Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Szpachlowanie i lakierowanie.

klimas89 21 Mar 2012 13:45 6265 12
  • #1
    klimas89
    Level 10  
    Witam kiedys pracowalem jako pomocnik lakiernika jednak tylko przez krotki okres i moja wiedza jest niewielka. Czytalem juz kilka tematow na ten temat ale i tak nie moge dojsc do ladu bo kazdy inaczej pisze wiec zakladam nowy.
    Chce pozbyc sie rdzy na samochodzie. Wszystko wyszlifowalem do golej blachy, polozylem szpachel i teraz moje pytanie... czy szlifowac szpachel na mokro czy na sucho ? bo roznie ludzie pisza. Pozniej jesli chodzi o lakierowanie no to oczywiscie podklad pozniej papierek wodny i jechane. farba i ponownie szlifowanie papierem wodnym no i lakier bezbarwny z tego co my robilismy tyle pamietam. Jednak chcialbym otrzymac jakies fachowe opinie. Jaki podklad powinien byc zeby rdza nie wychodzi no i jakie proporcje zeby nie bylo kaszki?
  • Helpful post
    #2
    too12
    Level 10  
    Co do szpachlówki ja kłade pierwsze warstwy i szlifuje oscylacją na sucho później znowu dokładam szpachlę aż do wytracenia porowatości w szpachli.
    Jeżeli powierzchnia szpachlówki jest już bez porów kończe na mokro drobnym papierkiem ręcznie pod podkład.
    Co do korozji ja stosuje polrust.Po nałożeniu polrustu powierzchnia malowana zczernieje.
  • #3
    klimas89
    Level 10  
    ten polrust stosuje sie przed nalozeniem szpachli ?i co to znaczy szlofowanie oscylacja ?
  • Helpful post
    #4
    Cowboy zagrabie
    Level 31  
    Zadaniem Polrustu jest wytworzenie tlenkowej warstwy pasywnej, więc bezpośrednio na metal. Jednak jeżeli korozja ma charakter międzykrystaliczny, to nawet Polrust nic nie pomoże. Szpachlówka do wyrównania wgłębień może być szlifowana na sucho papierami 120-180, następnie podkład wypełniający chemoutwardzalny i potem szlifowanie na mokro papierem 320-800. Kolega Too12 użył skrótu myślowego, chodziło mu o szlifierkę oscylacyjną.
  • #5
    klimas89
    Level 10  
    Dzieki Panowie. Jak jeszcze ktos ma jakies rady prosze pisac.
  • #6
    too12
    Level 10  
    Przepraszam oczywiście szlifierka oscylacyjna .A polrust oczywiście jest środkiem który raczej spowalnia proces korozji , ale musze przyznać z własnego doświadczenia że robi to skutecznie , mało tego przy niedokładnym doczyszczeniu korozji wchodzi z nią w reakcje która ją wypiera bądż wygryza w każdym razie tworzy specyficzną powłokę trochę jak szklaną . Ja malowałem ostatnio progi bezpośrednio na polrust ,myślę że będzie rok bez korozji.
    Nakładałem aż trzy warstwy polrustu.We własnym aucie leczony mam błotnik polrustem i musze przyznać ze 7 miesięcy spokoju narazie jest.Bywa jednak tak i widać to przy białym kolorze nadwozia szczególnie że korozja pojawia się z powrotem po około pół roku.Są jeszcze na rynku podkłady okretowe stosowane do malowania kadłubów statków i wiem że moi koledzy tego też używają ale bardziej do konserwacji podwozia , może ktoś coś jeszcze dopowie w tym temacie.
  • #7
    Cowboy zagrabie
    Level 31  
    Lakiery okrętowe są tworzone na bazie żywic epoxydowych w związku z tym, z bardzo dobrą odpornością na agresywne środowisko, oraz czynniki mechaniczne. Wiąże się z tym również utrudniona obrabialność powierzchni, więc po zastosowaniu lakieru epoxydowego, w celu utworzenia powłoki dekoracyjnej, należy nanieść następną warstwę wypełniającego podkładu poliestrowego, który będzie dał się szlifować.
  • #8
    klimas89
    Level 10  
    Cowboy zagrabie wrote:
    Zadaniem Polrustu jest wytworzenie tlenkowej warstwy pasywnej, więc bezpośrednio na metal. Jednak jeżeli korozja ma charakter międzykrystaliczny, to nawet Polrust nic nie pomoże. Szpachlówka do wyrównania wgłębień może być szlifowana na sucho papierami 120-180, następnie podkład wypełniający chemoutwardzalny i potem szlifowanie na mokro papierem 320-800. Kolega Too12 użył skrótu myślowego, chodziło mu o szlifierkę oscylacyjną.



    jeszcze jedno pytanie co do tej wypowiedzi. Podklad wypelniajacy chemoutwardzalny... moze cos blizej na ten temat ?

    Dodano po 3 [minuty]:

    Z tego co pamietam to w tym zakladzie stosowalo sie tylko szpachlowki i nic wiecej scieralo sie wodnym delikatnym papierkiem i tak sie zostawialo
  • #9
    Cowboy zagrabie
    Level 31  
    klimas89 wrote:
    Podklad wypelniajacy chemoutwardzalny... moze cos blizej na ten temat ?

    Dostępny na rynku conajmniej od kilkunastu lat, lakier poliestrowy dwuskładnikowy z dużą ilością wypełniacza, pozwajający na wytworzenie jednorodnej kolorystycznie oraz pod względem twardości podczas szlifowania warstwy, zwany również szpachlówką natryskową.
    Bardzo przydatny szczególnie w przypadku lakierów metalizowanych, pozwalający na równomierne rozłożenie pigmentu bazy i uniknięce wad w postaci pseudo nierówności, szczególnie na kolorach mocno odbijających światło.
  • #10
    User removed account
    User removed account  
  • #11
    Cowboy zagrabie
    Level 31  
    krzysztofer5 wrote:

    klimas89 napisał:
    polozylem szpachel
    klimas89 napisał:
    czy szlifowac szpachel
    To słowo podlega odmianie przez przypadki.

    takiego słowa to wogóle nie ma.
    Jest SZPACHLA, czyli blacha do rozprowadzania materiałów lakierniczych o konsystencji ciastowatej.
    i jest SZPACHLÓWKA czyli materiał wypełniający.
  • Helpful post
    #12
    Jarosx9
    Level 35  
    Co wiocha to obyczaj widzę, więc napiszę tylko raz:
    1. Wyczyścić do gołej blachy - błyszczącej bez rdzy w miarę możliwości
    2. Podkład epoksydowy
    2b. lub opcjonalnie reaktywny
    3. Po reaktywnym obowiązkowo akrylowy dwuskładnikowy
    4. Szpachla według uznania (na sucho szlifowane bo i po co ją robić na mokro skoro max. gradacja to okolice 320 lub nawet mniej)
    5. Opcjonalnie szpachla natryskowa
    6. Podkład wypełniający, akrylowy, dwuskładnikowy (szlifowany na sucho maszynowo lub na mokro ręcznie)
    7. Wierzchnia warstwa - bazowy + klar lub co inne wg uznania.

    Punkt 2b+3 i 5 są opcjonalne. Niektórzy kładą szpachlę bezpośrednio na blachę, w zależności od szpachli i od blachy (rdza była czy czysta) nie jest to zawsze błędem.
  • #13
    klimas89
    Level 10  
    No to wszystko jasne. Dzieki i zamykam temat!