Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jakie paliwo do Skoda SuperB 1.9 TDI 130 KM?

silvanjk 05 Apr 2012 08:52 15037 18
  • #1
    silvanjk
    Level 12  
    Witam. Po raz pierwszy stałem się posiadaczem diesla, choć swego czasu byłem trochę wrogiem ("Nigdy w życiu diesel! Nigdy w życiu gaz! Tylko benzyna!") :P

    Pomijając przyczyny zmiany nastawienia chciałem zapytać o kilka rzeczy, jako że z dieslami nie mam kompletnie żadnego doświadczenia.

    Skoda SuperB 1.9 TDI 130 KM, 2004 r.

    1. Jakie paliwo tam lać? Zwykły diesel (odpowiednik pb95) ? Czy ten lepszy (odpowiednik pb98)? Może być ORLENOWSKIE? Znalazłem tylko instrukcję do skody SB ale to już ta nowsza wersja, tam coś pisano, że w ogóle silniki się nie nadają do biopaliw, a teraz ponoć są dolewane w kilku procentach takie paliwa... Nie chciałbym przez niewiedzę sobie czegoś schrzanić...

    2. Jaki olej tam powinien być? Pół-syntetyk? Pełny? I tak. Sprawdziłem książkę serwisową, nie znalazłem tam odpowiedzi na to pytanie (brak wpisów na temat rodzaju oleju). Nie ma również pod maską niczego, co mógłbym sprawdzić, żadnej karteczki. ITD. Do diesli jest chyba specjalny jakiś olej silnikowy, nie klasyczny pewnie?

    3. Poszukuję również instrukcji, ale do tej wersji 2004r. Może być język angielski. Polski mile widziany. Niestety, na necie się naszukałem dobrze, ale jedyne co znajduję, to instr. do tej nowszej wersji SuperB II. Przeglądnąłem również forum. Jest cały jeden temat o instrukcjach, jest tam SuperB ale też ta nowa wersja, nigdzie nie mogę namierzyć tej starszej... ;/

    4. Jak ekonomicznie jeździć dieslem? Lepsze niskie czy wyższe obroty (z załączoną turbiną?) Czy załączona turbina zwiększa spalanie?

    5. Jakieś jeszcze rady dla początkującego użytkownika diesla?

    Za wszelką pomoc i sugestię będę bardzo zobowiązany...

    Pozdrawiam serdecznie.

    PS. Myślę, że jeśli znajdzie się instrukcja, to większość pozostałych pytań sama się rozwiąże.
  • #2
    Atreyu Makiavel
    Level 34  
    silvanjk wrote:
    Zwykły diesel (odpowiednik pb95) ? Czy ten lepszy (odpowiednik pb98)?
    Liczba oktanowa oznacza odporność paliwa na spalanie stukowe. To nie daje mocy a kulturę pracy i wrażenia dźwiękowe.
  • #3
    carot
    Level 26  
    Ale po co? Biodiesel to syf, po jakimś czasie plastikowe węże układu paliwowego się rozpuszczą, musisz też dużo go przepalać, bo zarosną Ci wodorosty w baku, jak będzie długo stało.
  • Helpful post
    #4
    Breżniew
    Level 22  
    Paliwo lej normalny ON lub paliwa premium jeśli cię stać na verwe itp. Na pewno nie wolno lać biopaliw.
    Olej silnikowy zalecany wyłącznie z normami VW 505.01, 506, 507 . Silnik na pewno z pompowtryskiwaczami, a te wymagają odpowiedniego oleju. Lepkość oleju 5W40 (norma 505.01) lub 5W30 ( z normą 506, 507).
    Pod wykładzina bagaźnika masz naklejkę z podanym typem silnika np ARL. Na podstawie tego poszukaj w necie jego parametrów itd.
    Jak jeździć? Normalnie jak benzyna używając całego zakresu obrotomierza. W żadnym wypadku nie mulić silnika na wysokim biegu i niskich obrotach bo uszkodzisz silnik i zablokujesz kierownice w turbo nagarem.
  • #5
    carot
    Level 26  
    Breżniew wrote:
    Jak jeździć? Normalnie jak benzyna używając całego zakresu obrotomierza. W żadnym wypadku nie mulić silnika na wysokim biegu i niskich obrotach bo uszkodzisz silnik i zablokujesz kierownice w turbo nagarem.

    Jedynie z tym się nie zgodzę. Diesel nie lubi wysokich obrotów. Najekonomiczniejszy jest do 3500obr/min. Najlepiej jeździć dociskając go do tej granicy i wyższy bieg.
  • Helpful post
    #6
    Breżniew
    Level 22  
    carot wrote:
    Breżniew wrote:
    Jak jeździć? Normalnie jak benzyna używając całego zakresu obrotomierza. W żadnym wypadku nie mulić silnika na wysokim biegu i niskich obrotach bo uszkodzisz silnik i zablokujesz kierownice w turbo nagarem.

    Jedynie z tym się nie zgodzę. Diesel nie lubi wysokich obrotów. Najekonomiczniejszy jest do 3500obr/min. Najlepiej jeździć dociskając go do tej granicy i wyższy bieg.


    Dla czego ma nie lubić wysokich obrotów jak został zaprojektowany do takiej pracy. zobacz ten przykładowy wykres silnika 1,9 TDI typ BXE.

    http://imageshack.us/photo/my-images/404/megamozggo2pl.jpg/

    Na seryjnym sofcie max. moment obr. silnik rozwija przy ok. 1900 obr/min. Z kolei max. moc uzyskujemy przy 4050 obr/min. Nic się wiec absolutnie nie stanie przy normalnej jeździe i wkręcaniu silnika do ponad 4000 obr/min. Czerwone pole na obrotomierzu zaczyna się od 4500 obr./min.
    Ważne aby go nie przegrzać długotrwałą jazdą z max. prędkością na autostradzie.
    Inną ważną rzeczą w silnikach z turbosprężarką jest schłodzenie turbiny na wolnych obrotach przez ok 1-2 min przed zgaszeniem silnika. Dotyczy to szczególnie jazdy na autostradzie i zatrzymaniu na chwile dla zatankowania paliwa.
    Najniższe spalanie ten silnik ma przy ok 2000 obr/min.
    Swoim TDI BXE jeżdżę w zakresie ok 2000-3500 obr/min przy spokojnej , ekonomicznej jeździe. Spalanie w zakresie 4,8-5,5L/100km.
    Zamieszczony wykres nie pochodzi z pomiaru mojego auta.
  • #7
    PCcepuk
    Level 19  
    1. nie kombinować -lać zwykły, najzwyklejszy ON !
    2. syntetyczny z przeznaczeniem do pompowtrysków np. Castrol EDGE...

    jezdzi sie dieslem jak kazdym samochodem -normalnie niech silnik oddycha...
  • Helpful post
    #8
    tzok
    Moderator of Cars
    1. Jakie paliwo tam lać?
    Zwykłe, ale jeśli będziesz tankował na TESCO lub Auchan to polecam lać dodatek DIESEL-SKYDD (zimą to już obowiązkowo).


    2. Jaki olej tam powinien być?
    Olej na bazie syntetycznej dedykowany do silników turbodiesel 0W40 lub 5W40.

    3. Poszukuję również instrukcji, ale do tej wersji 2004r.
    Tu nie pomogę... ale generalnie to czego chcesz tam szukać?

    4. Jak ekonomicznie jeździć dieslem?
    Turbina jest zawsze załączona, najekonomiczniejsza jazda to jazda w okolicy obrotów momentu max, czyli 2000rpm. Ogólne zasady eco-drivingu - płynne i możliwie szybkie rozpędzanie się do prędkości podróżnej, szybka zmiana biegów, redukowanie biegów i hamowanie silnikiem przy dojeżdżaniu do skrzyżowania (w dieslu, ze względu na brak przepustnicy, ten efekt jest dużo słabszy).

    5. Jakieś jeszcze rady dla początkującego użytkownika diesla?
    Unikaj jazdy, a zwłaszcza przyspieszania na bardzo niskich obrotach (<1500rpm), wyłączania silnika bezpośrednio po dłuższej jeździe (odczekaj kilkanaście sek. na wolnych obrotach), przekraczania 3000rpm na zimnym silniku, włączania rozrusznika przed zgaśnięciem kontrolki świec żarowych, pamiętaj o regularnej wymianie filtra paliwa (wkładu) i powietrza, nie przeciągaj wymian oleju i filtra oleju, unikaj gwałtownego puszczania sprzęgła (koło dwumasowe!), teoretycznie samochód wyposażony w koło dwumasowe nie powinien być pozostawiany na biegu lecz na hamulcu postojowym, ew. na biegu i na hamulcu (tego zalecenia osobiście nie przestrzegam i w 99% przypadków zostawiam auto na I lub wstecznym biegu).
  • #9
    silvanjk
    Level 12  
    Witam. Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.

    Co do ostatniej wypowiedzi:

    1. W instrukcji do wersji Superb 2 czytałem, że nie wolno dolewać żadnych dodatków... I ponoć zimowy olej napędowy różni się od letniego, heh.

    2. A czy można sprawdzić, jaki olej jest wlany? Wiem, że to mało możliwe, ale cholera wie, czy np. nie jest wlany mineralny jakiś...

    3. No uważam, że w instrukcji jest wiele ciekawych rzeczy. Jak choćby dokładny opis kontrolek, itd, itd.

    4. A to nie jest tak aby czasem, że turbina załącza się powyżej jakichś obrotów dopiero? Jeśli chodzi o "możliwie szybkie rozpędzanie się" to - jeśli o benzyniaki chodzi - zawsze słyszałem, żeby właśnie nie przyspieszać gwałtownie.

    5. Dlaczego nie powinno się auta z kołem dwumasowym zostawiać na biegu? Rozumiem, że chodzi o czas, gdy jest wyłączony?

    Nowości: byłem na konkretnym przeglądzie. Oto, jakie dostałem uwagi (ważniejsze):

    a) płyn chłodniczy powinien być koloru czerwonego, a jest zielony
    b) świeci się inspekcja olejowa
    c) pasek wielorowkowy w złym stanie (ostatnio pierwszy raz słyszałem, jak piszczy)
    d) napinacz paska wielorowkowego - wyciek oleju
    e)niski poziom płynu wspomagania (zauważyłem, że przy pełnym skręcie w dowolną stronę buczy pompa - więc pewnie mieli już bez tego płynu)
    f) skorodowany filtr paliwa
    g) niemożliwe ustawienie zbieżności z powodu złego stanu wahaczy przednich (czy to możliwe?)
    h) wyciek oleju z przewodu przy intercoilerze
    i) wyciek oleju przy łączeniu przewodu i turbosprężarki.

    To mechanika. Jeśli idzie o odczyty z komputera dostałem 3 błędy:

    *1 klimatyzacja: 01299 - interfejs diagnostyczny magistrali danych (J533) (ADAKO-Gateway); 79-00 Odczytać pamięć usterek

    *2 Zestaw wskaźników: 01039 - Czujnik wskaźnika temperatury płynu chłodniczego (G2) 30-10 - przerwa / zwarcie z plusem - sporadyczny

    *3 Asystent parkowania: 65535 - Sterownik uszkodzony
    00-00 - -
    01548 Czujnik systemu pomocy przy parkowaniu: tylny prawy (G206) 03-00 - brak sygnału
    (i tak dla reszty czujników)
    01546 - tylny prawy środkowy (G205)
    01546 - tylny lewy środkowy (G204)
    01545 - tylny lewy (G203)

    BTW - czy możliwe jest sprawdzenie RZECZYWISTEGO przebiegu auta? Czy można to dowolnie przeprogramowywać i mieć gdzieś to, że ktoś chce to sprawdzić?
  • #10
    Macosmail
    Level 34  
    Witam. Olej jaki by nie był zalany przez poprzedniego właściciela MUSI być zmieniony na odpowiedni dla PD. Interesuję Kolegę w tym przypadku tylko norma VW już w/w.
  • #11
    tzok
    Moderator of Cars
    Quote:
    1. W instrukcji do wersji Superb 2 czytałem, że nie wolno dolewać żadnych dodatków... I ponoć zimowy olej napędowy różni się od letniego, heh.
    Tak olej zimowy różni się od letniego właśnie... dodatkami.

    Quote:
    2. A czy można sprawdzić, jaki olej jest wlany? Wiem, że to mało możliwe, ale cholera wie, czy np. nie jest wlany mineralny jakiś...
    Można sprawdzić, tylko po co - należy i tak go wymienić na taki jaki zaleca producent.

    Quote:
    3. No uważam, że w instrukcji jest wiele ciekawych rzeczy. Jak choćby dokładny opis kontrolek, itd, itd.
    Kontrolki w każdym samochodzie z grupy VAG są takie same...

    Quote:
    4. A to nie jest tak aby czasem, że turbina załącza się powyżej jakichś obrotów dopiero? Jeśli chodzi o "możliwie szybkie rozpędzanie się" to - jeśli o benzyniaki chodzi - zawsze słyszałem, żeby właśnie nie przyspieszać gwałtownie.
    Nie, nie jest tak, choć dopiero powyżej pewnych obrotów zaczyna efektywnie pracować. Należy unikać częstego przyspieszania i zwalniania ale rozpędzać się należy możliwie szybko (bez popadania w skrajności).

    Quote:
    5. Dlaczego nie powinno się auta z kołem dwumasowym zostawiać na biegu? Rozumiem, że chodzi o czas, gdy jest wyłączony?
    Bo wtedy elementy tłumiące/sprężynujące tego koła pozostają pod ciągłym naprężeniem, dodatkowo są naprężone "nie w tą stronę".

    Zależy kto dokonywał korekty stanu licznika i na ile dokładnie to zrobił - jeśli robił to fachowiec - nie ma możliwości sprawdzenia, ale należy przyjąć, że "kombi w dieslu" z Niemiec robiło rocznie min. 30 tys. km...
  • #12
    PCcepuk
    Level 19  
    superb w TDI combi z niemiec 2004rok zbliza sie do 300tys lub je juz przekroczył...
  • #13
    silvanjk
    Level 12  
    Na całe szczęście to nie kombiak, tylko sedan. I bardzo zadbane.

    Czy komuś mówią coś te błędy, o których wspominałem wyżej?
  • #14
    Anonymous
    Anonymous  
  • #15
    Breżniew
    Level 22  
    krzysztofer5 wrote:
    A czytając resztę złotych porad to widzę że Ferrari F50 prostsze w obsłudze i mniej wybredne niż cud jakim jest Skoda na ropę. Najlepiej nie jeździć na małych obrotach, na wysokich też. Gazu nie za dużo, a nie nie za mało... Turbosprężarki najlepiej też nie używać, wyjąć i położyć na półkę, zamontować przy sprzedaży samochodu :D Za często nie przyspieszać, najlepiej wcale, na lawecie wozić i jeździć autobusem miejskim czy taksówką :D No i poskromić swoją dumę z posiadania silnika TDI...


    Jak rozumiem, ty posiadasz te Ferrari F50, ogromną wiedzę na temat motoryzacji i taki właściciel Skody jest nie godny by czyścić twoje buty... :evil:
  • #16
    Anonymous
    Anonymous  
  • #17
    silvanjk
    Level 12  
    Ale jaki problem? O co ci chodzi człowieku? Ty we wszystkim na pewno jesteś jedwabiście dobry i nigdy pytań nie zadajesz? A jak ci się wątek nie podoba, to zrób zwrot o 180* i nie udzielaj się.
  • #18
    tzok
    Moderator of Cars
    krzysztofer5 wrote:
    Takie wypowiedzi niby doświadczonych ludzi też są całkiem ciekawe.
    http://allegro.pl/przepustnica-vw-passat-superb-1-9-tdi-130km-i2218012580.html
    Ta przepustnica służy wyłącznie do gaszenia silnika, nie działa tak jak przepustnica w silniku benzynowym, dlatego m.in. w dieslu nie potrzebny jest zawór upustowy turbo (blow-off)... starsze wersje w ogóle nie miały przepustnicy (dlatego mogło dojść do tzw. "rozbiegania się" i niemożności zgaszenia silnika w wyniku awarii uszczelniaczy turbiny).
  • #19
    Przemo9826
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Odpowiedź na jakim paliwie jeździć została podana, w związku z tym temat zamykam.

    "Miłosne" docinki proszę wymieniać sobie na PW.