Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Grand Vitara - A/C - pracują wszystkie wentylatory.

27 Mar 2012 20:54 4769 8
  • Poziom 11  
    Witam.
    Suzuki Grand Vitara 2003 2.0TD HDI RHZ

    W końcu postanowiłem się za to zabrać, bo mnie to strasznie wkurza. Czy normalne jest by podczas pracy klimatyzacji nawet w chłodne dni, a nawet zimą pracowały wszystkie wentylatory? Są aż trzy, więc nie sądzę. Jeden przed skraplaczem (ten właściwy od klimatyzacji) i dwa od strony silnika: mały i duży. Podejrzewam, że przy temperaturach "pokojowych" i poniżej nie ma potrzeby by szumiały mi pod maską wszystkie trzy - jest to strasznie irytujące. Rozumiem upalnym latem, kiedy potrzeba szybko odprowadzić ciepło, ale nie teraz.

    Nie jestem w posiadaniu schematu GV akurat dla tego diesla. Posiadam natomiast schemat dla jednostek benzynowych - te się różnią, bo posiadają wiskozę. Patrząc częściowo po tymże schemacie i śledząc przewody i przekaźniki pod maską wynika (mogę się mylić), że wszystkimi trzema wentylatorami rządzi sterownik silnika tradycyjnie - poprzez przekaźniki.

    Na podstawie jakiego czujnika ECU silnika mógłby decydować o załączeniu wszystkich wentylatorów skoro w obiegu klimatyzacji jest tylko (chyba) presostat? Jaki warunek musiałby być spełniony?

    Czujnik temperatury zewnętrznej o ile taki jest w tym silniku? Czujnik temperatury powietrza zasysanego? Na schemacie jest niby termistor, ale nie podłączony.

    Sklejony przekaźnik wykluczam, bo to się by kupy nie trzymało.

    Nie robiłem jeszcze żadnych pomiarów, bo może szukam dziury w całym, a wszystko jest ok?

    Pozdrawiam,
    K
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 39  
    Tak może być. No chyba że problem z kablami, ale mało prawdopodbne.
  • Poziom 11  
    Wreszcie zdobyłem schemat pokrywający się z rzeczywistością. W układzie występuje jednak termistor. Rozumuje "po chłopsku", że takie zachowanie jest konsekwencją niedoboru czynnika chłodniczego. Sprawdziłem parownik ręką, jest tylko ciut chłodniejszy od temperatury otoczenia. Pewnie jest to informacja dla sterownika (rezystancja termistora), że należy zwiększyć wymianę ciepła ze skraplacza do otoczenia i tu prawdopodobnie problem. Jeśli to brednie to proszę mnie poprawić.
    Ja wybieram się do jakiegoś specjalisty w najbliższym czasie na przegląd klimatyzacji.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 12  
    Praca wentylatorów wymuszona jest najprawdopodobniej wysokim (zbyt wysokim) ciśnieniem po stronie wysokiego ciśnienia. W układach klimatyzatorów występuje czujnik, przetwornik mierzący wzrost ciśnienia. Wskazanie tego czujnika może załączyć wentylatory, lub wentylator na najwyższym biegu. Brak wskazań z takiego czujnika (np. przerwa w jago obwodzie) jest traktowana jak maksymalne ciśnienie i załącza wentylatory na maksymalny bieg.
  • Poziom 11  
    Dzięki za odzew.
    A czy przerwa na pinach czujnika nie powinna być warunkiem do rozłączenia sprzęgła kompresora? Ten pracuje nieprzerwanie, wiec wstępnie ten czujnik wykluczyłem. Patrząc po schemacie jest to wyłacznik on/off, sprawdzę go na przejście w najbliższym czasie.
  • Poziom 35  
    Napełnij czynnikiem i odpisz czy pomogło.
  • Poziom 11  
    Dodam tylko, że presostat ma przejście między pinami, a gdy go odłączę klimatyzacja nie działa. Wynika, że jest to tylko zabezpieczenie przed rozerwaniem układu i/lub zatarciem sprężarki i prócz tego nie pełni to tu innych funkcji.
  • Poziom 12  
    Tak, czujniki ciśnienia zabezpieczają układ klimatyzacji. Czujnik zbyt niskiego ciśnienia sterując sprzęgłem kompresora zabezpiecza kompresor przed zatarciem, czujnik zbyt wysokiego ciśnienia sterując wentylatorem, wentylatorami oraz w skrajnych przepadkach sprzęgłem kompresora zabezpiecza układ przed rozerwaniem spowodowanym nadmiernym wzrostem ciśnienia. Czujniki mogą być umieszczone w różnych miejscach układu klimatyzacji zarówno po stronie niskiego jak i wysokiego ciśnienia. Jak również po obu stronach. Czujniki mogą być zwierno-rozwierne, potencjometryczne lub z współczynnikiem wypełnienia impulsu.
  • Poziom 11  
    W tym przypadku jest to jeden czujnik podwójny dwupinowy. W momencie zbyt niskiego lub wysokiego ciśnienia obwód zostaje przerwany i na pinie sterownika zmienia się stan z niskiego na wysoki, a sterownik wyłącza sprzęgło sprężarki i wentylator skraplacza, bo są połączone w jedno. Wentylatory chłodnicy silnika są sterowane oddzielnie.

    Dodam, że system chłodzenia silnika posiada dwa biegi:
    Bieg 1 - Wentylatory na chłodnicy silnika pracują podłączone szeregowo + wentylator skraplacza,
    Bieg 2 - Wentylatory chłodnicy pracują równolegle + wentylator skraplacza.

    Po schemacie instalacji można stwierdzić, że gdy gorąco nie jest, to podczas pracy klimatyzacji powinien pracować tylko wentylator skraplacza.

    Dopiero po świętach będę napełniał układ, więc wtedy dopiero się wyjaśni.