Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Vitodens 100-W, błąd F4, problemy z zapłonem i utrzymaniem płomienia

marc07 18 Mar 2012 10:21 17288 22
  • #1 18 Mar 2012 10:21
    marc07
    Poziom 12  

    Mam kocioł jak w temacie = Viessmann Vidtodens 100-W (9-26kW) z którym jest następujący problem....

    Na wyświetlaczu pojawia się błąd F4, co oznacza wg instrukcji serwisowej:
    Vitodens 100-W, błąd F4, problemy z zapłonem i utrzymaniem płomienia

    Zachowanie pieca jest nastąpujące:
    1) Po włączeniu piec próbuje uruchomić palnik - słychać działający wentylator i strzelanie elektrody zapalającej, a na gazomierzu przydomowym widać pobieranie gazu. Wiem że elektroda iskrzy, bo uruchamiałem kocioł z zapalnikiem trzymanym w ręku i widać że iskrzy (oczywiście gaz był wyłączony).

    2) Raz na 10-15 prób kocioł się odpala ale te odpalenie dosyć długo trwa. Normalnie zapalnie płomienia trwa ok 0,5-1sek, a w moim przypadku trzeba czekać ok 2-3sek. Tyle czasu słychać iskrzenie zapalnika i próbę zapłonu. Dodatkowo sam zapłon przebiega jakby dwu-etapowo -tj słychać jakby 2 odrębne wybuchy gazu

    3) I tu zaczyna się zagadka bo czasem kocioł jak się zapali w tej 3 sekundzie to dosłownie po chwili się gasi (w czwartej sekundzie) i wentylator znowu zmniejsza obroty, by powtórzyć próbę uruchamiania zapłonu

    4) W większości przypadków kocioł powtarza próbę zapłonu, przez chyba z 5 razy i jeśli ani razu nie dochodzi do zapłonu to wywala kominikat błędu F4. Gdy dochodzi do zapłonu (takiego tymczasowego na ok 1 sekundę) to kocioł wpada w pętlę prób zmierzających do zapłonu.

    To co zrobiłem aby go usprawnić to czynności opisane w instrukcji serwisowej od strony 24 do 29, a więc:
    - Zdemontowałem cały palnik, rozebrałem kompletnie i go wyczyściłem
    - Wyczyściłem powierzchnie grzewcze pieca (odkurzanie + pędzlowanie powierzchni i spłukanie dużą ilością wody)
    - Wyczyściłem cały kanał doprowadzający powietrze (od kanału Wenturiego, poprzez wentylator aż do promiennika)
    - Wyczyściłem odpływ kondensatu
    - Wyczyściłem papierem ściernym o grubości 320 elektrodę zapłonową, w miejscu iskrzenia i próbowałem kilku różnych ustawień odstępów pomiędzy elektrodami
    - Zresetowałem kocioł wg strony 36 instrukcji
    - Dodatkowo wyczyściłem filtr gazu przed wejściem do pieca.
    - Sprawdziłem czy napięcie do kotła dopraowadzone jest wg wymogów -tj faza do złącza L1, Neutralny do N, i uziemienie do uziemienia.


    Kocioł jest zasilany Propanem z butli.
    Na butli 2700l jest reduktor pierwszego stopnia z zakresem 0-3bary, którego manometr (być może uszkodzony) pokazduje ok 4,5bara.
    Dalej mam reduktor drugiego stopnia redukujący do 37mbar, który ma widoczne ślady klejącego osadu w okolicy zaworka nadmiarowego.

    Cała ta sprawa nasuwa mi następujące pytania:
    1) Dlaczego kocioł ma problemy z zapłonem (działa on ok pół roku, ale jest po gwarancji)?




    2) Co powoduje problem z utrzymaniem płomienia i to że kocioł gaśnie zaraz po zapłonie?
    3) Czy w przypadku gdyby reduktor 2 stopnia dawał ciśnienie inne niż 37mbar to kocioł może mieć problemy z utrzymaniem płomienia i samym zapłonem płomienia?
    4) Od czego proponujecie zacząć w tej sytuacji - od przeglądu kotła (zakłądając że jednak ciśnienie jest na wejściu prawidłowe), czy od wymiany reduktora 1 stpnia na butli i kontrola ciśnienia po 2 reduktorze?
    5) Czy na problemy z płomieniem i zapalniem może mieć wpływ zły skłąd spalin, rozlegulowanie się wartości CO2
    6) Instrukcja serwisowa prezentuje elektrodę zapłonową jako element szybko zużywający się, ale nie rozumiem co tam się może zużyć skoro to są jedynie dwa odpowiednio ukształtowane druty? Czy czyszczenie elektrody papierem ściernym może ją w jakikolwiek sposób zniszczyć? Poniżej zdjęcie mojej elektrody po czyszczeniu papierem ściernym.
    Vitodens 100-W, błąd F4, problemy z zapłonem i utrzymaniem płomienia

    Vitodens 100-W, błąd F4, problemy z zapłonem i utrzymaniem płomienia Vitodens 100-W, błąd F4, problemy z zapłonem i utrzymaniem płomienia


    Załączam instrukcję montażu i serwisowania:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvfor...t_a_viessmann_-_model_vitodens_100-w_1744.pdf

  • #2 18 Mar 2012 13:55
    wawrzeczko_t
    Specjalista - systemy grzewcze

    Minimalne ciśnienie gazu płynnego NA PRZYŁĄCZU (:I) ma wynosić 42,5 mbar (przy przepływie dla mocy maksymalnej) ale nie więcej niż 57,5 mbar. To podstawa. Jeśli jest inaczej to trzeba doprowadzić instalację gazu płynnego do porządku (wezwać serwis dostawcy gazu płynnego). Potem sprawdzić skład spalin (ma być jak producent pisze) i inne ustawienia serwisowe dla tego kotła przy przezbrojeniu go z gazu ziemnego na płynny.

  • #3 18 Mar 2012 21:31
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze

    A nie 37-42 mbar na wejściu ?

  • #4 18 Mar 2012 21:32
    wawrzeczko_t
    Specjalista - systemy grzewcze

    Tak tak :) Niedzielny ospały dzień.

  • #5 19 Mar 2012 06:38
    marc07
    Poziom 12  

    ok wiec zakładając że reduktor 2 stopnia jest sprawny to został on prawidłowo dobrany.

    A co sądzicie o problemach z zapłonem i utrzymaniem płomienia?

  • #6 19 Mar 2012 08:19
    wawrzeczko_t
    Specjalista - systemy grzewcze

    Nie ma co osądzać tylko trzeba sprawdzić jakie jest ciśń. gazu przed kotłem, tak jak to zostało napisane powyżej. Napis na reduktorze gazu nie daje gwarancji że takowe jest przed kotłem.

  • #7 20 Mar 2012 08:00
    marc07
    Poziom 12  

    Zaprosiłem serwisanta któy podłączył analizator i wyszło z niego że:

    - ciśnienie po reduktorze 2 stopnia (37mbar) czyli na zasilaniu kotła wynosi 41mbar czyli PRAWIDŁOWE
    - ciśnienie na palniku było ok 2 barów (nie pamiętam dokładnie) ale byłoPRAWIDŁOWE
    - włozona sonda kontrolna analizatora spalin przy wylocie z komina potwierdziła że spaliny prawidłowo opuszczają komin i nie wracają na "ssanie" powietrza=> PRAWIDŁOWO
    - zawartość CO2 powinna być 8,7% a była 7,3%. NIE PRAWIDŁOWE

    Regulacja mieszanki (tj zwiększenie ilości gazu w mieszance) dała pozytywny efekt, bo kocioł zaczął zapalać po pierwszym "wybuchu" i póki co odpala poprawnie. :D

    Tak więc sprawa wygląda na rozwiązaną.

    Wg serwisanta przyczyną problemu z zapłonem mógł być nadmiar powietrza w mieszance, która mogła powodować zdmuchiwanie płomienia.

    Przy tej sprawie chciałbym się dopytać także o samą elektrodę - czy ona faktycznie jest napylana jakimś dodatkowym metalem, czy jest do jednorodny drut odpowiednio ukształtowany?

    Serwisant zasugerował aby bardzo delikanie ją czyścić aby usunąć same zabrudzenia, bez zniszczenia tej napylanej powierzchni, ponieważ po uruchomieniu kotła elektroda zapłonowa ma za zadanie mierzenie prądu jonizacji


    ______

    Co zaś się tyczy osadu przy reduktorze 2 stopnia to oddzwonił do mnie instalator i powiedział że reduktor ten posiada mały zaworek spustowy, który otwiera się czasami i upuszcza nadmiar ciśnienia, szczególnie wtedy, gdy np nie jest używany gaz w domu i ciśnienie w rurociągu zaczyna wzrastać (np w wyniku podwyższenia temperatuty gazu w rurociągu).

  • #8 20 Mar 2012 08:18
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze

    marc07 napisał:
    Przy tej sprawie chciałbym się dopytać także o samą elektrodę - czy ona faktycznie jest napylana jakimś dodatkowym metalem..

    Tak, tytanem.

  • #9 20 Mar 2012 08:25
    marc07
    Poziom 12  

    Cytat:
    marc07 napisał:
    Przy tej sprawie chciałbym się dopytać także o samą elektrodę - czy ona faktycznie jest napylana jakimś dodatkowym metalem..

    Cytat:
    Tak, tytanem.


    Czyli czyszczenie papierem ściernym zapewne spowodowało zniszczenie tej powierzchni.
    A jak zniszczenie tej powierzchni przekłada się na pomiar prądu jonizacji?
    Czy można spodziewać się błędu pomiarowego, który jest znaczący, czy raczej bład ten będzie nieznaczny i nie należy się tym przejmować?

    W instrukcji na elektrodzie w temacie o nazwie "Piec nie odpala" napisane jest aby czyścić papierem ściernym, a teraz jak wiem że jest napylony tytan to wydaje się zasadne aby czyścić ją ........... no właśnie czym?

    Spirytusem, delikatnie CIFem, czy jakimś specjajnyn nieścierającym środkiem, który nie zetrze tytanu?

    Temat zamknę gdy wymienię manometr na reduktorze 1 stopnia, i upewnię się czy to tylko manometr jest uszkodzony czy redutkor. Efekty opiszę w tym wątku.

  • #10 20 Mar 2012 09:03
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze

    marc07 napisał:
    A jak zniszczenie tej powierzchni przekłada się na pomiar prądu jonizacji?
    Czy można spodziewać się błędu pomiarowego, który jest znaczący, czy raczej bład ten będzie nieznaczny i nie należy się tym przejmować?

    W instrukcji na elektrodzie w temacie o nazwie "Piec nie odpala" napisane jest aby czyścić papierem ściernym

    Nie wpłynie to na pomiar prądu, a tylko skróci czas jej życia. Czyszczenie papierem ściernym to błąd. Można to zrobić delikatnie czyścikiem do miedzi, ale to rozwiązanie doraźne. Powinno się wymienić elektrodę na nową.

  • #11 20 Mar 2012 09:30
    marc07
    Poziom 12  

    Cytat:
    Cytat:
    marc07 napisał:
    A jak zniszczenie tej powierzchni przekłada się na pomiar prądu jonizacji?
    Czy można spodziewać się błędu pomiarowego, który jest znaczący, czy raczej bład ten będzie nieznaczny i nie należy się tym przejmować?

    W instrukcji na elektrodzie w temacie o nazwie "Piec nie odpala" napisane jest aby czyścić papierem ściernym


    Cytat:

    Nie wpłynie to na pomiar prądu, a tylko skróci czas jej życia. Czyszczenie papierem ściernym to błąd. Można to zrobić delikatnie czyścikiem do miedzi, ale to rozwiązanie doraźne. Powinno się wymienić elektrodę na nową.


    Bardzo dziekuje za tą cenną informację!

    Jednoczesnie proponuję zmienić zapis w przyklejonym wątku https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic938269.html

    Jeżeli kocioł nie chce zapalić a elektrody zapłonowe podają cały czas iskrę to najprawdopodobniej elektroda jest mocno zabrudzona.
    Należy ją wyczyścić np. papierem ściernym lub mosiężną szczotką drucianą oraz sprawdzić czy jest odpowiednio podgrzewana przez płomień.

  • #12 20 Mar 2012 15:41
    1131673
    Usunięty  
  • #13 20 Mar 2012 21:34
    wawrzeczko_t
    Specjalista - systemy grzewcze

    Walker29 napisał:
    Wartość CO2 w spalinach powinna mieścić się w zakresie 7,5-10,5%(jak nastawić i jakie dokładnie powinny być wartości podaje instrukcja),

    Dla gazu E, a dla propanu ma być 10-12%

  • #14 20 Mar 2012 21:40
    1131673
    Usunięty  
  • #15 20 Mar 2012 21:42
    wawrzeczko_t
    Specjalista - systemy grzewcze

    Dobrze już dobrze. Spokojnie ...

  • #16 20 Mar 2012 22:49
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze

    Walker29 napisał:
    W sumie racja. Analizator i tak nie mierzy co2 tylko tlen. Jego granice napisałem prawidłowo.

    Ale i tak kilka błędów walnąłeś ;)

  • #17 21 Mar 2012 08:27
    marc07
    Poziom 12  

    @Walker29

    Cytat:
    Proponuję o początku zająć się tym tematem gdyż jest tutaj wiele błędnych diagnoz! Użytkownicy, którzy w przyszłości będą mieli podobny problem będą kopiowali błędy autora zapytania.


    1. Elektroda w kotle Vitodens 100-W nie mierzy prądu jonizacji. Jest to tylko elektroda zapłonowa z czujnikiem płomienia( nic nie mierzy).
    2. Ciśnienia gazu nie mierzymy analizatorem.
    3. Ciśnienie na palniku ... - nie wiem co to, prawdopodobnie autor użył złego wyrażenia(chodziło o ciśnienie w układzie c.o.)
    4. Ciśnienia gazu na zasilaniu są dwa:

    Dla gazu płynnego ciśnienie statyczne winno nie przekraczać 57mbar, a ciśnienie dynamiczne w zakresie 36-45.

    5. Analizę spalin robimy przy zamkniętej szczelnie obudowie.

    Wartość CO2 w spalinach powinna mieścić się w zakresie 7,5-10,5%(jak nastawić i jakie dokładnie powinny być wartości podaje instrukcja), ppm CO nie przekracza 100, tlen 4,4-6,6%(z tego wynika zawartość CO2).

    6. Jeśli zawartość CO2 w spalinach miała 7,3% to na bank zwiększenie ilości gazu nie polepszy sytuacji, a wręcz powinna zadziałać odwrotnie(zdaje się, że albo serwis ściemniał, albo autor coś pokręcił - w końcu na wszystkim znać się nie musi)

    7. Skoro elektroda nic nie mierzy możnaby ją czyścić samemu ale co to da skoro nie wyczyścimy kotła?(te elektrody się nie zużywają tak jak w kotle Vitodens 200 czy 300 - info dla wtajemniczonych i posiadaczy).


    Czuje się wywołany do tablicy ... tak więc wyjaśniam....

    Ad1. Być może w tym zakresie coś pokręciłem, ale zauważ że sam nie byłem pewny że ta elektroda moze coś mierzyć, stąd prośba moja w tym wątku aby ktoś to potwierdził. A propo samej elektrody...jak kocioł stwierdza płomień za pomocą tej elekrody? Skoro iskra przekakuje ok 4-5mm to przypuszczam że przy odpalaniu podawane jest wysokie napięcie na elektrodę. Ale jak kocioł sprawdza że płomień się już pali na podstawie tej samej elektrody?

    Ad2.
    Użyłem być może skrótu myślowego. Urzadzenie które miał serwisant było urzadzeniem typu "all in one". Było to jedyne urzdzenie którym badał kocioł więc masz rację - powinienem napisać że nie badał analizatoem, tylko wielofunkcyjnym urządzeniem diagnostycznym (chyba że to się jakoś specjalistycznie nazywa)

    Ad3. Serwisant skontrolował ciśnienie w 2 miejscach widocznych na poniższym zdjęciu. Najpierw poluzował śrubkę z lewej strony regulatora, i sprawdził ciśnienia na wlocie (po pomiarze ją zakręcił), a potem poluzował śrubkę z prawej strony regulatora i zmierzył ciśnienia na wejściu do komory spalania (czyli wylocie z regulatora).
    Vitodens 100-W, błąd F4, problemy z zapłonem i utrzymaniem płomienia

    Ad4. Faktycznie mierzył te dwa ciśnienia tj. statyczne (gdy kocioł nie pobiera gazu i nie grzeje) i dynamiczne sprawdzane w czasie odpalania, pracy i wyłączania. Tu użyłem też skrótu myślowego - powinienem napisać że oba ciśnienia dynamiczne i statyczne były prawidłowe.

    Ad5. Pomiar był wykonywany przy otwartej obudowie kotła. W instrukcji nie ma napisanej informacji ze ma być wykonana przy zamkniętej obudowe. Z czego zatem wynika konieczność pomiaru przy zamkniętej obudowie? Ta obudowa i tak od dołu nie jest szczelna bo przecieć powietrze jest pobierane ze szczelin dolnych kotła.

    Ad6. To co napisałeś w tym punkcie jest dla mnie mocno dyskusyjne, bo
    -po pierwsze w instrukcji serwisowej jest podane że kocił należy wyregulować na watość CO2 równą 8,7% (i taki wyniki widzałem na analizatorze; wynik ten był widoczny dla 1 kreski kotła, przy zwiększeniu mocy nieznacznie rósł)
    -po drugie z tego co mi wiadomo to prawidłowe dobranie składu mieszanki, odbija się w odpowiednim składzie spalin, i przekłada się na właściwa sprawność kotła.

    Ad7. Tu kolego nie doczytałeś chyba początku posta - kocioł od wlotu powietrza, do komory spalania był cały wyczyszczony. Elektroda też była czyszczona, tylko z tego co się dowiedziałem, czyściłem ją chyba w niewłaściwy sposób, bo prawdopodobnie ztarłem napylony na nią tytan.

    Zresztą punkt dotyczący czyszczenia elektrody jest tez opisany w instrukcji -str 26 (cytat poniżej).
    "Wyczyścić elektrodę przy pomocy małej szczotki (nie używać szczotki drucianej) lub papieru ściernego."

    Tyle że jest to tak napisane że mozna to troche niewłaściwie zrozumieć
    Moim zdaniem powinno być napisane bardziej jednoznacznie.

    "Wyczyścić elektrodę przy pomocy małej szczotki lub papieru ściernego. Nie używać szczotki drucianej"

    bo ktoś może zrozumiec to tak...

    "Wyczyścić elektrodę przy pomocy małej szczotki. Nie używać szczotki drucianej lub papieru ściernego"

  • #18 21 Mar 2012 09:07
    1131673
    Usunięty  
  • #19 21 Mar 2012 09:33
    marc07
    Poziom 12  

    Cytat:
    Co do autora [...] Jednakże nie powinieneś tym bardziej zabierać się za cokolwiek sam.


    Kolego ja na co dzień odpwiadam za rurociągi, w których płynie gaz, benzyna i inne niebezpieczne substancje w bardzo dużej fabryce. Nie mam uprawnień do napraw kotłów, ale wiedzę w zakresie bezpieczeństwa, mechaniki i elektroniki jak najbardziej posiadam. Mówiąc w skrócie to nie jestem przypadkowym "Mak gajwerem" tylko zawodowo zajmuję się znacznie bardziej niebezpiecznymi instalacjami. Mi poprostu brakowało urządzenia do kontroli kotła aby go sprawdzić, i trochę ukierunkowanej widzy w zakresie kotłów.

    Ale doskonale rozumiem Twoją troskę - też bym tak napisał, bo grzebanie w kotle przez osoby które nie znają zagrożeń może się skończyć tragicznie, więc nie mam żadnych pretensji.

  • #20 21 Mar 2012 19:39
    wawrzeczko_t
    Specjalista - systemy grzewcze

    marc07 napisał:
    po pierwsze w instrukcji serwisowej jest podane że kocił należy wyregulować na watość CO2 równą 8,7%

    Tak, ale to pisze w instrukcji serwisowej dla kotła na gaz ziemny. Ale jeszcze jest instrukcja dot. przestawienia tego kotła na gaz płynny. A tam jest już mowa o 10-12% CO2. Ale o tym również nie musiałeś wiedzieć. Twój serwisant też nie musiał (aczkolwiek powinien).

  • #21 21 Mar 2012 23:16
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze

    Walker29 napisał:
    Proszę - wymień.

    Walker29 napisał:
    1. Elektroda w kotle Vitodens 100-W nie mierzy prądu jonizacji. Jest to tylko elektroda zapłonowa z czujnikiem płomienia( nic nie mierzy).

    To jak ją czuje, skoro nie mierzy?
    Walker29 napisał:
    3. Ciśnienie na palniku ... - nie wiem co to

    No nie w tym kotle, ale wiesz, co to jest w atmosferyku :)
    Walker29 napisał:
    4. Ciśnienia gazu na zasilaniu są dwa:
    Dla gazu płynnego ciśnienie statyczne winno nie przekraczać 57mbar, a ciśnienie dynamiczne w zakresie 36-45.

    Tu już pojechałeś :) Jest ono jednoznacznie określone: 36-42 mbar, tak jak dla 2E-G20 17-25 mbar
    Walker29 napisał:
    5. Analizę spalin robimy przy zamkniętej szczelnie obudowie.

    Nie wiem jak w tym kotle, ale nie we wszystkich kotłach. Często wykonuje się ją przy otwartej komorze, a sprawdza przy zamkniętej. I to działa :)

    Chyba, że czegoś nie wiem :(

  • #22 22 Mar 2012 10:48
    marc07
    Poziom 12  

    @wawrzeczko_t

    Cytat:
    Ale jeszcze jest instrukcja dot. przestawienia tego kotła na gaz płynny. A tam jest już mowa o 10-12% CO2


    Masz rację kolego!!!
    Są w sumie 2 instrukcje zmiany gazu
    -jedna pokazuje jak zmienić z gazu GZ 50 (bo tak fabrycznie ustawiony jest kocioł) na gaz ziemny GZ 41,5 lub GZ 35
    -druga pokazuje jak zmienić ustawienia fabryczne z GZ50 na Propan LPG
    W instrukcji instalacji jest wskazana dodatkowa instrukcji do regulacji CO2 dla innego gazu - przywołana strzałką niebieską

    Musze teraz zadzwonić do serwisanta i chyba zaprosić go raz jeszcze na poprawkę.

    Vitodens 100-W, błąd F4, problemy z zapłonem i utrzymaniem płomienia

    Vitodens 100-W, błąd F4, problemy z zapłonem i utrzymaniem płomienia

    Vitodens 100-W, błąd F4, problemy z zapłonem i utrzymaniem płomienia

    Dołączam obie instrukcję zmiany gazu - może się komuś przyda

  • #23 24 Sie 2017 10:55
    grzelecg
    Poziom 13  

    U mnie sytuacja była podobna.

    Objawy: kocioł nie wykrywa płomienia, zerowy prąd jonizacji, pętla start-stop i komunikaty błędów "usterka zapłonu".

    Diagnoza: utrata pojemności w kondensatorze zasilającym układ jonizacji z 220nf X2/275V pozostało mniej niż 50nf.

    Kondensator łatwo zlokalizować idąc za przewodem "masowym" od elektrody zapłonowej (z reguły zielono-żółtym).
    W zależności od kotła, kondensator znajduje się w automacie palnikowym przy zaworze gazu lub na płycie głównej kotła.

    Pojemność może być trochę inna w zależności od modelu kotła i producenta.

    Pozdrawiam
    GREGOR

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME