Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Szpachlowanie i lakierowanie.

klimas89 21 Mar 2012 13:45 4594 12
  • #1 21 Mar 2012 13:45
    klimas89
    Poziom 9  

    Witam kiedys pracowalem jako pomocnik lakiernika jednak tylko przez krotki okres i moja wiedza jest niewielka. Czytalem juz kilka tematow na ten temat ale i tak nie moge dojsc do ladu bo kazdy inaczej pisze wiec zakladam nowy.
    Chce pozbyc sie rdzy na samochodzie. Wszystko wyszlifowalem do golej blachy, polozylem szpachel i teraz moje pytanie... czy szlifowac szpachel na mokro czy na sucho ? bo roznie ludzie pisza. Pozniej jesli chodzi o lakierowanie no to oczywiscie podklad pozniej papierek wodny i jechane. farba i ponownie szlifowanie papierem wodnym no i lakier bezbarwny z tego co my robilismy tyle pamietam. Jednak chcialbym otrzymac jakies fachowe opinie. Jaki podklad powinien byc zeby rdza nie wychodzi no i jakie proporcje zeby nie bylo kaszki?

    0 12
  • Pomocny post
    #2 21 Mar 2012 14:12
    too12
    Poziom 9  

    Co do szpachlówki ja kłade pierwsze warstwy i szlifuje oscylacją na sucho później znowu dokładam szpachlę aż do wytracenia porowatości w szpachli.
    Jeżeli powierzchnia szpachlówki jest już bez porów kończe na mokro drobnym papierkiem ręcznie pod podkład.
    Co do korozji ja stosuje polrust.Po nałożeniu polrustu powierzchnia malowana zczernieje.

    0
  • #3 21 Mar 2012 14:24
    klimas89
    Poziom 9  

    ten polrust stosuje sie przed nalozeniem szpachli ?i co to znaczy szlofowanie oscylacja ?

    0
  • Pomocny post
    #4 21 Mar 2012 14:44
    Cowboy zagrabie
    Poziom 26  

    Zadaniem Polrustu jest wytworzenie tlenkowej warstwy pasywnej, więc bezpośrednio na metal. Jednak jeżeli korozja ma charakter międzykrystaliczny, to nawet Polrust nic nie pomoże. Szpachlówka do wyrównania wgłębień może być szlifowana na sucho papierami 120-180, następnie podkład wypełniający chemoutwardzalny i potem szlifowanie na mokro papierem 320-800. Kolega Too12 użył skrótu myślowego, chodziło mu o szlifierkę oscylacyjną.

    0
  • #5 21 Mar 2012 14:59
    klimas89
    Poziom 9  

    Dzieki Panowie. Jak jeszcze ktos ma jakies rady prosze pisac.

    0
  • #6 21 Mar 2012 15:42
    too12
    Poziom 9  

    Przepraszam oczywiście szlifierka oscylacyjna .A polrust oczywiście jest środkiem który raczej spowalnia proces korozji , ale musze przyznać z własnego doświadczenia że robi to skutecznie , mało tego przy niedokładnym doczyszczeniu korozji wchodzi z nią w reakcje która ją wypiera bądż wygryza w każdym razie tworzy specyficzną powłokę trochę jak szklaną . Ja malowałem ostatnio progi bezpośrednio na polrust ,myślę że będzie rok bez korozji.
    Nakładałem aż trzy warstwy polrustu.We własnym aucie leczony mam błotnik polrustem i musze przyznać ze 7 miesięcy spokoju narazie jest.Bywa jednak tak i widać to przy białym kolorze nadwozia szczególnie że korozja pojawia się z powrotem po około pół roku.Są jeszcze na rynku podkłady okretowe stosowane do malowania kadłubów statków i wiem że moi koledzy tego też używają ale bardziej do konserwacji podwozia , może ktoś coś jeszcze dopowie w tym temacie.

    0
  • #7 21 Mar 2012 15:53
    Cowboy zagrabie
    Poziom 26  

    Lakiery okrętowe są tworzone na bazie żywic epoxydowych w związku z tym, z bardzo dobrą odpornością na agresywne środowisko, oraz czynniki mechaniczne. Wiąże się z tym również utrudniona obrabialność powierzchni, więc po zastosowaniu lakieru epoxydowego, w celu utworzenia powłoki dekoracyjnej, należy nanieść następną warstwę wypełniającego podkładu poliestrowego, który będzie dał się szlifować.

    0
  • #8 21 Mar 2012 16:21
    klimas89
    Poziom 9  

    Cowboy zagrabie napisał:
    Zadaniem Polrustu jest wytworzenie tlenkowej warstwy pasywnej, więc bezpośrednio na metal. Jednak jeżeli korozja ma charakter międzykrystaliczny, to nawet Polrust nic nie pomoże. Szpachlówka do wyrównania wgłębień może być szlifowana na sucho papierami 120-180, następnie podkład wypełniający chemoutwardzalny i potem szlifowanie na mokro papierem 320-800. Kolega Too12 użył skrótu myślowego, chodziło mu o szlifierkę oscylacyjną.



    jeszcze jedno pytanie co do tej wypowiedzi. Podklad wypelniajacy chemoutwardzalny... moze cos blizej na ten temat ?

    Dodano po 3 [minuty]:

    Z tego co pamietam to w tym zakladzie stosowalo sie tylko szpachlowki i nic wiecej scieralo sie wodnym delikatnym papierkiem i tak sie zostawialo

    0
  • #9 21 Mar 2012 17:47
    Cowboy zagrabie
    Poziom 26  

    klimas89 napisał:
    Podklad wypelniajacy chemoutwardzalny... moze cos blizej na ten temat ?

    Dostępny na rynku conajmniej od kilkunastu lat, lakier poliestrowy dwuskładnikowy z dużą ilością wypełniacza, pozwajający na wytworzenie jednorodnej kolorystycznie oraz pod względem twardości podczas szlifowania warstwy, zwany również szpachlówką natryskową.
    Bardzo przydatny szczególnie w przypadku lakierów metalizowanych, pozwalający na równomierne rozłożenie pigmentu bazy i uniknięce wad w postaci pseudo nierówności, szczególnie na kolorach mocno odbijających światło.

    0
  • #10 22 Mar 2012 17:38
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #11 24 Mar 2012 06:51
    Cowboy zagrabie
    Poziom 26  

    krzysztofer5 napisał:

    klimas89 napisał:
    polozylem szpachel
    klimas89 napisał:
    czy szlifowac szpachel
    To słowo podlega odmianie przez przypadki.

    takiego słowa to wogóle nie ma.
    Jest SZPACHLA, czyli blacha do rozprowadzania materiałów lakierniczych o konsystencji ciastowatej.
    i jest SZPACHLÓWKA czyli materiał wypełniający.

    0
  • Pomocny post
    #12 24 Mar 2012 07:33
    Jarosx9
    Poziom 35  

    Co wiocha to obyczaj widzę, więc napiszę tylko raz:
    1. Wyczyścić do gołej blachy - błyszczącej bez rdzy w miarę możliwości
    2. Podkład epoksydowy
    2b. lub opcjonalnie reaktywny
    3. Po reaktywnym obowiązkowo akrylowy dwuskładnikowy
    4. Szpachla według uznania (na sucho szlifowane bo i po co ją robić na mokro skoro max. gradacja to okolice 320 lub nawet mniej)
    5. Opcjonalnie szpachla natryskowa
    6. Podkład wypełniający, akrylowy, dwuskładnikowy (szlifowany na sucho maszynowo lub na mokro ręcznie)
    7. Wierzchnia warstwa - bazowy + klar lub co inne wg uznania.

    Punkt 2b+3 i 5 są opcjonalne. Niektórzy kładą szpachlę bezpośrednio na blachę, w zależności od szpachli i od blachy (rdza była czy czysta) nie jest to zawsze błędem.

    0
  • #13 24 Mar 2012 10:51
    klimas89
    Poziom 9  

    No to wszystko jasne. Dzieki i zamykam temat!

    0