Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

budowa alternatora 12v do motocykla od zera

miszerski 02 Kwi 2012 12:35 4026 5
  • #1 02 Kwi 2012 12:35
    miszerski
    Poziom 2  

    Witam. Podjąłem się próby zbudowania alternatora do motocykla m72 o zewnętrznych gabarytach prądnicy. Nie jestem z wykształcenia ani pasji osobą związaną z elektroniką/ elektrotechniką , więc pojawił się stos problemów z którymi sobie może i bym poradził ale trwałoby to niemożliwe długo.Poza tym nie są to małe koszta i chciałbym uniknąć jak najmniej błędów przy budowie prototypu Postanowiłem poszukać pomocy właśnie na tym forum, z którego do tej pory wielokrotnie korzystałem jako obserwator laik czytacz : )

    Pytania mogą wydawać się laickie ale proszę o wyrozumiałość - na bieżąco staram się dokształcać z drążonego przeze mnie tematu.



    alternator ma być trójfazowy,bezszczotkowy , wirnik umieszczony mimośrodowo, z magnesami trwałymi. alternator będzie pracował z prędkościa do ok 5000 obr/min. moc jaka mnie intersuje to ok 120-150W.

    Pakiet stojana będzie wykonany od zera. Z blachy prądnicowej wytnę na laserze blaszki o odpowiednim kształcie i tu pojawia się pierwsze pytanie:

    1.Jak przy tego typu maszynie elektrycznej pakietować stojan. Spawać,nitować, zespolić i "gotować" w lakierze?

    blaszka stojana
    budowa alternatora 12v do motocykla od zera




    pozdrawiam

    cdn.

    0 5
  • #2 02 Kwi 2012 21:50
    KS10110
    Poziom 11  

    A jak w takim układzie (magnesy trwałe) ma być rozwiązana regulacja napięcia?

    0
  • #4 03 Kwi 2012 09:48
    czesiu
    Poziom 33  

    Na mimośrodowym stojanie nie zrobi się maszyny trójfazowej. Będzie to jakiś twór impulsowy. Blaszki daj cienkie, bo żeby zniwelować migotanie musisz użyć więcej magnesów, a to spowoduje dużą częstotliwość i grzanie rdzenia. Blachy muszą być dobrze polakierowane przed spakietowaniem, lakierowanie po tym zabiegu z elektrycznego punktu widzenia jest już nie istotne, wpłynie już tylko na spowolnienie ewentualnej korozji. Co do złączenia blach ja wybrałbym nawiercenie symetrycznie trzech otworów (jak najwęższych) i skręcenie śrubami niemagnetycznymi lub zanitowanie.

    0
  • #5 03 Kwi 2012 11:52
    miszerski
    Poziom 2  

    Witam. Podobny projekt już powstał i działa. właśnie na mimośrodzie. Współpracuje z regulatorem/prostownikiem od współczesnego japońca ( regulator stratny min. 5cio pinowy). Alternator pracuje w trudnych warunkach bo umieszczony w bloku silnika pod pokrywą zaraz za cylindrem ( junak ). Do tej pory podobno przejechane 10 kkm i wszystko gra. Ładuje, nie zagrzewa się na śmierć i t d .
    Blacha na stojan jest stricte prądnicowa o gr. o,5 mm. Myślałem o połączeniu spawanym gdyż ww projekt junakowy właśnie w ten sposób ma spakietowany stojan. Chciałem przyjąć tą metodę gdyż wydaje się z mechanicznego punktu widzenia najbardziej trwała. Pozostaje kwestia typu spawania i ewentualnych strat przy tej metodzie. Ale jeżeli są lepsze to je rozważę.
    Co do wirnika to to jutro postaram się wrzucić kilka rysunków jak to ma wyglądać.
    Czy ktoś może mi powiedzieć czy osadzone na wirniku neodymy można przykryć jeszcze cienką niemagnetyczną tuleją np alu lub dural, nie chcę aby przypadkowo magnesy odfrunęły pomimo osadzenia na kleju w wyfrezowanych gniazdach.
    Mam kilka pozycji zessanych z netu dotyczących projektowania maszyn elektrycznych , jednakże może ktoś z was posiada stosowne tytuły które najbardziej dotyczyłyby poruszonego przeze mnie problemu .\\

    pozdrawiam m.

    0
  • #6 08 Kwi 2012 12:22
    JESIOTR1
    Poziom 32  

    Pakiet blach stojana najczęściej jest spinany zewnętrzną spinką w wyfrezowanym kanale.
    Ten stojan to ja bym wykonał bezrdzeniowo.
    Miedz jak najbliżej wirującego strunienia.To jest możliwe na całym ZIELONYM obwodzie wirnika lub na jego znacznej częśc w konstrukcji maksymalnie zwartej.
    budowa alternatora 12v do motocykla od zerabudowa alternatora 12v do motocykla od zerabudowa alternatora 12v do motocykla od zera
    Bieguny, fazy stojana dopasowane do wirnika - miałeś go pokazać.
    Blachy są tylko pośrednikiem i nie produkują mocy.Zajmują najbardziej wartościową przestrzeń jako balast i zbędne zawalisko.

    0