Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Technologia G3-PLC czyni inteligentne systemy ładowania naprawdę Inteligentnymi

ghost666 05 Kwi 2012 12:19 4908 5
  • Technologia G3-PLC czyni inteligentne systemy ładowania naprawdę Inteligentnymi

    Od pewnego czasu samochody elektryczne oraz pojazdy hybrydowe z możliwością ładowania akumulatorów z sieci elektrycznej stają się znacznymi konsumentami energii elektrycznej. Co nie powinno być wielkim zaskoczeniem zwiększenie poboru prądu przez tych odbiorców, powoduje powstanie nowych zależności pomiędzy dostawcami prądu a odbiorcami. Ładowanie samochodów o napędzie elektrycznym powoduje zmianę dynamiki zużycia prądu. Wielu dostawców już teraz planuje wprowadzać specjalne taryfy do ładowania samochodów.

    Z uwagi na ogromną pojemność akumulatorów samochodów elektrycznych wymagania stawiane sieci są znaczne. Systemy ładowania wymagają prądu do 80A, pobieranego przez czas wielu godzin. Może to poważnie nadwyrężać sieć, nieprzystosowaną do tego typu obciążeń, szczególnie transformatory niskiego napięcia, co może powodować ich przegrzewanie się i w konsekwencji zwiększoną awaryjność. Z drugiej strony natomiast akumulatory tych samochodów mogą być wykorzystywane jak rezerwuar energii, który wspomagać będzie sieć elektryczną w momentach zwiększonego jej obciążenia. Takie rozwiązanie spowoduje mniejszą konieczność uruchamiania generatorów prądu z silnikami diesla i pozwoli zwiększyć udział energetyki odnawialnej.

    Aby umożliwić takie współdziałanie, systemy ładowania baterii samochodów i dostarczyciel energii muszą się się komunikować. Komunikacja taka musi pozwalać na transmisję dwukierunkową oraz możliwość identyfikacji pojazdu. W takim przypadku sieć i samochód muszą negocjować kierunek i wielkość przepływu prądu i ustalać ją tak, aby sprostać aktualnym wymaganiom. Rozwiązanie to będzie wymagało ustalenia nowych standardów przez międzynarodową organizację standaryzacji. SAE, ISO oraz IEC pracują już nad takimi standardami.

    Systemy G3-PLC pozwalają na bezpieczną i niezawodną komunikację w obie strony. Jest to aktualnie technologia, której zastosowanie pozwoli na komunikację w systemach inteligentnego zasilania m.in. w ładowarkach samochodów elektrycznych. W artykule opisano kryteria opracowania sieci niezawodnej komunikacji pomiędzy siecią, ładowarkami i samochodami elektrycznymi. Przedstawione dane pokazują iż systemy G3-PLC pozwalają na spełnienie wymagań takiej komunikacji. Międzynarodowe testy pokazują, iż transmisja G3-PLC jest optymalnym rozwiązaniem dla komunikacji układów w sieci elektrycznej.
    Źródła:
    http://www.maxim-ic.com/app-notes/index.mvp/id/5348


    Fajne!
  • #2 05 Kwi 2012 16:40
    necavi
    Poziom 17  

    Cytat:
    akumulatory tych samochodów mogą być wykorzystywane jak rezerwuar energii, który wspomagać będzie sieć elektryczną w momentach zwiększonego jej obciążenia.


    Ktoś chyba długo myślał nad takim rozwiązaniem, korzyści dla ZE widoczne, ale dla klienta same straty:
    Dla przykładu układ "wpompuje" w samochód np. 50 kWh energii, w szczycie "wyciągnie" z niego 10 kWh, zaksięguje do zapłaty 40 kWh i niby wszystko OK tylko kto zapłaci za stratę przy dwukrotnej konwersji energii (na potrzebę szczytu - rozładowanie i późniejsze doładowanie) pewnie nie będzie łatwo to rozliczyć.
    Szybsze zużycie akumulatorów przez dodatkowe cykle ładowania/rozładowania.
    Niby samochód się doładował już jakiś czas temu, ale właśnie energetyka pożycza z niego energię i mamy w tej chwili 60% naładowania więc z wyjazdu nici :|

  • #3 05 Kwi 2012 17:05
    ghost666
    Tłumacz Redaktor

    necavi napisał:
    Cytat:
    akumulatory tych samochodów mogą być wykorzystywane jak rezerwuar energii, który wspomagać będzie sieć elektryczną w momentach zwiększonego jej obciążenia.


    Ktoś chyba długo myślał nad takim rozwiązaniem, korzyści dla ZE widoczne, ale dla klienta same straty:
    Dla przykładu układ "wpompuje" w samochód np. 50 kWh energii, w szczycie "wyciągnie" z niego 10 kWh, zaksięguje do zapłaty 40 kWh i niby wszystko OK tylko kto zapłaci za stratę przy dwukrotnej konwersji energii (na potrzebę szczytu - rozładowanie i późniejsze doładowanie) pewnie nie będzie łatwo to rozliczyć.
    Szybsze zużycie akumulatorów przez dodatkowe cykle ładowania/rozładowania.
    Niby samochód się doładował już jakiś czas temu, ale właśnie energetyka pożycza z niego energię i mamy w tej chwili 60% naładowania więc z wyjazdu nici :|


    Dlatego właśnie potrzebne są systemy inteligentnego zarządzania energią! Po to aby to wszystko przeliczać i aby było to w miarę opłacalne dla obu stron.

  • #4 05 Kwi 2012 20:31
    Trebuh
    Poziom 18  

    Dla obu stron to znaczy dla państwa i energetyki podobnie jak obecnie wiatraki i elektronie wodne na własny użytek (a problemy z energetyką). Czy ktoś liczył po ilu siądzie taki akumulator? może te zakładane 5-7 lat życia akumulatorów zostanie zmniejszony do 3-5. Może się będę powtarzał ale sami wiemy jak jest z akumulatorami, niby mamy 80 % a nagle spada do 40-60. Ładuje samochód (oczywiście wyższą taryfa - trzeba płacić podatek do państwa) częściowo rozładowuje i pojawia się nagła potrzeba wyjazdu.

  • #5 09 Kwi 2012 08:23
    Jacek Rutkowski
    Poziom 24  

    Zostanie opcja planowania dłuższych wyjazdów niż na 10% akumulatora z wyprzedzeniem :) Rozładowane auto podłączamy do ładowania i wybieramy z menu opcję ładowania do pełna bez pożyczania energetyce prądu. Kiedy upłynie odpowiedni czas wracamy do auta i jedziemy płacąc przy okazji extra haracz za nie podzielenie się energią z akumulatorów:)

  • #6 09 Maj 2012 07:15
    gromleon
    Poziom 32  

    Najpierw ostro promuje się samochody elektryczne super "ekologiczne" (śmiechu warte). Aż tu nagle prądu brakuje, ciekawe jaki procentowy udział te samochody mają na rynku że już się nad takimi problemami pochylają. Niech Ci mądrzy przerobią pobliskie siłownie (tam się ciężary dźwiga) i zamiast ciężarów dać generatory prądu to dopiero będą odnawialne źródła energii, przecież tyle się tego marnuje a nadmiar na stadionach i ulicach jeszcze tacy potrafią tyle energii roztrwonić.

    Z tym buforem można już sprawdzić w praktyce jak by to działało, niech wykonają miniatury na komórki zobaczymy ilu użytkowników zgodzi się na oddanie energii do sieci i ilu szybciej padną baterie a ZE za nową bateryjkę nie zapłaci.