Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zapłon CDI domowej roboty w Jawie 50.

mateuszrjzr 17 Mar 2012 21:09 13998 36
  • #1 17 Mar 2012 21:09
    mateuszrjzr
    Poziom 17  

    Witam
    Ostatnio natknąłem się na taką stronę. Jest tutaj ciekawy projekt zapłonu CDI specjalnie do Jawy 50. Niestety nie znam języka czeskiego, a google translate niewiele pomogło w tłumaczeniu. Może potraficie odpowiedzieć na moje pytania patrząc na schemat, lub ktoś z was zna ten język i może doczytać w tekście odpowiedzi na pytania.

    1.Do czego służy tutaj termistor R10?
    2. Jaką cewkę powinienem zastosować-taką jak w skuterach 4t??
    3. Do czego tutaj służy timer NE555?
    4.Co to jest drut CUL? Czy to zwykły drut w emalii do transformatorów?

    Z góry dziękuję za odpowiedź


    Zapłon CDI domowej roboty w Jawie 50.

    0 29
  • #2 17 Mar 2012 22:40
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    mateuszrjzr napisał:
    google translate nie wiele pomogło w tłumaczeniu


    Tłumacz na angielski i to spróbuj zrozumieć - niestety Gugiel tłumaczy z czeskiego na polski za pośrednictwem angielskiego i "siupy" wychodzą.

    mateuszrjzr napisał:
    1.Do czego służy tutaj termistor R10?


    To warystor jest. Do czego służy to trudno powiedzieć, jako zabezpieczenie lepiej by się tam sprawdziła dioda włączona przeciwnie do diody transoptora.

    mateuszrjzr napisał:
    2. Jaką cewkę powinienem zastosować-taką jak w skuterach 4t??


    Nic o tym nie piszą (zobacz inne projekty CDI na tej stronce).

    mateuszrjzr napisał:
    3. Do czego tutaj służy timer NE555?


    Do generowania impulsów kluczujących tranzystor przetwornicy.

    mateuszrjzr napisał:
    4.Co to jest drut CUL? Czy to zwykły drut w emalii do transformatorów?


    Tak.

    0
  • #4 18 Mar 2012 12:35
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    mateuszrjzr napisał:
    Jest tutaj ciekawy projekt zapłonu CDI specjalnie do Jawy 50.


    Gdzie wyczytałeś że do Jawy 50? ZTCP Jawa 50 to był moplik bez akumulatora, a układy na tej stronce wymagają zasilania 12V.

    kdvc napisał:
    Dobre schematy CDI i po polsku do tego znajdziesz tu : http://zaplon.pl.tl/


    To są właśnie schematy przewidziane do zasilania z cewki alternatora, tyle że w Jawie 50 masz w alternatorze uzwojenia oświetleniowe i zapłonowe włączone równolegle z przerywaczem.
    Zostaje kwestia czy owo zapłonowe da te 200..300V potrzebne do ładowania kondensatora CDI.

    Edit:
    Po lekturze http://btelectronic.sweb.cz/lightcdi.htm - nie da, biegun zapłonowy trzeba przewinąc albo zastosować transformator...


    http://btelectronic.sweb.cz/lightcdi.htm

    Dodano po 2 [godziny] 19 [minuty]:

    kdvc napisał:
    po za tym jak wspomniałeś zapłon cdi jest bezstykowy.


    Rózny może być - do układu o który pyta autor wątku mozna bez większych przeróbek podłączyć przerywacz.
    Nawiasem mówiąc znalazłem baaardzo stary projekt zapłonu tyrystorowego w Młodym Techniku z 1994r.:
    http://www.mt.com.pl/archiwum/74-Nw-04-Trystorowy_zaplon.pdf

    0
  • #5 18 Mar 2012 14:49
    mateuszrjzr
    Poziom 17  

    witam
    Wiem, z tutaj potrzeba zasilania 12v i liczyłem się z tym. Myślałem aby zastosować cewki tak, by każda dawała po 4v co po połączeniu dawałoby 12v. Wiem że jest to do silnika 223 bo widziałem zdjęcia poprzednich konstrukcji właśnie ma tym silniku, choć sam autor posiada ogara 200. Dodatkowo chce tu zastosować hallotron ze skody, czyli zapłon bezstykowy.

    0
  • #6 19 Mar 2012 17:38
    mateuszrjzr
    Poziom 17  

    witam
    Jeżeli przewinę cewki tak jak napisałem, to już nie będę potrzebował osobnego zasilania do świateł i do zapłonu, tak? Po drugie jak wyliczyć ile zwoi jakim drutem nawinąć na rdzeń o http://www.lantis.pl/cewka-swietlna-iskrownika-jawa-jawka-p-4506.html?cPath=387 o takim kształcie? Jeżeli jest trafo na tej płytce, to zdaje mi się, że potrzeba takiej cewki jak w skuterach (widziałem takie w tych fabrycznych) tylko ciekawi mnie po co stosować 2 cewki jak można jedną taką jak jest oryginalnie??

    0
  • #7 19 Mar 2012 19:07
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    mateuszrjzr napisał:
    Wiem, z tutaj potrzeba zasilania 12v i liczyłem się z tym. Myślałem aby zastosować cewki tak, by każda dawała po 4v co po połączeniu dawałoby 12v.


    Układ wymaga stabilnego zasilania, czyli inaczej mówiąc akumulatora wraz z układem ładowania.

    mateuszrjzr napisał:
    Myślałem aby zastosować cewki tak, by każda dawała po 4v co po połączeniu dawałoby 12v.


    To jest jakiś pomysł, wymagający sprawdzenia praktycznego. Z tym że napięcia będą się sumowały geometrycznie, więc sugeruję cewki przewinąć na 12V każda i każda z nich wyposażyć we własny prostownik (albo zastosować prostownik trójfazowy).

    mateuszrjzr napisał:
    Jeżeli przewinę cewki tak jak napisałem, to już nie będę potrzebował osobnego zasilania do świateł i do zapłonu, tak?


    Teza do potwierdzenia praktycznego. IMHO próby trzeba poprowadzić w kierunku budowy zapłonu CDI i zasilenia na początek z zewnętrznego akumulatora, uruchomienie układu, póżniej podmiana cewek i przetestowanie ich wydajności, potem dobudowa układu ładowania akumulatora.

    mateuszrjzr napisał:
    Po drugie jak wyliczyć ile zwoi jakim drutem nawinąć na rdzeń


    Przeanalizujmy to co piszą na stronce http://btelectronic.sweb.cz/lightcdi.htm jeśli idzie o nawijanie cewki ładującej do CDI:

    Cytat:

    Pól je třeba navinout 2000 až 2500 závity lakovaného měděného drátu o průměru 0,1mm až 0,15mm.

    alternatywnie zamiast tego stosują zwykłą cewkę iskrownika + transformator 6/220V, wniosek z tego że z owych 2000..2500 zwojów otrzymują napięcie rzędu 220V.
    Ergo by otrzymać 12V będzie potrzeba około 120 zwojów, co sugeruję potwierdzić nawijając cewkę prowizorycznie i mierząc wyprostowane napięcie z niej otrzymane.

    Jaka średnica drutu? Drut jak najgrubszy byle ci się zwoje zmieściły.

    Przemyśl zastosowanie cewki "świetlnej" bez przewijania (za to z odłączonym od masy końcem uzwojenia).

    mateuszrjzr napisał:
    Jeżeli jest trafo na tej płytce, to zdaje mi się, że potrzeba takiej cewki jak w skuterach(widziałem takie w tych fabrycznych) tylko ciekawi mnie po co stosować 2 cewki jak można jedną taką jak jest oryginalnie??


    Jaśniej może, bo nie łapię o co ci idzie, o jaką płytkę...

    Edit:
    Ładowanie akumulatora już ktoś w/g takiej jak wyżej koncepcji zrealizował:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic814193.html

    0
  • #8 19 Mar 2012 22:01
    mateuszrjzr
    Poziom 17  

    witam
    Wiem, że zaleca się baterię, ale... w kaczce nie ma gdzie jej zmieścić(wersja skuter). Jakiej wydajności powinien być co najmniej ten akku? Myślisz, że jeżeli cewki 2x 3V bym zostawił na światła a jedną przewinął na 12V, to starczyło by mocy?? Ile amperów potrzeba na wyzwolenie iskry, ile będzie pobierał taki układ CDI??
    Chodziło mi o taki moduł:
    Zapłon CDI domowej roboty w Jawie 50.
    Widać tam jedno trafo w środku i potem jest jeszcze jedno zewnętrzne, ale po co??


    Na forum wymagamy poprawnej pisowni jednostek! Proszę poprawić. [Mirek Z.]

    0
  • #9 19 Mar 2012 23:42
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    mateuszrjzr napisał:
    Wiem, że zaleca się baterię, ale... w kaczce nie ma gdzie jej zmieścić(wersja skuter). Jakiej wydajności powinien być co najmniej ten akku?


    Tu trzeba wypośrodkować - z jednej strony niewielkiej, z drugiej takiej by nie przeładować.

    mateuszrjzr napisał:
    Ile amperów potrzeba na wyzwolenie iskry, ile będzie pobierał taki układ CDI??



    Pędzą to transformatorem o mocy 10W (http://btelectronic.sweb.cz/lightcdi.htm) więc pewnie nie więcej niz 1A, zresztą dla układu http://btelectronic.sweb.cz/cdi.htm masz:
    rpm/broty zużycie
    0 120mA
    1000 150mA
    4000 310mA
    6000 410mA
    12000 720mA

    Zwróć uwagę że dwa układy:
    - http://btelectronic.sweb.cz/lightcdi.htm
    - http://www.mt.com.pl/archiwum/74-Nw-04-Trystorowy_zaplon.pdf
    obywają się bez akumulatora dzięki toporności układu wyzwalania, możesz iść w kierunku zasilania z przewiniętej na 230V cewki w magniecie, ambitniejszy układ wyzwalania można pędzić z pakietu akumulatorów NiMH (4..6 paluszkowe) tylko trzeba im będzie wykombinować jakiś układ ładowania.

    mateuszrjzr napisał:
    Widać tam jedno trafo w środku i potem jest jeszcze jedno zewnętrzne, ale po co??


    Ekhm, a skąd sie ma brać 200..300V do ładowania kondensatora zapłonowego?
    Po to właśnie jest ten transformator w środku...

    0
  • #11 21 Mar 2012 21:00
    mateuszrjzr
    Poziom 17  

    witam
    A co myśli pan o zmiennym kącie wyprzedzenia zapłonu?? Czytałem gdzieć(nie wiem, czy to prawda) że w 4-sówach jest wyprzedzenie przy niskich obrotach 2mm, a wysokich ok. 4mm. Czy stosowanie czegoś takiego jest opłacalne, czy to bujda?? Jeżeli chodzi o ten zapłon ze strony http://btelectronic.sweb.cz/lightcdi.htm , to czy różni się on czymś ot tych w skuterach, czy lepszy byłby kupny??

    0
  • #12 22 Mar 2012 08:18
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    mateuszrjzr napisał:
    A co myśli pan


    Formy "Pan" na tym forum nie stosujemy ;)

    mateuszrjzr napisał:
    o zmiennym kącie wyprzedzenia zapłonu??


    Że to stary wynalazek stosowany już w samochodzie FSO Warszawa (regulator odśrodkowy), dziś realizowany na drodze elektronicznej.

    mateuszrjzr napisał:
    Jeżeli chodzi o ten zapłon ze strony http://btelectronic.sweb.cz/lightcdi.htm , to czy różni się on czymś ot tych w skuterach, czy lepszy byłby kupny??


    Ten ze strony jest prosty jak budowa cepa, zapewne te skuterowe wyposażone są w większą "inteligencję". Google twoim przyjacielem w kwestii jak zamontować do J 50 CDI od chińskiego skutera.

    BTW - tego samego czeskiego autora strona z propozycją kompletnej rewolucji w instalacji Jawy 50: http://www.jawa-50.cz/clanek/uprava-ctyrpolov...di-tyristorove-zapojeni-elektroinstalace.html

    0
  • #13 23 Mar 2012 20:11
    mateuszrjzr
    Poziom 17  

    witam
    A hallotron powinienem podłączyć tak??


    Zapłon CDI domowej roboty w Jawie 50.

    poza tym martwi mnie to zdanie:

    Cytat:
    It is a structure that has failed the test for long-term reliability!

    0
  • #14 24 Mar 2012 07:33
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    mateuszrjzr napisał:
    A hallotron powinienem podłączyć tak??


    Owszem.


    mateuszrjzr napisał:
    poza tym martwi mnie to zdanie: Cytat:
    It is a structure that has failed the test for long-term reliability!


    A ten cytat skąd i o czym?

    0
  • #16 24 Mar 2012 22:56
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    mateuszrjzr napisał:
    Ten cytat stąd: http://btelectronic.sweb.cz/cdi4.htm
    Proszę użyć ctrl+F, bo nie wiem jak inaczej to pokazać. ;P


    Niestety Google z lekka zmieniło sens w tłumaczeniu, bo w oryginale mamy:

    Jedná se o konstrukci, která dosud neprošla zkouškami na dlouhodobou provozní spolehlivost !!

    Po polsku sens jest taki że idzie o konstrukcję która jeszcze (dosud) nie przeszła prób niezawodności długotrwałej. W domyśle "jeszcze nie przeszła" bo takie próby albo nie zostały rozpoczęte albo ciągle trwają.
    O żadnych ujawnionych problemach autor nie pisze, z drugiej strony stosując jakiekolwiek "wynalazki" w zapłonie trzeba mieć świadomość że mogą zawieść, i potrzebny będzie telefon do przyjaciela żeby cię z pojazdem ściągnął z drogi. Alternatywą jest takie przygotowanie układu by przez przełożenie paru wtyczek dało się przywrócić oryginalny zapłon iskrownikowy - jeszcze lepiej przez przestawienie przełącznika - w taką cechę wyposażony jest układ z Młodego Technika wyżej gdzieś przywołany (z drugiej strony użycie przełącznika ścieżek od ZK140 to niezbyt dobry pomysł...).

    0
  • #17 27 Mar 2012 23:16
    mateuszrjzr
    Poziom 17  

    witam
    Mam jeszcze pytanie odnośnie trafa. Wymontowalem takie z zasilacza komputerowego (typ EI) i próbowałem rozdzielić te części jednak są tak bardzo sklejone iż mi się ferryt połamał. Mogę gdzieś dostać takie rdzenie albo całe transformatory??

    0
  • #18 27 Mar 2012 23:31
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    mateuszrjzr napisał:
    próbowałem rozdzielić te części jednak są tak bardzo sklejone iż mi się ferryt połamał.


    Bo to się robi po ogrzaniu transformatora do temperarury nieco przekraczającej 100 stopni - ciepło zmniejsza wytrzymalosć żywicy i rozdzielić łatwiej.

    mateuszrjzr napisał:
    Mogę gdzieś dostać takie rdzenie


    Poszukaj na portalach aukcyjnych - za parę zł dostaniesz choćby "kompletny rdzeń na trafo lub dławik EE16"

    0
  • #19 27 Mar 2012 23:34
    mateuszrjzr
    Poziom 17  

    to musiałbym to robić we wrzątku? Jest gdzieś opisanego jak się przewija takie transformatory??

    0
  • #20 27 Mar 2012 23:41
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    mateuszrjzr napisał:
    to musiałbym to robić we wrzątku?


    Poszukaj na forum - różne metody - potrzymać we wrzątku, grzać w piekarniku (nie więcej niz 150st.C), potraktować (podgrzać, nie opalić) opalarką do drewna...

    0
  • #21 31 Mar 2012 14:04
    mateuszrjzr
    Poziom 17  

    witam
    Więc już mi się udało je oddzielić, ale mam pytania:
    1. Co to znaczy, że ma być bez przestrzeni między "compound nucleus"
    2.Czym można oddzielać od siebie uzwojenia. Na forum wyczytałem, że jakąś taśmą papierową, lub bawełną w parafinie, ale mi bardziej chodzi o te takie żółte taśmy co owijają nimi trafa w komputerach. Gdzie je moge dostać??
    3. Co to za warystor na tym schemacie i jaka jest jego wartość. Jeżeli chodzi i tyrystor, to czy mogę go zamienić na BT151-650R?
    4. Nigdzie nie mogę dostac tego stth112. Jest na niego jakiś zamiennik?
    5. Czy ten rdzeń powinien wyglądać tak?
    Zapłon CDI domowej roboty w Jawie 50.

    0
  • #22 31 Mar 2012 14:50
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Jakbyś robił według http://btelectronic.sweb.cz/CDI3.htm to gotowy transformator mógłbyś kupić w Ferysterze - nawinięty zgodnie z zasadami i impregnowany próżniowo.

    0
  • #23 31 Mar 2012 16:00
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    mateuszrjzr napisał:
    1. Co to znaczy, że ma być bez przestrzeni między "compound nucleus"


    A skąd ten wyrwany z kontekstu cytat?
    Jesli idzie o transformator to może chodzić o szczelinę powietrzną w rdzeniu...

    mateuszrjzr napisał:
    2.Czym można oddzielać od siebie uzwojenia.


    Folią poliestrową.

    mateuszrjzr napisał:
    mi bardziej chodzi o te takie żółte taśmy co owijają nimi trafa w komputerach. Gdzie je moge dostać??


    http://www.astat.com.pl/tasmy/techniczne/elektroizolacyjne-klasa-b


    mateuszrjzr napisał:
    3. Co to za warystor na tym schemacie i jaka jest jego wartość.


    Temat warystora był wałkowany w tym wątku, IMHO nie jest potrzebny.

    mateuszrjzr napisał:
    Jeżeli chodzi i tyrystor, to czy mogę go zamienić na BT151-650R?


    A co ci wyszło z porównania datasheetów?

    mateuszrjzr napisał:
    Nigdzie nie mogę dostac tego stth112. Jest na niego jakiś zamiennik?


    To przecie zwykła szybka dioda prostownicza.

    mateuszrjzr napisał:
    Czy ten rdzeń powinien wyglądać tak?


    Tak, o ile nie ma szczeliny i jeśli ma przekrój środkowej kolumny 25mm2 (w/g twoich pomiarów ma mniej).


    -RoMan- napisał:
    Jakbyś robił według http://btelectronic.sweb.cz/CDI3.htm to gotowy transformator mógłbyś kupić w Ferysterze - nawinięty zgodnie z zasadami i impregnowany próżniowo.


    To są takie same transformatory (tyle że jeden bez odczepu) - o co (typ, oznaczenie) ma wątkotwórca pytać w Ferrysterze ?

    0
  • #24 31 Mar 2012 16:49
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Transformatory produkowane przez Feryster są przystosowane do użycia w układach z kontrolą prądu - czyli z UC3843. Symbol Ferystera: TI-EF25-400V-64Wp - to transformator flyback o mocy szczytowej 64W, przeznaczony dla max 4-cylindrowego, 4-suwowego silnika i obrotów rzędu 6500rpm, przy energii iskry 80mJ (1uF/400V).
    Dla silnika jednocylindrowego i energii iskry 20mJ (1uF/200V) można użyć słabszego TI-EF20-550V-10Wp-v2.

    Napięcie podane w symbolu transformatora jest maksymalnym napięciem dopuszczalnym - nie oznacza, że transformator musi takie napięcie wytwarzać.

    W czeskim schemacie jest istotny błąd - brakuje rezystora dzielnika napięcia pomiędzy wyjściem przetwornicy (katoda diody) a nóżką FB - dla 200V 360kom a dla 400V - 750kom.

    Edit: patrzyłem na drugi schemat a na pierwszym rezystor jest - 390k, czyli napięcie trochę ponad 200V. Dla jednego cylindra spokojnie wystarczy transformator o mocy szczytowej 10W, czyli ten mniejszy.

    0
  • #25 04 Kwi 2012 19:00
    mateuszrjzr
    Poziom 17  

    witam
    A czy mógłbyś podać link do tego transformatora, bo go nie mogę znaleźć. On jest idealnie 5x5, czy tak jak w moim przypadku trochę mniejszej powierzchni?

    0
  • #26 04 Kwi 2012 20:09
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Ale jaki link? Do którego transformatora?

    0
  • #27 04 Kwi 2012 21:20
    mateuszrjzr
    Poziom 17  

    Może do tego TI-EF20-550V-10Wp-v2 choć jeżeli różnica cen nie jest duża to zastanowię się nad tym drugim.

    0
  • #28 04 Kwi 2012 22:26
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Ale linka do czego? Transformator jest bytem realnym a nie wirtualnym. Podałem Ci symbol jednego z tysięcy rodzajów transformatorów produkowanych na zamówienie. Zadzwoń do Ferystera i zamów transformator. To nie jest transformator produkowany seryjnie na półkę w sklepie.

    0
  • #30 05 Kwi 2012 21:52
    mateuszrjzr
    Poziom 17  

    Tak, 120 zwojów grubości 0,7mm (takie jak do trafa, żeby nie kupować trzech rodzajów drutu) daje coś poniżej 12v, ale po wyprostowaniu wychodzi xV razy √2, więc powinno być ok, jednak jeszcze nie sprawdzałem, bo silnik w rozsypce :D

    Co do trafa, to sorki, ale właśnie myślałem, że to jest towar na półkę :D
    Zadzwonię do nich we wtorek, bo jutro chyba nie pracują.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo