Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

dane regulacyjne silnika DAX FX105

22 Mar 2012 11:47 15590 22
  • Poziom 1  
    Witam
    Szukam danych regulacyjnych silnika DAF XF105 /460
    Konkretnie chodzi o dane dot luzu do regulacji zaworów silnika ,możliwe że ktoś z Państwa dysponuje takimi danymi ,więc byłbym wielce zobowiązany o udostępnienie mi takich informacji

    pozdrawiam
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    Zimny in 0,5 out 0,7
    ciepły in 0,5 out 0,55
    kontra śruby reg.- 64Nm
    nadmiar wtrysku: banjo M10-30Nm, zawór na bloku M14-50Nm.
  • Pomocny post
    Specjalista - DAF Trucks
    jeżeli po regulacji zaworów auto zaraz, niemalże od razu " rozklekota" się na zaworach ( znowu duże luzy), to przeżegnaj się.Silnik trzeba wyjąć, wałek + wszystkie popychacze rolkowe do wymiany.Wada fabryczna pewnej serii silników.Rolki w popychaczach się rozlatywały wskutek wady produkcyjnej.
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Kris mam do Ciebie pytanie - jako speca od DAFa - w CF i XF nowszych czujniki zużycia klocków nie są podłączone do EBSu lecz idą do kabiny. (Są dwuprzewodowe oporowe). Głównie chodzi o mi gdzie znaleźć jakieś schematy pod te auta, a może coś masz w swoich zasobach. Jak bym miał rozpiskę na kostkach do kabiny to bym jakoś miernikiem sprawdził, ewentyalnie doregulował - gdy się naprawia docisk, wtedy wartości się rozbiegają.
    Od starszego DAFa coś tam mam, ale w tamtych klocków nie sprawdzano.
    Uniwersalny tester nie widzi klocków, ani w EBS, ani w VIC,
  • Pomocny post
    Specjalista - DAF Trucks
    Wiem o co Ci chodzi, poszukam w schematach instalacji to dam ci cynk na pm.Do LF-a lokalizację przewodu znam na pamięć, natomiast co do CF-a i XF-a muszę poszukać.

    Z obwodem zużycia klocków jest jakaś dziwna sprawa.Komputer servisowy też nie ma opcji sprawdzenia statusu obwodu czujników klocków, a więc jedynym miarodajnym punktem odniesienia jest patrzenie czy warning light jest na desce czy go nie ma.A przecież ten komunikat powinien być jakoś monitorowany przez komputer diagnostyczny, jako typowa , obsługowa funkcja w systemie.
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Dziękuję za zainteresowanie i proszę autora postu "scania r" a kliknięcie przycisku pomógł dla kolegów za informację.
  • Poziom 14  
    Gdzieś przeczytałem że luzów zaworowych w dafie 105 nie ustawia się na mijankę. Wiec jak najlepiej ustawić luzy zaworowe i jaki powinien być skok dzwigienek.

    Pozdrawiam
  • Specjalista - DAF Trucks
    Tak to prawda, istnieje procedura gdzie przy jednym położeniu wału korbowego ustawiasz dwa cylindry na raz.Punktem odniesienia są znaki na przednim kole wału korbowego (3 kreski co 120 stopni względem wskazówki po prawej stronie silnika (pod pompą wody).
    W XF 95 DEB sie regulowało, w XF105 już nie reguluje się DEB-ów.
    Skoków dźwigienek (w znaczeniu max. skoku krzywki) i luzów też już nie pamiętam ale jest to gdzieś tutaj na forum powtarzane-poszukaj.
  • Poziom 14  
    Pytanie odnosnie luzów zaworowych ssących. Je się ustawia tylko na znakach?

    Dlaczego pytam . Ponieważ po odkręceniu pokrywy zaworów niektóre ssące mają luz ponad 3mm i nie wiem jak to powinno być. Wyglada na to ze luz jest tez regulowany hydraulicznie. czy jest dopuszczalne takie 3mm bez patrzenia na znaki tylko odkrecona pokrywa.
    I nie wiem za co najlepiej kręcić wałem? za koło pasowe nie chce ruszyć aby śrubek nie ukrecić.
  • Specjalista - DAF Trucks
    luz 3mm z pewnością świadczy o usterce popychaczy rolkowych.
    Będziesz mieć szczęście jak obędzie się tylko na wymianie popychaczy gdyż w 90% przypadkó od razu zużywają się też krzywki wałka rozrządu.
    Największy luz jaki może wystąpić na dźwigienkach to ten jaki jest wymagany czyli 0.5mm.Większy nigdy nie będzie - bez względu na położenie wałka no chyba, że masz usterkę.
    W silniku XF nie ma regulacji hydraulicznej - jest mechaniczna natomiast olej wypływa z otworka w punkcie styku dźwigienki i zaworu tylko dla smarowania i wyciszenia pracy bo pomimo prawidłowego luzu czyli 0.5 i 0.7 może być troszeczkę głośny. Zawory regulowane są manualnie.
    Możliwe, że mylisz to z elektrozaworami od hamulca silnikowego DEB, ale te uruchamiają tylko dźwigienki wydechowe i nie są regulowane tak jak w XF95 (silnik XE).
  • Poziom 14  
    Dziwnym jest to ze na każdym cylindrze jest taki luz. jest to luz na dużych podwójnych spreżynach wiec to jest chyba ssący tak. i jak sprawdzić te popychacze.
  • Poziom 14  
    czy taki luz jest dopuszczalny jak na filmie. jest to pokazane od razu po zdjęciu głowicy bez ustawiania wału na znaki. czy luz się zmniejszy jak ustawie na znakach.?

    Posiada ktoś jakiś plik informujacy nas o ustawieniach rozrządu jak to powinno sie wykonać od A do Z.

    tutaj film :
    <iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/0w0zVxZINlk" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

    https://youtu.be/0w0zVxZINlk

    Pozdrawiam
  • Specjalista - DAF Trucks
    Taki luz nie jest dopuszczalny w silniku MX.
    Można ustawiać według znaków na przednim kole pasowym i punkcie odniesienia obok modułu olejowego ale nie pamiętam dokładnie kolejności.Ta metoda pozwala po prostu zaoszczędzić czas.Jeżeli nie znasz tego dokładnie to ustawiaj tradycyjnie tzn. odsłaniając okienko w obudowie koła zamachowego od spodu.Na obwodzie koła zamachowego są 4 znaki tzn 1 6, 2 5, 3 4 oraz OT. znak 1 6 oznacza, że tłoki na cylindrach 1 i 6 są w GMP. Jak ustawisz ten znak i np na 6 cylindrze zawory przekrywają się to wiadomo, że na 1 jest sprężanie itd.Kolejność zapłonów to tradycyjnie 1-5-3-6-2-4
    Wystarczą dwa pełne obroty wału aby przejść przez wszystkie zawory bo w przeciągu 2 pełnych obrotów każdy z tłoków ma swój suw sprężania.Ramienia wykorbienia są rozstawione co 120 stopni.
    Powyższa metoda daje 100% pewności że będą ustawione prawidłowo ale jest bardziej pracochłonna niż metoda rekomendowana przez DAF-a gdzie regulujesz dwa cylindry na raz przy jednym położeniu wału korbowego.
    Napomnę tylko, że było to coś takiego iż przy ustawieniu pierwszego znaku na kole pasowym tłoki na 1 i 6 są tuż po swoim GMP natomiast tłoki 2 i 5 są tuż przed swoim GMP. W tej pozycji na obydwu cylindrach krzywki będą już w takich położeniach gdzie można już regulować zawory (rolki popychaczy są już w kontakcie z kołem podstawowym krzywki a wiec nie są już na wzniosach krzywek - taka jest geometria krzywek)-aczkolwiek nie bierz tego jako wskazówka bo nie pamiętam dokładnie jak to było.To pozwala wyregulować wszystkie zawory przy 3 rożnych pozycjach wału a wiec daje to oszczędność czasu - wystarczy jeden pełny obrót wału i nie trzeba wchodzić pod auto patrząc w okienko.
    Moja rada: Ustaw zawory według wskazówek jak w poście (0.5mm i 0.7 mm na zimnym) i przejedź się (najlepiej z obciążeniem).
    Ostudź silnik i sprawdź powtórnie.
    Jak luzy będą z powrotem w cały świat to masz problem z popychaczami rolkowymi - częsta usterka w silnikach wyprodukowanych do 2009 roku wskutek wady produkcyjnej powstałej w fabryce silników MX, a mianowicie maszyna która obrabiała szklanki zasilana była sprężonym powietrzem.Inna maszyna ustawiona obok również zasilana była sprężonym powietrzem i miała ona okresowo tak duże zapotrzebowanie na sprężone powietrze iż ta, która produkowała szklanki po prostu nie miała wystarczającej ilości sprężonego powietrza aby prawidłowo produkować szklanek - co poniekąd tłumaczył mi kiedyś Jeffrey Corstanje, Product improvement engineer z DAF Trucks.
    W DAF-ie raz ustawione zawory normalnie wystarczają na wieki - dosłownie, bo luz zasadniczo nie zmienia się prawie wogóle na przestrzeni 300-500tyś km.
    (oczywiście prawidłowo eksploatowany, przy używaniu dobrych paliw a nie chrzczonych, nie przegrzewany jazdą przy zabitej chłodnicy itd).
  • Poziom 14  
    Trochę się nie możemy zrozumieć.

    Mam na kole zamachowym znak 5.2 czyli 5 i 2 są w GMP 5 się przekrywa czyli ustawiamy na 2 wydech na 0.7 to jest jasne.
    A moje pytanie jest takie jak przekręce trochę dalej wałem to już na tym 2 cylindrze robi się taki luz jak na filmiku ok 3 mm. Czy tak ma być?
  • Poziom 14  
    znak na kole 2i5 ustawiam 2 na 0.5 przekrecam na 6i1 to wtedy na 2cyl. mam 3mm luzu tak ma być? jak znów ustawie na 2i5 to 2 ma 0.5mm czyli ok.
    nie wiem czy tak ma się zwiększać do 3mm
  • Poziom 13  
    Prawdopodobnie tak jest.Ja spotkałem się z tym w silniku E-tech oraz Iveco Stralis.Czyli nie ma się czym przejmować.
  • Poziom 32  
    Jeśli kolejność zapłonu jest- 153624- to, jeśli na kole zamachowym masz ustawiony znak np, 25 to interesują cię tylko cylindry 2 i 5 , w zależności na którym jest przekrycie zaworów np. cyl. 2 , to regulujesz zawory a cylindrze 5, nie komplikuj sobie roboty.
  • Poziom 14  
    Czy jeśli daf 105 410 przy 90km/h ma 1350obr to może dużo palić przez to i być słaby?
    Automat 2008rok
  • Poziom 8  
    Witam,czy moglby ktoś udostępnić dane regulacyjne do silnika Euro 6, mx13,konkrotnie chodzi mi o luz zaworowy,czy ustawia się tak jak w xf 105?z góry dziękuję.
  • Poziom 8  
    Dzięki kolego za wrzutkę. Chciałbym się zapytać czy miał może ktoś taki przypadek jak u mnie.Natomiast z danych wynika że luz zaworowy na wydechu powinien być 0,7 zimny i 0,55 ciepły.Jako że borykam się od dłuższego czasu z głośną pracą silnika tknęło mnie żeby to sprawdzić i ku mojemu zdziwieniu na ciepłym silniku był luz na wydechu ok. 0,65 chociaż nie tak dawno była regulacja na zimnym.Moje pytanie,;Czy moze miec wplyw na taki luz dźwignia zaworowa lub moze sam hamulec MX lub jego cewka? Miał ktoś może przypadek żeby klawiatura ulegla uszkodzeniu na skutek wyeksploatowania lub któras z jej elementu?