Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Uniden 520 XL + LEMM AT-72 MAGNUM + autobus Volvo

24 Mar 2012 14:38 6281 13
  • #1
    User removed account
    User removed account  
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    mulek
    Level 26  
    Promiennika nie zaczepiaj, jeżeli było dobrze to musi pracować, przejrzyj mocowanie anteny czy nie ma korozji, sprawdź kabel czy nie jest uszkodzony (wtyczka, mocowanie w uchwycie anteny). Zmierz cewkę w antenie czy nie puścił zgrzew.
  • #3
    User removed account
    User removed account  
  • #4
    mulek
    Level 26  
    Oplot kabla jest podłączony prawidłowo, łączy z uchwytem antenowym? Sprawdź omomierzem. Masę możesz podpiąć stać się nic nie stanie.
  • #5
    SP5ANJ
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Witam.
    szakal329 wrote:
    2) Dokonałem pomiaru swr MIERNIK SWR K-PO 171 i jest bardzo wysoki ok 2,8-3.0 na kanale 1,20,40. gdy masa była podłączona do obudowy autobusu oraz 4-5 na kanale 1,20,40 gdy odłączyłem masę od autobusu. Pytanie czy trzeba podpiąć masę do autobusu?

    Tak naprawdę to chodzi tutaj o przeciwwagę w.cz. dla takiej anteny.
    Aby nie "gmatwać" w głowie - możesz przyjąć, że im lepiej podłączona jest masa (GND) pojazdu tym lepiej.

    Quote:
    Cały zestaw działał dobrze przez jakiś rok a od miesiąca mam problem. Co zrobić z tak wysokim SWR skrócić promiennik czy wydłużyć??

    Jak widać winowajcą jest sama antena lub kabel koncentryczny.

    Proste a skuteczne rozwiązania to :
    - rozebrać główkę gdzie wchodzi promiennik i polutować druty cewki dopasowującej w środku
    - koniecznie sprawdzić czy nie przetarł się lub zwarł się kabel koncentryczny (środek z oplotem)
    - wymienić antenę na nową jeżeli nie masz zdolności lutowania


    Pozdrawiam.
  • #6
    gregorio27
    Level 31  
    Wyrzuć tą antenę, zapnij Lema AT-1200, minimalnie skoryguj długość promiennika, skasuj i zapomnij o problemie. AT-72 rozbierz na czynniki pierwsze a dowiesz się w czym problem. Z tą dodatkową masą to jest różnie, musi być poprowadzona tak by stanowiła PRZECIWWAGĘ dla anteny a nie tylko fizyczne połączenie. Miejsce montażu wybrane nieprzypadkowo, nawet nie myśl o dachu tego pojazdu! lub innym miejscu by antena wystawała poza najwyższy punkt autobusu. Pomyśl dlaczego.
  • #7
    User removed account
    User removed account  
  • #8
    rogal0673
    Level 11  
    Ad. pytanie nr 3)
    Przy nadawaniu powinny się zapalić wszystkie cztery diody ta SR/F czerwona także. W tym przypadku pokazują siłę wysyłanego sygnału. W przybliżeniu:
    1 zapalona dioda = s3
    2 dioda = s6
    3 dioda = s9
    4 ta czerwona s9+30
  • #9
    c2h5oh
    Moderator
    rogal0673 wrote:
    ...Przy nadawaniu powinny się zapalić wszystkie cztery diody ta SR/F czerwona także. W tym przypadku pokazują siłę wysyłanego sygnału. W przybliżeniu:
    1 zapalona dioda = s3
    2 dioda = s6
    3 dioda = s9
    4 ta czerwona s9+30


    Skali "S" nie stosuje się do określania poziomu mocy nadajnika.
    Ta skala określa poziom napięcia w.cz na wejściu odbiornika. Dla S9 jest to 50 µV (mikrowoltów). Tak więc nie łącz skali "S" z nadajnikiem.

    :arrow: szakal329 Przy prawidłowo zestrojonej antenie podczas nadawania powinny się świecić wszystkie diody.
    Oczywiście pod warunkiem. że ktoś nie "przeskalował" wskaźnika kręcąc w radiu czym popadnie.
    Jeżeli chcesz być pewien poprawności wskazań to przyłącz do wyjścia miernik mocy w.cz. z obciążeniem 50Ω i zobacz czy przy 4 watach zapalają się wszystkie diody.
  • #10
    User removed account
    User removed account  
  • #11
    gregorio27
    Level 31  
    Quote:
    Ponieważ do radia CB musiałem zastosować przetwornice 24/12V , czy to jest różnica, masa autobusu 24 V? a masa za przetwornicą 12V ?
    Ojoj, ma kolega multimetr? Masa przetwornicy (-) WE i WY jest zwarta a więc "masa" radia ma potencjał "obudowy" autobusu.
  • #12
    sp3hbf
    Level 15  
    Kolego antena AT-72 jest dobrą anteną jednak fatalnie niezabezpieczona przed wodą,jeżeli masz taki efekt to rozbierz antenę, zobacz jak wygląda przewód (cewka)jeżeli jet przypalona od dołu to drut jest do wymiany.Natomiast jeżeli drut jest w całości(izolacja)jest ok to rozwiń cewkę wyczyść dokładnie rdzeń i tam gdzie była zgrzewana przylutuj nawiń ją ponownie,powinno być 30,5 zwoja i zmontuj.Zabezpiecz promiennik taśmą izolacyjną i na taśmę jeszcze koszulka termokurczliwa wówczas nie będzie się dostawała woda. Masa od autobusu jest obowiązkowa wtedy bierz się za strojenie.Życzę powodzenia przy remoncie .Pozdrawiam Rysiek.
  • #13
    User removed account
    User removed account  
  • #14
    Driver-
    Level 38  
    Cewka powinna mieć tyle zwoi ile miała i dokładnie tak samo nawinięta. Jeśli nawiniesz mniej zwoi niż było będziesz musiał przedłużyć promiennik, a z gumy nie jest więc go nie rozciągniesz, będzie trzeba sztukować lub go wymienić na dłuższy. Natomiast liczbę zwoi w cewce większą o 1 czy 2 zwoje zawsze można skompensować skracając promiennik. Moim zdaniem niepotrzebnie cewkę rozbierałeś, a jeśli po rozebraniu stan zgrzewów był dobry to jaki był sens wymiany drutu. Tym bardziej że:
    szakal329 wrote:
    Faktycznie na mocowaniu anteny była korozja i nie było połączenia. Papierem ściernym usunąłem rdze i teraz jest obwód tzn. jak sprawdzam ciągłość obwodu multimetrem to od promiennika do złącza do radia obwód jest.
    Czyli końcówka środkowa wtyczki miała połączenie przez żyłę środkową kabla z promiennikiem, natomiast obudowa wtyczki ma mieć połączenie przez ekran kabla z podstawą anteny. Podstawa anteny musi mieć dobry styk z masą (nadwoziem). Oprócz złych styków w podstawie anteny przyczyną zwiększonego SWR może być zaśniedziały kabel koncentryczny, jeśli tak jest należy bezwzględnie wymienić kabel na nowy. Inaczej nie zestroisz anteny, a przecież antena wcześniej zamontowana w tym miejscu pracowała poprawnie. Zalutuj cewkę w tych samych miejscach w których wcześniej były zgrzewy. Złóż całą antenę, kabel podłącz (polutuj) tak aby ekran miał połączenie tyko z podstawą, a żyła środkowa tylko z promiennikiem. Załóż wtyczkę zwracając uwagę aby nie zrobić zwarcia pomiędzy ekranem i żyłą środkową. Zamontuj antenę w miejscu gdzie była i sprawdź reflektometrem SWR. Długość kabla ma być taka aby można było swobodnie połączyć antenę z radiem. Jeśli antena nie daje się zestroić gdy kabel łączący radio z anteną ma 3m to z innymi długościami też jej nie zestroisz. Kabel to tylko linia łącząca radiotelefon z anteną, a zestrojenie anteny nie zależy od jego długości. Spróbuj dostroić antenę wysuwając lub wsuwając promiennik. Nie przejmuj się jeśli SWR nie osiągnie upragnionej przez niektórych 1, SWR=1,5 jest spoko a nawet przy 2 nic się nie stanie radiu i nawet nie poczujesz różnicy w odbiorze czy nadawaniu.