Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Suzuki Bandit 600S K4 duże tętnienia alternatora -migotanie świateł ?

06 Kwi 2012 23:47 11193 16
  • Poziom 11  
    Problem jest dość nietypowy aczkolwiek natrafiłem w sieci na kilka osób z podobnymi objawami(co ciekawe wszystkie w Banditach rocznik 2004-2005). Rzecz w tym, że w moim motocyklu podczas pracy na wolnych obrotach ok 1200/min alternator wykazuje duże tętnienia (mierzone testerem akumulatorów), zwykły woltomierz też pływa ok +/- 0,7V. Objawia się to rytmicznym przygasaniem oświetlenia pojazdu co jest niezmiernie denerwującym objawem. Nie bardzo wiem jak z tym sobie poradzić podmieniałem dwa inne alternatory bez zmian, oddawałem alternator do zakładu gdzie sprawdzili go na stole stwierdzając że jest sprawny. Jak wyeliminować to migotanie (zmniejszyć tętnienia)? Proszę o podpowiedzi bo brak mi pomysłów czego się czepić w tym wypadku.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 39  
    Zjawisko zupełnie naturalne. Mogą być dwa powody:
    1. Naturalne dla regulatorów tego typu podwyższenie napięcia ładowania w momencie rozpoczęcia pracy regulatora, czyli rozpoczęcia działania tyrystorów. Jeśli regulator nie posiada wejścia "Sense", układy sterujące tyrystorami mogą mieć pewne rozbieżności w napięciu załączenia. Niestabilność napięcia ładowania można zaobserwować przy obrotach silnika w zakresie 2000 - 3000 RPM. Przy wyższych obrotach regulator pracuje stabilnie.
    2. Regulator jest z wejściem typu "Sense", a układ mierzący napięcie ładowania charakteryzuje się pewną histerezą. Zjawisko zauważalne w niektórych alternatorach samochodowych.
  • Poziom 11  
    Alternatory tego typu stosowane były również w modelach Bandit 1200, GSXF i pewnie innych również starszych rocznikowo. Obserwowałem pracę kilkunastu motocykli z takim alternatorem i nie zauważyłem żeby oświetlenie przygasało na wolnych. Nie do końca więc wydaje mi się to normalne że na 3 sprawdzanych alternatorach przygasa.

    Dodano po 5 [godziny] 48 [minuty]:

    Regulator zastosowany w tym alternatorze nie posiada wejścia "sense" jest dokładnie taki jak na poniższym zdjeciu:
    Suzuki Bandit 600S K4 duże tętnienia alternatora -migotanie świateł ?

    Co z nim zrobić żeby ustabilizować napięcie na niskich obrotach ?
  • Poziom 39  
    Aha, czyli jest tam alternator obcowzbudny montowany na silniku. Tak więc powód numer 2 - przyczyna tkwi w rozwiązaniu regulatora napięcia. Ewentualnie można podejrzewać słabą masę silnika, nierównomierne obroty jałowe silnika, chyba że jakiś inny obwód rytmicznie pobiera zbyt duży prąd (układ zapłonowy?).
    Można próbować dopasować samochodowy regulator, szukając takiego który by pasował do typowo japońskiego rozwiązania - Twój alternator ma dwa zaciski, IGN oraz B+.
  • Poziom 11  
    Punkty masowe sprawdzałem - poprawiłem je w całym motocyklu, przy lampach z przodu i tyłu dołożyłem nawet dodatkowe. Podejrzewałem układ zapłonowy, ale sam już nie wiem. Jak odepnę przewód IG czyli alternator się nie wzbudzi to nie występuje żadne miganie (gdyby jakiś układ cyklicznie pobierał duży prąd powinno być to widoczne również na samym akumulatorze ?). Więc co do przypadłości regulatora wygląda na to że on tu bruździ. Obroty silnika są równe więc to też nie to.
  • Poziom 42  
    A może jakiś schemacik lub choćby kawałek z rejonu alternatora. O ile pamiętam(!) japońce lubili wkładać diody wzbudzenia do regulatora napięcia, ale to nie ten przypadek.
    Trzeba sprawdzić sam regulator "na stole" zasilaczem regulowanym.
    Trzeba sprawdzić diody i uzwojenia (może pracuje na dwóch fazach???
    A regulator prawdopodobnie podejdzie od malucha...
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 11  
    Poniżej alternator:
    Suzuki Bandit 600S K4 duże tętnienia alternatora -migotanie świateł ?

    A tu schemat instalacji:
    Suzuki Bandit 600S K4 duże tętnienia alternatora -migotanie świateł ?
  • Poziom 39  
    Samo uzwojenie wzbudzenia pobiera sporo prądu, jeśli regulator odłącza wzbudzenie gdy alternator nie pracuje lub ma za małą wydajność, to miałbyś przyczynę - takie moje przemyślenia.
  • Poziom 42  
    Alternator klasyczny, ale Japońce coś naździwiali. Wygląda na alternator obcowzbudny. I z pomiarem napięcia baterii a nie alternatora - battery sensing.
    Sprawdź rezystancje uzwojeń i diody. Szczotki i pierścienie ślizgowe. Regulator na stół i też sprawdzić. Klasyka. Jak nie wiesz jak to zrobić zapytaj, choc było wielokrotnie opisywane.
    Osobiście po upewnieniu sie że uzwojenia i diody są Ok dołożyłbym 3 diody wzbudzenia i "normalny" klasyczny regulator od malucha. Wszystko za czapkę gruszek. Oryginały pewnie kosztują miliony....
  • Poziom 11  
    Diody i uzwojenia sprawdzałem w pierwszej kolejności i tu wszystko jest ok sam alternator pracuje poprawnie. Co do regulatora nie sprawdzałem go - bo szczerze to nie wiem jak, ale poszukam jak to zrobić i sprawdzę. Myślałem faktycznie aby dobrać inny regulator i dopasować go do tej konstrukcji zapewne zresztą tak się to skończy i zobaczę co z tego wyjdzie.

    jack63 napisał:
    ...
    Osobiście po upewnieniu sie że uzwojenia i diody są Ok dołożyłbym 3 diody wzbudzenia i "normalny" klasyczny regulator od malucha. Wszystko za czapkę gruszek. Oryginały pewnie kosztują miliony....


    A czy mógłby kolega narysować na schemacie tego alternatora j/w jak wykonać takie podłączenie z powyższego cytatu. Może okaże się że będzie to lepsze i szybsze rozwiązanie jak zabawa w uzdrawianie regulatora.
  • Poziom 39  
    Przy przeróbce alternatora na samowzbudny konieczne byłoby przerobienie połączenia uzwojenia wzbudzenia - jedną ze szczotek połączyć z masą, a nie z zaciskiem B+ jak to było w oryginale. Nie zawsze tak się da zrobić.
    Spróbuj poszukać starych, dużych, zewnętrznych regulatorów od japońskich samochodów, np. z Toyoty z lat '80. Kiedyś miałem z takim do czynienia, regulator scalony w obudowie podobnej do TO-3, a w obudowie dodatkowo jakiś przekaźnik - do czego? Sam nie mam pojęcia.
  • Poziom 11  
    Panowie co nieco się tu namieszało - zajrzałem dziś do tego feralnego urządzenia (czyt. alternatora) i tu zaduma w mostku siedzi 8 diod. Faktycznie przypomniałem sobie wzrokowo że wyżej zamieszczony schemat pokazuje 6. Znalazłem inną instrukcję napraw i ewidentnie w tej którą miałem jest błąd (przynajmniej tak mi się wydawało). Poniżej schemat który pokazuje mój alternator:
    Suzuki Bandit 600S K4 duże tętnienia alternatora -migotanie świateł ?

    Z góry przepraszam że wcześniej tego nie dostrzegłem, ale jak się teraz dopatrzyłem to schemat zamieszczony jako pierwszy odnosi się do modeli nowszych 2005-2006r jest jeszcze jedna mała różnica:
    To sugerowany w instrukcji do mojego rocznika sposób pomiaru
    Suzuki Bandit 600S K4 duże tętnienia alternatora -migotanie świateł ?

    A tu w modelu nowszym:
    Suzuki Bandit 600S K4 duże tętnienia alternatora -migotanie świateł ?

    pominięto jedno uzwojenie ?
  • Poziom 42  
    Coś dziwnie zeznajesz... Zaczynam miec wątpliwości czy aby na pewno dobrze sprawdziłeś diody i uzwojenia. W zasadzie powinieneś mieć odłączony prostownik od uzwojeń aby zrobic rzetelne pomiary. Jednak wtedy od razu by wyszło że są dwie dodatkowe diody. Podejrzewam, że sa to Transile zabezpieczające diody główne.
    Uwaga Banana jest słuszna. Aby zastosować inny regulator trzeba "uwolnić" szczotkę od B+ i obydwie wyprowadzić elektrycznie na zewnątrz. Wtedy, po dołożeniu diod wzbudzenia, można użyć jakiegoś typowego regulatora i to w dowolnej konfiguracji połączeń.
    Oryginalny regulator można sprawdzić zasilaczem regulowanym, miernikiem i żarówką. Połączyć B+ , IG oraz żarówkę do plusa zasilacza. Do minusa E. Do F drugi styk żarówki. Zaczynamy od 10V na zasilaczu. Zarówka ma świecić. Zwiększając napięcie do 15 V powinna zgasnąć. Można próbować znalaźć dokładne napięcia zał i wył.
    Wejście P wygląda na pomiar spadku napiecią na jednej z diod i może odzwierciedlać pobór prądu z alternatora. Tak podejrzewam, ale o co chodzi to wie tylko poeta, kótry to stworzył...
  • Poziom 39  
    Ciekawe jaki jest stan akumulatora. Zdaje się, że nie jest mocny i łatwo zmienia parametry. A regulator posiada jedynie informację o stanie napięcia z instalacji/akumulatora . Możliwe też, że po drodze są elementy (kiepskie połączenia) zakłamujące pomiar. Ja dla eksperymentu połączyłbym zaciski B oraz IG przy pomocy żarówki np 5 W lub całkowicie bezpośrednio. Oczywiście powstanie wówczas problem wyłącznika zapłonu. Jak rozumiem wskaźnik ładowania to jakaś odmiana woltomierza?
    Ale co podłączałeś do tego IG? Ja sugeruję podanie napięcia z zacisku alternatora, czyli pominięcie instalacji.
  • Poziom 11  
    Kolego nic nie wydziwiam, sprawdzałem to ponad dwa miechy temu i nie pamiętałem ile diod jest w mostku - wszytko było podczas sprawdzania rozebrane na części pierwsze i rozlutowane, pomiary nie wskazywały na uszkodzenie któregokolwiek uzwojenia jak i żadnej diody. Moją uwagę na powyższych obrazkach zwrócił fakt że w tym samym alternatorze ( ma ten sam numer katalogowy w obu instrukcjach) nowsza obrazuje mostek diodowy z pominięciem połączenia P4 a punkt P3 podpinają w miejsce P4(starszej wersji) odłączając jakby 2 diody i jedno uzwojenie ?. Co do akumulatora jego stan jest dobry ma ok 3 lat ale nie ma z nim problemu. Podmieniałem go oczywiście na nowy od kumpla nic to nie zmieniało, połączenie na krótko wykonywałem również ale tylko na styk IG również bez efektu.
  • Poziom 39  
    Prostownik ośmiodiodowy to typowe rozwiązanie w japońskich alternatorach.
    Regulatory typu japońskiego zawierają kilka funkcji zabezpieczających, zacisk P do czegoś służy. Informacji trzeba szukać w książkach.
  • Poziom 11  
    Panowie przepraszam za długie milczenie w temacie, w kwestii wyjaśnienia wszystkim uczestnikom powyższej dyskusji dziękuję za podpowiedzi. Chciałbym nadmienić raz jeszcze że od strony technicznej poza sprawdzeniem samego regulatora w sposób w/w wszytko było kontrolowane - również przez wykwalifikowany zakład zajmujący się naprawami alternatorów. Nawiązując do ostatniej odpowiedzi w temacie chętnie doczytam w książkach o tych rozwiązaniach - podpowiedz proszę kolego może jakiś konkretny tytuł, autora bo jakoś nie mogę trafić na nic konkretnego dotyczącego tych rozwiązań. Jeszcze raz dziękuję za zainteresowanie i podpowiedzi.