Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
HelukabelHelukabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wentylator nawiewu w samochodzie - zmniejszenie prędkości silnika

05 Kwi 2012 17:27 4939 14
  • Poziom 2  
    Witam

    Zaznaczam że jestem początkującą forumowiczką i z góry przepraszam za wszelkie błędy i pomyłki z mojej strony.

    Zaczynając od początku.

    Mój były chłopak zaraził mnie ponad rok temu pasją do samochodów off-roadowych, jednak po rozstaniu został mi się tylko Land Rover Discovery z 1990roku a raczej samo nadwozie tego auta z całkowicie pozmienianymi wnętrznościami. Chce uczestniczyć w spotkanach off-road ale samochód przerabiany swego czasu przez mojego byłego w sposób chałupniczy acz solidny przysparza mi co raz to nowych kłopotów, wynikających raczej z mojej niewiedzy niż błędów w konstrukcji.

    Pierwsza rzecz którą muszę się zająć jest nawiew na szybę. Otóż w osłonie zamontowany jest silnik (oczywiście nie oryginalny tylko znaleziony gdzieś na złomowisku) połączony z akumulatorem grubymi kablami czerwonym i czarnym. Przy czym nie ma żadnej regulacji siły nawiewu a wentylator załącza się po przekręceniu kluczyka. Powoduje potworny hałas, wibracje całej obudowy i nawiewów. A nie jestem na tyle zaawansowaną off-roadowiczką żeby cały czas brodzić w wodzie i potrzebować nie wiadomo jakiej siły nawiewu na szybę.

    Próbowałam zamontować potencjometr suwakowy i wyłącznik na kablu zasilającym co przez krótką chwilę wywołało efekt zamierzony lecz skończyło się małym pożarem niedługo po włączeniu wentylatora.

    I to jest właśnie pytanie do forumowiczów, co mam zrobić? Czy mogę domowym sposobem zamontować przełącznik który tym razem nie spłonie lub regulować obroty jakimś suwakiem? Czy wystarczy jakiś mocny potencjometr czy trzeba w jakiś inny sposób sterować nawiewem jakimiś rezystorami. Najlepiej jak by nie było to okropnie drogie i zbytnio szpetne i żeby dało się zrobić we własnym garażu.

    Zaznaczam że nie boje się ubrudzić i co nie co polutuje, posklejam, pospawam, a największą satysfakcją dla mnie jest zejście do garażu i zrobienie czegoś samemu. A potem pochwalenie się tym

    Oznaczenie silnika:
    Bosch
    DPD 12V 21 183
    0 130 111 199
    Made in Germany
  • HelukabelHelukabel
  • Poziom 17  
    Cały problem opiera się na zamontowaniu rezystora. Sterowanie odbywa się za pomocą przełącznika w formie pokrętła lub suwaka (nie jest to potencjometr)-za regulację mocy odpowiada rezystor. Jeśli znasz moc silnika wiatraka można rezystor dobrać tak aby nic się nie dymiło. Najlepiej jechać na szrot i tam kupić jakiś używany zestaw( przełącznik + rezystor) i zamontować to w aucie. Teraz przy bezpośrednim podpięciu tak jak masz w aucie u siebie wiatrak pracuje z pełną mocą więc może trochę przeszkadzać. Pozdrawiam.

    Ps. rezystor często zamontowany jest w obudowie wentylatora ze względu na jego chłodzenie-sprawdź może tam jest i wystarczy podpiąć tylko.
  • HelukabelHelukabel
  • Poziom 2  
    Właśnie silnik mieści się w nieoryginalnej obudowie tylko posklejanej z żywicy można go wyjąć i widać że kable zasilające podpięte są praktycznie do samego silnika za pomocą konektorów.

    Chyba jednak będę musiała wybrać się na szrot i o taki element popytać, tyle że nie znam mocy silnika więc mogę kupić zły rezystor.

    Czy ktoś może po tych symbolach silnika które podałam może określić moc tego silnika?

    Dzięki za odpowiedź.
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    Najprościej -moc = prąd x napięcie (P=U x I).Zmierzyć prąd pobierany przez silnik.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Pamiętać należy, że taki rezystor powinien być chłodzony strumieniem powietrza z tej dmuchawy.
  • Moderator Samochody
    Najprościej byłoby wykorzystać oryginalny rezystor dmuchawy od jakiegoś samochodu, zamontować go w kanale powietrznym i wpiąć w układ z użyciem kilkustopniowego przełącznika. Drugie rozwiązanie, to zastosowanie regulatora tranzystorowego. Wszystko jest proste, ale trzeba mieć odrobinę wiedzy w tym zakresie, inaczej ciężko będzie to wykonać.
  • Poziom 28  
    Od biedy można zastosować szeregowo w obwód żarówke reflektorową. Robiliśmy tak z kolegami kierowcami w ciężarówkach na budowie, żeby się dało w kabinie wytrzymać 8 godzin. ;)
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Cowboy zagrabie napisał:
    Jak będzie za wolno się wiatraczek kręcił to zamienić na taką od kierunkowskazu.
    Chyba powinno być : jak będzie się za szybko wiatraczek....
  • Poziom 28  
    Fakt, chciałem usunąć zanim ktoś zauważy ale nie zdążyłem.
  • Poziom 17  
    Cowboy zagrabie napisał:
    Od biedy można zastosować szeregowo w obwód żarówke reflektorową. Robiliśmy tak z kolegami kierowcami w ciężarówkach na budowie, żeby się dało w kabinie wytrzymać 8 godzin. ;)


    Niezłe rozwiązanie-polak potrafi :D
    Ale najlepiej jest zamontować rezystor ponieważ ma możliwość(w zależności od modelu) regulacji prędkości nawiewu (kilkustopniowa). Przy zastosowaniu żarówki uzyskasz tylko spowolnienie pracy w jakimś tam stopniu w zależności od mocy. Na szrocie nie są to drogie części więc polecam mimo że to szrot.
  • Poziom 28  
    fiacik1 napisał:
    Ale najlepiej jest zamontować rezystor ponieważ ma możliwość(w zależności od modelu) regulacji prędkości nawiewu (kilkustopniowa). Przy zastosowaniu żarówki uzyskasz tylko spowolnienie pracy w jakimś tam stopniu w zależności od mocy. Na szrocie nie są to drogie części więc polecam mimo że to szrot.

    To jest (przepraszam za określenie) traktor do Off road`u, to ma być prostsze od młotka, aby się dało naprawić w błocie po pas, a podrugie ma to zrobić dziewczyna. Zarówka jak wygląda nawet ona wie, a tranzystory itp, to już wyższa szkoła jazdy, i napewno nie do błota.
  • Poziom 17  
    Cowboy zagrabie napisał:
    fiacik1 napisał:
    Ale najlepiej jest zamontować rezystor ponieważ ma możliwość(w zależności od modelu) regulacji prędkości nawiewu (kilkustopniowa). Przy zastosowaniu żarówki uzyskasz tylko spowolnienie pracy w jakimś tam stopniu w zależności od mocy. Na szrocie nie są to drogie części więc polecam mimo że to szrot.

    To jest (przepraszam za określenie) traktor do Off road`u, to ma być prostsze od młotka, aby się dało naprawić w błocie po pas, a podrugie ma to zrobić dziewczyna. Zarówka jak wygląda nawet ona wie, a tranzystory itp, to już wyższa szkoła jazdy, i napewno nie do błota.


    Ok. wszysko jasne.Pozdrawiam.
  • Moderator Samochody
    Najprościej to włącznik z Poloneza, ma wbudowany PWM, tylko montować też z głową bo trochę ciepła z niego idzie więc tak żeby nie miał kontaktu z niczym łatwopalnym.