Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Grzana kierownica samochodowa

margraba 19 Mar 2012 21:35 1409 4
  • #1 19 Mar 2012 21:35
    margraba
    Poziom 2  

    Witam.
    Ostatnio chodzi mi po głowie grzana kierownica w samochodzie. Chcę to zrobić poprzez nawinięcie odpowiedniej grubości i długości drutu na kierownicę i obszyciu wszystkiego skórą. Mam do Was pytanie a właściwie prośbę o pomoc w wyliczeniu proporcji długości do grubości drutu, by z 12V uzyskać temperaturę około 30° C. Wiem, że muszę zastosować bezpiecznik, który będzie wyłączał ogrzewanie , kiedy przekroczy zadaną temperaturę, ale nie wiem gdzie w szeregu go wpasować (podejrzewam, że na początku). Nie jestem elektronikiem, ale jak każdy facet coś tam rozumiem i połączyć elementy układanki też potrafię. Od siebie mogę dodać, że całą operację opiszę po montażu i przetestowaniu tego bajeru. Z góry dziękuję za wszystkie podpowiedzi i sugestie.

    0 4
  • #2 19 Mar 2012 21:48
    onepiotr
    Poziom 24  

    Proponuję żeby jednak zajął się tym elektryk. Drut oporowy tej samej długości i grubości może mieć bardzo różne oporności. Jak chcesz dostarczyć zasilanie do kręcącej się kierownicy? W kierownicy musi być czujnik temperatury. ...

    0
  • #3 19 Mar 2012 22:07
    margraba
    Poziom 2  

    Zasilanie poprowadzę na podobnej zasadzie, jak podaje się zasilanie do kręcących się łopat na wirniku w śmigłowcu, czyli na zasadzie szczotek w silniku elektrycznym.
    Co do drutu, to właśnie dla tego napisałem ten temat, by uzyskać pomoc w obliczeniu tych wartości.

    0
  • #4 20 Mar 2012 00:51
    marekzi
    Poziom 38  

    Co do drutu: zacząć trzeba od oszacowania mocy potrzebnej do grzania, stąd wyliczyć prąd I oraz oporność drutu R (I=U/R, P=U²/R). Znając średnicę nawijania, gęstość zwojów wyliczysz ilość zwojów i długość drutu L.
    Zakładając średnicę drutu d obliczysz jego przekrój S=Πd²/4.
    I teraz tablice fizyczne, poradniki - potrzebne są wartości oporności właściwej (rezystancji właściwej) δ dla różnych metali/stopów: miedź, mosiądze, cynk, żelazo, stal nierdzewna, konstantan, chromonikielina, manganin....
    R=δL/S -> δ=RS/L
    Znając L, S oraz δ możesz dobrać taki metal/stop aby dla L otrzymać R; - tu masz pole manewru jeszcze ze średnicą drutu d (S).

    Ale zastanów się czy warto taką "sztukę dla sztuki" robić?
    Wiele problemów:
    - kierownica jest zazwyczaj z pianki poliuretanowej - nie lubi wysokich temperatur, trzeba by czymś odizolować drut grzejny - mata szklana?
    - na kierownicy są duże siły od rąk "ściągających" poszycie (a więc i drut poprzez to obszycie ze skóry) - trzeba ten drut zabezpieczyć/unieruchomić,
    - skóra jest niezłym izolatorem, zaizoluje to ciepło,
    - problemy z doprowadzeniem zasilania (ów komutator),
    - gdzieś na ramionach kierownicy musisz "schować" kable, aby nie były narażone na urwanie (tak jak piszę wyżej o sporych siłach),
    - to tak na szybko, problemów będzie więcej.
    A efekt? - mizerny.
    Nie lepiej włożyć rękawiczki? - zwłaszcza że taki gadżet przydałby się tylko wtedy gdy zimno i rękawiczki to rzecz normalna.

    0
  • #5 20 Mar 2012 07:27
    margraba
    Poziom 2  

    Prawdę mówiąc to jest na zasadzie gadżetu, ale przydatnego, bo otoczenie w samochodzie szybciej się nagrzewa niż skóra, poza tym, kierownica nie ma być gorąca, tylko letnia (to nie kaloryfer) a poza tym nienawidzę prowadzić w rękawicach, bo zdarza się, że kierownica się wyślizguje.
    Tak jak pisałem powyżej, spróbuję zrobić takie grzanie i opiszę to dokładnie dla innych chętnych na taki bajer.
    Dziękuję za podane wzory (mam nadzieję, że dobrze wyliczę, z resztą przed instalacją jeszcze się upewnię) i kilka istotnych uwag, które uwzględnię w "budowie" gadżetu.

    0