Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jawa 350, wyskakuje i sam wskakuje 3 i 4 bieg

17 Mar 2012 20:11 4767 31
  • Poziom 9  
    Witam ! Panowie mam problem proszę o pomoc.
    Mam CZ 350 która stała nieuruchamiana przez 18 lat lecz była odpowiednio zakonserwowana i bez problemu odpaliła i nią jeździłem. Aż tu nagle wczoraj jadę i wyskoczył mi 4 bieg przez chwile motor jechał na luzie a następnie sama wskoczyła 4 z powrotem. To samo na 3 biegu tyle że rzadziej wyskakuje niż 4. Czytałem fora o wyskakujących biegach ale niepokoi mnie to że same wskakują biegi z powrotem nie wiem co może być przyczyną. Dzisiaj wyciągnąłem silnik z ramy i chciałem rozpołowić ( nie był jeszcze nigdy rozbierany skręcony fabrycznie ) ale nie mogę dać sobie rady ze ściągnięciem wirnika i koła zębatego z wału. Próbowałem wirnik ściągnąć tak jak piszą na forach wkręcając dłuższą śrubę całą z gwintem ale nie dało rady omal śruba się nie urwała. Zębatkę próbowałem ściągnąć ściągaczem tyle że uniwersalnym takim co musiałem założyć za całą zębatkę a nie tylko na grzyms, lecz zamiast żeby zębatka zeszła z wału to urwałem jedno ramię od ściągacza. Brakło mi pomysłów dlatego postanowiłem poszukać pomocy. I nie wiem jaka jest przyczyna tego że 3 i 4 wyskakuje a później sama wskakuje ;/ co może być do wymiany ?
  • Poziom 34  
    Weź porządny ściągacz do koła. Podczas ściągania dokręć śrubę ściągacza tak żeby była mocno naprężona i spróbuj w nią puknąć. Jaka śrubę wkręcałeś w wirnik bo trzeba M8 i też po naprężeniu puknąć delikatnie. Mi jak kiedyś nie chciało zejść to dopiero ściągacz bezwładnościowy poszedł.
  • Poziom 9  
    Naprężyłem ją dobrze pukałem ale nie dawało efektu a jak dociągnąłem na maxa ten ściągacz to strzelił. W wirnik wkręcałem taką śrubę jak ma być ale też już nie dużo brakło a zostałaby bez łepka. Możliwe że to się tak strasznie zapiekło bonie było nigdy ściągane ? Simsona mam już opanowanego w małym palcu a teraz poznaje CZ :)
  • Poziom 27  
    Załóż ściągacz, dobrze napręż, jak masz opalarkę to podgrzej (palnik gazowy tylko z daleka, tak by język płomienia nie sięgał materiału) jeszcze raz dokręć, podgrzej drugi raz i dopiero puknij, musi odskoczyć ( jeśli już nie odskoczy przy dociąganiu). Wirnik tylko opalarką i to nie za mocno.
    Jak się domyślam, biegi wyskakują jak dodasz max gazu, a wskoczy jak go ujmiesz. Po rozebraniu skrzyni przyjrzyj się wypustom na trybach, mogły się zaokrąglić, przez co nie zazębiają o siebie. Możesz je wymienić, lub za szlifować na kant (osłabisz je trochę, ale wytrzymają)
    Znajomy kiedyś wymieniał tryby bez rozpoławiania, mówił że była okropna babranina z ułożeniem z powrotem, ale mu się udało.
  • Poziom 9  
    Dokładnie tek jak dodam gazu to wyskakuje a jak ujme to po chwili wskakuje sam ... próbowałem nawet trzymać dźwignię od zmiany biegów nogą ale tak samo wyskakiwały ... a same wypustki dostanę w sklepie ?
  • Poziom 34  
    helena33 napisał:
    Znajomy kiedyś wymieniał tryby bez rozpoławiania, mówił że była okropna babranina z ułożeniem z powrotem, ale mu się udało.


    Wymienił tylko na jednym wałku drugiego na pewno nie ruszył. Nie trzeba nic szlifować wystarczy je parami zamienić. Będą wtedy ciągnąc druga strona która nie jest podrobiona.
  • Poziom 9  
    a jak myślicie mogło coś jeszcze się zepsuć czy tylko te wypustki ? chodzi mi czy np wodzik mógł się zepsuć albo jakaś inna część ... czytałem że 3 i 4 bieg są napędzane tym samym trybem mógł się obrobić ? ale oni tam nie pisali że biegi im wskakują z powrotem
  • Pomocny post
    Poziom 27  
    Jawa 350, wyskakuje i sam wskakuje 3 i 4 bieg

    To są te wypusty, ich się nie wymienia, tylko całe tryby, wewnątrz trybu również potrafią się popsuć.
  • Poziom 20  
    Te wypusty to sprzęgła kłowe. Kiedyś było praktykowane ich szlifowanie, pod warunkiem zachowania odpowiedniego kąta.
  • Poziom 1  
  • Poziom 9  
    Sprzęgło jest na 100 % dobre i dobrze ustawione leciutko chodzi i nie ciągnie jak włączy się bieg. Dzięki za wytłumaczenie co i jak jutro postaram się dokończyć rozpoławianie silnika i będę widział czy są wyrobione te wypustki na tym kole. Tak bieg 3 i 4 wyskakuje a za chwile wskakuje więc skoro mówię że tak jest to chyba możliwe :)
  • Poziom 9  
    no oczywiście że nie będę używał wkrętaków trzeba to zrobić z głową ;) musi być jeden tłok ściągnięty ? nie wiedziałem
  • Poziom 9  
    Aha to takie buty dzięki że mi powiedziałeś ... mogę spotkać jeszcze jakieś "niespodzianki" ?
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    Cały czas zastanawiam się jak będziesz go rozciągał. Na sworzniu tłoka masz łożysko igiełkowe bez koszyczka czyli same igiełki po wyciągnięciu sworznia wpadną najpewniej do skrzyni korbowej. Ale dokładnie ile ich powinno być to nie powiem. I znajdź najlepiej wszystkie. A przy składaniu uważaj na prowadnice wodzików. Sprawdź dokładniej miejsce jej osadzenia w karterze szczególnie w prawym.
  • Poziom 9  
    okey dzięki ... tu jet to bardziej skąplikowane niż w motorach z jakimi do tej pory miałem do czynienia ale może sobie poradzę, mam ściągniętą serwisówkę do CZ, oprócz tego orginalną instrukcje obsługi więc może jakoś dam radę

    Dodano po 9 [minuty]:

    a odnośnie tego łożyska igiełkowego to widziałem na allegro że jest z korpusem więc gdybym kupił i założył z korpusem to nie powinno robić różnicy ?
  • Poziom 9  
    własnie tak mi się wydawało, skoro fabrycznie zakładali same igiełki ... jutro jak uda mi się ściągnąć wirnik i zębatkę z wału to rozpołowię silnik bo tyle mi zostało do ściągnięcia + któryś z tłoków jak mówiłeś i dowiem się w końcu co go boli
  • Poziom 21  
    Widełki wodzika też będą do wymiany. Cały kłopot w tym, że te silniki tak mają ze względu na słabe smarowanie tych właśnie elementów. Wada konstrukcyjna. Pomocne może być wlanie większej ilości oleju do skrzyni biegów, niż przewiduje instrukcja.
  • Poziom 9  
    jutro jak rozbiorę silnik to wyoglądam wszystkie elementy ... jak coś będzie już troche zużyte to lepiej wymienić od razu niż za rok znów rozpaławiać silnik ...
  • Poziom 37  
    CZ 350 o jej skrzyni historie krążą i co gorsza wszystkie prawdziwe. Przyczyna tego stanu rzeczy są wodziki które się ucierają przez słabe smarowanie /chłodzenie/ , oraz kiepskiej jakości materiał na ich wykonanie. Wymieniałem chyba trzy razy komplety kół i wodzików do czasu zanim zostały dorobione w Cegielskim i poddane obróbce /termicznej czy chemicznej nie pamiętam/ utwardzenia. Od tego czasu, aż do sprzedaży miałem spokój. Dobry olej i nie zaszkodzi dodanie do oleju molibdenu, proszku MOS2.
  • Poziom 9  
    Rozpołowiłem silnik okazało się że urwał się wodzik a co za tym idzie wyskakiwało to kółko z tymi wypustkami i w 2 miejscach obrobiło wałek zdawczy ...
  • Poziom 27  
    Czyli telepatycznie trafiłem w wypusty (tylko wodzik umknął :) ) .
    Ale obrobiło te otwory w wałku zdawczym ? Bo jeśli tak, to lepiej wymienić na nowy. A i sprawdzałeś tulejkę w wałku zdawczym? Może już jest luz i też będzie wyskakiwać.
  • Poziom 9  
    delikatnie obrobiło jutro zrobię zdjęcia i wrzucę to zobaczysz :) ja myślę że lepiej wymienić ale kumpel mechanik mi mówił że jeszcze mogę na nim jeździć ... nie sprawdzałem tulei dopiero będę. Narazie musze zamówić wodzik kuty bo przeciesz nie założę tego dziadostwa polskiego
  • Poziom 34  
    Ja na giętych jeździłem kilka lat bez problemów. A co do skrzyni jeżdżąc już 10 lat jawą skrzynia padła mi tylko 2 razy i to przez własna głupotę. Raz jechałem za szybko i przy redukcji zazgrzytało i pękła prowadnica wodzików. Drugi raz to łańcucha nie chciało mi się zmienić i w trasie prawie 200 km do domu spadł blokując zębatkę przednią o karter. Czego skutkiem było wyrwanie prowadnicy z karteru. Ale teraz dzięki temu wodziki mogę wymienić bez rozbierania silnika :D.
  • Poziom 9  
    no to tera masz jawę 350 wersja tuning :) ja tam wolę dać wodzik kuty bo o tych polskich słyszałem że mają małą wytrzymałość
  • Poziom 20  
    pioart napisał:
    Dobry olej i nie zaszkodzi dodanie do oleju molibdenu, proszku MOS2.


    Dwusiarczek molibdenu nie nadaje się do mokrego sprzęgła.
  • Poziom 37  
    marcpol napisał:
    Dwusiarczek molibdenu nie nadaje się do mokrego sprzęgła.

    Słyszałeś, czy sprawdzałeś? Ja to praktykowałem i nie miałem sensacji ze sprzęgłem, kwestia ilości, nie działa na okładzinę tarczek.
  • Poziom 1