Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Texa PolandTexa Poland
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Przekładnik rezystancyjny? - (nie)liniowa zmiana zakresu rezystancji

28 Mar 2012 23:14 3262 17
  • Level 11  
    Witam,

    proszę o pomoc w identyfikacji zapytania jakie nasunęło mi się przy pewnym projekcie.

    Mianowicie:
    Ze strony zadanej posiadam zakres 0-90Ohm do odczytania, natomiast na wyjściu chciałbym odwzorować to w innym zakresie np 90 - 400 Ohm. Niekoniecznie liniowo, najlepiej jak mógłbym zadać wyjście według funkcji (y=x lub y=ab+b y=lnx) i temu podobne.

    Rozpatrywałem już potencjometry cyfrowe i jest to rozwiązanie, ale oferowane zakresy nie są ciekawe i musiałbym się skupić na połowie zakresu.

    Jeśli miałby to być mikrokontroler, to w grę wchodzi na owy czas AVR (tiny, mega) w konfrontacji z bascom'em.

    1. JAK nazwać taki zamiennik?
    2. Jak zrealizować obwód o powyższej funkcjonalności.

    Będę wdzięczny za pomoc.
    Q
  • Texa PolandTexa Poland
  • User removed account  
  • Texa PolandTexa Poland
  • User removed account  
  • Level 11  
    wrote:
    Do czego to chcesz stosować?

    Do obsłużenia wskaźnika analogowego, którym steruje się za pomocą powyższego zakresu.
    Zakres 0-90 Ohm wychodzi z czujnika.

    Chciałbym to wzajemnie skonfrontować.
    Dlaczego poprzez funkcję? Wtedy mogę je wzajemnie skalibrować i niezależnie ustawić między sobą.

    albertb wrote:
    Do hamowania lokomotywy elektrycznej :wink:

    Po czym wnosisz? :D

    albertb wrote:
    Tak to jest, jak się nie podaje konkretów.

    Odpowiedz proszę jakich konkretów zabrakło, uważam iż pytanie było dość kompletne.
    Zawsze będę wiedział jak pytać, a mało pytam, zawsze wcześniej googlam.

    Q
  • User removed account  
  • Level 11  
    Witaj,

    majeranek53 wrote:
    Może coś takiego:

    Czy dobrze rozumiem - jest to dzielnik rezystorowy?
  • User removed account  
  • Level 11  
    albertb wrote:
    Poza tym by regulować wskaźnik jak piszesz, wcale nie trzeba zmianą rezystancji lecz prąd - to znacznie łatwiejsze.

    Całość poprzedzającą przetworzyłem i rozumiem, ale tym ostatnim zdaniem najbardziej "zabiłeś gwoździa".
    Wskaźnik to opornik. Napięcie pracy to 14,4V. Pobór prądu zakładam stały lub liniowo zależny. Sęk w tym, iż doszedłem jak nim sterować (według oryginalnych zaleceń) stąd te zakresy.
    PWM pewnie by wystarczył poprzez klucz tranzystorowy z opornikiem na wyjściu.
    Szukam dalej.

    Z początku myślałem aby odczytać wartość via ADC i wypuścić na potencjometr cyfrowy.
    Jeśli jest na to inny sposób to proszę o wskazówki.

    Dzięki za podpowiedzi.
    Q
  • User removed account  
  • Level 11  
    albertb wrote:
    Moze jednak napisz jasno co to za wskaźnik. Będzie stanowczo łatwiej.

    OK. Zrobię skany i wrzucę tyle info ile będę posiadał.
    albertb wrote:
    I podtrzymuję, że regulacja prądu jest stanowczo łatwiejsza niż symulacja zmiennej rezystancji.

    Tu proszę o pomoc, bo nie wiem do końca jak regulować, projektować zabezpieczenia itd.
    albertb wrote:
    Dlatego właśnie sugerowałem i sugeruję, że przedstawiłeś problem niepoprawnie przedstawiając nie założenia, ale swój sposób rozwiazania.

    OK.OK.
  • Level 35  
    Kolego nie z nami te podchody, robisz wskaźnik poziomu gazu na , orginalnym liczniku samochodu.
    Teraz pochwal sie co to za samochód.

    Albo zrób to profesjonalnie na wskaźniku WEMA czujnik 0-190 om ale da sie przerobić na o-90 om.
    Masz 2 wskaźniki nawet ładne.
  • Level 11  
    kidu22 wrote:
    Kolego nie z nami te podchody, robisz wskaźnik poziomu gazu na , orginalnym liczniku samochodu.

    Dokładnie i nie ukrywam. Ale skupiam się na problemie, a nie na docelowym efekcie, ponieważ mógłbym to zrobić całkiem inaczej.
    Bez obrazy, ale zazwyczaj jak padają takie mało istotne detale, na nich skupia się rozmowa, a problem nie zostaje rozwiązany.
    kidu22 wrote:
    Teraz pochwal sie co to za samochód.

    Mogę, ale co to zmieni? Zegary są oryginalne. Czujnik jest i nie zamierzam zmienić. Chcę pogodzić jedno z drugim i mieć możliwość sterowania ... ale dokładnie to opisałem powyżej.
    kidu22 wrote:
    Albo zrób to profesjonalnie na wskaźniku WEMA czujnik 0-190 om ale da sie przerobić na o-90 om.

    Powyżej właśnie o tym pisałem. Nie jest to dla mnie profesjonalne. Dorabianie innej oddzielnej relatywnie drogiej kontrolki.
    kidu22 wrote:
    Masz 2 wskaźniki nawet ładne.

    Zależy. Niemniej dalej nie rozwiązuje to problemu.

    Dalej zapraszam to podpowiedzi jak to rozwiązać / połączyć.
  • Level 35  
    Więc najlepiej na wzmacniaczu operacyjnym to zrobić .
    Można odwracająco i nieodwracająco.

    Można na Mega8 mierząc napięcie z czujki na butli i zadając napięcie PWM.

    POjemnośc butli do rezystancji jest silnie nieliniowa, podobnie jak wskazania poziomu paliwa w baku.
    Więc odpowiednim algorytmem zgrał byćś sobie obydwie cha-ki.
  • Level 11  
    kidu22 wrote:
    Można na Mega8 mierząc napięcie z czujki na butli i zadając napięcie PWM.

    Ale czy mogę zadać via PWM? Tak wygląda podłączenie tego wskazania.

    Przekładnik rezystancyjny? - (nie)liniowa zmiana zakresu rezystancji

    kidu22 wrote:
    POjemnośc butli do rezystancji jest silnie nieliniowa, podobnie jak wskazania poziomu paliwa w baku.
    Więc odpowiednim algorytmem zgrał byćś sobie obydwie cha-ki.

    Jak da się sposobami o których mówisz to bardzo chętnie.
  • User removed account  
  • Level 11  
    Quote:
    Czy kolega QwiateQ rozwiązał podłączenie czujnika poziomu gazu pod wskaźnik paliwa?

    Rzeźbię :D - brak czasu nie pozwala na rozwinięcie tematu ale mam już na biurku dawcę organów - inny licznik z podobnego modelu auta.

    Sensowne wydaje się PWM i tu kolegom wyżej - ukłony.
  • User removed account  
  • Level 16  
    Może kolega zdradzić co to za samochód (marka, rocznik).
    Dużo samochodów ma sprytnie rozwiązany pomiar ilości paliwa.

    Np. w nowszych VW jest 4 czujniki (tak jakby 2 potencjometry, suma każdej pary musi byc w konkretnym zakresie od do tj. około 270ohm. Poziom paliwa przeliczany jest na podstawie proporcji pomiędzy czujnikami w danej parze oraz na podstawie proporcji pomiędzy parami - jedna para jest z przodu zbiornika, druga z tyłu - tak na wypadek gdyby zostawić samochód na górce).
    Audi ma to trochę uproszczone - sa tylko 2 czuniki.

    a np. Nissan ma tylko jeden czujnik, ale oprogramowanie cały czas czuwa nad poziomem paliwa, jeśli od zgaszenia do zapalenia wartość wzrośnie o mniej niż 4L (ta wartość zależy od regionu) to wskaźnik nawet nie drgnie (bo samochód myśli że stoi na górce) itd. itd. itd.

    jeśli coś będzie nie tak to wskazówka opada :) te liczniki są teraz tak pozabezpieczane... prędkościomierz czy obrotomierz tak samo - przekroczysz 320km/h czy 360km/h i wskazówka opada i licznik nie bije - takie zabezpieczenie przed przekręceniem licznika.