Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Parę pytań przed budową automatu do bramy przesuwnej.

cinek13 20 Mar 2012 23:24 4336 10
  • #1
    cinek13
    Level 16  
    Witam. Jako, że mamy już wiosnę a ja mam trochę wolnego czasu postanowiłem zabrać się za budowę automatu do bramy, który chodzi mi po głowie od dłuższego czasu. Przed rozpoczęciem budowy, chciałem się jednak poradzić forumowiczów, którzy się na tym znają. Moja brama to klasyczna 5 metrowa brama przesuwna (nie wie wile taka może ważyć).
    Proszę o poradę odnośnie mocy silnika, myślałem o 24V silniku i mocy 250-350W i przełożenia przekładni, jaki moment obrotowy itp.
    Jeśli ktoś mi może pomóc byłbym wdzięczny.
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    Jerzy Bartnicki
    Level 23  
    Nie znam mocy silnika, ale ja bym sprawdził w gotowych urządzeniach moc zainstalowaną, to powinno być podobne, myślę że oferowane urządzenia w sprzedaży mają pewien zapas..
    Jerzy
  • #3
    mikus1982
    User under supervision
    Mają zapas spory jak nie mają wcale bądź są za słabe.Wszystko zależy od doboru napędu do wielkości i ciężaru bramy.
  • #4
    cinek13
    Level 16  
    Sprawdziłem. Automaty do bram do 400kg maja silniki rzędu 200-250W, natomiast te do 500kg ok. 350W. Ile może ważyć moja brama i jakie przełożenia zastosować?
  • #5
    mikus1982
    User under supervision
    Podaj jej wymiary i rodzaj wypełnienia.
  • #6
    cinek13
    Level 16  
    Wymiary bramy to 4,5 na 1,3 m. Wykonana ze stalowych profili z przykręconymi drewnianymi drankami. Ma ktoś jakieś porady jak to zrobić? :)


    Parę pytań przed budową automatu do bramy przesuwnej. Parę pytań przed budową automatu do bramy przesuwnej.
  • #7
    mikus1982
    User under supervision
    Kupić lepiej napęd gotowy.Szybciej i taniej.
  • #8
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Ja parę uwag praktycznych:
    silniki od wycieraczek nawet 24V są za słabe - mają ok. 150W (no i zębatka odbiorcza przeważnie plastikowa) - za konkretne silniki z metalowymi przekładniami - nawet ze szrotu (Wolumen) czy to 220, czy 24V trzeba dać ok. 200-400 zł (chyba, że autor tematu już jakiś ma). Niezłe są (ktoś na forum już na tym robił) silniki elektrycznego wspomagania kierownicy np. Astra III, Corsa B albo Punto - razem przekładnią ok. 250-400 zł.
    Może pomyśl nad silnikiem 220V - odpada trafo sieciowe dużej mocy, które też swoje kosztuje, a silnik synchroniczny (przeważnie z wbudowanym termikiem) jest z natury odporny na zablokowania i przegrzania - w odróżnieniu od motorka komutatorowego 12/24V palącego się kilkadziesiąt sekund po zablokowaniu. Sam zrobiłem napęd na rewersyjnym silniku od pralki automatycznej (ze spalonym uzwojeniem wirowania - motor za darmo, przy kondensatorku 8 mF - moc ok. 350W - akurat do takiej bramy) sprzężonym z przekładnią od dużej kątówki (spalony wirnik- przekładnia za darmo) - wadą (a może zaletą, bo można odsuwać bramę ręcznie - a brama to nie sejf ani garaż -jak ktoś zechce, to i zamkniętą na klucz przeskoczy) jest brak samoblokowania przekładni, bo jest zębatkowa, a nie ślimakowa.

    Dochodzi jeszcze zębatka, listwa zębata, elektronika... W sumie, jak napisał kolega wyżej - może faktycznie kalkuluje się kupić fabryczny napęd za 8 stówek?

    P.S. U mnie napęd to jest patent na łańcuch rowerowy - za darmo, ale tylko ja wiem, ile musiałem się naprzerabiać i naustawiać, żeby to bezawaryjnie chodziło.
  • #9
    mikus1982
    User under supervision
    Właśnie wiecej zachodu.A tak to kupujesz montujesz i cieszysz się użytkowaniem.
  • #10
    cinek13
    Level 16  
    mikus1982 - to nie jest temat "jak kupić napęd do bramy" tylko jak go zbudować, naprawdę doceniam starania, ale tego typu twoje rady są mi zbędne.

    Udało mi się dostać silnik 24V 350W z momentem 1,4 Nm. Nie pisze na nim natomiast jaki prąd jest do niego potrzebny i co za tym idzie jakie trafo do tego będzie potrzebne. No i jakie przełożenie do zębaki bramy przy tym 1,4 Nm?
  • #11
    mikus1982
    User under supervision
    Kup trafo tzw. "kanałowe" 24V 160VA. Ma duży zapas mocy i nie jeden napęd montowałem na takich.