Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Proste, bez elektroniki, długowieczne silniki diesla do testów biopaliw, jakie?

Mark Marshall 04 Apr 2012 16:43 18356 21
  • #1
    Mark Marshall
    Level 19  
    Witam. Mam pytanie widoczne już w tytule tematu. Z góry przepraszam jeżeli to zły dział. Mianowicie przymierzam się do zakupu i testów silnika diesla o pojemności od 2 do 2,5l. Zależy mi na siermiężnym starym silniku, coś typu tego montowanego w Mercedesie W124. Czy istnieje coś takiego? Czy to był jedyny silnik po za W123 który był tak wytrzymały? Zależy mi oczywiście na silniku który posiada jak najmniej elektroniki, bez zbędnych czujników które mogą wariowac przy innych paliwach.
    Pozdrawiam i dziękuje z góry za pomoc.
  • Helpful post
    #2
    Macosmail
    Level 34  
    Większość starszych silników Diesla była wytrzymała, pytanie tylko ile z tego zostało. Dlatego jak szukać to kierować się stanem aktualnym. Bo co z tego, że wolnossący Diesel w Mercedesie przejeżdżał 1.5mln km bez remontu, jak w tej chwili wszystkie już tyle przejechały. Pozdrawiam
  • #3
    Mark Marshall
    Level 19  
    Dziękuje za odpowiedz. No niestety te silniki były produkowane dawno temu i przebiegi które przejechały są już ogromne. Jednakże spotyka się silniki które pracują w ciągle jeżdzących samochodach. Zastanawiałem się też nad silnikami 1,9 ze starych passatów, tych produkowanych w latach .80 Z tego co widziałem i słyszałem te silniki były produkowane bez turbosprężarek, czyli bez zbędnej rzeczy. Turbosprężarka zwiększa ciśnienia i naprężenia jednakże w tak wiekowych silnikach nie montowano turbin sprężających powietrze tak jak w obecnych samochodach lecz i tak nie jestem przekonany czy silnik z turbosprężarką będzie w dobrym stanie technicznym. Pozdrawiam
  • Helpful post
    #4
    tzok
    Moderator of Cars
    Ze współczesnych w miarę prosty Diesli to 1.9 LIFE-TDI na pompie (75KM) albo 1.9 SDI, może być też jakiś starszy diesel 2.4D z Peugeota albo 2.5D z FIATa.
  • #5
    Mark Marshall
    Level 19  
    Ten 1.9 SDI mam w swoim samochodzie Skodzie Octavii i już trochę elektroniki w nim obecne jest. A co do pozostałych starszych silników to dziękuje za informację, rozejrzę się jak to cenowo z nimi jest i jak z dostępnością.
  • Helpful post
    #6
    kkknc
    Level 43  
    Trochę w traktorach tego było, różne Perkinsy
    W samochodach to Citroen CX 2,5, Daihatsu Rocky 2,5, Fiat 2,5 stosowany w 131 i 132, Ford Transit 2,4, Land Rover 2,25, Mercedesy 2,0, 2,2, i 2,4. Opel Blitz 2,1 i 2,3, Reno Trafik i Master 2,5.
    Podałem ci auta z końca lat 70 początek, 80 więc tam elektronik nie będzie. Co nieco w dieslach zaczęło się pojawiać w latach 90, ale w twoim wypadku nie powinno mieć to znaczenia. Zawsze można wyciągnąć silnik ze starego merca i go podratować. Jak zrobisz to sam to tylko części i niewielkim koszt za coś, co nie dasz zrobić samemu, czyli szlif i naprawa głowicy.
  • #7
    Mark Marshall
    Level 19  
    Dziękuję koledze za wypisanie listy samochodów z których warto brac silniki do testów. Rozpoczynam rozglądanie się i szukanie właśnie takich starych aut. Popytam też wśród znajomych, byc możę ktoś coś sprzedaje albo słyszał że ktoś chętnie się pozbędzie jakiegoś starego samochodu. Tak właśnie myślę nad czymś popularnym, by potem nie było problemu z częściami gdy po kupnie danego silnika pewne części będą do wymiany. Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam.
  • Helpful post
    #8
    kkknc
    Level 43  
    Troskę nowsze z lat 80-90
    Alfa Romeo 6, 75, 90 silniki doładowane, 2,0, 2,4, 2,5, Audi 100 2,0 z doładowaniem i bez, Bedford 2,3, Jeep Wrangrel 2,1TD, Ford sierra 2,3 i Scorpio 2,5, Isuzu Midi 2,0TD i 2,2D, Land Rover Defender 2,5, LDV 2,5, Mazda 626 2,0, Mitsubishi Pajero 2,3 i Canter 2,4, Nissan Vanette 2,0, Urvan 2,3, Cabstar 2,5, Opel rekord 2,3 i 2,3T, Peugot J5 2,5 i J7 2,1, Reno R18 i R25 2,1d i 2,1TD, Rover 2000 2,4, Toyota Carina 2 2,0 i Camry2,0TD , Hi-Ace 2,2 i 2,4, VW LT 2,4 i 2,4TD, Volvo 240,740,760 2,4D i 2,4 TD pochodzące od VW
    Więc jak widzisz troskę tego jest.
  • #9
    Mark Marshall
    Level 19  
    Troszkę :) Gratuluję koledze wiedzy. Teraz mam już ładną listę samochodów do szukania dzięki koledze.
  • Helpful post
    #10
    kkknc
    Level 43  
    Nowsze, czyli początek lat 90 też jeszcze bez elektroniki.
    Fiat Ducato2,5D i Croma 2,5TD która miał już pompę VE, ale sterowana mechanicznie, Część poniżej też ma pompy VE, ale jeszcze bez elektroniki. Iveco Daily 2,5, Mitsubishi L200, L300 i Canter 2,5D i TD, Nissan Bluebird (T72) 2.0 i Uran, Peugot 504 2,3, Talbot 2,5 z silnikiem pochodzącym od Fiata jeżeli się nie mylę. Później wchodziły pompy VR i elektronika sterująca. Część tych silników była w późniejszym czasie modernizowana i mogła zastać wyposażona w elektronikę. Dotyczy to zawłaszcz samochodów z lat 90-95 i nowszych. Myślę, że tyle koledze wystarczy gdyby ktoś coś jeszcze pamiętał to pewnie dorzuci.
  • #11
    Mark Marshall
    Level 19  
    Dziękuję za następną listę. Chciałbym się zapytac odnośnie pompy wtryskowej. Ponoc w Mercedesie W124 pompa ta smarowana jest olejem z obiegu silnikowego a nie smarowana paliwem. Czy gdzieś zastosowano podobne rozwiązania? I czy to w ogóle prawda.
  • Helpful post
    #12
    SauerMauser
    Level 21  
    Do kolegi kkknc:

    Przytoczony 2.1TD z Wranglera to silnik marki Renault, był obecny również w modelu Cherokee. Prosty silnik, ale z doładowaniem. Trafic posiadał ten sam silnik ale bez doładowania, więc do testów ten silnik byłby lepszy.

    Co do silnika ze Scorpio 2.5D, to "słynny" silnik włoskiej marki VM Motori. Silniki tej konstrukcji były montowane również w Alfach i Chryslerach w latach 90-tych, ale również już z doładowaniem. Jest to jeden z najprostszych konstrukcyjnie silników, które stosuje się w maszynach budowlanych i kutrach rybackich. Słynie z czterech oddzielnych głowic, oraz wypadających lasek popychaczy co ok. 150-200 tys km ze względu na szeregowe smarowanie, w nowszych silnikach CRD ten błąd firma VM (a w zasadzie teraz Mercedes) usunęła.



    Do autora tematu:

    Z prostych silników dochodzi jeszcze 1.9D z poczciwego C15, niestety nie jest to pojemność 2.0.

    Pamiętaj jeszcze o silniku 2.0D Mercedesa.
  • #13
    Mark Marshall
    Level 19  
    Tak właśnie rozglądam się najbardziej za tym Mercedesem W124 200D z silnikiem 2.0. Moc 75km, spalanie 6-7l/100km. Parametry rozsądne, model popularny, jednakże nie tak jak 250D czy 300D.
  • Helpful post
    #14
    Werewolf
    Level 25  
    Peugeot 206 1.9D.
  • #15
    anaba255
    Level 26  
    VW pakował 1.9D do końca lat '90, Polo, Ibiza, Felicja.
    Jesli chcesz prosty silnik, podstawa to pompa sterowana linką, do pompy powinien dochodzic tylko jeden kabelek pod elektrozawór. Tak samo silnik, kabel do swiec żarowych, czujniki ciśnienia i temperatury.
    A 1.9D/TD to stara konstrukcja, nastepca 1.5D/1.6D/TD.
  • #16
    Tomek665
    Level 28  
    kkknc wrote:
    Ford Transit 2,4

    Raczej starszy produkowany przed rokiem 2000, Transit 2,5 D.
    Te wykręcały przebiegi ponad milion km.
    A z uwagi na słabą blacharkę, jest nadzieja kupić tanio.
  • #17
    arekb81
    Level 27  
    Z nowszych samochodów Skoda Felicja ma silnik 1,9D bez turbiny.
  • #18
    markslew
    Level 27  
    Z pompą rzędową jeśli chcesz to miał Mercedes wszystkie modele do W124 włącznie. Potem to już tylko ona była w ciężarowych.
    Pompa rzędowa jest trwała bo smarowana olejem silnikowym i jest odporna na złej jakości paliwo.

    Jak będziesz kupował silnik zmierz w nim ciśnienie sprężania oraz ciśnienie oleju (na gorąco). To najszybszy sposób na szybki test silnika przed kupnem a bardzo wiarygodny. Ja polecam silniki Mercedes OM601 - 2.0D OM602 - 2,5D OM 603 - 3,0D z W124.

    Możesz też się zastanowić nad silnikami od VW. Golf III 1,9 D z komorą wirową (55 KM z tego co pamiętam), bez elektroniki, ten silnik znajdziesz w Skodzie Felicji, VW Vento, Passat i różne Seaty.
  • #19
    SAWEK101
    Level 31  
    Może to już nie aktualne ale powiem co nieco, z testowaniem różnych paliw to nie wszystko jest tak różowe jak tu opowiadacie, przede wszystkim trzeba kupić bardzo popularny model żeby można było kupić potem tanie części zamienne, wiem że np tdi całkiem przyzwoicie chodziły na rzepaku, ale np cienkie wtryski dużo kosztują jak się któryś zakopci, z kolei stare diesle z komorą wstępną gorzej tolerowały rzepak i czasami potrafiła zalepić się komora wstępna, ale to zależy jak kto jeździ, tak że nie każdy stary diesel się nadaje i sprawa jest bardziej złożona, generalnie bez porządnego podgrzewu paliwa nie da się długo pojeździć na sporym stężeniu rzepaku i nie zarżnąć silnika po kleją się pierścienie i napęd leje się do skrzyni korbowej i kaplica.
  • #20
    AMICAR
    Level 17  
    Jedne z najtrwalszych Diesli, to Mercedes 70-te lata, tzw. /8 Kubus, i pozniej
    w 123-Beczka, byly w wersjach 200,240, 300 ccm.
    Ten ostatni 300 5 zylindrowy, mocny, nie do zajechania,przy pilnowaniu oleju o wody, 600-800 tys km, to normalka, a nawet naprawy mozna zrobic nieskomplikowanie.Nastepcy W124 juz zmodyfikowane, sterowane elektronicznie..troche klopotow.
    Polecalbym taki od modelu W123, 300ccm.
    pozdrawiam amicar
  • #21
    kkknc
    Level 43  
    AMICAR wrote:
    Jedne z najtrwalszych Diesli, to Mercedes 70-te lata, tzw. /8 Kubus, i pozniej
    w 123-Beczka, byly w wersjach 200,240, 300 ccm.
    Ten ostatni 300 5 zylindrowy, mocny, nie do zajechania,przy pilnowaniu oleju o wody, 600-800 tys km, to normalka,

    Jesteś daleko od prawdy, bo udokumentowany przebieg do remontu kapitalnego "beczki" wynosi 4 200 000km. A przebieg, o którym mówisz to można powiedzieć ze silnik został dopiero dotarty.
  • #22
    Stig_2009
    Level 9  
    Jeżeli to jeszcze aktualne, to poszukaj silnika ze starszych terenówek, Mitsubishi, Toyota, dobry byłby np z Nissana Terrano I 2.5TD na kołach zębatych.