Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przekaźnik dzielący napięcie

06 Kwi 2012 00:15 4508 28
  • Poziom 9  
    Witam.
    Nie wiem czy dobrze napisałem temat ale już tłumaczę o co chodzi.
    Więc mam problem z instalacja auta.
    Nie będę dokładnie opisywał problemu, lecz co potrzebuję uzyskać.
    Chodzi o instalację reflektorów h4.
    Jak wiadomo są tam 3 przewody idące do żarówki jeden z nich to masa drugi to plus po włączeniu świateł mijania trzeci plus po włączeniu świateł drogowych.
    Potrzebuję uzyskać z tych 2 plusów kabel sterujący, na którym będzie plus po włączeniu świateł mijania jak i drogowych (napięcia w zależności od włączonych świateł są albo na jednym albo na drugim przewodzie) nie można tego zmostkować, bo wtedy od razu po włączeniu świateł mijania będą palić się drogowe.
    Domyślam się, że istnieje przekaźnik, przez który uzyskałbym stałe napięcie bez względu czy będzie włączone światło mijania czy drogowe.
    Prosiłbym ewentualnie o prosty schemat z Painta.
    Pozdrawiam.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 21  
    Jeżeli to napięcie sterujące nie będzie pobierać za dużo prądu to najlepiej zastosować dwie diody złączone razem w kierunku przewodzącym.
  • Moderator
    inot napisał:
    diody złączone razem w kierunku przewodzącym.
    Oczywiście złączone katodami, ich anody podłączone do obu przewodów od żarówek.
  • Poziom 9  
    Dzieki za zainteresowanie, chyba nie wystarczy to będzie pobór ok 80w. Rozumiem ze nie ma takiego gotowego przekaźnika ? nie jestem dobry w tej dziedzinie
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 33  
    Musisz zastosować diody by uzyskać sygnał sterujący, później ten sygnał dać przez przekaźnik, bo inaczej to bezpieczniki od świateł się spalą bo dodatkowe 80W obciążenia to dużo. Jeśli dasz przez przekaźnik to wszystko powinno być ok
  • Poziom 9  
    12pawel napisał:
    Musisz zastosować diody by uzyskać sygnał sterujący, później ten sygnał dać przez przekaźnik, bo inaczej to bezpieczniki od świateł się spalą bo dodatkowe 80W obciążenia to dużo. Jeśli dasz przez przekaźnik to wszystko powinno być ok

    kolego rozrysowal bys mi schemat z przekaznikiem i tymi diodami ? naprawde jestem lajkiem;/ i napisz jeszcze jakie diody.
    POzdrawiam
  • Poziom 43  
    Weź sygnał sterujący z włącznika swiateł. O zapaleniu swiateł drogowych lub mijania decyduje przełącznik przy kierownicy, do którego sygnał dochodzi z włącznika od świateł. Prościej się nie da. A i obciążeni jakie podałeś większość wytrzyma bez przekaźnika.
  • Poziom 33  
    kkknc napisał:
    A i obciążeni jakie podałeś większość wytrzyma bez przekaźnika.

    Nie mogę się z tobą zgodzić. Jeśli chodzi o stare samochody to może i taki manewr by się udał, lecz w nowych gdzie sterowanie odbywa się przez komputer nic takiego nie przejdzie. Sam podebrałem sygnał z świateł do przyczepki w sumie 2X21W i komputer w samochodzie rozłączał obwód i tyle, więc 80 W tym bardziej ze świateł ściągnąć bez przekaźnika się nie da.
  • Poziom 43  
    Autor nie podał typu auta, ty nie podałeś skąd wziołeś te napięcie i w czym ( jakie auto ). A przekaźnik można dać zawsze, pozbywając się diod. Będzie tylko jedna wbudowana w przekaźnika do gaszenia przepięcia ( tego wymagają nowsze samochody ), czego ty na swoim schemacie nie uwzględniłeś. Użyłem też w swojej wypowiedzi słowa "większość" które nie jest synonimem słowa "wszystkie".
    Jeżeli autor nie jest mocny w elektryce można podłączyć cewkę przekaźnika bezpośrednio do swiateł. Jeden styk np.85 do mijania, a drugi czyli 86 do drogowych. I to też bedzie działać. Ale tego rozwiązania nie polecam do nowszych samochodów ze względu na brak możliwości podłączenia diody gaszącej przepięcia z cewki. Co prawda wiele samochodów pracuje normalnie ze zwykłymi przekaźnikami bez zadnych konsekwencji, ALE LEPIEJ TEGO NIE ROBIĆ.
  • Poziom 33  
    Diodę gaszącą przepięcia oczywiście można zastosować. Sygnał sterujący można wziąć z włącznika świateł o ile autorowi nie będzie przeszkadzał fakt że sygnał będzie nawet w przypadku włączenia tylko świateł pozycyjnych. No chyba że kolega jeszcze jakiś inny włącznik świateł ma na myśli.
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    Witam !
    Proponuję zmianę schematu:
    Przekaźnik dzielący napięcie
    Pozdrawiam. Stefan
  • Poziom 33  
    Pomijając fakt że jeśli mamy spaloną żarówkę to układ nie będzie działać(ale jak wiadomo spalić się może wszystko) to myślę że schemat poprawiony przez Stefana jest najprostszym i najlepszym rozwiązaniem problemu. Nie jestem tylko pewny czy cewka przekaźnika będzie poprawnie działała jeśli jej polaryzacja będzie się zmieniać.
  • Poziom 43  
    12pawel napisał:
    Pomijając fakt, że jeśli mamy spaloną żarówkę to układ nie będzie działać[spacja](ale jak wiadomo spalić się może wszystko) to myślę, że schemat poprawiony przez Stefana jest najprostszym i najlepszym rozwiązaniem problemu.
    Pomijając fakt j/w, to ja sobie myślę, iż dotąd nie został tu rozwiązany poprawnie 'problem' postawiony przez autora tego tematu - jeśli mylę się tu co do założeń, to proszę autora tego tematu o sprostowanie, ale to jest również równoznaczne z tym, że nie potrafi on poprawnie nazywać rzeczy po imieniu.
    Wszak w swym tytułowym poście napisał:
    kroliqster napisał:
    Potrzebuje uzyskać z tych 2 plusów kabel sterujący na którym będzie plus po włączeniu świateł mijania jak i drogowych ...
    a co to oznacza ów złożony spójnik:
    Code:
    jak i
    to jest przecież iloczyn logiczny, czyli prawda - zwarty styk przekaźnika podający plus - ma być wtedy, i tylko wtedy, kiedy podane jest napięcie na oba światła jednocześnie.

    Jak to najpoprawniej oraz najprościej zrobić, to nie zaproponuję tu tego, ponieważ autor tego tematu nie podał marki samochodu, a więc ordynarne - j/w - 'zbieranie' napięcia z obu "plusów" ze złącza żarówki, itp. chyba nie jest, IMHO, najwłaściwszym rozwiązaniem a szczególnie wtedy, kiedy weźmie się pod uwagę, iż przecież są dwie żarówki i każda z dwoma włóknami, a nie tylko jedna taka żarówka.
  • Moderator
    Quarz napisał:
    to jest przecież iloczyn logiczny, czyli prawda - zwarty styk przekaźnika podający plus - ma być wtedy, i tylko wtedy, kiedy podane jest napięcie na oba światła jednocześnie.
    Niby prawda, sądzę jednak, że autor nie wyraził się zbyt ściśle. W każdym razie potrzebne jest uściślenie, czy mają być włączone oba światła, czy którekolwiek z nich (spójnik albo/lub) - z podaniem marki i modelu samochodu włącznie.
    O ile pamiętam, np. w Golfie 2 po włączeniu drogowych mijania też świeciły, z kolei w Ford Escort (i nie tylko) włącznik/przełącznik świateł jest na końcu dźwigni przy kierownicy. Stąd - jak na razie - sposób przedstawiony przez 12pawel wydaje się najbardziej uniwersalny, co nie znaczy, że w konkretnym wypadku może być inny.
  • Poziom 43  
    12pawel napisał:
    Sygnał sterujący można wziąć z włącznika świateł o ile autorowi nie będzie przeszkadzał fakt że sygnał będzie nawet w przypadku włączenia tylko świateł pozycyjnych. No chyba że kolega jeszcze jakiś inny włącznik świateł ma na myśli.

    Kolega siedział kiedyś, w jakim kolwiek samochodzie?
    Przełączasz lub przekręcasz raz i masz postojowe druga pozycja to światła drogowe lub mijania w zależności od ustawienia dzwigni zmiany przy kierownicy( przy autach współczesnych) w niektórych włączenie świateł mijania/drogowych uzależnione jest od sygnału 15, czyli włączenie stacyjki.


    Dlatego zaproponowałem cos takiego.
    S1 – wyłącznik świateł
    S2 – przełącznik pod kierownica mijania drogowe
    P – postojowe
    M – mijania
    D – drogowe
    A - Sygnał, o którym wspominał autor.
    Oczywiście na końcu można dać przekaźnik sterowany masa za pomocą, którego można włączyć urządzenia o większym poborze mocy.
    Przekaźnik dzielący napięcie
  • Poziom 33  
    kkknc napisał:
    Kolega siedział kiedyś, w jakim kolwiek samochodzie?

    Na razie jestem na etapie jazdy rowerem bez bocznych kółek.

    Co do tematu to w zależności od samochodu podebranie sygnału z tego miejsca będzie bardzo trudne, bo np w fiatach trzeba rozbierać cały przełącznik zespolony przy kierownicy, a co za tym idzie zdejmowanie kierownicy, poduszki powietrznej itp. (więc przy tej marce raczej nie najlepszy pomysł)
    Ale jeśli chodzi o starsze samochody grupy wolkswagena itp to faktycznie muszę przyznać dobry sposób.
  • Poziom 43  
    12pawel napisał:

    Co do tematu to w zależności od samochodu podebranie sygnału z tego miejsca będzie bardzo trudne, bo np w fiatach trzeba rozbierać cały przełącznik zespolony przy kierownicy, a co za tym idzie zdejmowanie kierownicy, poduszki powietrznej itp. (więc przy tej marce raczej nie najlepszy pomysł)

    A z tyłu są kostki, do których jest dostęp raczej bez ściągania kierownicy, tylko osłony, no i koło kolumny idą przewody od tego wyłącznika, które dochodzą....... Więc możliwości podebrania tego napięcia u Fiata są tylko schemat w dłoń i kolory do rozeznania. A nie pół auta do rozbierania, ale mi się zrymowało. :)
  • Poziom 33  
    kkknc napisał:
    Więc możliwości podebrania tego napięcia u Fiata są tylko schemat w dłoń i kolory do rozeznania

    Widział kolega jak i gdzie są włączane światła we fiatach (Panda, Seicento, Punto, Doblo itp)?
    Widział kolega od nich schemat, że napisałeś że są pod kierownicą wyprowadzone kostki?
    Tam wszystko jest zintegrowane z jednej rączce i od tego włącznika zintegrowanego idą 3 przewody do komputera: 1- włączone światła pozycyjne 2- włączone światła mijania 3- włączone światła drogowe. Nie pamiętam jakie kolory ale jak kolega jest Ciekawy to mogę sprawdzić.
    Dobra ja ze swojej strony kończę te nasze rozważania bo ten wątek robi się długi a i tak do niczego nie doszliśmy, bo nawet nie wiemy o jakim samochodzie mówi autor.
  • Poziom 9  
    Pisałem ze potrzebuje kabel sygnałowy. Chodzi o to żeby był na nim plus bo włączeniu świateł mijania i tak samo po włączeniu drogowych, nie po włączeniu obu świateł naraz. Pisałem również ze dotyczy to świateł h4 w tej instalacji światła nie palą się jednocześnie wiec trochę to bez sensu.
    Auto to audi 80, wciągniecie sygnału z pająka załączającego światła to za dużo roboty zdejmowanie kierownicy a mam z poduchą, rozbieranie tego ... Zresztą to samo mógłbym uzyskać w skrzynce bezpieczników muszę to sprawdzić.
    Dzięki wielkie za schematy :)

    Dokładnie chodzi o to że założyłem przetwornice od xenonów jeżeli podłącze je wg schematu czyli sterowanie do kostki h4 masa do auta a plus do aku to efekt jest taki ze nie mam świateł postojowych. Gdy włączę pozycyjne włączają się od razu xenony. Nawet na wyłączonym zapłonie. Nie wiem czemu tak się dzieje. Sprawdzałem wszystko. Sama kostka h4 z której są sterowane przetwornice nie ma nic wspólnego z instalacją swiateł postojowych. Na normalnych żarówkach jest dobrze. Zgłupiałem i stwierdziłem ze nie ma sensu szukania problemu w chińszczyźnie sterującej przetwornicami tylko wystarczy wyciągnąć + po włączeniu świateł.
    Ze względu ze jest to bixenon h4 muszę mieć kabel na którym będzie zasilanie zarówno na światłach mijania i drogowych.
    Jeżeli zrobię tak jak pisałem nie będę miał problemu dopóki nie włączę świateł nie pójdzie na nie żadne zasilanie.
  • Poziom 25  
    Od razu tak było - pierwszy schemat kolegi 12pawe będzie pasował, dla poprawienia niezawodności układu możesz dać diodę równolegle do przekaźnika (oczywiście odwrotnie do kierunku przewodzenia).
  • Poziom 9  
    Ok. :) Sorry za głupie pytanie ale jakie to maja być diody? np zenera ?
  • Poziom 43  
    Po lewej włącznik. Wystarczy, że się wepniesz. Dla mnie przeróbka na nie homologowane oświetlenie to śmierć innych użytkowników drogi.
    Przekaźnik dzielący napięcie
  • Poziom 12  
    kkknc napisał : Dla mnie przeróbka na nie homologowane oświetlenie to śmierć innych użytkowników drogi

    Zgadzam się z Tobą w 100 % , niestety w naszym kraju nie brakuje papraków którzy nie wiedzą jak a przerabiają oświetlenia gdzie po roku się psuje i stwarzają wypadki na naszych drogach, przez swoją głupotę mogą kogoś zabić, spowodować wypadek . Boże broń nasz od takich mechaników
  • Poziom 9  
    kroliqster napisał:
    Ok. :) Sorry za głupie pytanie ale jakie to maja być diody? np zenera ?


    Potrzebujesz diody prostownicze, coś w rodzaju 1N4007 lub nawet na większe obciążenie, czyli większa ostatnia cyferka. Mam nadzieję, że wiesz jak wygląda dioda prostownicza, a w razie czego wpisz po prostu w google powyższy symbol (1N4007) i następnie będziesz tam miał oznaczoną anodę jak i katodę. Jak już ktoś wcześniej wspomniał anody do każdego z przewodów, a katody łączysz razem i na przekaźnik, którym sterujesz swoje urządzenie.

    Pozdrawiam

    Moderowany przez Mirek Z.:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/faq.php - p.3.1.11.

  • Poziom 12  
    A później wypadki i ludzie giną na miejscu
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    Ostatnia cyferka oznacza napięcie- 7- chyba 1000 woltów.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 9  
    Dzięki wielkie wszystkim za pomoc, udało się to wszystko poskładać i działa jak powinno, zastosowałem pierwszy schemat, pozdrawiam.