Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Klimatyzator electra - jak znaleźć dziurę

satanistik 24 Mar 2012 16:20 3867 12
  • #1
    satanistik
    Level 27  
    Witam
    Klimatyzacja dość leciwa (ok 15lat). Przetarciu uległa kapilara ocierając się o większą rurkę. Po zalutowaniu obu rurek i zrobieniu próżni fachowiec stwierdził że dalej jest drobna nieszczelność i zaniechał naprawy. Gdzie można szukać hipotetycznej usterki? Jak najlepiej sprawdzić szczelność/ewentualne usterki obiegu?

    Klimatyzacja jest na czynnik R22, mam inny klimatyzator (tylko cześć zewnętrzną z kompresorem i skraplaczem), czy istniała by teoretyczna możliwość aby pozostawić oryginalny parownik i sterownik a zmienić tylko jednostkę zewnętrzną?
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Helpful post
    #2
    stanislaw1954
    Level 43  
    Jeśli to był fachowiec ,to mógł zaproponować napełnienie instalacji azotem, a następnie sprawdzenie jej pod ciśnieniem(mydło,lub nowsze środki).
  • Helpful post
    #3
    raven155
    Level 14  
    Najczęstszym miejscem nieszczelności są połączenia skręcane. Jeśli jedyną usterką jest nieszczelność to trzeba ją po prostu znaleźć. Sposoby są różne od wykrywaczy elektronicznych, przez barwniki uv, aż po nabicie klimatyzacji azotem i spryskiwanie rurek "wodą z ludwikiem". Oczywiście zdarzają się nieszczelności, których naprawa jest mało opłacalna.

    Co do podmiany jednostki zewnętrznej, jeśli zgadza się moc i sterowanie obu jednostek to teoretycznie nie powinno być problemu. Warto zwrócić też uwagę na czynnik chłodniczy. R22 współpracował zapewne z olejem mineralnym, nowsze klimatyzatory pracują na estrowym. Mieszanie jest niewskazane, a w jednostce wewnętrznej na pewno jakaś ilość pozostała.

    Nie podważając kompetencji fachowca zapewne zaniechał naprawy bo zajęła by mu zbyt wiele czasu stając się nieopłacalną ;).
  • #4
    satanistik
    Level 27  
    Konsultowałem się ze znajomym z branży i stwierdził że w jednostce wewnętrznej jest jakiś zaworek od regulacji ciśnienia. Podobno zaworek ten może nie współpracować z innym czynnikiem. Dodatkowo po rozszczelnieniu układ mógł zawilgotnieć co nie wróży mu nic dobrego. Postaram się spróbować z azotem i zobaczymy.
  • Helpful post
    #5
    Chris_W

    Level 38  
    Fachowiec zrezygnował, bo według prawa powinien zrezygnować!
    Czynnik r22 i wszelkie uszkodzone instalacje z tym czynnikiem, są traktowane jako odpad niebezpieczny - tyle powinno być w tym temacie ;)
    "Zaworek regulacji ciśnienia" nie występuje w tym urządzeniu, skoro sam napisałeś że "przetarła się kapilara", która jest tanim odpowiednikiem takiego zaworku.

    Teoretycznie (bo o terię pytasz), jeśli druga jednostka zewn. jest na r22 i ma podobna moc to możesz je połączyć (patrz pt 1 tej wypowiedzi). Pozostanie kwestia freonu, czy nie za mało (jedn. zewn powinna mieć w sobie czynnik, o to przecież odpad i to kontrolowany więc problem z kupnem), oraz połączenia elektrycznego (jeśli oba urządzenia są typu on/off, to nie widzę przeszkód w podłączeniu elektrycznym).
    Nieszczelności w takich starych urządzeniach to temat rzeka:
    - zacznij od wentylków - do wymiany. Często uszczelka "parcieje" i jak fachowiec do starocia podłącza manometr, to potem wentyl w urządzeniu przepuszcza, mimo nakrętek ubytki są.
    - jeśli instalacja pracowała 15 lat i połączenia skręcane nie były ruszane, to je na początek zostaw nie ruszane.
    - zawory serwisowe (tam co sie imbus wsadza) sprawdzić czy nie przepuszczają gazu jeśli tak to uszczelnić nakrętkę, jeśli ucieka mocno, to wymienić zawór lub wyrzucić urządzenie.
    - miejsca lutowane - jak lutowano kapilarę to możliwe że gdzieś za mocno odgięto jakąś rurkę i któryś lut puścił, może lut na kapilarce.
    - sprawdzenie ciśnienia pod kątem prawidłowego obiegu czynnika - rozumiem że fachowiec sprawdził i kapilara jest drożna? bo może tak być że zapchana kapilara powoduje duże ciśnienie na tłoczeniu - więc rośnie ryzyko że coś musi przepuszczać.
  • #6
    raven155
    Level 14  
    Wg prawa to nie powinien się za to brać wiedząc że układ jest na R22, a zalegający w urządzeniu freon powinno się oddać do utylizacji. (rezygnacja po ingerencji nic tutaj nie zmieni)

    A skoro już ktoś chce naprawić taki klimatyzator to można użyć zamiennika R22.


    Autorowi tematu polecam mimo wszystko wizytę specjalisty - wątpię, żeby była to prosta do usunięcia usterka.
  • #7
    satanistik
    Level 27  
    Jak pisałem - rurki przetarły się na skutek tarcie, sprężarka zapewne nie zatrzymała się od razu. Gdy dotarłem na miejsce czynnika już nie było. Fachowiec stwierdził że nie jest w stanie wykryć usterki (nieszczelności ) i zrezygnował. Jest to znajomy właściciela więc nie chodziło o czynnik (mieli skąd go załatwić). Jednostka którą dysponuję jest na inny czynnik. Najłatwiej było by chyba znaleźć tę dziurę.
  • #8
    Instalatorkonserwato
    Level 10  
    Zgadzam się z Chris_W dodam jeszcze że często zdarzają się pęknięcia na nakrętkach kielichowych dodatkowo należy sprawdzić wymiennik i parownika i skraplacza jednym słowem sprawdzić cały układ z czynnikiem, zdarza się także choć niezwykle rzadko mikropęknięcie na rurze między jednostkami osobiście miałem kilka takich przypadków. Reasumując jeśli ktoś jest dociekliwy i ma czas jest w stanie znaleźć nieszczelność.
  • #9
    elkl
    Level 11  
    Jeżeli jest to większe urządzenie pow 5kw,to do sprawdzenia luty separatora znajdującego się przy sprężarce.Czyli azot,pianka-sprawdzenie,lutowanie,próżnia,napełnianie.Pozdrawiam
  • #10
    Teodor_2000
    Level 12  
    [quote="raven155"]Wg prawa to nie powinien się za to brać wiedząc że układ jest na R22, a zalegający w urządzeniu freon powinno się oddać do utylizacji. (rezygnacja po ingerencji nic tutaj nie zmieni)

    Do kiedy można serwisować klimy na R22?
    A kiedy należy je uznać urządzenie za odpad?
  • #11
    raven155
    Level 14  
    Gdzieś wyczytałem, że serwisować można do 2014 tyle, że ciężko jest zdobyć r22.

    Osobiście wole wymieniać od razu r22 na r407c. Faktem jest, że czynnik ten nie jest lubiany przez serwisantów (jest "trudniejszy" w użyciu) ale przykładając się odpowiednio nie sprawia większych problemów.

    Ja uznaje urządzenie za odpad, kiedy jego serwis się nie opłaca. Jeśli uszkodzona jest sprężarka, dodatkowo gdzieś ucieka gaz, a stan jednostki wewnętrznej pozostawia wiele do życzenia to warto pomyśleć o nowym urządzeniu. Jeśli jednak klima mniej więcej trzyma się w jednym kawałku to lepiej jest ją naprawić.

    Oczywiście sporo serwisantów się z tym nie zgadza, bo demontaż starej klimatyzacji, sprzedaż i montaż nowej to lepszy zarobek niż serwis, a i przygotowane jest wszystko :wink:
  • #12
    Teodor_2000
    Level 12  
    Stosując R407C jako zamiennik za R22 musisz wymieniać olej w układzie. Nie prościej zastosować czynnik "drop in" który będzie pracował na oleju od R22?
    Co prawda jest droższy, ale oleju też nie wymienisz w godzinę.
  • #13
    raven155
    Level 14  
    Jeśli naprawia się stare klimatyzatory na r22 stosunkowo często to owszem prościej i sensowniej.

    Naprawianie klimatyzacji na r22 osobiście zdarza mi się rzadko. Przeważnie są to bardzo zajechane urządzenia, a właściciele nie chcą w nie inwestować. W zależności od zasobności portfela zmieniam czynnik i olej bądź sam czynnik.

    Oczywiście r407c nie miesza się z olejem mineralnym przez co jest problem z jego powrotem do sprężarki. W takim wypadku dodaje ok 15-20% r290 czyli propanu, który miesza się z każdym olejem.

    Pozdrawiam,