Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Komputer pokładowy Opel Astra

inot 02 Kwi 2012 22:01 37507 53
  • Komputer pokładowy Opel Astra
    Komputer pokładowy Opel Astra

    Jak wiadomo nie każdy samochód wyposażony jest standartowo w komputer pokładowy.
    Ponieważ moja astra 2 także takowego nie posiadała a wyposażenie w oryginalny byłoby za drogie, postanowiłem skonstruować własny.
    Oryginalny wyświetlacz miał pokazywać wszystkie informacje.
    Po kilku tygodniach udało mi się ten projekt zrealizować. Od tego czasu minęło już kilka lat ale pomyślałem ,że komuś się to by może przydać i dlatego też postanowiłem ten projekt tutaj
    przedstawić.
    Komputer obsługiwany jest za pomocą dwóch przysisków (tak samo jak oryginał).
    Jeden przycisk służy do przełączania poszczególnych funkcji a drugi do kasowania wyników
    i w trybie stopera do zatrzymywania albo ponownego ruszenia.
    Funkcje które spełnia to wyświetlanie całkowitego zużycie paliwa, średniego zużycie paliwa, momentalnego zużycie, średniej prędkośći, napięcia akumulatora, temperatury wewnątrz samochodu, przejechanych kilometrów ,stopera (czas jazdy) i oczywiście oryginalne dane takie jak RDS i data.
    Układ zrealizowałem za pomocą mikrokontrolera 68HC912B32 (bo takich miałem pod dostatkiem) .


    Poniżej kilka zdjęć. Skróty literowe widoczne na wyświetlaczu są w języku niemieckim ale można bez problemu program odpowiednio zmienić.

    Komputer pokładowy Opel Astra Komputer pokładowy Opel Astra Komputer pokładowy Opel Astra


    Fajne!
  • #2 02 Kwi 2012 22:57
    austin00
    Poziom 12  

    Projekt bardzo ciekawy, ale czy mógłbyś wstawić schemat, pcb i wsad.

  • #3 03 Kwi 2012 00:09
    mattsk
    Poziom 12  

    Jak mierzyłeś spalanie? Sam zrobiłem podobny komputer pokładowy, ale własnie bez funkcji spalania - pytam bo planuje ją w najbliższej przyszłości dodać.

  • #4 03 Kwi 2012 02:00
    markovip
    Poziom 34  

    Też się podłączam z prośbą o pełną dokumentację. Czy brak oryginalnego radia nie przeszkadza w poprawnym funkcjonowaniu komputera?

  • #5 03 Kwi 2012 07:10
    mlody.elek
    Poziom 11  

    Interesuje mnie komunikacja z takim oplowskim wyświetlaczem, bo posiadam kilka takich. Z opisu wnioskuję że Autor swój moduł podłącza w oryginalne złącze. Ja próbowałem podłączyć się bezpośrednio pod driver wyświetlacza ale bezskutecznie.

  • #6 03 Kwi 2012 11:28
    63404
    Usunięty  
  • #7 03 Kwi 2012 11:47
    seba_x
    Poziom 31  

    Wyświetlacze z astry sterowane są i2c z tego co pamiętam, poszukajcie na elce bo podobnych projektów było wiele.

  • #8 03 Kwi 2012 11:54
    rassmuss
    Poziom 11  

    markovip napisał:
    Też się podłączam z prośbą o pełną dokumentację. Czy brak oryginalnego radia nie przeszkadza w poprawnym funkcjonowaniu komputera?
    Radio nie ma nic do wyświetlacza. Jedyna kwestia to pogodzenie tego, że i radio i własne urządzenie chce wysyłać dane do wyświetlacza. Trzeba ustalić kto i kiedy ma pierwszeństwo i odpowiednio wszystko podłączyć.
    Sam wyświetlacz bez problemu odpala się na biurku pod podłączeniu zasilania. Gdy radio jest nieobecne (linia wykrywania pobiera sygnał z linii anteny automatycznej radia) to wyświetlana jest data. Gdy pojawia się sygnał to data znika i wyświetlacz przyjmuje dane z magistrali.

    seba_x - to troszke zmodyfikowane I2C jeśli dobrze pamiętam.

    Hasło kluczowe dla wszystkich zainteresowanych to "opel tid" w google :)

  • #9 03 Kwi 2012 12:28
    dominon
    Poziom 18  

    A mnie interesuje płytka drukowana. W jaki sposób zostały ocynowane otwory w przelotkach?

  • #10 03 Kwi 2012 17:31
    inot
    Poziom 20  

    Dla wszystkich najpierw małe wyjaśnienie.
    Na początek nie opublikowałem schematu bo nie wiedziałem że znajdą sie osoby zainteresowane tym tematem.
    Jak już napisałem , ten projekt powstał co najmniej 6 lat temu. Proszę o trochę cierpliwości bo muszę poszukać dokumentacji (znajduje się na starym dawno już wybudowanym dysku twardym).
    Po pierwsze mój samochód eksploatowany jest na terenie Niemiec i dlatego teksty w tym języku. Po drugie ten wyświetlacz nie posiada polskich znaków.
    Płytki samemu nie wytrawiałem (zrobił kolego w firmie).
    Sygnał spalania pobieram ze sterownika (zależy od modelu silnika) zgodnie ze schematem oryginalnego komputera.

    Silnik złącze wyprowadzenie
    Z12XE X 79 52
    X12XE X56 16
    Z14XE / Z16XE + XEP / Z16SE X 71 47
    Z14XEP X52 59
    Z16YNG X141 47
    X16SZR X 55 9
    X14XE / X16XEL X 53 21
    Z18XE und XEL X 57 20
    X18XE1 und X20XEV X 57 5
    Z20LET X 125 52
    Z22SE X 77 8
    Y17DT/DIT X 73 47
    Y20DTL + DTH / X20DTL / X17DTL X 59 29
    Y20DTH/Y22DTR mit PSG 16 X 93 26
    Z17DT X129 12

    Postaram się jak najszybciej dostarczyć dalszych informacji.
    W załączniku schemat,część programu obsługująca wymiany danych między komputerem i wyświetlaczem a także wsad.

  • #11 03 Kwi 2012 18:56
    djarecki
    Poziom 14  

    Tak jak autor uważam że menu można robić w języku jakim się chce .Sam często robię projekty polsko lub anglo języczne w zależności od potrzeb estetyki i precyzji słów. Po drugie nie oszukujmy się ale język polski jest upierdliwy i ubogi w słownictwo dotyczące elektroniki/ informatyki

  • #12 03 Kwi 2012 20:11
    AzaZeL_B
    Poziom 11  

    Do autora

    Możesz coś więcej napisać o tym sygnale spalania?
    jakie ma parametry jak przeliczać czy to jest podczas jazdy, chwilowe w litrach na godzinę czy w litrach na setkę?

  • #13 03 Kwi 2012 20:32
    inot
    Poziom 20  

    To wynik doświadczeń. Zliczałem wszystkie imulsy ze sterownika zużywając na przykład 10 Litrów (różnica miedzy pełnym tankiem i następnym dotankowaniem) i tą sumę odpowiednio przeliczyłem na litry. W moim przypadku był to przelicznik 1/360.

  • #14 03 Kwi 2012 20:52
    markovip
    Poziom 34  

    Chodzi o linie impulsów do prędkościomierza i tym samym dla radia które zwiększa głośność wraz ze wzrostem prędkości auta?
    Co z dokładnością takiego "doświadczalnego obliczenia"? Czy jest on czuły na różnice między ostrą a spokojną jazdą, i czy działa "w górach"?

    Druga sprawa, ostatnie modele dostawały już komputer pokładowy w zestawie, czy taki komputer współpracowałby z tym wyświetlaczem ?

  • #15 03 Kwi 2012 21:06
    inot
    Poziom 20  

    Cytat:
    Chodzi o linie impulsów do prędkościomierza i tym samym dla radia które zwiększa głośność wraz ze wzrostem prędkości auta?
    Co z dokładnością takiego "doświadczalnego obliczenia"? Czy jest on czuły na różnice między ostrą a spokojną jazdą, i czy działa "w górach"?

    Tak. Te impulsy służą do obliczania przebytej drogi i zarazem jako przelicznik średniego zużycia.
    Dokładność nie zależy od stylu jazdy czy też topografi (oryginalny komputer wykorzystuje te same sygnały).
    Najlepszą dokładność można obliczyć gdy przejedziemy całą zawartość tanku i następne tankowanie zrobimy w miarę możliwości na tej samej stacji benzynowej.
    Cytat:
    Druga sprawa, ostatnie modele dostawały już komputer pokładowy w zestawie, czy taki komputer współpracowałby z tym wyświetlaczem ?

    Nie. Praktycznie to wyświetlacz MID jest sam komputerem pokładowym.

  • #16 03 Kwi 2012 21:09
    austin00
    Poziom 12  

    Do autora czy nie orientujesz się czy twój projekt bedzie pasował tez do silnika X20SE Omega B bo mam taki sam wyswietlacz co u ciebie :)

  • #17 03 Kwi 2012 21:22
    inot
    Poziom 20  

    Dokładnie nie wiem. Chodzi tu o 2 sygnały. Pierwszy to sygnał ze sterownika silnika (sterowniki mogą być identyczne ale ja nie jestem mechanikiem samochodowym) ,drugi to sygnał dystansu pochodzący z ABS. Według mnie to sprawa odpowiednich przeliczników. Oryginalne komputery muszą być odpowiednio skonfigurowane.
    Dotyczy to także modeli Corsa i Zafira.

  • #18 03 Kwi 2012 21:40
    AzaZeL_B
    Poziom 11  

    inot napisał:
    To wynik doświadczeń. Zliczałem wszystkie imulsy ze sterownika zużywając na przykład 10 Litrów (różnica miedzy pełnym tankiem i następnym dotankowaniem) i tą sumę odpowiednio przeliczyłem na litry. W moim przypadku był to przelicznik 1/360.


    czyli generalnie jest to jakaś tam ilość impulsów na litr?
    nie ma znaczenia czas trwania tych impulsów?
    a możesz napisać jaki był poziom napięć tych impulsów?

  • #19 03 Kwi 2012 22:00
    inot
    Poziom 20  

    Nie, czas nie gra roli (przynajmniej w moim modelu silnika Z16SE). Każdy sygnał ze sterownika ma poziom 12V.

  • #20 03 Kwi 2012 22:35
    markovip
    Poziom 34  

    Chce mi kolega wmówić, że tylko prędkość wpływa na zużycie paliwa, a nie topologia terenu, styl jazdy i bieg na jakim jedziemy?
    Wiem że w tym przypadku dysponuje się tylko tymi danymi, ale wiarygodność takich wskazań moim zdaniem mija się z rzeczywistością, bo wszystko zależy od stylu jazdy kierowcy danego pojazdu...

  • #21 03 Kwi 2012 22:45
    inot
    Poziom 20  

    Cytat:
    Chce mi kolega wmówić, że tylko prędkość wpływa na zużycie paliwa, a nie topologia terenu, styl jazdy i bieg na jakim jedziemy?

    To chyba jakieś nieporozumienie. Ilość impulsów ze sterownika odzwierciedla bezpośrednio zużycie paliwa.

  • #22 03 Kwi 2012 23:39
    skalafior
    Poziom 2  

    Witam, na wstępie muszę napisać, że jestem pod wrażeniem Twojej konstrukcji.
    Jak dla mnie super sprawa.

    Tak się zastanawiam nad danymi ze sterownika, jeśli dobrze kojarzę to impuls ze sterownika mówi o otwarciu wtrysku, ale napisałeś, że nie mierzysz czasu impulsu więc założenie jest takie, że wszystkie czasy otwarcia wtrysku są takie same.

    Czy nie jest tak, że czas otwarcia wtrysku zależny jest od obciążenia silnika??
    Masz może jakieś informacje na ten temat ??

  • #23 04 Kwi 2012 00:00
    markovip
    Poziom 34  

    Przepraszam, zwracam honor. Myślałem, że chodzi tylko o jeden sygnał - z ABS.

  • #24 04 Kwi 2012 11:40
    patryk-84a
    Poziom 28  

    Przepraszam za bezpodstawne oskarżenia. Jeśli chciałoby się mierzyć zużycie paliwa w silniku z mono wtryskiem, wystarczyłoby mierzyć czasy otwarcia wtrysku. Znając dawkę paliwa jaką daje wtrysk, np. przez 500ms możemy łatwo wyliczyć zużycie. Są gdzieś takie dane dla danego wtryskiwacza? Dobrze myślę, czy to zbyt łatwe?

  • #25 04 Kwi 2012 12:45
    karolas123
    Poziom 20  

    Dobrze myslisz, wklepując nr wtryskiwacza w wyszukiwarke bez problemu znajdziesz to co interesuję Cie.

  • #26 04 Kwi 2012 17:01
    inot
    Poziom 20  

    Wszystkie te dyskusje o czasach wtrysku dla mojego projektu nie są takie ważne.
    Istotne jest jakie informacje wysyła sterownik (niekoniecznie mające bezpośrednio z czasem otwarcia wtryskiwacza do czynienia).
    Jak dokładnie te informacje są przekazywane wiedzą chyba tylko samo konstruktorzy tych urządzeń.
    Także ja nie mam pojęcia i dlatego użyłem metody "próbować zamiast studiować".
    Zabrałem oscyloskop do samochodu i zacząłem mierzyć przebiegi. Następnie zacząłem analizować , jakie wnioski z tego można wyciągnąć. Ponieważ te wiązki impulsów były praktycznie prawie zawsze tej samej długości (tylko inna nieregularna częstotliwość) , doszedłem do wniosku że tylko ilość tych impulsów może decydować o ilości pobierania paliwa.
    Późniejsze pomiary potwierdziły moją teorię.

    Poniżej część moich pomiarów.
    Komputer pokładowy Opel Astra

  • #27 04 Kwi 2012 19:26
    JollyRoger
    Poziom 21  

    W jakim języku i IDE (lub bez) napisałeś firmware?

  • #29 04 Kwi 2012 22:26
    Demmo
    Poziom 16  

    Bardzo fajny projekt. Ja swojego czasu myślałem o czymś podobnym, tylko żeby zamiast śledzenia impulsów spróbować wpiąć się w łącze diagnostyczne i informacji wtedy mamy do wyboru do koloru.. ale de facto jeśli cel ma być bardzo zbliżony do widocznego tutaj, to jednak byłby to przerost formy nad treścią :)

    Ile faktycznie linii IO wykorzystujesz? Bo procek widzę niemal w pełni rozszyty, a może da się to zrobić na czymś mniejszym..

  • #30 05 Kwi 2012 19:29
    inot
    Poziom 20  

    Nie wszystkie I/O są wykorzystane. Wyprowadziłem na zewnątrz prawie wszystkie porty z myślą o ewentualne przyszłe rozwiązania (dołączyłem na przykład wyświetlacz graficzny).
    Oczywiście można by było użyć innego kontrolera, który potrafi szybko reagować na przerwania (a więc PIC w tym przypadku odpada). Program obsługuje 6 przerwań równocześnie . Oprócz tego do moich obliczeń wykorzystuję 32 bitowe dzielenie.
    Co do złącza diagnostycznego, to z niego w tym kierunku dużo się nie dowiesz.
    To złącze nie dostarcza żadnych informacji o przebiegu i spalaniu paliwa.
    To jest mój drugi projekt który to obecnie realizuję.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo