Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czujnik wentylatora i chłodnica Peugeot 206 1.1 benzyna 3 drz wersja bez klimy

roland_kr 26 Mar 2012 22:15 24765 28
  • #1 26 Mar 2012 22:15
    roland_kr
    Poziom 10  

    Witam wszystkich
    Kupiłem Peugeot 206 z 2001r i mam problem z chłodnicą.
    Poprzedni właściciel założył przełącznik w kabinie do włączenia wiatraka nie wiem z jakiego powodu ale jedyna możliwość nie przegrzania silnika to przełączanie ręczne podejrzewam ze jest uszkodzony czujnik włączający wiatrak tyle ze owego nie ma na chłodnicy ani w termostacie proszę o pomoc gdzie taki czujnik może się znajdować czy jest wiatrak włączany z komputera?
    Kolejny dylemat to znikająca w dziwny sposób woda z chłodnicy w oleju czysto woda (płyn dokładnie mówiąc) tez bez zanieczyszczeń wycieków zero proszę o pomoc gdzie może być usterka dodam ze silnik pracuje równo nie szarpie go nie dusi obroty nie falują.
    Szukałem informacji na ten temat i niestety nic konkretnego nie znalazłem bo każdy przypadek różnił się od mojego.
    Z góry dziękuje za każdą pomoc.

    1 28
  • #2 26 Mar 2012 22:18
    decybel91
    Poziom 39  

    Myślę że uszczelka pod głowicą poszła. I tu ucieka płyn i gotuje się w układzie płyn.

    0
  • #3 26 Mar 2012 22:24
    roland_kr
    Poziom 10  

    Jakie oznaki jeżeli to uszczelka bo w oleju ani w płynie nic nie ma.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Odnośnie wentylatora mam jeszcze oddzielne pytanie jaki kabel powinien być podłączony do czujnika włączającego wiatrak (2piny) plus czy minus?

    0
  • Pomocny post
    #4 26 Mar 2012 22:29
    decybel91
    Poziom 39  

    Wiatrak włącza sterownik silnika.

    5
  • Pomocny post
    #5 26 Mar 2012 22:44
    zeimp
    Moderator na urlopie...

    Ilu konny silnik tam masz?

    0
  • #6 26 Mar 2012 23:14
    roland_kr
    Poziom 10  

    Silnik 60KM
    Co do sterownika silnika jak to moge sprawdzic czy jest uszkodzony?
    Po podlaczeniu komputera przez OBD2 do samochodu zero bledow.

    1
  • #7 26 Mar 2012 23:38
    zeimp
    Moderator na urlopie...

    roland_kr napisał:
    Co do sterownika silnika jak to moge sprawdzic czy jest uszkodzony?


    To akurat pokazał by tester diagnostyczny... Bezpieczniki wszystkie sprawdziłeś rzetelnie?

    0
  • #8 26 Mar 2012 23:42
    roland_kr
    Poziom 10  

    Bezpieczniki sprawdzone wszystkie w porządku.
    Co do chłodnicy i wiatraka to nie wiem jakie są szanse ale może zmieniał gość chłodnice i dal z innego samochodu stad to podpięcie w kabinie i brak czujnika w chłodnicy? Trochę naciągane ale chyba możliwe nie?

    0
  • Pomocny post
    #9 26 Mar 2012 23:56
    zeimp
    Moderator na urlopie...

    No to trzeba by to na własne oczy zobaczyć, żeby było wiadomo z czym walczymy... Nie chcę wprowadzać Cię w błąd, więc proponuję odwiedzić jakiegoś elektromechanika/elektryka samochodowego.
    A co do ubywania płynu chłodzącego, to należałoby wykonać test szczelności układu chłodzenia, może jest gdzieś wyciek?

    0
  • #10 27 Mar 2012 00:13
    roland_kr
    Poziom 10  

    Wlasnie sprawdzalem po rejestracji czesci i jest niby dostepny czujnik wkrecany do chlodnicy. Co do chlodnicy jest dostepna tez z otworem na czujnik i to wieksza ja mam teraz 400mm a tam jest 550mm. W razie pytan jak po rejestracji to jestek w UK i tu zmienia sie wlasciciel nie rejestracja. Czy jest prawdopodobne zeby jeden samochod mial inaczej niz inne? Dodam ze w dowodzie rejestracyjnym jest dopisane ze to wersja STYLE co kolwiek to znaczy.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Co do plynu test ukladu brzmi groznie czy chodzi o sprawdzenie wszystkich wezy? Jezeli tak to sprawdzilem i nie widac wycieku.

    1
  • Pomocny post
    #11 27 Mar 2012 00:47
    zeimp
    Moderator na urlopie...

    roland_kr napisał:
    Co do plynu test ukladu brzmi groznie


    Brzmi groźnie, ale to prosty test :) tak więc bez obaw... Jest taka pompka jak do roweru z manometrem, przy jej pomocy pompuje się do układu powietrze (powstaje ciśnienie w układzie) i obserwuje się manometr... Jeśli jest wyciek, to powinien on się "ujawnić" i powinieneś go zobaczyć, jeśli nie ma a ciśnienie spada, to podejrzenie uszkodzenia uszczelki głowicowej, głowicy, bądź samego bloku silnika. Najpierw wykonaj test a nie z góry zakładaj, że ... Może to tylko opaska na przewodzie? ;) Jutro się odezwę w sprawie wentylatora (poprzeglądam schemat dedykowany do Twojego autka) ;)

    0
  • #12 27 Mar 2012 12:26
    roland_kr
    Poziom 10  

    Gdzie podpiąć pompkę żeby to sprawdzić? Pytam bo wole nie eksperymentować i jakie ciśnienie maksymalnie wprowadzić do układu?

    0
  • Pomocny post
    #13 27 Mar 2012 12:41
    kybernetes
    Poziom 39  

    Przyrząd podpinasz zamiast korka płynu chł. Układ chł. jest obliczany na 1,4 bara więc to jest maksymalne ciśnienie jakie tam możesz dać

    0
  • #14 27 Mar 2012 23:30
    roland_kr
    Poziom 10  

    Jedno pytanie odnośnie testu układu chłodzącego to test ma być wykonany na zimnym czy ciepłym silniku ? Odpalonym czy zgaszonym? I jak dobrze rozumiem to płynu nie spuszczać?

    0
  • Pomocny post
    #15 27 Mar 2012 23:58
    zeimp
    Moderator na urlopie...

    Płyn ma być w układzie (normalny stan), silnik najlepiej zimny (stała temperatura) i silnik oczywiście wyłączony. Schemat el. posłałem na PW.

    1
  • Pomocny post
    #16 28 Mar 2012 00:03
    malina242
    Poziom 16  

    Na zimnym silniku i nie odpalaj go.Natomiast jesli chodzi o ten czujnik to wszystkie peugeoty 206 z tamtych lat jesli nie mialy klimy to mialy wkrecony czujnik w chlodnice.Poszukaj wolnej ograglej 2 pinowej wtyczki po prawej stronie chlodnicy(stojac przed autem

    Moderowany przez zeimp:

    I kolejna bzdura, za co nagradzam ostrzeżeniem! Nie ma żadnego czujnika/włącznika w chłodnicy w tym konkretnym modelu!

    0
  • Pomocny post
    #17 29 Mar 2012 00:31
    malina242
    Poziom 16  

    Kolego zeimp tak sie sklada ze jestemposiadaczem takiego auta wlasnie z 2001 roku z ta roznica ze ja mam silnik 1.4 a moja zona ma 1.1 i nie wmawiaj mi takich rzeczy ze w chlodnicy nie ma czujnika bo jakies 3 miesiace temu u zony go zmienialem.Natomiast kolega ma 1.4 z klima i wtedy sie zgodze ze nie ma w chlodnicy czujnika.Gdybym tego nie byl pewien to bym takich rzeczy nie pisal albo bym napisal ze "prawdopodobnie"tam jest.A pozatym kolega Roland przyznal ze mu pomoglem,wiec zastanow sie co piszesz.

    0
  • #18 29 Mar 2012 01:05
    zeimp
    Moderator na urlopie...

    malina242 napisał:
    Kolego zeimp tak sie sklada ze jestemposiadaczem takiego auta wlasnie z 2001 roku z ta roznica ze ja mam silnik 1.4 a moja zona ma 1.1 i nie wmawiaj mi takich rzeczy ze w chlodnicy nie ma czujnika


    Akurat dzisiaj takiego przerabiałem i coś mnie tchnęło, żeby wyciągnąć tel. i pstryknąć fotkę... Dlatego Ja wkleję foto (jako dowód), że nie ma tam być czujnika w chłodnicy...
    Oto fotki:
    Czujnik wentylatora i chłodnica Peugeot 206 1.1 benzyna 3 drz wersja bez klimy Czujnik wentylatora i chłodnica Peugeot 206 1.1 benzyna 3 drz wersja bez klimy Czujnik wentylatora i chłodnica Peugeot 206 1.1 benzyna 3 drz wersja bez klimy

    A przewody (rurki), które widać przy silniku, to nie klima, tylko przewody wspomagania układu kierowniczego (jak poniżej):
    Czujnik wentylatora i chłodnica Peugeot 206 1.1 benzyna 3 drz wersja bez klimy

    2
  • #19 29 Mar 2012 16:38
    roland_kr
    Poziom 10  

    Witam
    Z góry chciałbym podziękować za odpowiedzi zwłaszcza zeimp oraz malina242 dyskusja którą nawiązaliście trochę nie ma za bardzo większego sensu przede wszystkim zeimp rozumiem jesteś pewien swoich racji tak jak i malina242 wiec jak pozwolicie rozwieje wszystkie wątpliwości.

    Ten konkretny samochód nie posiada czujnika włączającego wiatrak w chłodnicy TO JEST FAKT.

    Natomiast jak sprawdziłem na stronie servicebox.peugeot.com po numerze vin schemat przedstawia podłączenie czujnika temperatury włączający wiatrak w chłodnicy (poniżej schemat) i żeby tego było mało sprawdziłem model chłodnicy i tez ma być rzekomo zamontowany owy czujnik wiec poszedłem do sklepu i po numerze rejestracyjnym sprawdzili "czujnik włączający wiatrak w chłodnicy dla konkretnie tego samochodu ma być zamontowany a chłodnica którą posiadam nie jest od tego samochodu bo nie ma wejscia na czujnik" po rozkręceniu osłon i dostaniu się do wiatraka stwierdzam ze kostka była odpięta i podłączone dwa kable które prowadziły do przełącznika włączającego wiatrak w kabinie natomiast w oryginalnej kostce styki były zaśniedziałe. Po wyczyszczeniu styków i podłączeniu kostki do wiatraka sprawdziłem przekaźnik jak radził zeimp rozebrałem go i złączyłem na krótko przekaźnik wiatrak się włączył. Wiec wymieniłem chłodnice i termostat (kupione na zapas) odpowietrzyłem cały układ i po próbie "zgrzania" silnika (około 20minut na wolnych obrotach bo wskazówka nie chciała przejść z 90 na 100 stopni) przy temperaturze 100 stopni wiatrak się włączył pochodził chwile i się wyłączył jak temperatura silnika spadła poniżej 100.

    Podsumowując poprzedni właściciel odłączył kostkę od wiatraka prawdopodobnie bo mu styki już nie łączyły i podpiął metoda kamienia łupanego włącznik w kabinie.

    W moim odczuciu Peugeot podaje sprzeczne informacje chyba ze masz wykupiony abonament to wtedy masz poprawne schematy.

    Wymiana chłodnicy i termostatu dała świetne rezultaty ciężko doprowadzić samochód do wysokiej temperatury.

    Tak wiec temat po części rozwiązany pozostaje do was tylko jedno pytanie czy normalne jest żeby wiatrak się włączał przy 100 stopniach?

    Ewentualnie co zrobić żeby startował przy np 93 stopniach?


    Jeszcze raz dziękuje wszystkim za pomoc i żywa dyskusje każdy post w większej bądź mniejszej części był pomocny.

    Czujnik wentylatora i chłodnica Peugeot 206 1.1 benzyna 3 drz wersja bez klimy


    08.10.11
    T1F 1 12C 01A
    WENTYLATOR DYSZA KANAŁ POWIETRZA

    01
    1253 83
    WENTYLATOR SILN
    100W
    ECIA

    02
    1254 79
    LE-2010
    ŚMIGŁO WENTYLAT
    ECIA

    03
    1254 81
    ZAPINKA MOCUJAC
    ECIA

    04
    1264 40
    WYŁĄCZNIK TERMI
    97/92 DEG

    70
    6939 97
    NAKRETKA + PODK
    DIAM 6X100-7-18

    Dodano po 4 [minuty]:

    Zbędne usunąłem.
    Z.

    0
  • Pomocny post
    #20 29 Mar 2012 19:33
    decybel91
    Poziom 39  

    100st masz na czujniiku temp, w chłodnicy masz ok 90 st.

    1
  • #21 29 Mar 2012 21:10
    roland_kr
    Poziom 10  

    Czyli jest ok?

    Dodano po 1 [godziny] 9 [minuty]:

    Z tego co mi wiadome to optymalna temperatura pracy silnika to 85-90 stopni wiec chyba jest coś nie halo

    Dodano po 2 [minuty]:

    Komputer przez OBD2 podpięty zero błędów czy możliwe żeby był przekaźnik bądź czujnik temperatury do wymiany?Prosze o pomoc

    0
  • #22 29 Mar 2012 21:28
    kybernetes
    Poziom 39  

    Każdy system ma swoja optymalną temperaturę pracy i wcale nie jest ona taka sama w rożnych silnikach a nawet jest różna w tym samym silniku - przy innym systemie wtrysku, normie czystości, strefie klimatycznej, dołożonych akcesoriach itp.
    Dlatego miarodajna jest tu tylko dokumentacja techniczna - trzeba tam zajrzeć i sprawdzić ile ma mieć.

    0
  • #23 29 Mar 2012 21:48
    roland_kr
    Poziom 10  

    Żaden silnik nie powinien mieć z tego co mi się zdaje optymalnej temperatury 100 stopni czy się mylę?

    (silniki diesla nawet nie maja takiej optymalnej temperatury jedynie chyba "maluch" fiat 126 miał tak wysoka temperaturę jak dobrze pamiętam)

    Nad termostatem mam czujnik kolor niebieski 3 piny jak rozumiem jest to czujnik temperatury z przełącznikiem do przekaźnika i wskazaniami na desce rozdzielczej zgadza się?
    Czyli wychodziło by na to ze ten czujnik jest do wymiany?

    0
  • #24 29 Mar 2012 21:53
    decybel91
    Poziom 39  

    Maluch był chłodzonym powietrzem... bez czujników temperatury...
    100st dla glikolu to temp optymalna.

    0
  • #25 29 Mar 2012 21:58
    kybernetes
    Poziom 39  

    Roland_kr, dokładnie takie same silniki jak twój (TU), tylko z nowszym osprzętem, pracują na nadciśnieniu w ukł. chłodzenia w temp. przekraczającej 100 stopni (załączanie wentylatora w 107°C na biegu jałowym przy temp. otwarcia termostatu 105°C, temperatura otwarcia termostatu regulowana w zależności od obciążenia silnika).

    0
  • #26 30 Mar 2012 00:13
    zeimp
    Moderator na urlopie...

    Termostat w tym modelu powinien się otwierać przy 89*C, a wentylator powinien się załączać przy 97*C (czyli Twoje 100*C (około) jest jak najbardziej prawidłowe!). Tam masz układ chłodzenia ciśnieniowy, tak więc wytrzymuje i wyższe temperatury (w innych markach i modelach), tak więc ta w/w temp. jest jak najbardziej odpowiednia/optymalna do prawidłowej pracy silnika.

    0
  • #27 30 Mar 2012 00:19
    roland_kr
    Poziom 10  

    Czyli definitywnie temat zamknięty oraz w pełni rozwiązany. Uprzejmie dziękuje za wszystkie wypowiedzi i każda chęć pomocy.

    Największe podziękowania dla zeimp za największe zaangażowanie i najlepsza pomoc.

    0
  • #28 22 Kwi 2012 20:33
    zeimp
    Moderator na urlopie...

    Na prośbę autora, wątek otworzyłem...

    0
  • #29 24 Kwi 2012 04:28
    roland_kr
    Poziom 10  

    Dziękuje za otworzenie ponowne wątku.
    Sprawa ma się następująco dla pewności ze wszystko jest w porządku kupiłem nowy czujnik płynu chłodzącego (jak robić to tak żeby mieć pewność) po wkręceniu i odpowietrzeniu układu wentylator się włączał przy 105 stopniach na liczniku w kabinie (płyn już bulgotał).
    Pierwsza myśl która się nasuwa to było ze nowy czujnik jest zepsuty wiec założyłem ponownie stary czujnik po czym zacząłem "grzać" silnik temperatura była ok 80* i nagle wskazówka na max i stop na desce rozdzielczej się świecił.
    Po podłączeniu komputera wyskoczył błąd "problem z układem chłodzącym" czy coś podobnego wiec skasowałem błąd i ponownie odpowietrzyłem cały układ podobno może coś takiego wystąpić jak jest zapowietrzony układ (info z google) odpaliłem samochód i docisnąłem kostkę na czujniku płynu chłodzącego w tym momencie włączył się wiatrak (temperatura ok 90*) po ponownym wciśnięciu skoczyły wyższe obroty a przy kolejnym to silnik zgasł (można było grac w ruletkę co się stanie przy wciśnięciu).
    Po ponownym podłączeniu komputera zero błędów wiec włączyłem "live" czyli test w czasie rzeczywistym odczyty nie były jednoznaczne dane skakały.
    Po wymianie samej kostki która się wpina do czujnika temperatury płynu chłodzącego (odcięcie kabli z kostka i podłączenie innej z złomu lutując połączenie kabli) można dociskać ja i zero efektów ubocznych odczyty z komputera w czasie rzeczywistym są jednolite bez skoków i wentylator się włącza przy wskazaniu ok 99* na desce rozdzielczej a przy sprawdzeniu na komputerze równo jak tylko wskoczy 97* się włącza (różnica 2-3* miedzy danymi na komputerze a na desce rozdzielczej).
    Podsumowując dla tych co nie czytają całego opisu tylko początek i koniec problemem było spięcie w kostce przez które komputer dostawał mylne informacje.
    Ponownie dziękuje wszystkim za zaangażowanie i mam nadzieje ze komuś ten watek pomoże.

    1