Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Drukarka laserowa do folii - PCB metodą fotochemiczną

PROFOLIO 03 Apr 2012 15:42 9592 11
  • #1
    PROFOLIO
    Level 14  
    Tytułem wstępu, by nikt mi nie zarzucił lenistwa i nieumiejętności przeszukiania forum.

    Do tej pory stosowałem zwykle metodę termotransferową z użyciem laminatora i obecnie posiadanej drukarki Samsung SCX-4300, z której wydruk na różnych papierach kredowych był wystarczający, aczkolwiek nie idealny
    (pod światło widać że toner układa się w charakterystyczne prążki przypominajace paski zebry).
    Jako że przerwy widoczne pod silne światło nie są wielkie, nie stanowiły one problemu przy przenoszeniu tonera na miedź za pomoca laminatora (ciepło sprawia, że toner na te przerwy sie lekko rozlewa).

    Wkrótce jednak ze względu na mniejszy raster i rozmiary płytek będę zmuszony do zmiany technologii z szybkiej termotransferowej na troche bardziej pracochłonną metodę fotochemiczną.

    Dlatego też od wielu tygodni przeprowadzam różne testy, sprawdzam przeróżne warianty, kompletuje sprzęt, by uzyskać jak najlepsze efekty, nieskomplikowanymi środkami.

    I tu pojawiły się następujące problemy.

    Wspomniane wyżej prążki dla światła są już za duże, zwłaszcza że przy wydruku na folii występują one ze zdwojoną siłą, sam wydruk na folli jest też dużo bledszy niż na zwykłym papierze czy papierze kredowym. Przyczynia się do naświetlania fotomaski w nieodpowiedni sposób.

    Dla wygody oszczędności czasu i powtarzalności procesu stosuję fotomaskę negatywową w postaci folii, nakładanej na miedź laminatorem i Naświetlam 4 świetlówkami 15W.

    Eksperymentalnie dobrałem czas naświetlania - 5 sekund. Ten czas jest wystarczający by utrwalić fotomaskę, a negatywne skutki jakości nie są aż tak odczuwalne, niemniej i tak wpływają one dość niekorzystnie na ostrość krawędzi ścieżek.

    W próbach eliminacji problemu bez konieczności kupowania kolejnej drukarki przeprowadziłem następujące próby, jakie mi się nasunęły lub o których doczytałem w sieci.

    W pierwszej kolejności przetestowałem różne materiały do drukowania:

    - papier wzwykły psikany transparentem lub WD40 - (efekt: pod światło widoczne prążki)
    - kalka techniczna - (efekt :pod światło widoczne prążki)
    - lepsza droższa folia do ksero (IGEPA)

    - Drukowanie 2 identycznych folii i składanie ich ze sobą (taka jest propozycja collins's lab http://www.youtube.com/watch?v=tWnfnt2rNO0)
    (efekt: dla małych płytek jest ok dla większych powoduje pewne rozjazdy rastra, dodatkowo druga warstwa folii z nadrukiem jest nieco oddalona od płytki a przez to lampy doświetlają krawędzie otrzymywanego wzoru i tym samym nieostrość krawędzi)

    - Drukowanie na tonerze orginalnym i zamienniku dobrej jakości.

    - podwójny nadruk na tej samej stronie tej samej folii - sprawdzone tak jedynie z przekory
    (efekt: jest lepiej o tyle że nie ma znaczenia już grubość folii i niema efektu nieostrości krawędzi ścieżek.
    do ewentualych rozjazdów rastra dojść może jesze komplikacja z tafieniem feedera drukarki z wydrukiem na to samo miejsce, dla SCX-4300 w dość
    ciasno ustawionym podajnikiem automatycznym niestanowi to problemu, jednak prblem rozjazdu rastra sprawia że mozna to teoretycznie zastosować jedynie dla małych plytek).

    - Dalej testowałem preparaty do zaciemniania
    - profesjonalny DTP'owski włoski środek DENSITY TONER (efekt brak, przynajmniej w przypadku tonera do SCX-4300)
    - ropuszczalniki: Aceton, Nitro, Ksylen (największy wpływ ma ksylen, najmniejszy aceton, jednakże każdy z nich powoduje dość mocne zdegradowanie krawędzi ścieżek)

    Tak więc wydaje mi się że wyczerpałem wszystkie mniej kosztowne warianty jakie mogłem sprawdzić i przychodzi temat nowej drukarki.

    Tylko jakiej ?

    W poszukiwaniu rzetlenych informacji na temat jakości wydruku różnych drukarek, zastosowaniu do metody fotochemicznej wykonywania płytek
    niema wiele informacji. Ale udało się wyselekcjonować typy drukarek, które niewielkim kosztem mogą ten problem zażegnać, przynajmniej w teroii.
    Wynika z nich, że najlepiej celować w drukarki HP zwłaszcza (LJ5P, LJ6P, LJ2100, LJ2300, LJ4000, kolor LJ4550)


    LJ5P, LJ6P - to drukarki mające jedynie typowy i wymierający w nowych komputerach port centronic. Wolne ale podobno dobrze kryjace tonerem (nie u wszystkich), mało ramu , przez co trochę trwa aż przetworzą bardziej skomplikowanych wydruk. Wiele pozytywnych opinii co do jakości druku na papierze kredowym, koszt okolo 100pln, podobno można

    LJ2100 - plusem jest napewno rodzielczość 1200x1200DPI, Występuje ze zlączem Centronisc ale nie ma problemu z nabyciem modelu serii N z wbudowanym printserwerem. W standardzie mało ramu, wielu ja chwali za wydruki na papierze kredowym, niestety jedyna opinia jaka pisała coś na temat jakości wydruku na kliszy to to, że na refolowanym tonerze jest nieciekawie. Po zmianie tnera jest dużo lepiej, ale nie zostało dopowiedziane o ile lepiej, słów zachwytu nie było. Cena okolo 200pln. Na PCB ma jakies potencjometry do zmiany parametrów pracy, niestety kręcenie nimi nikomu nie przyniosło efektu.

    LJ2300 - podobnie jak drukarka 2100 ma rodzielczość 1200x1200DPI, jako nieliczna wsrod tych starszych drukarek posiada złącze USB to mega plus, jednak jakości wydruku na kliszy niewiele, wyszperałem dodatkowo że ma toner innego typu niż LJ2100 (jakis polimeryzowany). Cena okolo 280pln.

    LJ4000 - w tym temacie cisza, praktycznie

    LJ4550 - wydruk nieodbiegający mocno jakości od folii z naświetlarni ale niestety jak na drukarkę do sporadycznych zadań to
    sporo za droga.

    Mój obecny typ to drukarka LJ2300, który oczywisćie może uledz zmianie.

    W tym miejscu chciałbym Was prosić o wydanie swojej, opinii na temat drukarek:
    - jak wyglada wydruk na tych drukarkach,
    - czy są jakieś spore prześwity pod światło,
    - jak oceniacie grubość nakładanego tonera,
    - czy jest on nakładany równomiernie,
    - jak on wygląda gdy drukuje się duże zaczernione obszary,
    - czy krawędzie tych zaczernionych obszarów są ciemniejsze od jego środka.
  • #2
    Awdeg
    Level 26  
    Z drukarek które przedstawiłeś najlepiej do tych celów się nadaje Hp CLJ 4500/4550.Wiem bo sam wykonuję obwody metoda fotochemiczną za równo za pomocą "positivu" jak i płytek już pokrytych fabrycznie emulsją,wcale nie są drogie u mnie 200pln. Mam tez hp 6p specjalnie spreparowaną z podniesionymi napięciami ładującym,oraz transferującym właśnie dotych celów iteż w 100% się nadaje.Co do HP 2200 a 2300 to pod względem jakości niczym się nie różnią.
  • #3
    PROFOLIO
    Level 14  
    Awdeg wrote:
    Z drukarek które przedstawiłeś najlepiej do tych celów się nadaje Hp CLJ 4500/4550.Wiem bo sam wykonuję obwody metoda fotochemiczną za równo za pomocą "positivu" jak i płytek już pokrytych fabrycznie emulsją,wcale nie są drogie u mnie 200pln. Mam tez hp 6p specjalnie spreparowaną z podniesionymi napięciami ładującym,oraz transferującym właśnie dotych celów iteż w 100% się nadaje.Co do HP 2200 a 2300 to pod względem jakości niczym się nie różnią.


    Nie różnią się w sensie LJ2200 vs LJ2300 czy te obie drukarki w stosunku do 6P ?

    A i jak wyglądają koszty eksploatacyjne tej drukarki 4500/4550 ? i w jakim stanie jest ta drukarka u Ciebie ?
  • #4
    Awdeg
    Level 26  
    Hp 6p ma rozdzielczość 600dpi,ale ma też RET wygładzanie czcionek nikt nigdy nie podnosił kwesti,że ma za małą rozdzielczość,Nawet na dzień dobry jak wydrukujemy demo są tam linie 0,1 mm lub mniej które drukarka drukuje. Co do HP4500 nie ma w galaktyce tańszej w eksplatacji zobacz na aukcje ja niedawno tonery oryginały kupiłem po 35pln. To są ogromne kasety na 7tyś. Tylko trzeba pamiętać że to jest spora drukarka trzeba mieć miejsce. Więcej na PW aby nie zaśmiecać forum
  • #5
    PROFOLIO
    Level 14  
    Zależy mi przede wszystkim na tym by nie mieć takiej faktury wydruku jak ta tutaj :

    Drukarka laserowa do folii - PCB metodą fotochemiczną

    W zbliżeniu widać, że zadruk ma spore prześwity. Dla porównania rozmiarów tych prześwitów, najcieńsza ścieżka to 10 milsów, te najgrubsze to 35 milsów, pozostałe 16 milsów, via 60/20 pad 80/35, widoczne obudowy SMD to typowe SOIC14 i 0402.
  • #6
    Awdeg
    Level 26  
    Przyślij mi na PW plik będę miał czas ,wydrukuję na kilku drukarkach,ocenie jakość pod światło .
    Tak a propos jakiej używasz emulsji ,no bo nie positiv
  • #7
    PROFOLIO
    Level 14  
    Używam fotomaski negatywowej, nakładanej na lminat laminatorem, po prostu z kawałka folii trzymanej w ciemnej tubie odcinam potrzebny fragment, zrywam wewnętrzną warstwę ochroną przykładam do oczyszczonego laminatu, i przepuszczam przez laminator.

    efekt jest taki jak na zdjęciu :

    Drukarka laserowa do folii - PCB metodą fotochemiczną

    Świetna metoda, niej kłopotliwa i szybsza niż positiv jeśli chodzi o przygotowanie materiału, i napewno tańsza niż gotowe płytki bungard

    Powyższe zdjęcie pokazuje naświetlanie 5 sekundowe w moim przypadku i problem kiepskiej maski która też pokazywałem przy dłuższych czasach są juz fatalne, bo utwardzenie fotomaski przez prześwity jestj uz na tyle solidne że wywoływacz juz tego nie ruszy. (wywoływanie w 1% roztworze sody amoniakalnej - Na2CO3, zmywanie po trawieniu w 2% roztworze Wodorotlenku Sodu NaOH)

    Poniżej zdjęcie które pokazuje efekt teho czasowego przeholowania.

    Drukarka laserowa do folii - PCB metodą fotochemiczną


    Materiał do dostania na Allegro u usera RSIKON12 po 8 złotych za arkusz A4.

    Widzę że w końcu sprzedaje też profesjonalną soldermaskę nakładaną w ten sam sposób po 14 złotych za arkusz A4
  • #8
    Awdeg
    Level 26  
    Czy dobrze widzę że czas ekspozycji to 5sekund,czy ta folia jest aż tak czuła,czy przy nakładaniu na laminat trzeba to robic przy ciemnym czerwonym świetle.Pytam bo z emulsjami do PCB mam kontakt od ponad 20 lat,sam zresztą kiedyś wykonywałem je ale z takimi krótkimi czasami naświetleń się nie spotkałem.
  • #9
    PROFOLIO
    Level 14  
    Najnormalniejsze światło białe.
    Bez wariactw, robione przy zwykłej zarówce, tyle że skierowanej w sufit, i jakieś minimalne środki ostrożności. Czyli jak wyjdzie z laminatora to włożyć między kartki jakiegoś czasopisma. Krótki czas raczej wynika z tego że naświetlam 4 praktycznie nowymi lampami UV 15W.

    Pozatym jest jeszcze kwestia tego, że wg moich testów 5 sekund naświetlania wystarcza żeby maska przy developingu nie spłynęła, można z powodzeniem dłużej naświetlać o ile ma się lepszą maskę (lepiej kryjącą) , ja jeszcze nie mam, tak więć czas ograniczam do minimum, żeby nie mieć prześwietleń jakie pokazałem na jednym ze zdjęć :/
  • #11
    KGS
    Level 23  
    Witam ! Żadna z trzech stosowanych LJ4000 w zaprzyjaźnionej drukarni NIE daję właściwego zaczernienia wydruku, nawet ustawiona na maxa. Szczególnie daje o sobie znać efekt "jaja" przy większych płaszczyznach. Szczerze odradzam !
  • #12
    PROFOLIO
    Level 14  
    Nie zdecydowałem się na zakup własnej drukarki tylko do tego celu z braku możliwości ich wcześniejszego przetestowania i określenia przydatności.
    Zdecydowałem się na drukowanie przygotowanych klisz w firmie zewnętrznej.
    Draukarka jakiej tam używają to XEROX PHASER 7500 na orginalnych tonerach. Jest to kolorowa drukarka dająca bardzo dobre zaczernienie, nawet na najtańszej folii z alledrogo.

    temat zamykam.