Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wyłącznik zwłoczny. Potrzebny schemat.

gawelmi 05 Sty 2005 10:58 11132 24
  • #1 05 Sty 2005 10:58
    gawelmi
    Poziom 13  

    Chcę zrobić zabezpieczenie do samochodu Ponoć własne zabezpieczenia są najtrudniejsze do złamania przez złodziei. Opracowałem sobie takie "cudo" ale ...- potrzebuję schemat na wyłacznik zwłoczny, który po jednorazowym właczeniu(włącznikiem chwilowym) przez okres 1-5-10 sekund włączy mi np przekaźnik. Wszystko na 12 V oczywiście i z założenia - najprostrze i niezawodne oczywiście.
    Pozdrawiam i dziekuję za pomoc
    Michał

  • #2 05 Sty 2005 14:54
    Zbysław
    Poziom 24  

    Najprostsze rozwiązanie - równolegle do cewki przekaźnika dołączyc kondensator o pojemności 100...1000µF/50V.
    Czas działania przekaźnika zależy od stałej RC, czyli rezystancji cewki i pojemności kondensatora.
    Lepiej wybrać przekaźnik, który ma większą rezystancję cewki.

    pozdrawiam

  • #3 07 Sty 2005 20:42
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Ale trzeba jeszcze coś włączyć szeregowo, inaczej kondensator naładuje się prawie natychmiast...

  • #4 07 Sty 2005 20:56
    Zbysław
    Poziom 24  

    I o to chodzi, aby naładował się prawie natychmiast, a czas rozładowania wynosił 5...10 sek.

    pozdrawiam

  • #5 07 Sty 2005 22:23
    _jta_
    Specjalista elektronik

    To kondensator powinien być trochę większy - z 10000uF.
    Ale i tak dodałbym opornik, ze 2 omy - żeby zmniejszyć iskrzenie
    na stykach, przez które ten kondensator by się ładował.

  • #6 09 Sty 2005 23:01
    maverlick
    Poziom 15  

    Ja natomiast proponowałbym wykonanie takiego układu na jakieś kostce np...
    Starej poczciwej NE555.
    Małe, tanie, proste i niezawodne, oczywiście na 12V.
    Za dawnych czasów miałem taki alarm z układem czasowym w maluchu.

  • #7 10 Sty 2005 17:02
    tomeeh
    Poziom 23  

    Ja tylko zasugeruję, by bazować na pewnym i dobrze sprawdzonym rozwiązaniu. Kolega wyposażył swój samochód w obwód odłączający napięcie podawane na cewkę. Wszystko było fajnie, dopóki przypadkowa przerwa w obwodzie nie zakłóciła pracy silnika podczas manewru wyprzedzania. Zatem zwróc uwagę na to, by połączenie było pewne i nie spowodowało zatrzymania pracy silnika w trakcie jazdy.

  • #8 10 Sty 2005 20:12
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Bez przesady - jak już chciałoby się dodać jakąś elektronikę, to można dodać
    jakiś tranzystor, na przykład NPN, emiterem do masy, kolektorem do przekażnika,
    kondensator między kolektor i bazę, włącznik podawałby na bazę plus przez opornik;
    efektywna pojemność jest wtedy beta razy większa - kondensator może być np. 50uF.

  • #9 11 Sty 2005 11:58
    prokopcio
    Poziom 29  

    Witam!!!
    Popieram rozwiązanie kolegi wyżej... tylko chodziło o kondensator między bazą a emiterem - ale i tak go trzeba przez rezystor bo rezystancja bazy jest mała i szybko go rozładuje
    22kΩ i 220µF/16V - małe rozmiary - czas ok 7s.

    Tu miał być schemat ale nie umię wkleić...
    kto powie jak to wkleję niżej (bmp)

  • #10 11 Sty 2005 12:09
    gawelmi
    Poziom 13  

    Dziekuję za informacje - czekam tez na schemat, który mam nadzieje niebawem sie pokaże. Teraz muszę sie zastanowić, gdzie zrobić wpinke do samochodu, pod co sie podłączyć, by autko było " nie do ruszenia". POzdrawiam - Michał
    P.S. Tak - wiem, że jak sie kto uprze to i z garażu mi samochód podprowadzi. :(

  • #11 11 Sty 2005 12:14
    prokopcio
    Poziom 29  

    Acha - pisze jak byk - NIE BMP !!!

    Apropo wypowiedzi zbysława - układ nie będzie trzymał nawet sekundy (może pół).

    ACHA - W SCHEMACIE ZAPOMNIAŁEM O DIODZIE NA PRZEKAŹNIKU

  • #12 11 Sty 2005 13:31
    tomeeh
    Poziom 23  

    Schemat powyżej wygląda OK. Ja może dodałbym tylko rezystor powiedzmy 10Ω w szereg z wyłącznikiem, by ograniczyć prąd ładowania kondensatora w momencie załączania wyłącznika. Oczywiście ten rezystor to drobne usprawnienie, bez niego układ i tak będzie działał.

  • #13 11 Sty 2005 20:26
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Kondensator między _kolektor_ i bazę - wtedy ten dodatkowy opornik jest zbędny.

  • #14 11 Sty 2005 20:49
    tomeeh
    Poziom 23  

    Ale czy w przypadku takiego podłączenia kondensatora przy pierwszym zainstalowaniu w samochodzie (podanie napiecia zasilania na kolektor poprzez przekaźnik) nie popłynie chwilowo zbyt duży prąd bazy (skutkujący zniszczeniem tranzystora) poprzez kondensator?

  • #15 12 Sty 2005 07:32
    prokopcio
    Poziom 29  

    Wg mnie - nie popłynie za duży ponieważ jak tylko zacznie płynąć to na kolektorze spadnie (prawie natychmiast) napięcie a tym samym prąd bazy, ale wydaje mi się, że ten układ nie będzie poprawnie działał...

    Czy może ktoś narysować schemacik bo ni cholery nie mogę się połapać?
    i wytłumaczyc działanie

  • #16 12 Sty 2005 09:55
    tomeeh
    Poziom 23  

    Masz rację, tranzystorowi rzeczywiście się nic nie stanie. Narysowanie schematu pozostawiam autorowi pomysłu :).

  • #17 12 Sty 2005 09:56
    prokopcio
    Poziom 29  

    to jeszcze raz ja.

    przemyślałem układ już wiem, jak ma działać tylko nie jestem pewny czy po wyłączeniu zasilania kondensator się rozładuje jeśli chodzi o taki układ:

  • #18 12 Sty 2005 10:53
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Nie, nie tak - przekaźnik na stałe do plusa, a wyłącznik szeregowo z opornikiem między
    plus zasilania, a bazę tranzystora, reszta bez zmian; opornik ma ograniczać prąd bazy.

  • #19 12 Sty 2005 13:20
    gawelmi
    Poziom 13  

    widzę, że temat ewoluuje. Dziekuję za zainteresowanie. A miejsce wpięcia juz mam opracowane:) .CZekam z cierpliwości a na finał schematu.
    Dziekuję za zainteresowanie
    Michał

  • #20 12 Sty 2005 21:35
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Oto schemat - kondensator minusem do bazy, dioda zabezpiecza tranzystor przy
    wyłączaniu - chociaz akurat w tym przypadku powinna być zbędna, kondensator
    świetnie zabezpiecza - o ile się nie odłączy, na wszelki wypadek można ją dać...

  • #21 04 Kwi 2005 15:25
    gawelmi
    Poziom 13  

    dziekuję za schemat. Prosił bym o rodzaj i symbole tych części składowych, bo co prawda elektrykiem jestem, ale elektronika i jej niuanse to dla mnie "czarnoziem".
    Podziekowania dla "wpisowiczów".

  • #22 04 Kwi 2005 18:47
    RSP
    Poziom 27  

    W takim razie proponuję rozwiązanie które opisywałem tutaj.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic134517-30.html
    Przekaźnik powinien być na 12V co myślę wynika z tego schematu , natomiast prąd styków zależy od tego co ma włączać. Stosowałem zarówno nietypowe przekaźniki na 12V ( cewka 300-500om ) jak również przekaźnik samochodowy np. 541 albo inny. Ten przekaźnik jest podtrzymywany przez kondensator i od rezystancji cewki zależy czas podtrzymania przekaźnika ( kilka do kilkunastu sekund , przekaźnik 541 trzyma około 4s ) . Oczywiście tu z zasady przekaźnik nie trzyma dopiero użytkownik ukrytym wyłącznikiem go włącza , potrzymanie zwalnia kierowcę z kłopotu gdy np. silnik zgaśnie na skrzyżowaniu.

  • #23 04 Kwi 2005 18:47
    _jta_
    Specjalista elektronik

    To może podaj, jaki jest ten przekaźnik: jaki ma opór, przy jakim napięciu włącza...

  • #24 26 Maj 2007 21:29
    gawelmi
    Poziom 13  

    "Co sie odwlecze ..." - problem zbyłem, lecz wróciło to do mnie.
    Wiec potrzebuje układ, w którym po nacisnięcjiu włcznika chwilowego przekaźnik bedzie zwarty na 5-10 sek. Po tym czasie ma przekaźnik ma być zwolniony.
    Poprostu chodzi o to, by odpalić auto tylko w czasie 5-10 sek po naciśnięciu ukrytego włacznika.

    Prosże o oststeczny schemat z wartościami podzespołów. Wiem, że miliście rozterki - teraz pokornie prosze o ostateczne rozwiązanie. I zamykamy temat.

    P.S. Ja wyczytam schemat, wiem co jak na nim wygląda. Proszę o wyrozumiałość.
    Michał.

  • #25 04 Lut 2008 23:19
    qwamac
    Poziom 10  

    Powyższe porady niestety ale nie działają - to czysta teoria! :(
    Próbowałem już chyba wszyskich kombinacji z zastosowaniem tranzystorów i kondensatorów -w rzeczywisto ści uzyskanie kilkunastu sekund zwłoki wymagałoby zastosowania olbrzymiego kondensatora! Szkoda czasu i roboty, a efekt mizerny....

    Znalazłem PROSTE ROZWIĄZANIE!
    Po kilkudniowych poszukiwaniach zdecydowałabym się na zastosowanie układu scalonego NE 555 tzw. timera -70 groszy . + dwa opornik i dwa kondensatory z odzysku :) Ja potrzebowałęm zastosować ten układ do podnoszenia szyb w BMW - był zamontowany stary fabryczny alarm który dawał 1 sekundowy impuls (+) na zamykanie zamka. Dopiero dłuższe trzymanie przycisku pilota podnosiło szyby - dzięki zastosowaniu układu wydłużyłem czas do 10 [s] i szybki śmigają w górę :)

    Poniżej schemat który znalazłem i sprawdziłem - działa! ( PLIK NR2 )
    Zmodernizowałem tylko tyle że musiałem zamontować przekaźnik żeby odwrócić + z -, bo u mnie na sterowaniu miałem + a tu potrzebny jest -
    PIERWSZY PLIK (NR1 ) to plik pdf - bardziej dokładny i szczegółowo opisujący działanie.
    (wygrzebany ze strony Elektronika Hobbysty)

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME