Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przerywacz do kierunkowskazów mrugający kierunkami na zmianę

michal-j90 07 Kwi 2012 15:08 3794 13
  • #1 07 Kwi 2012 15:08
    michal-j90
    Poziom 7  

    Witam,
    Potrzebuję stworzyć coś co mrugało by mi dwiema żarówkami 12V po 21W na zmianę. Chcę aby kierunkowskazy (w stacjonarnej przyczepie) podczas alarmu mrugały na przemian. Dysponuję zasilaniem 12V o niewielkim prądzie z alarmu i 230V. Na ten moment posiadam transformator ~ 12V 20W.

    Można by zastosować zwykły przerywacz kierunkowskazów (od traktora na przykład) i do tego sterowanie przekaźnikiem szeregowo, a równolegle styki przekaźnika, ale wiąże się to z 3 elementami (przerywacz, przekaźnik oraz transformator o większej mocy niż 20W).

    Z chęcią bym stworzył jakiś bardziej profesjonalny układ i najlepiej tańszy.
    Proszę o pomoc w stworzeniu układu pełniącego taką funkcję.
    Pozdrawiam,
    Michał

    0 13
  • #2 07 Kwi 2012 16:05
    Christophorus
    Poziom 41  

    Zobacz tutaj jest gotowy schemat takiego przerywacza. Zamiast przekaźnika zastosowane są dwa tranzystory mosfet. Przekaźnik w takim zastosowaniu przy częstym działaniu może szybciej się zużywać. Transformator o mocy 20 watów przy 21 watowej żarówce to trochę mało (zakładając, że jednocześnie świeci tylko jedna żarówka). Do tego dochodzi pobór prądu samego przerywacza. Co prawda nie jest to duża wartość, ale w skrajnym przypadku 20 watowy transformator może być przeciążony.

    0
  • #3 07 Kwi 2012 17:49
    kybernetes
    Poziom 39  

    Tanio i prosto na pewno nie będzie. Byle jaki generator astabilny do tego tranzystor jako wzmacniacz sygnału i dwa niewielkie przekaźniki - jeden załączający zasilanie, drugi przełączający je to na jedna to na druga żarówkę. Trafo 20W jest tu za małe - powinno mieć przynajmniej 30W mocy.

    0
  • #4 07 Kwi 2012 18:17
    michal-j90
    Poziom 7  

    Wiem, że jest za mały, bardziej myślałem, żeby zastosować go jako zasilanie np przekaźnika. Istnieje również możliwość zmienienia w żarówek w kierunkowskazach na mniejsze.
    Jak na elektrotechnice trochę się znam tak na elektronice kiepsko (efektem tego, że na studiach elektronika polega na głupim wkuwaniu definicji), ale ten układ mi wygląda bardzo łatwo (z linku z postu 2.):
    Przerywacz do kierunkowskazów mrugający kierunkami na zmianę

    Czy ma to sens? Ewentualnie proszę o podanie jakie oporniki i jakie kondensatory zakupić? Bo z tego układu potrzebne są 2 tranzystory mosfet z kanałem typu P i dwa bipolarne NPN, dobrze rozumiem?

    0
  • #5 07 Kwi 2012 18:37
    Christophorus
    Poziom 41  

    Nie ma sensu stosować dwóch transformatorów w takim układzie. Tym bardziej, że przekaźniki nie pobierają dużej mocy. Cały układ ze wskazanego schematu wraz z żarówkami podłączasz do zasilacza 12V o odpowiedniej mocy i nie ma co kombinować z dwoma transformatorami lub przekaźnikiem. Jeśli układ będzie montowany na płytce drukowanej trzeba pamiętać o odpowiednim przekroju ścieżek. Jakby Kolega dokładnie przeglądnął wskazany przeze mnie temat to jest w nim schemat z podanymi wartościami elementów.

    0
  • #6 07 Kwi 2012 20:01
    michal-j90
    Poziom 7  

    Widziałem, że na drugim schemacie są podane parametry oporników i kondensatorów, ale wydaje mi się, że w Jawie są mniejsze żarówki niż 21W i się zastanawiam czy ma to jakieś znaczenie. Ostateczny i podesłany przeze mnie schemat różni się trochę i nie posiada oznaczeń.

    Czy dobrze opisałem tranzystory opisane w tym układzie? (2 tranzystory mosfet z kanałem typu P i dwa bipolarne NPN)

    0
  • #7 09 Kwi 2012 11:02
    Christophorus
    Poziom 41  

    W odniesieniu do poniższego postu Kolegi kybernetes zasugerowałem się pierwszym schematem i nie wziąłem pod uwagę tego, że instalacja samochodowa jest jedno przewodowa. Zapewne w przyczepie o której pisze Kolega michal-j90 zastosowane zostało takie samo rozwiązanie. Wówczas należy zbudować układ tego schematu wskazanego przez Kolegę michal-j90, stosując tranzystory bipolarne typu npn i mosfety z kanałem typu "p". Wartości elementów mogą być jak w opisie w podanym linku, aczkolwiek przy zasilaniu 12V częstotliwość błysków może być większa i w celu jej zmniejszenia może być konieczne dobranie wartości kondensatorów C1 i C2 oraz rezystorów R2 i R3.

    Tranzystory mosfet powinny być o dużej mocy, wówczas obciążenie ich żarówką 21W nie powinno stanowić problemu. Ewentualnie może być potrzebny mały radiator to tych tranzystorów. Można też zamiast tradycyjnych żarówek zastosować diody LED o dużej jasności jak na oryginalnym schemacie.

    0
  • #8 09 Kwi 2012 11:15
    kybernetes
    Poziom 39  

    Christophorus, tylko że instalacja samochodowa jest jednoprzewodowa, więc przerywacz powinien podawać "plus".

    0
  • #9 09 Kwi 2012 11:20
    michal-j90
    Poziom 7  

    A czy używając żarówek należy usunąć z obwodu rezystory R11 i R12? Nie widzę ich zastosowania.

    0
  • #10 09 Kwi 2012 13:42
    kybernetes
    Poziom 39  

    Rezystory te ograniczają prąd LEDów, prądu żarówek nie trzeba ograniczać.

    0
  • #11 12 Kwi 2012 13:14
    michal-j90
    Poziom 7  

    Witam,
    Zmobilizowałem się do budowy pierwszego układu z linku. Czy dobre będą tranzystory: Mosfet P IRF9540 oraz bipolarny NPN 2N3055?

    Jeszcze pytanie odnośnie zasilania. Jaki zastosować kondensator do prostowania napięcia z transformatora 12V 20W? Kupiłem mostek prostowniczy 4A i kondensator 220uF/16V, ale chyba za mały.

    0
  • #12 12 Kwi 2012 15:51
    Christophorus
    Poziom 41  

    W liku który podałem na początku tematu jest kolejny link do tematu o tym przerywaczu i jest tam podana następująca lista elementów tego przerywacza:

    Cytat:
    R1,R4,R5,R8 = 1 kilo ohm ( 1000 ohm)
    R2,R3,R6,R7 = 10 kilo ohm(10 000 ohm)
    R9,R10,R11,R12 = 100 ohm (można dać wiekszy tak do 200 ohm ale diody będą słabiej świecić)
    kondensatory elektrolityczne:
    C1,C2,C3,C4 = 47 mikrofaradów (47uF)
    C5,C6,C7= 470 mikrofaradów (470uF)
    pozostałe:
    M1- mostek prostowniczy
    P1 - przełącznik kierunkowskazów przy kierownicy
    T1,T2,T3,T4 - tranzystory BC548
    T5,T6,T7,T8 - tranzystory BUZ11


    Nie uwzględniłem elementów zasilacza z tego schematu. Czyli jako tranzystory bipolarne można zastosować zwykłe tranzystory małej mocy. Podczas gdy tranzystory typu 2N3055 są tranzystorami dużej mocy.

    Kondensator w zasilaczu powinien być przede wszystkim na wyższe napięcie niż 16V. Przy napięciu zmiennym transformatora 12V napięcie na tym kondensatorze wyniesie około 16,9V (12 * 1,41 = 16,92V). Pojemność kondensatora można zastosować 1000µF - 2200µF ale na napięcie pracy 25V.

    Jedna żarówka 12V o mocy 21W to około 1,8A poboru prądu, więc obciążalność mostka prostowniczego oraz transformatora będzie zależała ile jednocześnie będzie włączanych żarówek, np. lewa i prawa strona przyczepy lub jej przód i tył. Na chwilę obecną moc transformatora 20 watów to za mało. Tym bardziej, że sprawność transformatora nigdy nie wynosi 100%. Transformator będzie przeciążony, będzie się nagrzewał i może ulec uszkodzeniu.

    0
  • #13 12 Kwi 2012 16:04
    michal-j90
    Poziom 7  

    Wiem, że 20W to za mało do 21W żarówek, tym transformatorem chcę tylko sprawdzić układ, jeśli zadziała to kupię większy. Kondensator jeszcze jutro postaram się wymienić :) Faktycznie napięcie prądu stałego to ponad 16V.

    Widziałem spis elementów, ale w tym układzie są zastosowane ledy więc chyba nie powinienem się opierać na tych tranzystorach, więc się pytam czy te wymienione przeze mnie będą działać. Nie wiem jakie wybrać, więc proszę o pomoc, czy te są dobre, ewentualnie inne?

    0
  • #14 12 Kwi 2012 18:03
    Christophorus
    Poziom 41  

    Tranzystory bipolarne T1, T2 z tego układu wystarczą małej mocy. Włączaniem obciążenia zajmują się mosfety i one już muszą być dużej mocy z ewentualnym radiatorem. Natomiast tranzystory 2N3055 są dużej mocy o prądzie kolektora 15A, mocy strat 115W i nieporęcznej jak na taki układ obudowie TO-3.

    0