anonymous
    Anonymous  
  • #23
    Ambrozy
    Level 14  
    Witam.

    Ze swojej praktyki: NIC WYSTAJĄCEGO W KANALE. Jeżeli już wstawiasz gniazda i włączniki to je schowaj. Na ziemi podesty drewniane. Głębokość dobierz pod siebie do wzrostu, co by nie klęczeć i nie podstawiać pustaków pod nogi.
  • #24
    mrtomjar
    Level 13  
    400V będzie używane bardzo rzadko, gniazdo będzie raczej umiejscowione wyżej i bliżej schodków. Schodki są u mnie dość krótkie i wysokie, trzeba mieć trochę kondycji, aby wyjść z kanału. Wszystko to będzie wykonywane po wymianie rozdzielnicy tablicowej w drugim garażu.
    Jeszcze nie wiem jakich lamp użyję, być może będą to tanie LEDy w oprawie "kanałowej" - kilka postów wyżej jest zdjęcie takiej, będzie ona musiała oświetlić podwozie, więc musi być trochę obrócona pod kątem względem ściany.
  • #25
    Anonymous
    Anonymous  
  • #26
    Ambrozy
    Level 14  
    U nas są takie podesty, nie mówię, że są dobre. Są śliskie jak popiją płynów ustrojowych, ale młodzież cotygodniowo traktuje je myjką itd. Na i pod podestami jest czysto.
  • #27
    Anonymous
    Anonymous  
  • #28
    Tommy82
    Level 41  
    Lampy na 24V mają nie tylko większą żywotność "normalną" ale i praktyczną w warunkach warsztatowych taką na 230V wystarczy czasem lekko puknąć i idzie do krainy wiecznych łowów a taka na 24 czasem takie rzeczy wybacza.
  • #29
    Aldik
    Level 11  
    Odnowie troszkę temat.
    Mój przyjaciel wyremontował kanał, ale niewiadomo czym go zakryć, z jednej strony deski ale z drugiej kanał jest tak usytuowany ze będzie się na nim stać prawie cały czas - w sensie pół auta będzie na nim, na deskach, czy tez co właśnie polecicie. Fajnie jakby to było w miare wodoodporne, będzie się lać woda ;) Projek jest aby powstał w tym miejscu autodetaling. Myślałem że jak już będą deski czy co też uda się wymyślić to zakryję to matą gumową, dzięki czemu zabezpiecze przed dostawaniem się większej ilości wody do środka.
  • #30
    Marian B
    Level 37  
    Wszystko zależy od tego, czy kanał ma służyć działalności zawodowej, czy tylko jako ułatwienie w obsłudze własnego samochodu we własnym garażu. Jeżeli Kolega już dokonał wykopu na "pełny wzrost", to już tak musi pozostać. Jednak polecam rozwiązanie "na własny użytek" kanał o głębokości 80÷90cm. Taki kanał w zupełności wystarczy, można zrobić dosłownie wszystko, posługując się jako pomocą małym stołeczkiem, lub nawet pieńkiem z drzewa o wysokości około 25cm. Odpadają wszystkie kłopoty związane ze schodami, zabezpieczeniem kanału, nie potrzeba robić solidnego "fundamentu" pod ściany, wystarczy bardzo płytki.
    Mam wlaśnie taki kanał z przyczyn powiedzmy obiektywnych, bo głębiej to już podchodzi woda gruntowa (sąsiedztwo jeziora), i nie żałuję, całe szczęscie że ta woda przeszkodzila w budowie tego "solidnego" przedsięwzięcia.
    Oświetlenie, (w każdym kanale) może być typowe, we wnękach, na 230V, niema potrzeby zawracać sobie głowę jakimś tam obniżonym napięciem.