Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Drgania podczas zmiany biegów Mercedes Vito 1996 ,2.3 108d

25 Mar 2012 09:27 6966 24
  • Poziom 11  
    Witam
    Jaka może być przyczyna drgań jakie sa przy wciskaniu i puszczaniu sprzęgła zwłaszcza na biegu 1,2,3 i wstecznym,a przy puszczaniu nogi z gazu jest takie walniecie jak by motor uderzał o karoserie ,dodam ze 2 poduszki od silnika i jedna od skrzyni są cale ,niezerwanie,
    Wyjąłem skrzynie i okazało się ze
    skrzynia ma bardzo mały wyciek oleju mały ale wystarczyl do tego aby zamulić tarcze sprzęgłową , jest na niej nalot czarny tłusty wymieszany z kurzem
    Tarcza ma tez luźne sprężynki (4 szt)można je bez oporu obracać w swoich gniazdach jedna ma pęknięta jedna spiralkę,

    Czy to może być ta przyczyna drgań ,czy trzeba jeszcze cos sprawdzic
    Proszę o sugestie bo autko stoi juz rozebrane i mógłbym sprawdzić jeśli coś by mogło jeszcze innego powodować te drgania

    Słoneczko - docisk (nie wiem jaka jest tego fachowa nazwa jest w ogóle niewyrobione i cale, .Olej w skrzyni był ale jakiś taki brązowy jak by zardzewiały ,może ze starości tak wygląda ,a może dostała sie tam woda ale chyba to raczej nie realne.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Kpl. sprzęgło do wymiany, niestety olej zniszczył tarczę, a dalsza jazda docisk. Olej w skrzyni z racji wieku i przebiegu do wymiany.
  • Poziom 11  
    Dziekuje za odpowiedz. Czyli wymieniam na pewno tarcze i olej .Jaki olej zalac ?,czy pisząc -dalsza jazda docisk- masz nam myśli jego wymianę ?.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Całość już jest do wymiany.
  • Poziom 11  
    możesz mi powiedzieć dlaczego trzeba wymieniać i docisk , nie żebym się z Toba nie zgadzał zapewne masz racje ,po prostu według mnie docisk nie ma śladów zużycia albo moja nieznajomość w temacie powoduje to ze nie widzę tychże uszkodzeń czy zużycia materiału, który dla kogoś obeznanego w temacie jest widoczny .
    Jaki olej proponujesz do tejże skrzyni .
  • Poziom 32  
    Ile ten samochód przejechał? kkm pewnie z 300-400kkm jak nie więcej, nastapiły odkształcenia powierzchni docisku ,osłabienie centralnej sprężyny, mikro pęknięcia których okiem nie zobaczysz tylko usłyczysz jak coś pęknie i w tego typu naprawie najbardziej uciążliwa jest praca a koszt niezaduży części więc dla komfortu jazdy i pewności wymienia się komplet tarcza docisk i łozysko oporowe.
  • Moderator na urlopie...
    robisum1 napisał:
    dlaczego trzeba wymieniać i docisk


    Przy wymianie w/w warto od razu wymienić komplet (tarczę, docisk, łożysko), ponieważ ze względu na wysoki koszt robocizny, tak będzie najtaniej! Jeśli auto ma przebieg powyżej 100 tys. km nie opłaca się wymieniać samego łożyska, lub tylko tarczy, bo jest duże prawdopodobieństwo, że w bardzo krótkim czasie pozostałe elementy też odmówią posłuszeństwa. Sam docisk tarczy sprzęgłowej odpowiada za rozwinięcie odpowiedniej siły tarcia na powierzchniach współpracujących. Zbyt słaby docisk może powodować względny poślizg i – co za tym idzie – szybsze zużycie elementów pary ciernej (tarczy docisku i głównie tarczy sprzęgła). Możesz sam zdecydować, czy warto "oszczędzać", niemniej jednak, nie miej później za złe nikomu, że za jakiś czas kłopoty ze sprzęgłem powrócą, bo sam sobie będziesz winien... Wymień komplet, jak kolega wyżej opisał i pewne będzie, że przez długi okres przynajmniej ze sprzęgłem kłopotów miał nie będziesz ;)
  • Poziom 11  
    Dziękuje wszystkim za porady
    Jeszcze zastanawiam sie czy nie sprawdzić kola dwumasowego ale nie wiem jak , na co zwrócić uwagę

    Do jeszcze do lepszego zobrazowania usterki odpowiem na kilka pytań

    Co działa nieprawidłowo, jakie objawy?-zle wchodzą biegi -objaw drgania walenie -zgrzyt
    Kiedy pojawiła się usterka?-od kilku miesięcy
    Jak często się ona objawia: rzadko, często, zawsze?-zawsze ,czesto
    Kiedy podczas jazdy objawia się usterka: -podczas ruszania, zmiany biegów,puszczania nogi z gazu większe nasilenie przy zimnym silniku
    Czy pojawiają się trudności podczas uruchamiania silnika-nie
    Jaki jest średni roczny i całkowity przebieg pojazdu?-180tys chyba
    Czy występują ponad normatywne obciążenia pojazdu: jazda z przyczepą, ciężki załadunek, taxi, pojazd flotowy,-nie

    Jaki jest rodzaj eksploatacji pojazdu: po mieście, bliski zasięg, daleki zasięg, jazda głownie po autostradach?-po mieście i bliski zasięg
    Czy były dokonywane naprawy sprzęgła lub skrzyni biegów: nie wiem

    .
  • Moderator na urlopie...
    robisum1 napisał:
    Jeszcze zastanawiam sie czy nie sprawdzić kola dwumasowego ale nie wiem jak , na co zwrócić uwagę


    To nie jest takie proste, ponieważ jest wiele elementów w DZK do sprawdzenia, nie tylko luzy, o których często ludzie piszą... Pod uwagę trzeba wziąć np.:
    -wyważenie DZK
    -sprawdzenie smarowania sprężyn (w tylnej części - wycieki smaru...)
    -wieniec rozrusznika
    -pierścień kontroli tarcia (przegrzanie koła)
    -łożysko ślizgowe
    -powierzchnia cierna
    -charakterystyka sprężyn łukowych (ta opcja tylko jedynie przy użyciu specjalnego urządzenia)
    - no i wspomniana luzy...
    Tak więc, reasumując - prawidłowej oceny stanu DKZ można dokonać jedynie przy pomocy specjalnego przyrządu pomiarowego... Można to oczywiście wizualnie sprawdzić (np. łapiąc za środek koła, powinno dać się obrócić ok. 30mm max., ale to jest bardzo niedokładna diagnostyka)... Dlatego daruj sobie i wymień jednak na nowe (jeśli cokolwiek za tym przemawia - jakieś wątpliwości co do DZK...). To tak ode mnie ;)
  • Poziom 11  
    kurcze ale ja nie wiem czy coś przemawia za tym by jeszcze wymienić kolo ,na pewno dla mnie przemawia dodatkowy koszt części ale jak by trzeba było to trudno place i plącze , usterkę starałem się opisać w miarę dokładnie w postach powyżej ,czy jakieś objawy wymienione przeze mnie mogą być objawami uszkodzonego kola .
    W ogóle to jakie są objawy uszkodzenia kola dwumasowego
  • Moderator na urlopie...
    A koledze szukać się nie chce? Nie tylko na tym Forum, ale ogólnie w necie, jest mnóstwo informacji na te tematy... Proszę skorzystać z pomocy doświadczonego mechanika, lub zlecić diagnozę wyspecjalizowanemu zakładowi, który się tym trudni, skoro, aż tak bardzo zależy Ci na oszczędzeniu tych kilku stów... O objawach też dowiesz się z neta (np. google.pl) - będzie szybciej i mniej pisania :)
  • Poziom 11  
    kilka stów dla jednego to mało a dla drugiego dużo akurat dla mnie to duzo a nawet bardzo dużo .Nigdzie nie napisałem ze szkoda mi kasy ,tylko, jak trzeba to wyłożę a nie chce wykładać bez potrzeby.Rada z mechanikiem mówiąc delikatnie rozbawiła mnie ,gdybym miał taki zamiar to bym nie tracil czasu na opisywanie usterki i grzebanie w necie . Informacji szukam nie tylko na tym forum , ale tu otrzymałem kilka ważnych wskazówek za co jestem bardzo wdzięczny odpisującym (i Tobie tez) Uważam ze po to jest miedzy innymi to forum by pytać i liczyć na dobre chęci mądrzejszych i chętnych bezinteresownie pomoc potrzebującym.

    Dlatego zapytam jeszcze raz .Czy objawy , które wcześniej wymieniłem może powodować dwumasowe kolo zamachowe .
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    A kto Ci w ogóle powiedział, że masz tam koło dwumasowe?
  • Poziom 11  
    Pawel wawa napisał:
    A kto Ci w ogóle powiedział, że masz tam koło dwumasowe?

    no powiem Ci ze nikt Ja sam wyjąłem skrzynie i stwierdziłem tylko te usterki o których napisałem wcześniej
    A o tym kole to gdzieś ze słyszenia wiem ze jest coś takiego ,a co myślisz ze moje vito nie ma takiego kola kurcze będę musiał jutro po pracy to sprawdzić .
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Pewnie, że nie ma, jeśli to zwykłe 2.3 d bez turbo, rocznik 1996 to masz zwykłe koło zamachowe.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Twoje problemy to rozwalony tłumik drgań skrętnych na tarczy. Do wymiany: Tarcza, docisk, łożysko oporowe. Dodatkowo uszczelniacze półosi, oraz osłony na przegubach wymień.
  • Poziom 11  
    Pawel wawa napisał:
    Pewnie, że nie ma, jeśli to zwykłe 2.3 d bez turbo, rocznik 1996 to masz zwykłe koło zamachowe.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Twoje problemy to rozwalony tłumik drgań skrętnych na tarczy. Do wymiany: Tarcza, docisk, łożysko oporowe. Dodatkowo uszczelniacze półosi, oraz osłony na przegubach wymień.


    Pawle jesteś wielki masz racje nie ma kola dwumasowego a ja osioł już 3 godziny ryje po necie i nie dopatrzylem się ze w moim vitku nie ma takiej części
    Co masz na mysli pisząc uszczelniacze półosi.?
    a oslony na przegubach to tzw. manszeta czy jakos tak to sa cale chyba ze masz na myśli cos innego a ja nie kumam
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    To simeringi
    robisum1 napisał:
    a oslony na przegubach to tzw. manszeta czy jakos tak ?
    Tak. Zapytasz w hurtowni/sklepie i dadzą.
  • Poziom 11  
    Te gumy od przegubów są cale ale jak trzeba to je wymienię

    Pawle zapomniałem wcześniej dodać ze czasami zwłaszcza rano po wciśnięciu sprzęgła by zmienić na drugi bieg to sprzęgło dalej przez chwile trzymało i dopiero po chwili było czuć ze wysprzeglilo i można włączyć drugi bieg
    Jak myślisz co mogło być tego przyczyna?
    Jaki olej polecisz do tej skrzyni
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Poleciał pewnie synchronizator drugiego biegu a nie sprzęgło. Potwierdzeniem tego bylo by delikatne zgrzytnięcie przy szybkiej zmianie z jedynki na dwójkę. To częsta usterka w Vito ze znacznym przebiegiem. Trzeba wolniej zmieniać biegi. Można się przyzwyczaić. Jeśli jednak sprzęgło to znaczy, że docisk absolutnie do wymiany. O skrzynie mnie nie pytaj, dla mnie to czarna magia. Horror, wałki, zębatki i inne niezrozumiałe i działające chyba wbrew fizyce rzeczy. Olej leję zawsze zalecany przez Mercedesa. 2 litry SAE 80 80W/85W
  • Poziom 11  
    Pawel wawa napisał:
    Poleciał pewnie synchronizator drugiego biegu a nie sprzęgło. Potwierdzeniem tego bylo by delikatne zgrzytnięcie przy szybkiej zmianie z jedynki na dwójkę. To częsta usterka w Vito ze znacznym przebiegiem. Trzeba wolniej zmieniać biegi. Można się przyzwyczaić. Jeśli jednak sprzęgło to znaczy, że docisk absolutnie do wymiany. O skrzynie mnie nie pytaj, dla mnie to czarna magia. Horror, wałki, zębatki i inne niezrozumiałe i działające chyba wbrew fizyce rzeczy. Olej leję zawsze zalecany przez Mercedesa. 2 litry SAE 80 80W/85W


    chyba źle się wyraziłem odnośnie tego problemu
    chodzi mi o to ze po ruszeniu na jedynce (rano -silnik zimny) i po chwili wciśnięciu pedału sprzęgła (do podłogi)przed zmiana na wyższy bieg nie ważne czy 2czy 3 czułem ze auto dalej jedzie , trzymając chwile tak wciśnięty pedał czułem kiedy sprzęgło rozprzęglilo i ze już mogę wzucic dwójeczkę , to był rzadki objaw ale zdarzało
    się coraz częściej
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Zatem sprawa prosta, docisk się kończy.
  • Poziom 11  
    Pawel wawa napisał:
    Zatem sprawa prosta, docisk się kończy.

    a czy przyczyna może byc zamulona tarcza sprzęgłowa bo tak jak wspomniałem byl mały wyciek oleju ze skrzyni bardzo maly bo z zewnątrz nic nie było widać żadnego wycieku tylko od środka obudowa i własnie tarcza byly oblepione i wilgotne ,co prawda tarcza nie jest chyba zbyt zużyta bo do nitów jest jeszcze trochę ale ten czarny nalot na okładzinach może mógł to powodować
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Owszem, jest taka możliwość, niemniej jednak wymieniłbym całe sprzęgło, to już dostało syfu, temperatury a pewnie i słoneczko na docisku mocno zużyte.
  • Poziom 11  
    mogę tylko powiedzieć o słoneczku ze nie wytarło się tzn te blaszki a raczej ich końcówki świecą sie ,ale w ogóle nie maja wżerów, wgłębień czy pęknięć ,sam sie zdziwiłem ze sa w takim stanie.
    Jutro a raczej dziś sprawdzę wszystko jeszcze raz ,dzis jestem bogadszy w wiedze
    Dziękuję Ci bardzo mi pomogłeś

    Teraz tylko znalezdz dobra cene na kpl sprzęgła ,olej , uszczelki i do roboty
  • Poziom 11  
    Witam .Tak to już jest jak człowiek szuka pomocy to pisze i pisze pyta i pyta a jak już ja naprawi to własnie zapomina ze tez może pomoc innym opisując swoja naprawę

    Bardzo chce podziękować wszystkim a zwłaszcza Pawłowi za cenne wskazówki ,bez których było by mi ciężko naprawić mojego vitka
    Jeszcze raz Ci kolego dziękuje
    A teraz chce opisać jak zakończyła sie moja naprawa wyżej wymienionego problemu,moze to innym pomoże .

    Byly 3 przyczyny


    1-Tarcza sprzęgła miała popękana 1 sprężynkę a inne były luźne w swoich gniazdach i to powodowało te drgania

    2-Biegi zle wchodziły (zgrzyty) gdyż wyrobiona była kosteczka od mechanizmu wybieraka taka jak ta numer 5 http://imageshack.us/photo/my-images/223/23992171tw1.jpg/ kupilem ja za 20zl z przesyłką u dilera merca
    czasami wyrabiają się i inne punkty w tym mechanizmie
    a
    tu jest bardzo dobrze opisany problem ze zgrzytającymi bigami w vito http://vitoklubpolska.pl/vitoklubpolska/viewtopic.php?t=170&highlight=biegi
    3- Tarcza była zamulona(olej i brud) ponieważ trzeba było wymienić uszczelkę to taka okrągła gumowa uszczelka jak gumka od włosów i zymering -chyba tak to sie nazywa na walku od skrzyni

    Teraz tak koszty to
    Tarcza allegro nowa jak dobrze pamiętam to 300zl
    Uszczelka i zymering -30zl
    Kosteczka Nr5-20zl
    Olej wchodzi 2.3L -26zl Litr

    Docisk i łożysko byly w bardzo dobrym stanie ,nie wymienialem i do dzis vitek smiga bez problemu

    zapomniałem dodać ze zlokalizowałem jeszcze jadna przyczynę walenia -stukania podczas puszczania nogi z gazu . Okazało sie ze amorek z przodu jest luźny w gnieździe tam pod maska gdzie jest przykręcony jest szczelina ok 1cm
    Jeszcze tego nie naprawiłem bo walenie jest bardzo delikatne
    To tyle
    Pozdrawiam