Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Attiny48 powoduje palenie stabilizatora

24 Mar 2012 14:21 2453 23
  • Poziom 20  
    Witam,

    projektuje układ sterownika inteligentnych schodów, ale mam problem ponieważ już spalił mi się drugi mikrokontroler ATtiny48. W załączniku schemat.

    Attiny48 powoduje palenie stabilizatora

    Nie wiem co tam jest nie tak, ogólnie na tym schemacie jest moduł zasilania (stabilizator), mikrokontroler, gniazdo programatora, wyjścia na podpięcie lampek (przez klucze tranzystorowe, lampki to 4xLED + rezystor dopasowujący napięcie) oraz wejścia na czujniki i regulator jasności (fotorezystor+potencjometr) oraz drugi potencjometr do ustawiania długości świecenia.

    Podpiąłem na początku do wyjść led wyświetlacz 7-segmentowy ze wspólną anodą zasilany wyprowadzonym napięciem przez opornik 500Ohm, żeby sprawdzić, czy w ogóle układ działa i testować odczytywane wartości analogowe z potencjometrów.

    I wszystko działało do jakiegoś czasu, kiedy to nagle przy którymś włączeniu układ się nie uruchomił, sprawdziłem i okazało się że stabilizator pokazuje dwa razy większe napięcie niż powinien. Myślałem że gdzieś zrobiło się zwarcie i wymieniłem mikrokontroler i stabilizator, ale sytuacja się powtórzyła, a już uważałem żeby nic się nie zwarło.

    Czy mam jakiś błąd w schemacie? Co jest nie tak?
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Poziom 38  
    Może to wszystko pobiera za dużo prądu ?
  • Poziom 42  
    Jakie napięcie podajesz na wejście tego stabilizatora ?
  • Poziom 20  
    Póki co jest tam tylko podłączony ten wyświetlacz 7-segmentowy standardowy czerwony i nic więcej. Stabilizator jest na 800mA więc chyba jest aż nadto wystarczający póki co.

    Napięcie na wej. to 12V z zasilacza. Napięcie jest stałe sprawdzałem na oscyloskopie.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Poziom 42  
    motorolae365ok napisał:
    Napięcie na wej. to 12V z zasilacza. Napięcie jest stałe sprawdzałem na oscyloskopie.


    A sprawdziłeś w nocie PDF tego stabilizatora LM1117-3.3 jakie on może mieć maksymalne napięcie wejściowe ? Zamiast oscyloskopem sprawdź multimerem zwykłym jakie jest to napięcie i czy na pewno 12V a nie np 16V?

    Przecież przede wszystkim to jest stabilizator LDO - więc na wejściu najlepiej byłoby podawać nie więcej niż 6V (wtedy pracowałby najlepiej)

    Tymczasem ty podajesz 12V jak piszesz - ale czy jesteś w 100% pewien że masz zasilacz STABILIZOWANY 12V ? czy tylko napięcie wyprostowane ? Bo w trzym drugim przypadku to zwykle napisane jest na takim zasilaczu 12V a jak zmierzysz woltomierzem to będziesz miał 15-16V .... a to już jest prawie graniczne napięcie dla tego stabilizatora .... Nie mówiąc już o tym, że robisz gigantyczny spadek napięcia i będzie się on grzał niemiłosiernie.

    Dlatego albo zmień go na jakiś LM317 z regulacją napięcia albo jakąś przetworniczkę - to byłoby najlepsze z najlepszych rozwiązań. Mógłbyś dawać wtedy na wejściu od 8 do 30V i zawsze byłoby dobrze ;)
  • Poziom 20  
    Na razie korzystam z takiego regulowanego zasilacza, sprawdzałem multimetrem jest równe 12V, no może 12,05V ale to chyba dopuszczalne odchylenie. Mogę przestawić na 6V.

    Czyli schemat jest ogólnie dobry? Te podłączenie wyświetlacza 7-segmentowego tez nie jest przyczyną uszkodzeń?
  • Poziom 11  
    W datasheet jest napisane że maksymalna różnica między napięciem wejściowym a wyjściowym dla tych stabilizatorów to 1,3V ;) Dlatego radzę Ci zastosować jeszcze jeden np. 7805 aby tamten mógł dobrze pracować albo jak kolega wyżej napisał zastąpić stabilizatory przetworniczką.
    Z resztą te 1,3V to jest dla pełnego obciążenia - 1A, bo przy 100mA to jest już tylko 1V.
  • Poziom 20  
    Ok, akurat miałem L7805, więc dałem go zamiast tego LM1117, teraz napięcie zasilania wynosi 4,9V. Napięcie wejściowe ustawione na 6V. I póki co działa.

    Tylko jeszcze jedna ważna rzecz. Zaprogramowałem układ, tak aby co sekundę włączała się i wyłączała jedna dioda z tego wyświetlacza. I zmierzyłem napięcie za stabilizatorem. Jak dioda nie świeci to jest 4,9V a jak świeci to spada do 4,3V. Dioda jest podłączona do zasilania (5V) przez opornik 150Ohm, a druga nóżka do wyjścia led na płytce (wg schematu, czyli wyjścia klucza tranzystorowego zwierającego do masy w stanie aktywnym).

    Czy to normalne że to tak obciąża?
  • Poziom 38  
    Bo z kolei LM78L05 musi mieć na wejściu min. 7V aby na wyjściu było 5V.
  • Poziom 30  
    Nie wiem jaką diodę tam masz ale 150 om to trochę mało mi się wydaje (dla zwykłej diody to prąd prawie maksymalny). Osobiście przy sygnalizacji dla zwykłej diody przy 5V daje jakieś 800-1000om, a dla super jasnej nawet 5-10k i jest wystarczająco.
  • Poziom 20  
    Hmm to jest standardowa dioda z wyświetlacza 7-segmentowego. Liczyłem to tak:
    Napięcie zasilające: 5V
    Dioda: 20mA, 2V
    Na oporniku musi się odłożyć 3V, przy prądzie 0.02A ze wzoru R=U/I = 3/0.02 = 150 Ohm
    Gdzieś się pomyliłem?
  • Poziom 30  
  • Poziom 20  
    Dlatego mam je podłączone (te diody, później będą tam lampki: 4xLED) przez klucz tranzystorowy.

    Czyli mam podnieść zasilanie?
  • Poziom 25  
    Matracz napisał:
    W datasheet jest napisane że maksymalna różnica między napięciem wejściowym a wyjściowym dla tych stabilizatorów to 1,3V ;) Dlatego radzę Ci zastosować jeszcze jeden np. 7805 aby tamten mógł dobrze pracować albo jak kolega wyżej napisał zastąpić stabilizatory przetworniczką.
    Z resztą te 1,3V to jest dla pełnego obciążenia - 1A, bo przy 100mA to jest już tylko 1V.


    Napięcie 1.3V to napięcie dropout i wcale to nie znaczy że przy napięciu wyjściowym 3v3 napięcie wejściowe może być jedynie 1.3V większe - a wręcz przeciwnie układ przy napięciu wejściowym mniejszym niż 4,6 nie będzie działał prawidłowo.
    Maksymalne napięcie wejściowe dla tych układów to 15V.
  • Poziom 20  
    Skoro tak to dalej nie znajduję przyczyn przepalenia uC i stabilizatora. Nie chcę żeby kolejny układ się spalił. Czy są jakieś nieprawidłowości w schemacie?
  • Poziom 30  
  • Poziom 20  
    Płytkę już sprawdzałem kilkakrotnie, nie ma zwarcia na pinach uc ani do masy ani do vcc, ani też do pozostałych pinów. Nie wiem czemu tak się dzieje, przecież tam nie ma nic skomplikowanego.
  • Poziom 27  
    Zasil 7805 bezpośrednio z zasilacza napięciem 8V.
    Za 7805 daj większy kondensator np 500uF.
    Wywal to D1 na którym jest tylko spadek napięcia a w twoim układzie nic nie daje, no może zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniem zasilania.
    Wyświetlacz podłącz przez rezystory 1k.
    Uruchom układ.
    Po kilkunastu sekundach dotknij 7805 i sprawdź temperaturę.
    Jeśli będzie gorący, zmierz prąd amperomierzem.
    Odłącz wyświetlacz i uruchom układ.
    Dowiesz się wtedy co powoduje takie obciążenie.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 42  
    Dokładnie jak pisze kolega majeranek53 ;)

    7805 będzie się już grzał - ba! nie grzał a robił za piecyk przy prądzie >= 100mA (więc to niewiele). Dlatego jeśli prądy nie są duże to warto zostać przy stabilizatorze LDO tyle że napięcie wejściowe zwiększyć np o 1V od wymaganej różnicy spadku. Czyli jak pisałem wyżej dla 3,3V na wyjścu, podać na wejście 5-6V .....

    albo przetworniczkę sobie zrobić - coś w stylu:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2039070.html

    ale jest też wiele innych scalaków - może wystarczyć nawet na tym: LM2674 i już będzie wszystko SUPER ;)
  • Poziom 27  
    A może multipleksowanie, dla zmniejszenia prądu?
  • Poziom 20  
    Wieczorem zmierzę te prądy.

    @arktik1 - ale na razie mam 1 diodę z wyświetlacza i takie spadki napięć, więc nie ma gdzie tutaj zrobić multipleksowania
  • Poziom 27  
    Sam Attiny48 nie może powodować takiego obciążenia, chyba że jest uszkodzony.